اساسنامه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/ 1/1376 بنا به پیشنهاد شماره 750 / ص /10/ و مورخ 19 /1 /1376 وزارت جهادسازندگی و به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهادسازندگی ـ مصوب 1369 ـ و با توجه به مصوبه شماره 11490/ د ش /1 مورخ 6 /12 /1374 شورای عالی اداری اساسنامه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور
مصوب 1376,01,27با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل اول ـ کلیات

ماده 1 ـ شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور که از این پس در این اساسنامه «شرکت» نامیده می شود، براساس مصوبه شماره 11490/ د ش /1 مورخ 6/ 12 /1374 شورای عالی اداری و مفاد این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و قانون تجارت اداره می شود.

ماده 2 ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است .

ماده 3 ـ نوع شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است .

ماده 4 ـ شرکت، وابسته به وزارت جهاد سازندگی می باشد و مرکز آن در تهران است که می تواند شعبه ها و نمایندگیهای لازم را ایجاد نماید.

ماده 5 ـ موضوع شرکت عبارت است از تهیه، تولید و نگهداری، توزیع و پشتیبانی و تنظیم بازار انواع خوراک دام، طیور و آبزیان، مواد پروتئینی(حیوانی) و متفرعات آنها، کمک به عمران، احیاء و اصلاح مراتع جهت افزایش تولید، حمایت از تولید کننده، مصرف کننده و صنایع وابسته و خرید تضمینی مواد علوفه ای و محصولات پروتئینی دامی .

ماده 6 ـ شرکت برای تحقق موضوع ماده (5) این اساسنامه، مجاز به انجام عملیات زیر می باشد:

الف ـ خرید علوفه از داخل و خارج از کشور .

ب ـ تهیه و تولید خوراک دام، طیور آبزیان، مواد پروتئینی و مواد اولیه مورد نیاز.

پ ـ انجام خدمات بازرگانی در جهت واردات اقلام مورد نیاز و صادرات مواد علوفه ای و پروتئینی با رعایت مقررات مربوط.

ت ـ فروش و توزیع علوفه وارداتی و داخلی و محصولات پروتئینی حیوانی و ذخیره سازی آن .

ث ـ انجام اقدامات لازم به منظور تنظیم بازار و توسعه و بهبود بازاریابی دام و طیور، گوشت و متفرعات دام و طیور، خوراک دام و طیور و شیر و فرآورده‌های آن .

ج (اصلاحی 23/08/1378)ـ سرمایه گذاری یا مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی جهت نیل به هدفهای شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

چ ـ تحصیل اعتبار وام از مؤسسه ها و بانکها به منظور نیل به هدفهای شرکت .

ح ـ عضویت در سازمانها و مؤسسه های داخلی و خارجی بین المللی ذی ربط، با رعایت قوانین و مقررات مربوط .

خ ـ انجام اقدامهای لازم به منظور استفاده از ضایعات کشاورزی، کشتارگاهها، کارخانه ها، مازاد محصولات کشاورزی، مواد مصرفی و غیر اینها و تبدیل آنها به مواد قابل استفاده در خوراک دام، طیور و آبزیان .

د ـ پیش بینی و تأمین اعتبارات لازم جهت کمک به عمران و احیای مراتع کشور و تولیدکنندگان علوفه داخلی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط.

ذ ـ تأسیس صندوقهای مشترک با دامپروران به منظور حمایت از تولید پروتئین دامی .

ر ـ تولید و پرورش انواع گونه های اجداد طیور و متفرعات آن .

ز ـ مباشرت در امر صادرات و واردات دام و طیور و گوشت و متفرعات آنها.

ژ ـ ایجاد و بهره برداری از میدانهای دام، کشتارگاهها، سردخانه ها، انبارها و آزمایشگاهها، کارگاههای بسته‌بندی گوشت و فراهم نمودن وسایل مورد نیاز برای تدارک، حمل و نقل، توزیع و نگهداری دام و طیور، گوشت و متفرعات آنها.

س ـ انجام مطالعات کاربردی مورد نیاز برای نیل به اهداف شرکت .

ش ـ مطالعه و بررسی روشهای مناسب اجرایی و تدوین دستاوردها و ارایه آن به مراجع ذی صلاح و تولیدکنندگان به منظور بهبود روشهای تولید.

