هیأت وزیران در جلسه مورخ 17/5/1369 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشاورزی و بازرگانی و سازمانهای برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره ( 2 ) ماده واحده قانون انتزاع سازمان چای کشور از وزارت بازرگانی و الحاق آن به وزارت کشاورزی مصوب 1368 اساسنامه سازمان چای کشور را به شرح زیر تصویب نمود.
اساسنامه سازمان چای کشور
مصوب 1369,05,17با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول - کلیات
ماده 1 - بمنظور انجام اقدامات و فعالیتهای کشاورزی ، صنعتی ، پژوهشی و خدماتی مربوط به تولید و نگهداری چای و برنامه ریزی و اجرای برنامه های مصوب در جهت نیل به خودکفائی و کاهش تدریجی واردات چای و همچنین کمک و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان چای ، سازمان چای کشور وابسته به وزارت کشاورزی که در این اساسنامه اختصاراً « سازمان » نامیده می شود، تشکیل می گردد.
تبصره - منظور از چای در این اساسنامه عبارتست از برگ سبز چای و چای خشک و کلیه موادیکه از این کالا بدست می آید.
ماده 2 - نوع شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است .
ماده 3 - سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و بصورت شرکت سهامی مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و طبق مقررات این اساسنامه و اصول بازرگانی اداره می شود.
ماده 4 - مرکز اداری سازمان تهران می باشد و سازمان می تواند طبق مقررات این اساسنامه نسبت به تأسیس شعب و نمایندگیها و ادارات ، در سایر نقاط کشور اقدام نماید.
ماده 5 - سرمایه موقت سازمان مبلغ پانصد میلیون ریال است و به پنج هزار سهم صد هزار ریالی منقسم می شود و تمام سهام متعلق به دولت است .
ماده 6 - وزارتخانه های کشاورزی و بازرگانی مکلفند ظرف سه سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تفکیک سرمایه شرکت سهامی چای ایران موضوع تبصره ( 2 ) ماده ( 1 ) قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور مصوب 25/2/1352 از سازمان غله و قند و شکر و چای کشور اقدام و پس از وضع دیون و تعهدات ، دارائی قابل انتقال شرکت مذکور را تعیین نموده و به مجمع عمومی جهت اصلاح سرمایه با رعایت مقررات مربوط ارائه نمایند.
تبصره - هیأت مدیره سازمان مکلف است ظرف مدت ششماه از تاریخ تصویب این اساسنامه روشهای اجرائی مناسب را در این خصوص تهیه و جهت تصویب به مجمع عمومی سازمان ارائه نماید.
ماده 7 - تعیین مقدار چای وارداتی با نظر وزارت کشاورزی خواهد بود.
ماده 8 - وظائف و اختیارات سازمان عبارتند از:
1 - نظارت کامل بر فعالیتهای کشاورزی اشخاص حقیقی در زمینه کشت ، داشت و برداشت برگ سبز چای بمنظور کنترل و بالا بردن کمیت و بهبود کیفیت چای تولیدی کشور.
2 - خرید کلیه برگ سبز چای عرضه شده توسط چایکاران ( افراد، اتحادیه ها وگروهها و تعاونیهای کشاورزی و غیره ) طبق استانداردهای مربوط و قیمتهای مصوب شورای اقتصاد.
3 - تبدیل برگ سبز چای به چای خشک .
4 - ایجاد، خرید، اجاره دادن و یا اجاره کردن تأسیسات و انبارهای لازم بمنظور بهره برداری و حفظ و نگهداری چای و مواد حاصله از آن .
5 - تشخیص و تعیین صلاحیت فنی و بهداشتی کارخانجات چایسازی براساس مقررات مربوط.
6 - کمک به کشاورزان چایکار از طریق تنظیم برنامه های ارشادی ، آموزشی ، تحقیقاتی ، بهسازی و بازسازی ( مانند ایجاد و اصلاح سیستم آبیاری مناسب ، اصلاح اراضی جهت کشت چای ، تولید بوته اصلاح شده چای ، بازسازی مزارع چای و غیره ) و همچنین کمکهای فنی و مالی از طریق پرداخت مساعده و ایجاد تسهیلات جهت پرداخت وام .
7 - کمک به کارخانه های چایسازی از طریق تنظیم و اجرای برنامه های ارشادی و حمایتی .
8 - نظارت بر فعالیتهای صنعتی مربوط به صنعت چای .
9 - حمل و نقل و تخلیه و بارگیری کلیه کالاهای مورد عمل سازمان رأساً و یا بوسیله مؤسسات حمل و نقل موجود در کشور برحسب مقررات مربوط.
10 - مطالعه ، بررسی و ارائه طرحهای مناسب اجرائی بمنظور افزایش کارآئی روش های تولید چای در جهت نیل به اهداف سازمان .
11 - تحصیل اعتبار و وام از بانکها و مؤسسات اعتباری و ایجاد تسهیلات جهت پرداخت وام به اشخاص حقیقی و حقوقی بمنظور نیل به اهداف سازمان بر طبق مقررات و آئیننامه های مربوط.
فصل دوم - ارکان سازمان
ماده 9 - ارکان سازمان عبارتند از:
1 - مجمع عمومی
2 - هیات مدیره
3 - حسابرس ( بازرس )
مجمع عمومی
ماده 10 - مجمع عمومی سازمان تشکیل می شود از:
1 - وزیر کشاورزی
2 - وزیر بازرگانی
3 - وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 - وزیر صنایع
5 - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه
تبصره 1 - ریاست مجمع عمومی با وزیر کشاورزی است .
تبصره 2 - مجمع عمومی سازمان به دو صورت « مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده » تشکیل می شود.
ماده 11 - جلسات مجمع عمومی عادی سازمان سالی دوبار با دعوت کتبی رئیس مجمع عمومی تشکیل می گردد، یکبار آخر تیر ماه هر سال برای رسیدگی به گزارش هیأت مدیره و حسابرس و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یکبار نیز در نیمه دوم هر سال برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور قرار می گیرد.
تبصره 1 - مجمع عمومی فوق العاده می تواند به تقاضای رئیس یا هر یک از اعضاء مجمع عمومی و یا رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل یا حسابرس ( بازرس ) و با دعوت کتبی رئیس مجمع تشکیل شود.
تبصره 2 - دستور جلسه مجمع عمومی در دعوتنامه ذکر می گردد و در صورت لزوم مدارک مربوط به دستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل ( 15 ) روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع اعضاء خواهد رسید.
ماده 12 - وظائف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از:
1 - تعیین و تصویب خط مشی و سیاست کلی سازمان .
2 - بررسی و تصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالانه سازمان ( اعم از مالی و عملیاتی ) .
3 - تصویب کلیه آئیننامه های مالی و معاملاتی و تشکیلاتی و استخدامی و رفاهی سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط به پیشنهاد هیأت مدیره ، که حسب مورد پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور قابل اجراء خواهد بود.
4 - تصویب تشکیلات سازمان پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
5 - تعیین میزان اندوخته های سازمان تا 10% ( ده درصد ) سود ویژه سالانه تا زمانیکه این اندوخته بمیزان سرمایه سازمان برسد.
6 - اتخاذ تصمیم نسبت به فروش یا واگذاری دارئیهای ثابت سازمان و خرید و فروش اموال غیرمنقول ، به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت مقررات مربوط.
7 - اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا ایجاد تسهیلات جهت اخذ وام از بانکها و مؤسسسات دولتی و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق این اساسنامه ، به پیشنهاد هیأت مدیره .
8 - اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و یالاوصول به پیشنهاد هیأت مدیره .
9 - بررسی در مورد حل و فصل دعاوی سازمان بطریق صلح ، سازش یا داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت اتخاذ تصمیم با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
10 - نصب و عزل اعضای هیأت مدیره و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بنا به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی
11- تعیین و برقراری حقوق و مزایای رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل و همچنین اعضای هیأت مدیره با تأیید شورای حقوق و دستمزد و حق الزحمه حسابرس ( بازرس ) سازمان .
12 - تعیین اعضای کمیسیونهای ترک مناقصه و مزایده برای معاملات سازمان به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
13 - اتخاذ تصمیم نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی از عملیات مختلف تولید و نحوه استفاده و یا امحاء آنها.
14 - اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس یا تعطیل شعب ، نمایندگیها و ادارات تابعه سازمان به پیشنهاد هیأت مدیره
15- اخذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به سازمان که در حدود این اساسنامه و سایر مقررات ، در صلاحیت مجمع عمومی می باشد.
ماده 13 - مجمع عمومی می تواند به منظور تسریع و تسهیل انجام امور سازمان قسمتی از اختیارات خود را براساس ضوابطی که از طرف هیأت وزیران تعیین گردیده است حسب مورد به رئیس مجمع تفویض نماید.
ماده 14 - تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت آراء معتبر خواهد بود. تصمیمات هر جلسه در صورتجلسه درج و به امضای اعضای مجمع رسیده و بوسیله رئیس مجمع جهت اجراء به سازمان ابلاغ می گردد. صورتجلسات مجمع عمومی در دفتر مخصوصی که برای این منظور تشکیل می شود ثبت و در سازمان نگهداری خواهد شد.
ماده 15 - وظائف مجمع عمومی فوق العاده عبارت است از:
1 - اتخاذ تصمیم در مورد افزایش یا کاهش سرمایه سازمان .
2 - رسیدگی به سایرموضوعاتی که بنا برقوانین مربوط برعهده مجمع عمومی فوق العاده محول گردیده است
هیات مدیره
ماده 16 - هیأت مدیره مرکز از سه نفر است ( دو نفر کارشناس کشاورزی و یکنفر کارشناس امور مالی با حداقل 10 سال تجربه مرتبط ) که به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی از بین مستخدمین رسمی دولت برای مدت سه سال انتخاب و بطور موقت و تمام وقت انجام وظیفه می نمایند.
تبصره - اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل در خاتمه مدت مذکور تا تعیین جانشین ، مسئولیت ادامه کار و انجام وظایف مربوط را بعهده خواهند داشت .
ماده 17 - اعضای هیأت مدیره حق ندارند هیچ نوع شغل دولتی یا غیردولتی داشته باشند و یا بنحوی در زمینه تولید، توزیع ، فروش ، واردات و حمل و نقل چای سهیم و یا شریک باشند.
ماده 18 - از بین اعضای هیأت مدیره یکنفر به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل منصوب خواهد شد.
تبصره - انتخاب مجدد هر یک از اعضای هیأت مدیره و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان بلامانع است
ماده 19 - جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی یکبار بدعوت رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل تشکیل و با حضور حداقل دو نفر از اعضاء رسمیت خواهد داشت .
تبصره - تصمیمات هیأت مدیره با حداقل دورأی موافق معتبر است .
ماده 20 - صورتجلسات هیأت مدیره باید در دفتر مخصوص ثبت و به امضای کلیه اعضای حاضر در جلسه برسد. این دفتر زیر نظر رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل در سازمان نگهداری می شود.
ماده 21 - وظائف و اختیارات هیأت مدیره بشرح زیر می باشد:
1 - تنظیم خط مشی و برنامه های آتی سازمان جهت طرح در مجمع عمومی و اجرای مصوبات مجمع عمومی .
2 - تنظیم طرحها و برنامه های لازم برای تولید چای مورد نیاز کشور.
3 - پیشنهاد بودجه و برنامه سالانه سازمان به مجمع عمومی .
4 - تهیه گزارش فعالیتهای انجام شده سالانه برای طرح در مجمع عمومی .
5 - تنظیم ترازنامه ، حساب سود و زیان و سایر صورتحسابهای مالی سالانه سازمان و تقدیم آن به مجمع عمومی .
6 - تهیه و تنظیم ، طرح تشکیلات و شرح وظائف سازمان و آئیننامه های مالی ، معاملاتی ، استخدامی و رفاهی و سایر آئیننامه های مورد نیاز برای پیشنهاد به مجمع عمومی و اجرای آنها پس از تصویب .
7 - بررسی و ارائه پیشنهاد به مجمع عمومی در خصوص ارجاع دعاوی به داوری ، تعیین داور یا داوران ، ختم دعاوی از طریق صلح یا سازش و یا استرداد دعاوی سازمان .
8 - تصویب نمونه متن قراردادهائی که یکطرف آن سازمان و طرف دیگر آن اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی باشد.
9 - تشخیص مطالبات مشکوک الوصول و پیشنهاد آن جهت اتحاذ تصمیم به مجمع عمومی .
10 - ارائه پیشنهاد نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی از عملیات مختلف تولید و همچنین نحوه استفاده یا امحاء ضایعات ، به مجمع عمومی .
11 - اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد رئیس هیات مدیره و مدیر عامل در مورد خرید و فروش اموال منقول ، تکمیل ، اجاره و استیجاره ساختمان ، تأسیسات ، کارخانجات و انبارهای مورد نیاز و همچنین خرید و فروش حق کسب و یپشه برطبق مقررات و آئیننامه های مربوط.
12 - تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی با تصویب مجمع عمومی .
13 - بررسی و ارائه پیشنهاد در مورد تأسیس یا تعطیل شعب و یا نمایندگیها و ادارات سازمان ، به مجمع عمومی جهت تصویب .
14 - اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل و یا هر یک از اعضاء هیأت مدیره سازمان و یا حسابرس ( بازرس ) در حدود صلاحیت هیأت مدیره مطرح می نمایند.
ماده 22 - رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی سازمان می باشد و امور سازمان را طبق قوانین و مقررات مربوط و مفاد این اساسنامه و آئیننامه ها و بودجه مصوب سازمان ، اداره می نماید و از جمله دارای وظائف و اختیارات ذیل می باشد:
1 - نمایندگی سازمان در برابر اشخاص و مراجع قضائی و نهادها و سازمانهای دولتی و مؤسسات عمومی و تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی با حق انتخاب وکیل .
2 - انجام کلیه امور استخدامی در حدود تشکیلات و بودجه مصوب و مقررات مربوط و امضای کلیه نامه ها و مکاتبات سازمان .
3 - اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اجرائی سازمان با رعایت مقررات این اساسنامه و آئیننامه های مربوط.
4 - اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات سازمان به استثنای آنچه که از وظائف مجمع عمومی و هیأت مدیره است در چهارچوب سیاستها و خط مشی مصوب سازمان .
5 - امضاء کلیه قراردادها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق یکی از اعضای هیأت مدیره که به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره تعیین می شود و همچنین افتتاح حساب در بانکها با رعایت مقررات و قوانین مربوط و معرفی امضاهای مجاز برای استفاده از حسابهای بانکی سازمان و امضای چکهای صادره از حسابهای بانکی سازمان .
6 - رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل می تواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا سایر کارکنان سازمان تفویض نماید.
حسابرس ( بازرس )
ماده 23 - وظیفه حسابرس ( بازرس ) شرکت بر عهده سازمان حسابرسی می باشد که در اجرای قانون تشکیل سازمان حسابرسی مصوب 1362 و اساسنامه آن مصوب 1366، اقدام می نماید.
ماده 24 - وظایف و اختیارات حسابرس ( بازرس ) به قرار زیر است :
1 - بررسی گزارش عملیات سالانه و رسیدگی به ترازنامه و حساب عملکرد و سود و زیان و صورت دارائی سازمان و تطبیق آن با دفاتر و کارتهای سازمان و اظهارنظر درباره آنها.
2 - تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه سازمان برای تقدیم به مجمع عمومی . این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی از هر حیث آماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن برای هیأت مدیره فرستاده شود.
3 - انجام سایر وظائف و اختیاراتی که در قانون تجارت برای حسابرس ( بازرس ) تعیین شده است .
تبصره - حسابرس ( بازرس ) حق مداخله در امور جاری و اجرائی سازمان را ندارد و اقدامات او نباید مانع جریان امرو سازمان گردد، ولی می تواند در هر موقع برای انجام وظائف خود به دفاتر و پرونده ها و اسناد سازمان مراجعه نماید و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل و هر یک از اعضای هیأت مدیره مکلفند کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار حسابرس ( بازرس ) قرار دهند.
فصل سوم - سایر مقررات
ماده 25 - سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع می گردد و در پایان اسفند ماه سال خاتمه می یابد.
ماده 26 - حسابهای سازمان در آخر اسفند ماه هر سال بسته می شود و ترازنامه و حسابهای سود و زیان پایان سال سازمان حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم و یک نسخه از آن سی روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی به حسابرس ( بازرس ) تسلیم می گردد.
ماده 27 - تا زمانیکه آئیننامه ها و مقررات موضوع این اساسنامه به تصویب نرسیده است کلیه مقررات و آئیننامه های سازمان چای کشور که براساس اساسنامه موضوع تصویبنامه شماره 92922 مورخ 17/5/1362به تصویب رسیده است لازم الاجراء خواهد بود.
ماده 28 - سازمان موظف است حداکثر در مدت یکسال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تهیه آئیننامه های مالی و معاملاتی و تشکیلات خود در چارچوب مقررت مربوط اقدام نماید.
ماده 29 - سایر موضوعات و مواردیکه در این اساسنامه پیش بینی نشده است ، تابع قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی می باشد.
این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره 92922 مورخ 17/5/1362 می گردد.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی