اساسنامه مدارس نمونه دولتی
مصوب 1365,05,30
هدف :
به منظور تشویق وترغیب دانش آموزان مستعد ،به ویژه دانش آموزان مستعد مناطق محروم وافزایش رشد علمی و تربیتی آنان وجلوگیری از ضایع شدن نیروهای مومن ومتقی که در تداوم انقلاب اسلامی نقش سازنده دارند ونیز به منظور استفاده از تجربیات حاصله در ارتقاء کیفیت آموزشی سایر آموزشگاه ها ،مدارس نمونه (دخترانه ،پسرانه) تاسیس می گردد.
تعریف:
مدارس نمونه به آموزشگاه هایی اطلاق می شود که گزینش دانش آموزان مستعد و دعوت از معلمان کارآمد و تامین امکانات مناسب تر موجبات ارتقاء آموزشی و پرورشی دانش آموزان مناطق محروم را فراهم می آورد .
فصل اول :
ماده ۱- این مدارس در هر منطقه یا شهرستان در صورت وجود امکانات وزمینه (نیروی انسانی ،فضای آموزشی و دانش آموز ) به پیشنهاد رئیس منطقه یا شهرستان وتایید مدیر کل استان وموافقت معاونت امور آموزشی یا فنی وحرفه ای (بر حسب مورد )تاسیس می شود .
تبصره ۱- تشخیص اولویت در تاسیس مدارس وتعیین رشته های دوره متوسطه با وزارت آموزش وپرورش می باشد .
تبصره ۲- انحلال مدارس نمونه در صورت عدم انطباق با ضوابط مندرج در این اساسنامه به پیشنهاد مدیر کل استان و تایید معاونت امور آموزشی یا فنی وحرفه ای بر حسب مورد خواهد بود .
ماده 2- اولویت در تاسیس مدارس نمونه با مناطق محروم کشور است.
فصل دوم - سازمان آموزشی تربیتی و اداری:
ماده 3- معلمان و مربیان این مدارس از میان افراد متعهد و با تجربه ای که از سطح علمی و آموزشی بالایی برخوردارند و دارای حداقل سه سال سابقه تدریس در مدارس آموزش و پرورش و یا موسسات آموزشی مورد تایید می باشند انتخاب می شوند.
ماده 4- مدیران اینگونه مدارس علاوه بر داشتن کلیه شرایط مندرج در ماده 3 باید دارای شرایط زیر نیز باشند:
الف - داشتن حداقل 2 سال سابقه مدیریت در دوره مربوط
ب - دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس برای دوره متوسطه و فوق دیپلم برای دوره راهنمایی.
تبصره 1- ارزش مدرک تحصیلی افرادی که دارای تحصیلات حوزه ای هستند مطابق با ضوابط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعیین خواهد شد.
تبصره 2- لازم است مدیران اینگونه مدارس در دوره های مختلف آموزشی که توسط وزارت آموزش و پرورش جهت توجیه آنان تشکیل می گردد شرکت نمایند.
ماده 5- نصب و عزل روسای مدارس نمونه به پیشنهاد رئیس شهرستان یا منطقه و تایید مدیر کل با ابلاغ رئیس شهرستان یا منطقه صورت می گیرد . سایر اعضا و کارکنان آموزشگاه مطابق با ضوابط تعیین شده به پیشنهاد مدیر مدرسه و با ابلاغ رییس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه انتخاب می شوند.
ماده ۶- در این گونه مدارس علاوه بر کادر پرورشی وآموزشی جهت راهنمایی وارشاد دانش آموزان در زمینه های مختلف آموزشی و اخلاقی و رفتاری از وجود دبیر راهنما استفاده خواهد شد ،دبیر راهنما توسط مدیر مدرسه ازمیان کارکنان آموزشی وپرورشی همان مدرسه انتخاب می شود که به ازای هر کلاس چهارساعت دبیر راهنما منظور می گردد ،این وقت جزء اوقات موظف آن معلم محسوب شده وبرای هر دبیر راهنما از حداکثر ۱۲ ساعت این مدارس نباید تجاوز نماید .
ماده ۷- در این گونه مدارس یکی از دبیران راهنما و یکی از معاونین مدرسه (به انتخاب مدیر مدرسه ) به اعضای ستاد تربیتی افزوده می شوند .
فصل سوم :پذیرش دانش آموز وشرایط تحصیل
ماده ۸- دانش آموزان مدارس نمونه از بین فارغ التحصیلان با استعداد پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی برای ادامه تحصیل در دوره راهنمایی ودوره متوسطه به صورت جداگانه انتخاب می شوند .
ماده ۹- هرگاه تاسیس اینگونه مدارس در مناطقی به هر دلیلی مقدور نباشد مدیر کل آموزش وپرورش استان موظف است در مدارس نمونه ای که در سایر نقاط استان تشکیل شده سهمیه ای برای این گونه مناطق به نسبت تعداد دانش آموزان سال پایانی دوره قبل تخصیص دهد .
تبصره برای دانش آموزانی که رفت وآمد روزانه برایشان مقدور نیست مدارس نمونه به صورت شبانه روزی اداره خواهد شد .
ماده ۱۰- پذیرش دانش آموز جهت این گونه مدارس از میان داوطلبانی است که گواهی حسن اخلاق از مدرسه قبلی خود ارائه دهند وبا رعایت مربوط به شبانه روزی توسط معاونت های مربوط در حدود مقررات تهیه و پس از تایید وزیر به ادارات ذیربط ابلاغ خواهد شد .
ماده 11- ادامه تحصیل در این مدارس منوط به فعالیت مثبت پرورشی و آموزشی دانش آموز است.
فصل چهارم – نحوه فعالیت مدارس نمونه
ماده 12- کیفیت و نحوه اجرای فعالیتهای فوق برنامه آموزشی و پرورشی و نیز حدود اختیارات ستاد تربیتی در اینگونه مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده 13- مدارس نمونه دو وقته بوده و بصورت صبح و بعدازظهر اداره خواهد شد.
ماده 14- مخارج و هزینه های مدارس نمونه از محل بودجه وزارت آموزش و پرورش و خودیاری مردم و اولیای دانش آموزان (در حد بضاعت آنان) تامین می گردد.
ماده 15 – دستور العملهای اجرایی لازم ، سازمان اداری مدارس نمونه و مقررات مربوط به شبانه روزی توسط معاونتهای مربوط در حدود مقررات تهیه و پس از تایید وزیر به ادارات ذیربط ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۶- این اساسنامه در چهار فصل و شانزده ماده و هفت تبصره در سیصدو هشتادودومین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش مورخ ۳۰ /۵ /۱۳۶۵ به تصویب رسید .صحیح است به مورد اجرا گذارده شود .
سیدکاظم اکرمی
وزیر آموزش وپرورش