اساسنامه سازمان جلب سیاحان
مصوب 1346,07,22با اصلاحات و الحاقات بعدی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 22 /7 /46 برحسب پیشنهاد شماره 3253 /س سازمان جلب سیاحان و موافقت شماره 6588 /57 – 30 /3 /44 وزارت کشور با اجازه حاصله از بند ج و تبصره ماده یک اساسنامه سازمان جلب سیاحان مصوب کمیسیونهای مشترک مجلسین سنا و شورایملی مقررات زیر را تصویب نمودند.
ماده 1) مهمانخانه محلی است که بقصد انتفاع برای پذیرائی مسافر و مشتری تاسیس گردیده و صاحب یا مدیر آن در قبال مبلغی معین محل خواب و در صورت داشتن رستوران غذا در اختیار مسافر و مشتری میگذارد.
این تعریف شامل کلیه هتلها، پانسیونها، مهمانسراها، متلها و هرنوع تاسیس دیگری که دارای خصوصیات فوق الذکر باشد خواهد بود.
ماده 2) مهمانخانه ها بر حسب نوع تاسیسات و تجهیزات و خدماتی که عرضه مینمایند و بر طبق آئین نامه ای که به تصویب وزارت کشور و سازمان جلب سیاحان خواهد رسید به مهمانخانه های لوکس چهارستاره – سه ستاره- دوستاره و یک ستاره درجه بندی میشوند. مهمانخانه هائیکه دارای مشخصات درجات فوق نباشد مشمول مقررات این آئین نامه نخواهند بود.
ماده 3) سازمان جلب سیاحان مسئول درجه بندی مهمانخانه ها میباشد و موظف است در هر مورد پس از رسیدگی لازم و بازدید مهمانخانه درجه ای را که برای آن مناسب می بیند تعیین کند و طی گزارشی از وضع مهمانخانه درجه مورد نظر را به کمیسیونی مرکب از نمایندگان فرمانداری – بهداری- شهربانی و شهرداری محلی که مهمانخانه در آنجا واقع است و بنابدعوت نماینده سازمان تشکیل مییابد پیشنهاد نماید این کمیسیون پس از رسیدگی به گزارش سازمان جلب سیاحان و در صورت لزوم بازدید مهمانخانه و بر اساس آئین نامه مذکور در ماده 2 درجه مهمانخانه را تعیین خواهد نمود.
تبصره 1- در صورتیکه درجه تعیین شده مورد اعتراض متقاضی باشد و بطورکلی در هر مورد که نسبت بنظر اعلام شده از طرف کمیسیون موضوع ماده 3 اعتراضی شود اتخاذ تصمیم قطعی بعهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان سازمانهای فوق الذکر در مرکز استان یا فرمانداریکل خواهد بود.
تبصره 2) در مواردی که مهمانخانه در حوزه استحفاظی ژاندارمری باشد نماینده ژاندارمری بجای نماینده شهربانی در کمیسیون شرکت خواهد کرد و هرگاه مهمانخانه خارج از حوزه شهرداری باشد نماینده شهرداری مرکز پخش و در صورت نبودن شهرداری در بخش نماینده شهرداری شهرستانی که محل مهمانخانه مزبور از حیث تقسیمات کشوری تابع آنست عضویت کمیسیون را عهده دار خواهد بود.
تبصره 3- در شهرستانهائی که اتحادیه مهمانخانه ها بوجود آمده باشد نماینده اتحادیه مزبور نیز در کمیسیون عضویت خواهد داشت.
تبصره 4- برای رسمیت یافتن کمیسیون باید حداقل نصف بعلاوه یک اعضاء در جلسه حاضر باشند. تصمیمات کمیسیون به اکثریت آراء حاضر در جلسه قابل اجرا است. چنانچه عده حاضر در جلسه زوج و آراء موافق و مخالف متساوی باشد رأی آن عده که مورد قبول نماینده سازمان جلب سیاحان است ملاک عمل خواهد بود.
ماده 4) سازمان جلب سیاحان در هر موقع که صلاح بداند مهمانخانه ها را مورد بازرسی قرارداد و مشخصات و خصوصیات آنها را با مشخصات و خصوصیات درجه تعیین شده تطبیق مینمایند و در هر مورد که مشخصات و خصوصیات مهمانخانه با مشخصات و خصوصیات درجه تعیین شده تطبیق ننماید مراتب را بصاحب و یا مدیر مهمانخانه اعلام خواهد داشت و مهلت متناسبی را برای انطباق وضع مهمانخانه با مشخصات و خصوصیات درجه تعیین شده معین خواهد کرد، هرگاه در انقضای مهلت مقرر اقدام لازم از طرف صاحب یا مدیر مهمانخانه صورت نگرفته باشد پیشنهاد لازم برای تنزیل درجه مهمانخانه را برای اخذ تصمیم کمیسیون مذکور در ماده 3 ارسال خواهد داشت.
تبصره - مهمانخانه ئیکه در اثر اجرای این ماده درجه پائین تری برای آنها تعیین شود میتوانند در صورت احراز مشخصات درجه بالاتر تقاضای تجدیدنظر درجه تعیین شده را بنمایند، این تقاضا برای رسیدگی و اعلام نطر بکمیسیون مذکور در ماده 3 فرستاده خواهد شد.
ماده 5) سازمان جلب سیاحان در شهرهائی که شعبه و یا نمایندگی نداشته باشد امر درجه بندی و نظارت بر مهمانخانه ها را از طریق اعزام مامورین فوق العاده انجام خواهد داد و در صورتیکه اعزام مامور میسر نباشد شهربانی و یا ژاندارمری بر حسب حوزه استحفاظی مربوط طبق درخواست سازمان جلب سیاحان به قائم مقامی این سازمان عمل خواهد کرد در این صورت شهربانی یا ژاندارمری بر حسب مورد وظائف نماینده سازمان جلب سیاحان را انجام خواهند داد ولی هنگام اخذ رای در کمیسیون بیش از یک رأی نخواهند داشت. در موارد مذکور در این ماده کمیسیون مذکور در ماده 3 در فرمانداری و یا بخشداری تشکیل خواهد شد.
ماده 6) اشخاصی که بخواهند اقدام به ساختمان یا تجهیز محلی برای تاسیس یکی از مهمانخانه های مشمول این آئین نامه بنمایند مکلفند قبل از شروع به ساختمان یا تجهیز محل مراتب را به سازمان جلب سیاحان در تهران یا به نزدیکترین شعبه یا نمایندگی آن در شهرها اعلام دارند، سازمان جلب سیاحان با توجه به نقشه کلی ساختمان و با توجه به احتیاجات محل و تأثیر مهمانخانه جدید در امر مهمانخانه داری تقاضای واصله را مورد رسیدگی قرار داده و حداکثر ظرف یکماه نسبت به آن تصمیم اتخاذ میکند و در صورت موافقت مراتب را ضمن تعیین مدت متناسب برای انجام مراحل مختلف عملیات ساختمانی و تجهیز مهمانخانه و تعداد اطاق ها به شهربانی کل ارسال میدارد و شهربانی پس از انجام رسیدگی و تشریفات لازم در صورت بلامانع بودن اجازه تاسیس مهمانخانه مورد موافقت سازمان را با قید تعداد اطاقها و مدت های معین شده صادر و بسازمان جلب سیاحان ارسال میدارد تا توسط این سازمان بدرخواست کننده تسلیم گردد.
تبصره 1- کلیه اشخاصی که بخواهند یکی از مهمانخانه های موجود مشمول این آئین نامه را با افزودن بر تعداد اطاقهای آن توسعه دهند مکلفند قبل از اقدام به افزایش اطاق موافقت سازمان جلب سیاحان را تحصیل کنند.
تبصره 2- شهرداریها هنگام صدور پروانه ساختمان مهمانخانه اجازه سازمان جلب سیاحان را از درخواست کننده مطالبه خواهند کرد.
ماده 7) اشخاصی که اجازه تاسیس یا توسعه مهمانخانه تحصیل نموده اند مکلفند ترتیب عملیات ساختمانی یا تجهیز محل را چنان فراهم آورند که عملیات مربوطه در مدت های معینه انجام شود.
چنانچه عملیات مربوط طبق برنامه معینه انجام نشود سازمان جلب سیاحان مکلف است مراتب را به کمیسیون مذکور در ماده 3 اعلام دارد و کمیسیون پس از رسیدگی های لازم میتواند به تمدید مدت یا تغییر شرایط ساختمان مبادرت ورزد.
ماده 8) شهربانی هنگام صدور اجازه بهره برداری نسبت به مهمانخانه هائی که بشرح مذکور در ماده 6 تأسیس میشوند از متقاضی گواهی انطباق مشخصات و خصوصیات مهمانخاه با مشخصات و خصوصیات مذکور در اجازه تاسیس اداره از طرف سازمان جلب سیاحان را مطالبه خواهد کرد.
ماده 9) در صورتیکه مشخصات مهمانخانه احداث شده با مشخصات مذکور در اجازه نامه تطبیق ننماید سازمان جلب سیاحان مکلف است ظرف یک هفته از تاریخ اعلام متقاضی مشعر بر مهیا بودن مهمانخانه مراتب را کتباً با تعیین مهلت مناسبی برای رفع نواقص و تکمیل تجهیزات به متقاضی ابلاغ کند چنانچه متقاضی به نظر سازمان تسلیم نباشد میتواند ظرف یک ماه اعتراض خود را به ضمیمه مدارک مثبت ادعای خود به سازمان تسلیم نماید و سازمان اعتراض وی را فوراً برای طرح در کمیسیون درجه بندی مربوط ارسال خواهد داشت کمیسیون پس از رسیدگی لازم نظر خود را مبنی بر تمدید مدت برای رفع نواقص یا تعیین درجه پائین تر اعلام خواهد نمود.
تبصره چنانچه متقاضی تاسیس مهمانخانه در انقضاء مدت های معینه از جانب سازمان یا کمیسیون نواقص مورد نظر را رفع نکرده باشد مراتب توسط سازمان جلب سیاحان به کمیسیون اعلام میشود و کمیسیون تصمیم مقتضی اتخاذ مینماید و این تصمیم لازم الاجرا است.
ماده 10) صاحبان مهمانخانه هائی که درجه آنها تعیین شده است در صورتیکه بخواهند با انجام تغییرات یا تکمیل تجهیزات درجه بالاتری برای مهمانخانه خود احراز کنند قبل از مبادرت به هر نوع تغییر در ساختمان یا تکمیل تجهیزات برای احراز درجه بالاتر مکلفند موافقت سازمان جلب سیاحان را برای این کار تحصیل کنند در غیر اینصورت ولو با احراز مشخصات لازم شناسائی درجه بالاتر برای آنها الزامی نخواهد بود در مواردیکه سازمان با انجام تغییرات یا تکمیل تجهیزات به منظور تغییر درجه موافقت نموده مکلف است پس از اعلام متقاضی مشعر بر انجام عملیات لازم نظر خود را راجع به بالابردن درجه مهمانخانه به کمیسیون مذکور در ماده 3 اعلام دارد.
ماده 11) شهرداریها نرخ اطاقهای مهمانخانه ها را بر اساس درجات پنج گانه مذکور در این تصویبنامه تعیین خواهند نمود و در مواردیکه سازمان جلب سیاحان شعبه یا نمایندگی در محل داشته باشد برای نظر مشورتی از نماینده این سازمان جهت حضور در جلسه یا جلسات دعوت نمایند و سازمان مکلف است اقدامات لازم را جهت رعایت قیمت های تعیین شده بعمل آورد.
ماده 12) آئین نامه مربوط به اماکن عمومی در صورتیکه مغایر با این آئین نامه نباشد درباره مهمانخانه ها اجراء خواهد شد.