ابطال قسمتی از مصوبه تعیین شرکتهای مادر تخصصی و شرکتهای زیرمجموعه آنها مصوب 7/1/1381 هیأت وزیران مبنی بر تهیه و تأیید اساسنامه سازمان مرکزی
تعاون روستایی ایران توسط سازمان مدیریت وبرنامهریزی () و
وزارت امور اقتصادی و دارایی
تاریخ:20/2/1383
شماره دادنامه: 50
کلاسه پرونده: 81/103
مرجع رسیدگی: هیأتعمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای کاوه مظاهری کلهرودی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره 1586/ت24246هـ مورخ 21/1/1381 هیأتوزیران درخصوص سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و حذف آن از فهرست شماره یک مصوبه (اسامی شرکتهای مادرتخصصی) و اعلام ابطال تغییر قانون اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی
مقدمه: شاکی به شرح داخواست تقدیمی اعلام داشته است، 1ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی مطابق بند (ج) ماده یک قانون استخدام کشوری و ماده4 قانون محاسبات عمومی کشور به صورت شرکت ایجاد نشده، بلکه بنابر تصریح ماده یک اساسنامه آن به صورت یک سازمان دولتی ایجاد شده و قانونگذار صرفاً نحوه اداره آن را به صورت شرکت تجویز کرده است. بنابراین سازمان مذکور شرکت دولتی نبوده تا مشمول ماده 4 قانون برنامه سوم گردد. 2ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی به موجب ماده واحده قانون مشمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مصوب 1357 تابع قانون استخدامی شرکتهای دولتی نبوده و مشمول قانون استخدام کشوری است. 3ـ به موجب ماده 4 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 مجلس شورای اسلامی و بند الف آن به دولت اجازه داده شده است که صرفاً شرکتهای دولتی را در قالب شرکتهای مادر تخصصی سازماندهی نماید و از آنجا که سازمان مرکزی تعاون روستایی قانوناً شرکت دولتی نبوده بلکه سازمانی دولتی است که صرفاً به صورت شرکت اداره میشود، قاعدتاً دولت مجوز تغییر ماهیت آن از سازمان دولتی به شرکت دولتی و سازماندهی آن را در قالب شرکتهای مادر تخصصی نخواهد داشت و انجام چنین عملی مغایر صریح قانونگذار بوده و به جهت خروج موضوعی این سازمان از حیطه عمل ماده 4 قانون برنامه سوم مصوبه شماره 1586/ت24246هـ مورخ 21/1/1381 هیأتوزیران در خصوص سازمان مرکزی تعاون روستایی فاقد وجاهت قانونی است. 4ـ با ملاحظه وظایف سازمان مرکزی تعاون روستایی در بندهای 34 گانه ماده3 قانون اساسنامه سازمان مصوب 1348 ملاحظه میشود که وظایف احصایی سازمان در قانون اساسنامه آن وظایف حاکمیتی بوده و سنخیتی با وظایف تصدی که مربوط به شرکتهای دولتی است ندارد. 5 ـ چنانچه این سازمان در قالب شرکت مادر تخصصی سازماندهی شود، به موجب بند (ب) ماده 4 قانون برنامه سوم، کلیه وظایف حاکمیتی و سیاستگذاری از آن منفک شده و از آنجا که تقریباً تمام وظایف آن حاکمیتی بوده و فاقد وظیفه تصدیگری است، تبعاً تبدیل به یک شرکت کاملاً بیهویت میگردد که توان راهبری شبکه تعاون روستایی را به هیچ وجه نخواهد داشت. 6ـ قانونگذار طی قوانین و مقررات مختلفی در سالهای اخیر از جمله قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 1370 و قانون تفسیر قانونی در خصوص قانون مستثنی شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول قانون بخش تعاونی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1371 بر سازمان بودن این دستگاه تأکید نموده است و هیچ کجا از آن به نام شرکت یاد نکرده است. 7ـ بر مبنای بند الف ماده4 قانون برنامه سوم وزارت امور اقتصادی و دارایی، اساسنامه تیپی را تهیه نموده و تکلیف شده است که اساسنامه قبلی باید برآن اساس تغییر و به تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی و یا هیأت وزیران برسد. لیکن چون اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی در تاریخ 19/12/1348 به تصویب قوه مقننه رسیده و قانون میباشد و از طرفی مصوبات هیأت دولت و یا وزارت امور اقتصادی و دارایی هرگز نمی توانند ناسخ و یا مصلح قوانین مصوب قوه مقننه باشد. ضمن اینکه قانونگذار براساس بند 7 ماده 13 قانون اساسنامه سازمان تغییر اساسنامه سازمان را با رعایت ماده 7 قانون تشکیل بانک تعاون کشاورزی ایران که تغییر از طریق مجلس شورای اسلامی است تجویز نموده و مفهوم و منطوق قانون استفساریه در خصوص اختیار اصلاح اساسنامه سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت مصوب 1377 نیز بر تغییر اساسنامه سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت که توسط قوه مقننه تصویب گردیدهاند، توسط خود مقننه تصریح دارد. علیایحال از آنجا که مصوبه مذکور در ارتباط با سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خلاف بین قوانین و مقررات مربوطه از جمله ماده 4 قانون برنامه سوم میباشد ابطال مصوبه فوقالذکر هیأتوزیران را در خصوص سازمان مرکزی تعاون روستایی را دارم.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 48320مورخ 19/12/1381 مبادرت به ارسال تصویر نامههای شماره 300/10836 مورخ 27/9/1381 وزارت جهاد کشاورزی و شماره 144541/1602 مورخ 11/8/1381 سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور() نموده است. الفـ در نامه معاون وزیر و رییس کمیسیون خصوصی سازی وزارت جهاد کشاورزی آمده است، 1ـ با توجه به ماده 4 قانون محاسبات عمومی کشور سازمان تعاونی روستایی که سازمان مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شده و بیش از حد 75% سرمایه آن در حال حاضر متعلق به دولت است، شرکت دولتی محسوب میگردد. 2ـ با توجه به مفاد ماده یک اساسنامه، سازمان مذکور شرکت سهامی دولتی است که در اساسنامه آن (سازمان) نامیده شده است. 3ـ براساس ماده یک فصل اول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی سازمان مذکور در زمره شرکتهای دولتی محسوب شده است و تنها مقررات استخدامی سازمان مشمول قانون استخدام کشوری گردیده است و مسلماً استثناء مذکور فقط به مورد تعیین شده مقررات استخدامی تسری دارد و نه سایر موارد. 4ـ وفق مفاد ماده11 قانون برنامه سوم، شرکتهای موضوع ماده4 قانون محاسبات عمومی و سایر شرکتهایی که بیش از50 % سرمایه و یا سهام آنها منفرداً و یا مشترکاً متعلق به وزارتخانهها و... است، مشمول مقررات قانون برنامه سوم میباشد. 5ـ بودجه سازمان تعاون روستایی همواره در ردیف بودجه شرکتهای دولتی درج میگردد. بنابراین از این جهت نیز ماهيّت حقوقی سازمان همواره به عنوان شرکت دولتی محسوب گردیده است. 6ـ ارکان سازمان براساس اساسنامه کاملاً مشابه ساختار تعیین شده در قالب قانون تجارت برای انواع شرکتها تعریف و سازماندهی شده است. 7ـ براساس ماده 4 اساسنامه تاکنون 22% از سهام سازمان به اتحادیهها واگذار گردیده که در نتیجه تأکید بر تبعیت آن سازمان از قواعد و روشهای حاکم بر شرکتها میباشد. 8 ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی از لحاظ ماهيّت حقوقی مشابه بسیاری از سازمانهای دیگری است که همگی آنها در ردیف شرکتهای مادر تخصصی تعیین تکلیف گردیدهاند. 9ـ علیرغم ادعای شاکی بسیاری از وظایف و اختیارات سازمان تعاون روستایی جنب تصدیگری دارد که البته به دلیل عدم توسعه مناسب روستاها در حال حاضر تصدیگری غیرقابل واگذاری محسوب و مشمول بند2 تبصره 4ماده4 برنامه سوم توسعه میباشد و امید میرود در آینده نزدیک شرایط واگذاری این فعالیتها به بخش تعاونی فراهم گردد. ب ـ مدیرکل دفتر حقوقی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور() در پاسخ اعلام نمودهاند، 1ـ طبق ماده یک اساسنامه، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به صورت شرکت سهامی ایجاد شده و اداره میشود و درج عبارت سازمان در عنوان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به معنای پذیرش نوع شخصیت حقوقی دیگری غیر از شرکت سهامی برای سازمان نمیباشد. از سوی دیگر مفاد اساسنامه نیز (خصوصاً مواد 5، 7، 8، 9، 22، 23، 38، 43، 47 و...) حاکی از پذیرش ساختار شرکت سهامی در طراحی فرآیندها و راهکارهای مدیریت و فعالیت سازمان مزبور است. 2ـ مفاد ماده 130 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366، وضعیت حقوقی پذیرفته شده برای هر سازمان دولتی را صرفاً وزارتخانه یا مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی میداند و با توجه به متن اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یک شرکت دولتی است. 3ـ سهام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران متعلق به دولت است و وزیر جهاد کشاورزی رییس مجمع عمومی صاحبان سهام میباشد و لذا مشمول ماده 4 قانون برنامه سوم توسعه میباشد. 4ـ مباحث مربوط به وظایف حاکمیتی و تصدیگری دولت و شرکتهای دولتی و چگونگی تبلور آنها در اساسنامه شرکتهای مادر تخصصی (و یا شرکتهای زیر مجموعه آنها) موضوعاًتی هستند که توسط عوامل و نهادهای متولی تدوین اساسنامه باید مدنظر قرار گیرد لکن هدف اساسی برنامه سوم توسعه، تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدیگری و منفک نمودن وظایف حاکمیتی از شرکتهای دولتی و محول نمودن آن به وزارتخانههای ذیربط میباشد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلام والمسلمین دری نجفآبادی با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
نظر به اینکه قانون اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در اسفندماه 1348 به تصویب قوه مقننه رسیده و به صراحت ماده 7 قانون تشکیل بانک تعاون کشاورزی هرگونه اصلاح یا تغییر در اساسنامه مذکور نیز اختصاص به قوه مقننه دارد، بنابراین اطلاق مصوبه شماره 1586/ت24246هـ مورخ 21/1/1381 هیأت وزیران از جهت شمول آن به سازمان مزبور در قسمت مربوطه به تهیه اساسنامه و تأیید آن توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی() و وزارت امور اقتصادی و دارایی خلاف حکم صریح قانونگذار و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده میشود و مصوبه مزبور در این قسمت و از این جهت ابطال میگردد.()