اساسنامه سازمان جهاد استان

هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/7/1373 بنا به پیشنهاد شماره.5719‌/د مورخ 12/10/1373 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، به استناد تبصره (1)‌ماده (5) قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی ـ مصوب 1367 ـ اساسنامه سازمان جهاد استان را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه سازمان جهاد استان
مصوب 1373,07,27

ماده 1 ـ سازمان جهاد استان که در این اساسنامه به اختصار "‌سازمان" نامیده می‌شود، سازمانی است دولتی که تابع قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و‌تشکیلات جهاد سازندگی و آیین‌نامه‌های اجرایی و سایر مقررات مربوط به آن بوده و در چهارچوب مفاد این اساسنامه و تشکیلات مصوب عهده‌دار انجام امور‌وظایف محول شده در محدوده استان ذیربط است.

تبصره ـ به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود حسب مورد و ضرورت و به تشخیص وزیر جهاد سازندگی، سازمان می‌تواند در خارج از محدوده استان با‌رعایت ماده (9) قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی ماموریت‌های مشخص را بر عهده گیرد.

ماده 2 ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و در چهارچوب قانون مقررات مالی، اداری،‌استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی و قوانین و مقررات‌مربوط، دارای استقلال مالی واداری است.

ماده 3 ـ رییس سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان است که با حکم وزیر جهاد سازندگی منصوب می‌شود. وی مسئوولیت حسن انجام امور و حفظ اموال و‌منابع سازمان و اجرای قوانین و مقررات ذیربط را بر عهده دارد و در ارتباط با وظایف و اختیارات محول شده، در مقابل وزیر جهاد سازندگی پاسخگو است.

تبصره 1 ـ نظارت عالیه و هماهنگی در امور کلیه واحدهای شرکتها و سازمان‌ها وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سطح استان بر عهده رییس سازمان است.

تبصره 2 ـ رییس سازمان می‌تواند به تشخیص و مسئوولیت خود، قسمتی از اختیاراتش را به هر یک از معاونان مدیران و روسای واحدها تفویض کند.

ماده 4 ـ تشکیلات اجمالی و تفصیلی سازمان با رعایت اصول و ضوابط تشکیلاتی پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب وزارت جهاد‌سازندگی می‌رسد.

ماده 5 ـ سازمان دارای کد بودجه استانی مستقل است که هر سال در قانون بودجه منظور شده و طبق مفاد تبصره‌ها آن و به طور مستقل دریافت و هزینه می‌شود.‌همچنین سازمان سهم اعتبارات ملی خود را که به صورت متمرکز زیر کد وزارت جهاد سازندگی و سازمان‌ها و موسسات وابسته دارای کد بودجه مستقل در‌قانون بودجه درج می‌شود، دریافت و هزینه می‌کند.

ماده 6 ـ به منظور ایجاد هماهنگی در انجام وظایف و مسؤولیت‌های کلیه واحدهای وزارت جهاد سازندگی در سطح استان اعم از تابعه و وابسته، همچنین‌تعیین و تأیید برنامه‌ها کوتاه مدت و میان مدت و بررسی بودجه سالانه و ارایه پیشنهادهای لازم به مراجع ذیصلاح و برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد ‌مسایل مهم فنی، اداری و مالی، شورای هماهنگی مرکب از رییس و معاونان سازمان و مدیریت‌های تحت نظر مستقیم رییس سازمان و روسای شعبه‌ها و‌نمایندگی‌ها و مدیران واحدهای استانی شرکت‌ها و سازمانها وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سطح استان تشکیل می‌شود.

ماده 7 ـ وظایف سازمان به شرح زیر است:

1 ـ تهیه و تدوین اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه با توجه به وظایف محول شده و در قالب سیاستها و برنامه‌های مصوب، همچنین ارایه پیشنهادها و‌اطلاعات مرتبط با تنظیم برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به مراجع ذیربط در سطح استان.

2 ـ انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ، بهبود و توسعه کمی و کیفی تولیدات مرتبط با وظایف وزارت جهاد سازندگی در استان و تامین منافع تولیدکنندگان.

3 ـ بررسی، تدوین، تنظیم و اجرای برنامه‌ها، خط‌ مشی‌ها، طرح‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به نظام دامداری و منابع طبیعی استان در حدود وظایف و‌سیاستهای مصوب.

4 ـ تولید، جمع‌آوری، طبقه‌بندی، پردازش، نگهداری، استخراج، به هنگام سازی و انتشار آمار و اطلاعات مورد نیاز بر اساس طرح‌ها و مدل‌های مصوب.

5 ـ شناخت و تعیین امکانات و استعدادهای بالقوه و بالفعل منابع و عوامل تولید و مسایل و مشکلات فنی و اقتصادی و اجتماعی مربوط به توزیع، مدیریت و‌بهره‌برداری آنها و تهیه و اجرای طرح‌های جامع مربوط به افزایش تولید محصولات دامی و کاهش ضایعات بر اساس قوانین و مقررات مربوط.

6 ـ مطالعه، بررسی، برنامه‌ریزی، تهیه، اجرا و ارزشیابی طرح‌ها، برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و ترویجی مورد نیاز روستاییان، عشایر، تولیدکنندگان و کارکنان‌ در چهارچوب ضوابط و مقررات و در قالب سیاستها و برنامه‌های مصوب وزارت جهاد سازندگی.

7 ـ مطالعه، تهیه و اجرای طرح‌های لازم در زمینه آبخیزداری در حوزه آبخیز استان در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب.

8 ـ اتخاذ تدابیر لازم در جهت حفظ منابع دام و طیور، اصلاح نژاد دام، تغذیه، مدیریت مهندسی، بهداشت جایگاه دام صدور موافقت اصولی واحدهای‌دامداری و صنایع وابسته به آن در استان در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب.

9 ـ تهیه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی بر اساس خط‌مشی‌های ابلاغی و سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب.

10 ـ فراهم کردن امکانات لازم به منظور استفاده حداکثر از فرآورده‌های دامی از طریق توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی برای کاهش ضایعات فرآورده‌های دامی.

11 ـ انجام اقدامات لازم در زمینه استقرار روش‌ها مناسب عرضه و تقاضای تولیدات مرتبط با وظایف وزارت جهاد سازندگی و ارائه آمار و اطلاعات به هنگام به‌منابع تولید.

12 ـ انجام اقدامات لازم در زمینه خرید، بازاریابی، فروش، بیمه (‌پس از هماهنگی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی)، نگهداری، امحا و نظایر آن در‌خصوص محصولات مرتبط با وظایف وزارت جهاد سازندگی که بر اساس قوانین، مصوبات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط در محدوده وظایف و‌اختیارات سازمان قرار می‌گیرد.

13 ـ برنامه‌ریزی، طراحی، احداث، توسعه و نگهداری راه‌های روستایی، شبکه‌های آب آشامیدنی روستاها و ابنیه و تأسیسات عمومی خدماتی مورد نیاز‌روستاها در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب.

14 ـ انجام بررسی‌های لازم در مورد برآورد و تشخیص کمی و کیفی کلیه نیازهای تکنولوژیکی استان، متناسب با خصوصیات و ویژگی‌های بخش‌های مرتبط با‌وظایف وزارت جهاد سازندگی و تهیه و اجرای طرح‌های مکانیزاسیون و سایر برنامه‌ها مورد نیاز بر اساس سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ابلاغی.

15 ـ تهیه و اجرای طرح‌های بهسازی روستاها.

16 ـ تهیه طرح و احداث شبکه فشار متوسط اعم از اصلی و فرعی به منظور تأمین برق روستاها یا چاه‌های آب کشاورزی، همچنین تهیه و نصب پست‌ها‌ی ترانسفورماتور و متعلقات آن از جمله تابلوی توزیع و اندازه‌گیری، پس از تایید فنی وزارت نیرو.

17 ـ فراهم کردن زمینه‌های لازم به منظور ایجاد و گسترش صنایع روستایی از طریق صدور موافقت اصولی، پروانه تاسیس و بهره‌برداری و صدور کارت‌ شناسایی برای واحدهای تولیدی موجود در روستاها.

18 ـ فراهم کردن تسهیلات لازم برای تامین اعتبارات مورد نیاز تولیدکنندگان محصولات دامی و صنایع روستایی.

19 ـ تامین شرایط و امکانات کار در روستاها از طریق توسعه و ترویج فعالیت‌های غیر کشاورزی در چهارچوب هدف‌ها و وظیفه‌های وزارت جهاد سازندگی.

20 ـ انجام کلیه امور مالی، حسابداری، اداری، رفاهی و خدماتی بر اساس قوانین و مقررات مربوط و در محدوده اختیارات تفویض شده.

21 ـ ابلاغ سهم برنامه‌ای هر یک از واحدها تابع سازمان.

ماده 10 ـ اختیارات رییس سازمان به شرح زیر است:
1 ـ تایید برنامه‌های سالانه، کوتاه‌مدت و میان‌مدت سازمان و پیشنهاد آنها به مراجع ذی صلاح برای تصویب.
2 ـ تایید بودجه جاری و عمرانی سازمان و پیشنهاد آن به مراجع ذیصلاح برای تصویب.
3 ـ ایجاد هماهنگی بین واحدها، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد سازندگی مستقر در سطح استان و واحدهای تابع سازمان.
4 ـ شرکت در شوراها و سایر مراجع تصمیم‌گیری در سطح استان.
5 ـ نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ها و ضوابط و مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات وزارت در سطح استان.
6 ـ استیفای منافع و حفظ حقوق سازمان در دادگاه‌ها و مراجع صالح قضایی و قانونی، اصالتاً یا به وسیله وکیل با حق توکیل غیر در چهارچوب اختیارات ‌تفویض شده.
7 ـ بررسی و تصویب قراردادها و امضای چک‌ها و اسناد تعهدآور سازمان با رعایت مقررات مربوط.
8 ـ عزل و نصب معاونان و مدیریت‌های سازمان و مدیران واحدهای شهرستانی.
9 ـ پیشنهاد انتصاب مدیران و روسای شعب و نمایندگی‌های سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سطح استان.
10 ـ صدور احکام مسؤولان امور مالی و امنای اموال سازمان با توجه به مقررات مالی، اداری ، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی.
11 ـ نظارت بر حسن انجام امور و مصرف بودجه و اعتبارات و انجام هزینه‌ها.
12 ـ انجام سایر وظایف و امور محول شده از سوی وزیر جهاد سازندگی.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 7055 مورخ 11/8/1373 شورای محترم نگهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است.

حسن حبیبی- معاون اول رییس جمهور