هیأت وزیران در جلسه مورخ 9/4/1370 بنا به پیشنهاد معاون رئیس جمهور در امور اجرائی و به استناد ماده واحده قانون اجازه تصویب اساسنامه سازمان عمران سیستان مصوب 28/9/1369، اساسنامه
سازمان عمران سیستان را به شرح زیر تصویب نمود:
اساسنامه سازمان عمران سیستان
مصوب 1370,04,09
اول - کلیات
ماده 1 - براساس قانون اجازه تصویب اساسنامه سازمان عمران سیستان مصوب 28/9/1369 سازمان عمران سیستان که در این اساسنامه به اختصار ‹‹سازمان ›› نامیده می شود به صورت شرکت سهامی
وابسته به سازمان برنامه و بودجه تشکیل می گردد و طبق مقررات این اساسنامه و اصول بازرگانی اداره خواهد شد.
ماده 2 - سازمان دارای شخصیت حقوقی است و مدت آن نامحدود است .
ماده 3 - مرکز اصلی سازمان در زابل است .
ماده 4 - سرمایه سازمان مبلغ دو میلیارد ریال منقسم به دویست هزار سهم ده هزار ریالی می باشد و تماماً متعلق به دولت است .
ماده 5 - وظایف سازمان به شرح زیر می باشد:
1 - مطالعه و شناسائی منابع و امکانات عمرانی منطقه سیستان و عمران و آبادانی منطقه مزبور و ایجاد و احداث هر نوع ابنیه عام المنفعه بدین منظور و اداره کلیه امور مربوط اعم از ساختمانی ، اداری و بهره برداری از آنها و نیز مشارکت با اشخاص یا مؤسسات دولتی و غیر دولتی در چار چوب قوانین و مصوبات مجمع عمومی سازمان به منظور اجرای برنامه های فوق الذکر.
2 - تهیه طرحهای لازم برای عمران و آبادانی منطقه سیستان اعم از طرحهای زیر بنائی ، صنعتی و بازرگانی و مشارکت در فعالیت های تجاری و تولیدی براساس برنامه مصوب سازمان و ارائه آنها در جهت تصویب به مجمع عمومی سازمان یا سایر مراجع ذیربط.
3 - اجرای طرحهای مربوط به عمران و آبادانی منطقه سیستان که به تصویب مجمع عمومی سازمان یا سایر مراجع ذیربط رسیده است .
4 - تشویق و هدایت مردم برای مشارکت در فعالیتهای عمرانی و سرمایه گذاری در امور تولیدی منطقه سیستان و اقدام جهت ایجاد تسهیلات لازم برای این منظور.
تبصره - سازمان می تواند راساً یا از طریق تعیین مجری و عامل دیگری ، طرحهای موضوع این ماده را اجراء نماید.
دوم - ارکان سازمان
ماده 6 - سازمان دارای ارکان زیر می باشد:
1 - مجمع عمومی
2 - هیأت مدیره
3 - مدیر عامل
4 - بازرس
مجمع عمومی
ماده 7 - اعضای مجمع عمومی سازمان عبارتند از: وزرای جهاد سازندگی ، کشاورزی ، مسکن و شهرسازی ، نیرو، بازرگانی و امور اقتصادی و دارائی و رئیس سازمان برنامه و بودجه یا معاونان ایشان و استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده وزیر کشور.
تبصره 1 - ریاست مجمع عمومی سازمان با رئیس سازمان برنامه و بودجه یا معاون وی خواهد بود.
تبصره 2 - جلسات مجمع عمومی در ساعت ، روز و محلی که کتباً توسط مدیر عامل سازمان به اعضای مجمع اعلام می گردد، تشکیل خواهد شد.
ماده 8 - مجمع عمومی عادی سازمان حداقل سالی دو بار، یکبار در شش ماهه اول سال برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یکبار در شش ماهه دوم برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه قرار دارد و جزو وظائف مجمع عمومی می باشد، تشکیل می گردد.
تبصره - در موارد ضروری مجمع عمومی به صورت فوق العاده تشکیل می گردد.
ماده 9 - اختیارات و وظائف مجمع عمومی سازمان به شرح زیر می باشد:
1 - رسیدگی و تصویب تراز نامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل با توجه به گزارش سالانه هیأت مدیره و پس از استماع گزارش بازرس سازمان .
2 - رسیدگی و تصویب بودجه سازمان .
3 - تصویب تشکیلات و آئیننامه های استخدامی ، مالی و معاملاتی مورد عمل شرکت و ارائه آن جهت تصویب مراجع ذیربط.
4 - انتخاب ، عزل و نصب مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره سازمان .
5 - اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره در مورد سازش در دعاوی ، ارجاع امر به داوری ، استرداد دعوی و تعیین حق داوری با رعایت مقررات مربوط.
6 - تعیین حقوق مزایای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان .
7 - اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوعی که طبق مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط در صلاحیت مجمع عمومی می باشد و در دستور جلسه مجمع قرار دارد.
هیأت مدیره
ماده 10 - هیأت مدیره موظف سازمان مرکب از سه نفر خواهد بود که توسط مجمع عمومی سازمان تعیین می گردد. سازمان می تواند دو نفر عضو هیأت مدیره غیر موظف نیز داشته باشد.
تبصره 1 - دعوت اعضای هیأت مدیره برای تشکیل جلسات و تعیین محل و وقت آن با مدیر عامل سازمان و به صورت کتبی خواهد بود. جلسات فوق العاده با پیشنهاد دو نفر از اعضای هیأت مدیره تشکیل خواهد شد.
تبصره 2 - مصوبات هیأت مدیره با حداقل دورأی موافق قابل اجراء است .
مذاکرات و تصمیات هیأت مدیره ضمن صورت مجلس باید در دفتر مخصوص صورت جلسات ثبت و در مرکز سازمان بایگانی گردد و یک نسخه آن توسط مدیرعامل جهت اطلاع در اختیار اعضای مجمع عمومی
سازمان قرار گیرد.
ماده 11 - هیأت مدیره برای هر گونه اقدام و انجام هر نوع عملیات بنام سازمان ، در چار چوب قوانین و مقررات مربوط و مصوبات مجمع عمومی دارای اختیار تام است تا به هر ترتیب که مقتضی بداند عمل نماید و منجمله وظائف و اختیارات زیر را نیز داراست :
1 - بررسی و تأیید گزارش عملکرد سالانه و تراز نامه و حساب سود و زیان سازمان برای تقدیم به مجمع عمومی.
2 - بررسی و تأیید بودجه سالانه و برنامه های اجرائی سازمان برای تقدیم به مجمع عمومی سازمان .
3 - تصویب کلیه دستور العملهای لازم برای اجرای طرح ها و برنامه های عمرانی سازمان به پیشنهاد مدیر عامل.
4 - عقد هر نوع پیمان با اشخاص و شرکتها یا سازمانهای دولتی و خصوصی .
5 - خرید و فروش و اجاره اموال منقول و غیر منقول و سایر متعلقات سازمان و بطور کلی انجام کلیه معاملات به نام و به حساب سازمان با رعایت مقررات مربوط .
6 - مشارکت با اشخاص و شرکتها یا سازمانهای دولتی و خصوصی برای اجرای طرح های زیر بنائی و تولیدی یا فعالیتهای اقتصادی و تجاری .
7 - اخذ وام از بانکها مؤسسات دولتی .
تبصره - هیأت مدیره می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل سازمان تفویض نماید.
مدیر عامل
ماده 12 - مدیر عامل توسط مجمع عمومی از میان اعضای هیأت مدیره انتخاب و منصوب می گردد. مدیر عامل رئیس هیأت مدیره سازمان نیز خواهد بود.
ماده 13 - مدیر عامل نماینده قانونی سازمان است و برای اداره امور سازمان دارای اختیارات اجرائی می باشد که از طرف هیأت مدیره به او تفویض خواهد گردید.
ماده 14 - مدیر عامل موظف به اداره امور سازمان و حفظ حقوق و منافع آن می باشد و دارای وظائف و اختیارات ذیل نیز می باشد:
1 - امور اداری سازمان از هر قبیل .
2 - حفظ اموال و تنظیم فهرست دارائی های سازمان .
3 - تهیه ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه شرکت و ارائه آنها به هیأت مدیره .
4 - تهیه دستور العملهای اداری .
5 - اجرای تصمیمات هیأت مدیره .
6 - ادای دیون و وصول مطالبات سازمان .
7 - انتخاب و استخدام و انتصاب متخصصین و کارمندان و کارگران و انفصال آنان و تعیین دستمزد و حقوق آنان.
8 - اقامه و جوابگوئی دعاوی سازمان در تمام مراحل و مراجع با حق انتخاب وکیل و وکیل با حق توکیل .
ماده 15 - مدیر عامل با کسب اجازه هیأت مدیره می تواند مدیریت مؤسسات احداث شده را راساً یا بطریق دیگری که مصلحت بداند به سازمانها و اشخاص مختلف واگذار نماید.
ماده 16 - کلیه چکها و اوراق بهادار و اسناد تعهد آور سازمان با امضای مشترک مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره یا مدیر عامل و معاون مالی سازمان و ممهوربه مهر سازمان معتبر خواهد بود. همچنین هر یک از اعضای هیأت مدیره می تواند حق امضاء را به غیر واگذار نماید.
بازرس
ماده 17 - سازمان حسابرسی بازرسی ( حسابرس ) سازمان می باشد.
ماده 18 - هیأت مدیره می تواند هر زمان که مقتضی بداند بازرس مزبور را در جلسات هیأت مدیره شرکت دهد و از نظرات مشورتی او استفاده نماید ولی بازرس در موقع اتخاذ تصمیم هیأت مدیره حق رأی نخواهد داشت .
ماده 19 - مدیر عامل سازمان موظف است حداقل ( 45 ) روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان مصوب هیأت مدیره را به بازرس ( حسابرس ) سازمان ارائه نماید.
سوم - سایر مقررات
ماده 20 - بودجه سازمان در سال اول قبل از شروع بکار و در سالهای بعد سه ماه قبل از خاتمه سال تنظیم و پس از تصویب مجمع عمومی سازمان و مرجع ذیربط قابل اجراء است .
تبصره - صورت های مالی سازمان پس از تأیید بازرس حداکثر تا آخر تیر ماه سال بعد پس از بررسی هیأت مدیره به تصویب مجمع سازمان می رسد.
ماده 21 - سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع می شود و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می یابد. اولین سال مالی از تاریخ تأسیس سازمان لغایت پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده 22 - درآمد سازمان پس از کسر هزینه های انجام شده صرف توسعه ، عمران و آبادانی منطقه سیستان یا مصارفی که مجمع عمومی تعیین می نماید، می گردد.
ماده 23 - سایر موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نگردیده است تابع قانون تجارت می باشد.
این تصویبنامه بموجب نامه شماره 1478 مورخ 25/4/1370 شورای محترم نگهبان مورد تأیید شورای مذکور قرار گرفته است .
حسن حبیبی - معاون اول رئیس جمهور