اساسنامه موسسه جهاد توسعه

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1379/2/14 بنا به پیشنهاد شماره .22472‌/و مورخ 1377/6/11 وزارت جهاد سازندگی و به استناد تبصره (2)‌ بند (12) قانون الحاق بندهای (11) و (12) به قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی - مصوب -1376 اساسنامه مؤسسه جهاد ‌توسعه را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه "‌مؤسسه جهاد توسعه"
مصوب 1379,02,14با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل اول - کلیات:

ماده 1 - نام مؤسسه جهاد توسعه است که در قالب مؤسسه عمومی غیر دولتی اداره و در این اساسنامه اختصاراً" مؤسسه نامیده ‌می‌شود و مرکز آن تهران است.

ماده 2 - مؤسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری است که مطابق این اساسنامه و قوانین و مقررات ناظر ‌بر مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی اداره می‌شود.

ماده 3 - موضوع فعالیت مؤسسه عبارت است از:
1 ـ ارایه خدمات فنی و مهندسی و انجام کلیه مراحل مربوط به طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی ملی و صادرات خدمات فنی و ‌مهندسی.
2 ـ ارایه خدمات فنی و مهندسی و انجام کلیه مراحل مربوط به طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی در خارج از کشور.

تبصره 1 - مؤسسه می‌تواند برای انجام مفاد این ماده نسبت به انجام فعالیتهای سرمایه گذاری ، بازرگانی و اجاره و استیجار ‌و واردات و صادرات هر نوع لوازم و ابزار و مصالح و ماشین آلات و تولیدات صنعتی مورد نیاز اقدام نماید.

تبصره 2 - در اجرای مفاد موضوع این ماده مؤسسه صرفاً از طریق شرکتهای تابعه یا از طریق جلب یا قبول مشارکت با سایر ‌اشخاص حقوقی یا با همکاری اشخاص حقیقی دیگر می‌تواند اقدام نماید.

ماده 4 - فعالیت شرکتهای وابسته به مؤسسه با شخصیت حقوقی و مالی مستقل به شرح زیر ادامه می‌یابد و اساسنامه آنها ‌حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه در چارچوب این اساسنامه اصلاح و به تصویب مجمع عمومی آنها می‌رسد.
‌1 ـ شرکت جهاد توسعه منابع آب
‌2 ـ شرکت توسعه سیلوها
1 ـ2 ـ شرکت ساخت و نصب صنایع ایران
‌3 ـ شرکت جهاد توسعه خدمات زیر بنایی
‌4 ـ شرکت کران دریا
‌5 ـ شرکت آب و خاک
‌6 ـ شرکت جهان کوثر
‌7 ـ شرکت پناهساز ایران
‌8 ـ شرکت خاک و سنگ
9 ـ ‌شرکت بنا مهندسی ساختمان
‌10 ـ شرکت ایران تواناب

تبصره 1 - هیأت مدیره مؤسسه به عنوان مجمع عمومی شرکتهای فوق الذکراتخاذ تصمیم می‌کند.

تبصره 2 ـ شرکتهای وابسته به مؤسسه بدون توجه به مالکیت سهام آنها می‌توانند با رجوع به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ‌کشور رتبه پیمانکاری اخذ نمایند.

تبصره 3 - ایجاد هرگونه شرکت جدید توسط مؤسسه ممنوع است و شرکتهای وابسته نیز با تصویب مجمع عمومی مؤسسه ‌می‌توانند شرکت جدید ایجاد کنند که در این صورت بیش از پنجاه در صد سهام شرکتهای جدید باید متعلق به بخش خصوصی باشد.

ماده 5 - مجمع عمومی مکلف است حداکثر ظرف یک سال پس از لازم الاجرا شدن این اساسنامه وضعیت کلیه شرکتهای وابسته به ‌مؤسسه را از نظر ادامه فعالیت ، ادغام یا انحلال ، در جهت کاهش تعداد این شرکتها مشخص کند و نتیجه را به هیأت دولت ارایه نماید.

تبصره 1 - در صورت ادغام شرکتهای تابعه براساس تکلیف قانون الحاق بندهای (11) و (12) به قانون فهرست نهادها و مؤسسات ‌عمومی غیر دولتی - مصوب -1376 مؤسسه یا هریک از شرکتها و مؤسسات تابعه آن که امکانات شرکت ادغام شده را به عهده گرفته اند ‌متعهد به انجام تعهدات شرکت ادغام شده خواهند بود.

تبصره 2 - مجمع عمومی در خصوص واگذاری سهام شرکتهایی که به طریق فوق تعیین تکلیف می‌شوند به کارکنان مؤسسه ، ‌شرکتهای وابسته و ایثارگران جهاد سازندگی تصمیمات مقتضی را اتخاذ می‌نماید.

فصل دوم - ارکان مؤسسه:

ماده 6 - ارکان مؤسسه عبارت است از:
‌الف - مجمع عمومی
ب - هیأت مدیره
پ - مدیر عامل
ت - بازرس قانونی

ماده 7 - اعضای مجمع عمومی متشکل است از:
‌الف - وزیر جهاد سازندگی (‌رییس مجمع)
ب - وزیر امور اقتصادی و دارایی
پ - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

ماده 8 - وظایف و اختیارات مجمع عمومی عبارت است از:
1 ـ تعیین خط مشی کلی و سیاستهای اجرایی مؤسسه.
2 ـ بررسی ، اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی مؤسسه پس از استماع گزارش هیأت مدیره و بازرس قانونی مؤسسه.
3 ـ بررسی و تصویب بودجه پیشنهادی هیأت مدیره.
4 ـ نصب و عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل به پیشنهاد رییس مجمع.
5 ـ تصویب آیین‌نامه های مالی ، معاملاتی، اداری ، استخدامی و سایر آیین‌نامه های مورد نیاز مؤسسه.
6 ـ تصویب تشکیلات مؤسسه.
7 ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل همچنین حق الزحمه بازرس قانونی.
8 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول یا غیر قابل وصول براساس پیشنهاد هیأت مدیره.
9 - اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع دعاوی به داوری و همچنین صلح و سازش و استرداد دعاوی از مراجع ذی صلاح با رعایت قوانین و ‌مقررات مربوط.
10 ـ اتخاذ تصمیم در مورد عضویت مؤسسه در سازمانها و مؤسسه های داخلی و بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
11 ـ اتخاذ تصمیم در خصوص ادغام یا انحلال شرکتها بنا به پیشنهاد هیأت مدیره پس از اجرای ماده (4) این اساسنامه.
12 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید ، فروش یا واگذاری اموال غیر منقول.
13 ـ اتخاذ تصمیم در خصوص سرمایه گذاری و مشارکت با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.
14 ـ اتخاذ تصمیم در مورد اصلاحات یا تغییرات اساسنامه و پیشنهاد آن به هیأت وزیران جهت تصویب.

ماده 9 - جلسه های مجمع عمومی حداقل سالی دوبار برای تصویب بودجه و ارزیابی عملکرد مؤسسه و سایر موارد من- ‌درج در ماده (8) این اساسنامه بنا به دعوت رییس مجمع تشکیل می‌شود.

تبصره - تشریفات مربوط به نحوه و زمان دعوت ، حفظ و نگهداری صورتجلسات و مصوبات ، حد نصاب معتبر جهت تصمیمات ‌مجمع عمومی و سایر موارد به تصویب مجمع عمومی می‌رسد .

ماده 10 - هیأت مدیره مؤسسه مرکب از سه یا پنج نفر عضو است . رییس و سایر اعضای هیأت مدیره از بین اشخاص واجد ‌صلاحیت و مورد اعتماد با پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان ‌بلامانع است. جلسات هیأت مدیره با حضور سه نفر رسمیت یافته و تصمیمات آنها با رای اکثریت کل اعضای هیأت مدیره معتبر است.

تبصره 1 - پس از پایان دوره تصدی هیأت مدیره تا زمانی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده است هیأت مدیره سابق همچنان ‌وظایف خود را انجام می‌دهد.

تبصره 2 - در صورت فوت ، استعفا یا عزل هر یک از اعضای هیأت مدیره ، مدت تصدی مسؤولیت عضو جدید همراه با سایر اعضا ‌پایان می‌پذیرد.

ماده -11 وظایف و اختیارات هیأت مدیره عبارت است از:
1 ـ پیشنهاد خط مشی کلی مؤسسه به مجمع عمومی.
2 ـ اجرای مصوبات مجامع عمومی.
3 ـ تهیه و تنظیم گزارش عملکرد سالانه ، صورتهای مالی و تسلیم آنها به بازرس قانونی و مجمع عمومی.
4 ـ پیشنهاد و تنظیم بودجه سالانه مؤسسه به مجمع عمومی.
5 ـ پیشنهاد به مجمع عمومی در خصوص انحلال یا ادغام شرکتهای وابسته در داخل کشور.
6 ـ پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و ارایه به مجمع عمومی.
7 - تهیه و تنظیم آیین‌نامه های اداری ، مالی ، استخدامی ، معاملاتی و سایر آیین‌نامه های مورد نیاز مؤسسه جهت پیشنهاد به مجمع ‌عمومی.
8 - پیشنهاد اصلاح و تغییر در مواد اساسنامه به مجمع عمومی.
9 ـ بررسی و تایید استفاده از انواع تسهیلات بانکی جهت نیل به اهداف مؤسسه.
10 ـ پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور یا داوران ، ختم دعوی از طریق سازش با رعایت قوانین و مقررات جاری و ارایه به ‌مجمع عمومی .
11 ـ نظارت بر حسن جریان امور اجرایی مؤسسه و عملکرد مدیر عامل.
12 - تعیین نماینده مؤسسه در شرکتهای وابسته یا شرکتهایی که با مشارکت مؤسسه ایجاد شده اند.
13 ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص کلیه امور مؤسسه در حدود اساسنامه به جز موضوعهایی که اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت ‌مجمع عمومی است.

تبصره - هیأت مدیره می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید .

ماده 12 ـ مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی است که از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب ‌مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی منصوب می‌شود. مدیر عامل مسؤول حسن اداره و انجام امور و ‌حفظ حقوق ، منافع و اموال مؤسسه می‌باشد و در برابر هیأت مدیره مسؤول است انتخاب مجدد مدیر عامل بلامانع است.

ماده 13 ـ حدود وظایف و اختیارات مدیر عامل عبارت است از :
1 ـ اجرای مصوبات هیأت مدیره مطابق با مفاد این اساسنامه و آیین‌نامه های مربوط.
2 ـ مدیر عامل با رعایت مصوبات هیأت مدیره دارای همه گونه حقوق و اختیار در حدود مقررات اساسنامه و بودجه مصوب می‌باشد و ‌نماینده قانونی و تام الاختیار مؤسسه بوده و دارای تمام اختیاراتی است که برای اداره امور مؤسسه لازم است.
3 ـ افتتاح انواع حسابهای بانکی و استفاده از آنها بنام مؤسسه با رعایت ماده (22) اساسنامه.
4 ـ انجام کلیه معاملات و انعقاد هر گونه قرارداد با شرکتها و مؤسسات و بانکها و ادارات و سازمانهای دولتی و خصوصی و اشخاص حقیقی ‌و حقوقی در رابطه با موضوع فعالیت و هدفهای مؤسسه با رعایت مقررات مربوط.
5 ـ مسؤولیت اداره کلیه امور مؤسسه اعم از اعمال نظارتهای مالی و محاسباتی ، مدیریت امور کارکنان و تشکیلات ، معاملات ، حفظ ‌اموال و داراییها و نظارت مستمر درام ور اداری مالی و فنی و تحقیقاتی.
6 ـ برگزاری مناقصه و مزایده در جهت خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول مؤسسه در چارچوب آیین‌نامه های مصوب.
7 ـ اخذ وام از بانکها و مؤسسات اعتباری و اشخاص با تصویب هیأت مدیره.
8 - رهن گذاردن اموال غیرمنقول مؤسسه با رعایت مفاد اساسنامه و تصویب هیأت مدیر.
9 - طرح و اقامه دعاوی و دفاع و جوابگویی هرگونه دعوی حقوقی و جزایی در کلیه مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل با حق توکیل ‌غیر و تعیین کارشناس.
10 ـ بررسی و پیشنهاد نصب و عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل شرکتها و مؤسسات تابعه به هیأت مدیره.
11 - تدوین و تنظیم بودجه پیشنهادی حسب سیاستها و خط مشی کلی مؤسسه و ارایه به هیأت مدیره.
12 ـ تنظیم گزارش عملکرد و سود و زیان و گزارش تفریغ بودجه سالانه مؤسسه و ارایه به هیأت مدیره طی فرصتهای قانونی.

تبصره - مدیر عامل می‌تواند با مسؤولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به هریک از معاونان و یا مدیران و یا کارکنان مؤسسه ‌واگذار نماید.

ماده 14 - بازرس قانونی مؤسسه ، سازمان حسابرسی است.

فصل سوم - سایر مقررات

ماده 15 - سال مالی مؤسسه از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد.

ماده 16 ـ حسابهای مؤسسه در آخر اسفند ماه هر سال بسته می‌شود و مواعد مقرر در خصوص ارایه ترازنامه و حساب سود و زیان سال ‌مالی مؤسسه به بازرس قانونی و مجمع عمومی ، حسب مقررات قانون تجارت و سایر مقررات مربوط است.

ماده 17 ـکلیه اموال و داراییهای متعلق به مؤسسه در شرکتهای وابسته جزو اموال و داراییهای مؤسسه باقی می‌ماند.

ماده 18 ـ در صورت انحلال مؤسسه اموال متعلق به آن در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا مطابق قانون محاسبات عمومی کشور نسبت ‌به آنها تعیین تکلیف شود .

ماده 19 - ارزیابی داراییهای مؤسسه طبق موازین و اصول متداول پذیرفته شده حسابداری به عمل می‌آید، در ترازنامه باید استهلاک ‌اموال درنظر گرفته شود ولو آنکه پس از وضع استهلاک و اندوخته‌ها سودی باقی نماند. پایین آمدن ارزش دارایی ثابت در اثر استهلاک ‌خواه براثر تغییرات فنی و خواه به علل دیگر در استهلاک منظور میگردد.

ماده 20 - برای جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارایی و زیانها و هزینه‌های احتمالی باید ذخیره لازم منظور گردد.

ماده 21 ـ تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان از طرف مجمع عمومی به منزله مفاصا حساب برای هیأت مدیره است.

ماده 22 ـ حق امضای کلیه قراردادها ، چکها، سفته‌ها، بروات ، اوراق و اسناد مالی تعهد آور با مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره ‌است . مدیر عامل می‌تواند حق امضای خود را در حدود مقررات و آیین‌ نامه های مصوب به هریک از کارکنان مؤسسه تفویض نماید و این ‌امر نافی مسؤولیت مدیر عامل در قبال امضای اسناد فوق ‌الذکر نیست.

ماده 23 ـ سود مؤسسه در اجرای بند (4) تبصره (2) ماده واحده قانون الحاق بندهای (11) و (12) به قانون فهرست نهادها و ‌مؤسسات عمومی غیر دولتی - مصوب 1376 - در چارچوب وظایف قانونی وزارت جهاد سازندگی به تشخیص وزیر جهاد سازندگی به مصرف ‌می‌رسد.

تبصره - در اجرای ماده (172) قانون مالیاتهای مستقیم حداکثر تا یک درصد (1%) از درآمدهای مؤسسه و شرکتهای تابعه به شماره ‌حسابی که تعیین می‌شود واریز می‌شود تا بر اساس دستورالعملی که توسط هیأت مدیره پیشنهاد می‌شود و به تایید وزیر جهاد سازندگی ‌می‌رسد در جهت رفع مشکلات مالی جانبازان ، ایثارگران ، خانواده شهدا و سایر افراد واجد شرایط جهاد سازندگی هزینه شود.‌مبلغ فوق از نظر ‌مالیات به عنوان هزینه قابل قبول تلقی و طبق ضوابط قابل پذیرش و پرداخت می‌باشد.

ماده 24 - نحوه تطبیق وضعیت استخدامی آن دسته از اعضای رسمی وزارت جهاد سازندگی که به این مؤسسه و شرکتهای وابسته ‌انتقال می‌یابند به موجب آیین ‌نامه های خواهد بود که بنا به پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب مجمع عمومی می‌رسد.

ماده 25 ـ منابع مالی مؤسسه از طریق همیاری مردمی ، قبول وجوه نقد، صلح و به اموال منقول و غیرمنقول یا منافع آنها که ‌از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی به مؤسسه اهدا می‌گردد ، همچنین سود شرکتهای وابسته تأمین می‌شود.

ماده 26 ـ مؤسسه موظف است در اساسنامه شرکتهای وابسته پیش بینی لازم را برای قابلیت واگذاری سهام تقویم شده آن شرکتها به کارکنان مؤسسه ،‌ شرکتهای وابسته و ایثارگران جهاد سازندگی بنماید.

ماده 27 (اصلاحی 16/11/1379)- ‌کلیه اموال و داراییهای امانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای تابع نزد مؤسسه و شرکتهای وابسته در قالب اجاره به شرط تملیک ‌دهساله به مؤسسه و شرکتهای وابسته بر اساس قیمت گذاری به ارزش کارشناسی منتقل می‌شود.

ماده 28 ـ مواردی که تکلیف خاصی برای آنها در این اساسنامه پیش بینی نشده تابع سایر قوانین و مقررات مربوط است.

حسن حبیبی - معاون اول رییس جمهور