ص ـ خرید، توزیع و به کارگیری ماشین آلات، ادوات، تجهیزات، مصالح و مواد اولیه مورد نیاز در جهت انجام وظایف شرکت .

ض ـ انجام هرگونه عملیات دیگری که برای تأمین هدفها و تحقق وظیفه های قانونی شرکت لازم تشخیص داده شود.

ماده 7 ـ سرمایه شرکت همان سرمایه صندوق عمران مراتع موضوع مواد (4) و (5) قانون صندوق عمران مراتع ـ مصوب 1349 ـ به مبلغ یک میلیارد (000 /000 /000 /1) ریال است که به ده هزار (000 /10) سهم یکصد هزار (000 /100) ریالی تقسیم می شود.

تبصره 1 ـ بهای کارخانه تهیه خوراک دام و طیور سعیدآباد پس از ارزیابی به سرمایه شرکت اضافه می شود.

تبصره 2 ـ ارزش دفتری کلیه اموال منقول و غیر منقول، مطالبات و وجوه نقد متعلق به شرکتهای طیور و گوشت کشور پس از تأدیه دیون و تعهدات به سرمایه شرکت اضافه می شود.

تبصره 3 ـ سرمایه شرکت با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی فوق العاده قابل افزایش و کاهش می باشد.

فصل دوم ـ ارکان شرکت

ماده 8 ـ شرکت دارای ارکان زیر می باشد:
الف ـ مجمع عمومی .
ب ـ هیأت مدیره .
پ ـ مدیرعامل .
ت ـ بازرس (حسابرس) .

تبصره ـ معاون ذی ربط وزیر جهاد سازندگی در امور دام، رئیس هیأت مدیره شرکت خواهد بود.

ماده 9 ـ ترکیب مجمع عمومی شرکت به ترتیب زیر است:
الف ـ وزیر جهاد سازندگی که ریاست مجمع عمومی را بر عهده دارد.
ب ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی .
پ ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه .
ت ـ وزیر کشاورزی .
ث ـ وزیر بازرگانی .

ماده 10 ـ جلسه های مجمع عمومی به طور عادی جهت تصویب ترازنامه، سود و زیان عملکرد سال قبل، خط مشی و بودجه تشکیل می شود.

تبصره ـ رئیس مجمع عمومی بنا به ضرورت یا حسب تقاضای هر یک از اعضای مجمع یا مدیرعامل یا هیأت مدیره یا بازرس (حسابرس) مجمع عمومی را به طور فوق العاده برای تشکیل دعوت خواهد نمود. دستور جلسه در دعوتنامه ذکر می شود و مدارک مربوط به دستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل، پانزده روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع اعضا می رسد.

ماده 11 ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عبارت است از:

الف ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشها و پیشنهادهای هیأت مدیره و تعیین و تصویب خط مشی شرکت .

ب ـ تصویب ترازنامه، حساب سود و زیان و تصویب بودجه سالانه شرکت .

پ ـ انتخاب و تغییر مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره با توجه به مواد (12) و (15) این اساسنامه .

ت ـ بررسی و تصویب آیین نامه های مالی و معاملاتی براساس پیشنهاد هیأت مدیره، با رعایت مقررات مربوط .

ث - رسیدگی و تصویب آیین نامه استخدامی و تشکیلات شرکت، براساس پیشنهاد هیأت مدیره، با رعایت مقررات مربوط.

ج - تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، همچنین حق الزحمه بازرس(حسابرس) با رعایت مقررات مربوط.

چ ـ اتخاذ تصمیم در مورد حساب تقسیم سود و مطالبات وصول نشدنی .

ح ـ اتخاذ تصمیم درباره فروش داراییهای غیرمنقول شرکت بنا به پیشنهاد هیأت مدیره با رعایت مقررات مربوط .

خ ـ اتخاذ تصمیم در مورد عضویت شرکت در سازمانها و مؤسسه های بین المللی، با رعایت مقررات مربوط.

د (اصلاحی 23/08/1378)ـ اتخاذ تصمیم در خصوص هرگونه سرمایه گذاری و مشارکت موضوع بند «ج» ماده (6) این اساسنامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط

ذ ـ اتخاذ تصمیم در مورد تغییرات اساسنامه و پیشنهاد آن به مراجع مربوط جهت تصویب .

ماده 12 ـ هیأت مدیره شرکت مرکب از سه نفر عضو اصلی به طور موظف و تمام وقت (به استثنای رئیس هیأت مدیره) و یک نفر عضو علی البدل می باشد که به شرح زیر عزل و نصب می شوند:
الف ـ مدیرعامل به پیشنهاد مجمع عمومی و تصویب عمومی از بین افراد ذی صلاح و با تجربه در موضوع فعالیت شرکت انتخاب و با حکم ریاست مجمع منصوب می شود.
ب ـ یک عضو اصلی و عضو علی البدل دیگر هیأت مدیره از بین افراد ذی صلاح و با تجربه در موضوع فعالیت شرکت که یکی از اعضاء آشنا به مسایل امور مالی باشد، با پیشنهاد مدیرعامل، با تصویب مجمع عمومی و با حکم رئیس مجمع منصوب می شوند، مدیرعامل می تواند مسؤولیت اداره قسمتی از امور شرکت را به عهده هر یک از اعضای هیأت مدیره واگذار نماید.

ماده 13 ـ اعضای هیأت مدیره برای مدت سه سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان مانعی ندارد.

ماده 14 ـ بعد از پایان دوره تصدی هیأت مدیره تا زمانی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده است، اعضای سابق وظایف خود را انجام می دهند.

ماده 15 ـ در صورت فوت، عزل یا استعفا یا هر موضوع دیگری که باعث سلب انجام وظیفه هر یک از اعضای هیأت مدیره باشد، مدت عضویت عضو جدید همزمان با سایر اعضای هیأت مدیره به اتمام می رسد.

ماده 16 ـ جلسه های هیأت مدیره، حسب تشخیص و به دعوت مدیرعامل با پیشنهاد دو نفر از اعضای هیأت مدیره دست کم دو هفته یک بار تشکیل می شود.

ماده 17 ـ جلسه های هیأت مدیره با حضور دست کم دو نفر از اعضاء که یک نفر آن باید مدیرعامل باشد، رسمیت دارد. در هر صورت تصمیمهای گرفته شده با دست کم دو رأی موافق، معتبر است .

تبصره ـ خلاصه تصمیمهای هیأت مدیره در دفتری ثبت و توسط اعضای حاضر در جلسه امضاء و پس از تحریر و شماره گذاری در مرکز شرکت، نگهداری می شود .

ماده 18 ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است:

الف ـ اجرای مصوبه های مجمع عمومی و نظارت بر برنامه های جاری شرکت .

ب ـ تهیه و تنظیم بودجه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی .

پ ـ تهیه و تنظیم ترازنامه و صورتحساب سود و زیان سالانه و گزارش عملکرد شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی .

ت ـ پیشنهاد میزان واردات و صادرات دام زنده، مواد علوفه ای و پروتئین حیوانی و مقدار ذخیره سازی مواد مزبور به وزارت جهاد سازندگی .

ث ـ تصویب استفاده از هر نوع تسهیلات بانکی جهت نیل به هدفهای شرکت .

ج ـ بررسی نرخ خرید و فروش دام و گوشت از منابع داخلی و ارایه پیشنهادات لازم در این زمینه به مجمع عمومی .

چ ـ پیشنهاد مشارکت و سرمایه گذاری به مجمع عمومی در ارتباط با هدفها و موضوع شرکت .

ح ـ بررسی نسبت به ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور یا ختم دعوی از طریق سازش جهت پیشنهاد به مجمع عمومی با رعایت اصل (139) قانون اساسی .

خ ـ تعیین حق مشاوره حقوقی و حق وکالت برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع، با رعایت مقررات مربوط .

د ـ پیشنهاد اصلاح و تغییر اساسنامه به مجمع عمومی، با رعایت مقررات مربوط.

ذ ـ اتخاذ تصمیم در مورد خرید، احداث، اجاره ساختمان، خرید و فروش حق کسب و پیشه و اموال منقول، طبق مقررات و آیین نامه های مربوط .

ر ـ تعیین میزان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و درخواست تصمیم گیری در مورد مطالبات وصول نشدنی به مجمع عمومی .

ز ـ بررسی و تصویب آیین نامه های رفاهی کارکنان با رعایت مقررات مربوط.

ژ ـ تأسیس یا انحلال شعبه ها و نمایندگیها، با رعایت ضوابط مربوط.

س ـ تهیه و پیشنهاد آیین نامه های استخدامی، تشکیلاتی، مالی و معاملاتی به مجمع عمومی، با رعایت مقررات مربوط.

ش ـ تصمیم گیری در مورد معاملات و قراردادهای غیر استخدامی با رعایت مفاد آیین نامه مالی و معاملاتی شرکت .

ص ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص کلیه امور شرکت در حدود اساسنامه، به جز موضوعهایی که اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجمع عمومی است .

تبصره ـ هیأت مدیره می تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض کند.

ماده 19 ـ مدیرعامل، بالاترین مقام اجرایی و مسؤول اداره و حسن جریان امور و حفظ حقوق، منافع و اموال شرکت می باشد. مدیرعامل دارای وظایف و اختیارات زیر می باشد:

الف ـ اجرای مصوبه های مجمع عمومی و هیأت مدیره طبق مقررات این اساسنامه و آیین نامه های مربوط.

ب ـ استخدام، نصب و عزل کارکنان، نقل و انتقال و سایر امور مربوط به کارکنان، طبق مقررات با رعایت تشکیلات و بودجه مصوب، برحسب نیاز شرکت .

پ - امضای کلیه قراردادها و اسناد و اوراق تعهد آور در چهارچوب مصوبه های هیأت مدیره، همچنین امضای مکاتبه ای اداری .

ت ـ افتتاح حساب شرکت در بانکها و امضای چکهای صادر شده از محل حسابهای شرکت به اتفاق ذی حساب یا مدیر مالی، با رعایت مقررات مربوط.

تبصره 1 ـ یکی از اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره می تواند به جای مدیرعامل چکهای صادر شده را امضا نماید.

تبصره 2 ـ امضای چکهای صادر شده از حسابهای شعبه ها و نمایندگیها با امضای نمایندگان مدیرعامل و عامل ذی حساب یا نماینده مدیر مالی شرکت، صورت می گیرد .

ث ـ نمایندگی شرکت در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی، مراجع قضایی، مؤسسه های دولتی و غیر دولتی، اعم از داخلی و خارجی، حق اقامه دعوی و دفاع در کلیه مراجع با حق انتخاب وکیل .

تبصره ـ مدیرعامل می تواند با مسؤولیت خود تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا سایر کارکنان شرکت واگذار نماید .

ماده 20 ـ بازرس قانونی و حسابرس شرکت، سازمان حسابرسی است که عهده دار وظایف قانونی بازرسی شرکت می باشد.

فصل سوم ـ سایر مقررات

ماده 21 ـ شرکت موظف است حداکثر ظرف شش ماه پس از تشکیل، نسبت به تهیه و تصویب آیین نامه های مالی، معاملاتی و طرح تشکیلات خود با رعایت مقررات مربوط اقدام نماید و تا تصویب آیین نامه های یاد شده، کلیه آیین نامه های جاری مورد عمل مالی و تشکیلات شرکتهای ادغامی ـ حسب مورد ـ لازم الاجرا خواهد بود.

ماده 22 ـ سال مالی شرکت از اول فروردین هر سال شروع می شود و در پایان اسفند همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ تصویب این اساسنامه و پایان آن آخر اسفند همان سال می باشد.

ماده 23 ـ حسابهای شرکت در آخر اسفند هر سال بسته می شود. صورتهای مالی پایان سال شرکت، حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم و یک نسخه از آن جهت رسیدگی به بازرس (حسابرس) تسلیم می شود.

ماده 24 ـ سایر موضوعها و مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و قانون تجارت می باشد.

ماده 25 ـ شرکت با توجه به مفاد ماده (85) قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهادسازندگی ـ مصوب 1367 ـ تابع این قانون و سایر مقرراتی که به استناد آن وضع می شود، می باشد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 495 /21 / 76 مورخ 31 / 2 /1376 شورای محترم نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است .

معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی