اساسنامه دبیرستان های وابسته به سایر وزاتخانه ها، سازمان ها و مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش
مصوب 1376,10,21با اصلاحات و الحاقات بعدی
تعریف
دبیرستان هایی که به منظور تربیت نیروهای متعهد و کارآمد برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشور در دوره متوسطه توسط سایر وزارتخانه ها، سازمانها و مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش تاسیس می گردند، دبیرستان وابسته نامیده می شوند. اساسنامه این گونه مدارس به شرح زیر خواهد بود:
فصل اول : اهداف
ماده 1- هدف از تاسیس دبیرستان وابسته علاوه بر هدفهای عمومی نظام آموزشی کشور، استفاده از مشارکت سایر دستگاهها در جهت توسعه آموزش متوسطه وتحقق اهداف زیر می باشد:
الف : تربیت نیروهای متعهد و کارآمد برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز
ب : ارتقاء سطح فرهنگ عموی با تاکید بر فرهنگ اسلامی.
ج : آماده کردن زمینه های علمی و تربیتی لازم در دانش آموزان جهت ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی
فصل دوم : موسس و شرایط تاسیس
ماده 2- وزارتخانه، سازمان و یا هر مرکز غیر وابسته به آموزش و پرورش که مجوز تاسیس دبیرستان وابسته را از شورای عالی آموزش وپرورش دریافت می کند موسس نامیده می شود.
ماده 3- موسس پس از اخذ مجوز می تواند در هر منطقه از کشور که امکانات آموزشی و پرورشی لازم را به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان دارا باشد، نسبت به تاسیس دبیرستان اقدام کند.
ماده 4- حداقل فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز برای تشکیل کلاس، امور اداری وخدماتی، کتابخانه و سایر خدمات و همچنین حداقل کادر آموزشی، اداری و خدماتی دبیرستان وابسته برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
ماده 5- دبیرستان وابسته برای خواهران و برادران به صورت جداگانه تاسیس خواهد شد.
فصل سوم : سازمان اداری وآموزشی و نحوه اداره آموزشگاه
ماده 6- دبیرستان براساس ضوابط آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش زیر نظر موسس و با مسئولیت مدیر دبیرستان اداره می شود.
تبصره- موسس و مدیر دبیرستان در برابر وزارت آموزش و پرورش مسئولیت خواهند داشت.
ماده 7- تامین حداقل کادر اداری، آموزشی و پرورشی با رعایت درجه بندی و ضوابط پست های سازمانی دبیرستانها در وزارت آموزش و پرورش بر عهده موسس خواهد بود.
ماده 8- کلیه هزینه های مربوط به تاسیس واداره دبیرستان بر عهده موسس می باشد.
تبصره 1- مؤسس می تواند برابر آیین نامه ماموریت های قانون استخدام کشوری با موافقت وزارت آموزش و پرورش از دبیران کارمندان آموزش و پرورش به صورت مامور استفاده کند.
تبصره 2(اصلاحی 20/06/1386)- وزارت آموزش و پرورش می تواند برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، کاردانش و علوم و معارف اسلامی ، بخشی از امکانات مورد نیاز موسس را تأمین کند. دستورالعمل اجرایی این مصوبه توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و پس از تأیید وزیر ابلاغ می شود.
ماده 9(اصلاحی 14/05/1382)- نصب و عزل مدیر دبیرستان با توافق مؤسس و رییس آموزش و پرورش منطقه صورت می گیرد. چنانچه ظرف مدت یک ماه بین مؤسس و رییس آموزش و پرورش منطقه توافق حاصل نشد موضوع از طریق مؤسس یا رییس منطقه به کمیته نظارت استان (موضوع ماده 21 اساسنامه) گزارش می شود. نظر کمیته مذکور که با حضور مؤسس با داشتن حق رأی تشکیل می شود قطعی و لازم الاجرا است.
تبصره (الحاقی 14/05/1382)– رعایت شرایط احراز مدیریت مدارس مصوب جلسه 673 شورای عالی 22 /1 /81 به استثنای بند 7 شرایط عمومی آن در انتصاب مدیر دبیرستان الزامی است.
ماده 10- دبیران و مربیان دبیرستان باید دارای تعهد و تقوا و حداقل مدرک تحصیلی لیسان در رشته مربوط و یا معادل حوزه ای آن باشند و انتخاب آنان توسط موسس، با رعایت ضوابط گزینش وزارت آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت.
تبصره - استفاده از افراد جهت تدریس دورس عملی وکارگاهی با مدرک کمتر از لیسانس بلامانع است.
ماده 11- شرح وظایف عوامل آموزشی، پرورشی واداری دبیرستان برابر شرح وظایف مورد عمل در وزارت آموزش و پرورش می باشد.
ماده 12- دبیرستان می تواند با اخذ مجوز از کمیته استان، برابر مقررات مربوط به صورت شبانه روزی اداره شود.
ماده 13- کلیه کارکنان دبیرستان های دخترانه به اسثنای کادر نگهبانی، تاسیسات، آشپز، راننده و باغبان، باید زن و کلیه کارکنان دبیرستان های پسرانه باید مرد باشند.
فصل چهارم : شرایط داوطلبان و مقررات مربوط به دانش آموزان
ماده 14- داوطلبان ورود به دبیرستان باید حائز شرایط زیر باشند.
الف - داشتن مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمایی تحصیلی.
ب - دارا بودن شرایط سنی و سایر ضوابط بر اساس مقررات وزارت آموزش و پرورش.
ج - دارا بودن ضوابط خاص ورود به دبیرستان که توسط مؤسس تهیه و به اطلاع کمیته نظارت استان خواهد رسید.
تبصره - دبیرستان می تواند با اخذ مجوز از کمیته استان نسبت به پذیرش دانش آموزان از پایه های بالاتر نیز اقدام کند.
ماده 15- دانش آموزان ملزم به رعایت مقررات بوده و چنانچه تخلف کنند برابر آئین نامه انضباطی با آنان رفتار خواهد شد.
فصل پنجم : رشته های تحصیلی، برنامه های آموزشی، طول دوره و ارزش تحصیلی
ماده 16- رشته های تحصیلی برابر رشته های موجود و مصوب دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
تبصره - در صورتی که مؤسس، متقاضی ایجاد رشته ای غیر از رشته های موجود و مصوب دوره متوسطه وزارت آموزش وپرورش باشد باید رشته و جلد اول درسی مورد تقاضا را پیشنهاد نماید تا به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.
ماده 17- طول دوره تحصیل در پایه های مختلف و رشته تحصیلی برابر مقررات دبیرستان های مشابه در وزارت آموزش و پرورش می باشد.
ماده 18- امتحانات نهایی وداخلی دبیرستانها برابر آیین نامه امتحانات مورد عمل در دوره متوسطه شاخه مربوط و دستور العمل های صادره از سوی اداره کل امتحانات با مسئولیت مدیر و با نظارت اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه ذی ربط برگزار می شود.
ماده 19- به فارغ التحصیلان دبیرستان، گواهی نامهم پایان تحصیلات متوسط برابر گواهی نامه های مورد عمل در وزارت آموزش و پرورش اعطا می شود.
فصل ششم : نظارت بر امور دبیرستانها
ماده 20- نظارت مستمر بر فعالیت های دبیرستان وارزشیابی از عملکرد آنها بر عهده اداره آموزش و پرورش منطقه است که از طریق افراد و واحدهای ذی ربط همانند سایر دبیرستانها در سطح استان یا منطقه انجام خواهد شد.
تبصره - حداقل بازدید از اینگونه مدارس توسط اداره آموزش و پرورش منطقه در هر سال، هر سه ماه یکبار خواهد بود.
ماده 21- در سطح استان کمیته نظارت بر دبیرستان های وابسته با ترکیب و شرح وظایف زیر تشکیل می شود که مسئول رسیدگی و نظارت بر عملکرد دبیرستانهای وابسته است:
الف - ترکیب اعضاء:
1-معاون آموزش متوسط (رئیس)
2- کارشناس مسئول آموزش متوسطه
3- کارشناس مسئول امتحانات
4- کارشناس مسئول واحد ارزشیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات
5- یک نفر مدیر مجرب دوره متوسطه به انتخاب مدیر کل استان.
ب - شرح وظایف:
1- نظارت کلی بر عملکرد دبیرستانهای وابسته استان
2- تایید فضای آموزشی و تجهیزات
3- اعطای مجوز شبانه روزی.
4- بررسی وموافقت با رشته های پیشنهادی دبیرستان توسط موسس.
5- اعطای مجوز دایر نمودن کلاسهای پیش دانشگاهی
ماده 22- هر گونه سهل انگاری یا قصور در اجرای مفاد این اساسنامه وآیین نامه های مرتبط، تخلف محسوب شده و با متخلفین برابر قوانین مربوط رفتار خواهد شد.
تبصره - در صورتی که پس از تذکرات اداره آموزش و پرورش منطقه اصلاحات لازم انجام نشد موضوع در کمیته نظارت استان بررسی می شود و در صورت لزوم جهت لغو مجوز به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع می شود.
فصل هفتم : سایر امور
ماده 23- مجوز تاسیس دبیرستان وابسته قابل واگذاری و یا انتقال به غیر نمی باشد.
ماده 24- دبیرستان های وابسته موظفند دفاتر آماری، امتحانات و سایر دفاتر مورد نیاز خود را برابر نمونه های تایید وزارت آموزش و پرورش تهیه کنند.
تبصره - مهر وموم کردن و بستن دفاتر آمار و امتحانات دبیرستان وابسته هم زمان با سایر دبیرستان ها با اداره آموزش و پرورش منطقه مربوطه خواهد بود.
ماده 25- وزارت آموزش و پرورش باید آمار دانش آموزان این گونه دبیرستان ها را در آمار دانش آموزان کل کشور منظور نماید.
ماده 26- مراعات شؤون اسلامی برای کارکنان، معلمان و مراجعه کنندگان الزامی است و مسئولیت نظارت بر اجرای دقیق آن بر عهده مدیر دبیرستان خواهد بود.
ماده 27- در صورت انحلال موسسه حقوقی ای انحلال دبیرستان وابسته توسط شورای عالی آموزش و پرورش، در مورد ادامه کار این دبیرستانها، شورای عالی تصمیم خواهد گرفت.
تبصره - در صورت انحلال دبیرستان، موسس مکلف است امکانات ادامه تحصیل دانش آموزان پذیرفته شده را تا پایان دوره متوسطه در همان رشته فراهم نماید.
ماده 28- کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و سایر مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش که دارای دبیرستان هایی در سطح دوره متوسطه می باشند، موظفند دبیرستانهای خود را برابر ضوابط و مقررات این اساسنامه اداره نمایند.
ماده 29- مواردی که در این اساسنامه به آن اشاره نشده است تابع مقررات مورد ع مل در وزارت آموزش و پرورش می باشد و موسس می تواند سایر موارد اختصاصی خود را پیشنهاد و به تصویب شورای عالی برساند.
ماده 30- با تصویب این اساسنامه کلیه اساسنامه های قبلی به استثنای اساسنامه دبیرستانهای کار دانش بهیاری لغو می گردد.
موضوع: اساسنامه تاسیس دبیرستانهای وابسته به سایر وزارتخانه ها، سازمانها و مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش مشتمل بررسی ماده و ده تبصره در یکصدو چهل وهفتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 21 /10 /1376 به تصویب رسید صحیح است، به مورد اجرا گذاشته شود.
حسین مظفر
وزیر آموزش و پرورش