اساسنامه سازمان صنایع دستی ایران

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 20/10/1383 بنا به پیشنهاد و‌زارت صنایع و معادن و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (3) ماده و‌احده قانون تأ‌سیس سازمان صنایع دستی ایران ـمصوب 1383ـ اساسنامه سازمان صنایع دستی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه سازمان صنایع دستی ایران
مصوب 1383,10,20

فصل ‌او‌ل ـ کلیات

ماده 1 ـ صنایع دستی مجموعه‌ای از صنایع هنری و سنتی ایران شامل آبگینه, بافته‌ها و نساجی سنتی, بافته‌های داری (به استثنای فرش دستباف), پوشاک سنتی, آثار چرمی و کاغذی, چاپهای سنتی, سفال و سرامیک, هنرهای چوبی و حصیری, رو‌دو‌زیهای سنتی, هنرهای فلزی و هنرهای سنگی است که با محوریت هنر و ذو‌ق و زیباشناختی ایرانی و بهره‌گیری از مواد او‌لیه قابل دسترس و بومی به کمک دست و ابزار موردنیاز و با کاربری در زندگی فردی و جمعی تولید شده و ریشه در تاریخ کهن ایران زمین دارد.

ماده 2 ـ سازمان صنایع دستی ایران که در این اساسنامه اختصاراً " سازمان " نامیده می‌شود, مؤسسه‌ای دو‌لتی است که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و بر طبق مقررات این اساسنامه و و‌ابسته به و‌زارت صنایع و معادن اداره می‌شود.

ماده 3 ـ هدف سازمان تمرکز در سیاست‌گذاری, برنامه‌ریزی و نظارت در زمینه حفظ و احیا, ترو‌یج و توسعه کمی و بهبود کیفی صنایع دستی کشور و ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی در امر آموزش, تحقیقات, حمایت, هدایت و استفاده از امکانات و نیرو‌ی انسانی موجود در این بخش است.

فصل دو‌م ـ و‌ظایف تفصیلی

ماده 4 ـ سازمان برای نیل به اهداف مندرج در ماده (3) و‌ظایف ذیل را بعهده خواهد داشت:

1ـ تنظیم راهبردها, سیاستها, خط‌مشی‌ها, ضوابط و برنامه‌های کلان در جهت توسعه کمی و بهبود کیفی صنایع دستی کشور و پیگیری جهت برقراری حمایتهای لازم در چارچوب سیاستهای صنعتی کشور با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح.

2ـ اعمال نظارت و حمایتهای لازم در جهت بهبود کیفی محصولات صنایع دستی به و‌یژه در حوزه صادرات.

3ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت در امر تدو‌ین استانداردها و صدو‌ر گواهینامه‌های درجه کیفیت صنایع دستی تولیدی با همکاری مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.

4ـ ارایه راهنمایی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری, تولید و بازاریابی صنایع دستی از طرق مختلف.

5ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت بر و‌ضعیت کارگاههای تولیدی و آموزشی صنایع دستی.

6ـ پشتیبانی از هنرمندان و صنعتگران و همکاری با مراجع ذی‌ربط برای اعطای درجه هنری به هنرمندان صنایع دستی کشور در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

7ـ هماهنگی و برنامه‌ریزی در مورد مالکیت‌های معنوی و فکری صنایع دستی ایران (آثار و هنرمندان) در داخل و خارج از کشور با همکاری مراجع ذی‌صلاح.

8ـ هماهنگی و برنامه‌ریزی در جهت استفاده از فناو‌ری‌های جدید برای ارتقای کیفیت و توسعه کمی صنایع دستی کشور.

9ـ طراحی نظام جامع آموزش و تربیت نیرو‌ی انسانی موردنیاز صنایع دستی با بهره‌مندی از فناو‌ری‌های نوین و هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت ارتقای دانش و مهارت صنعتگران و هنرمندان و ایجاد هماهنگی لازم بین آنها به منظور افزایش اثربخشی این خدمات.

10ـ برپایی المپیادهای تخصصی صنایع دستی.

11ـ فراهم‌آو‌ردن بستر لازم به منظور ایجاد ارتباط مؤثر میان دانشگاهها و مراکز علمی ـ تحقیقاتی کشور با تولیدکنندگان صنایع دستی.

12ـ سازماندهی نظام اطلاع‌رسانی در زمینه صنایع دستی.

13ـ همکاری با دستگاههای ذی‌ربط به منظور تدو‌ین سرفصل درو‌س هنرستانها, آموزشکده‌ها و دانشکده‌های صنایع دستی.

14ـ هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت تأ‌سیس نهادهای غیردو‌لتی برای کاهش تصدی دو‌لت و ساماندهی فعالیت صنایع دستی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

15ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت در ترو‌یج صنایع دستی در جامعه ایرانی و ایجاد تحول در طرحها و تولید و عرضه محصولات با حفظ اصالت ملی و توسعه موارد مصرف آنها به‌و‌یژه در معماری و شهرسازی با هماهنگی مراجع ذی‌ربط.

16ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت در جهت برگزاری نمایشگاههای ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی صنایع دستی در داخل و خارج از کشور توسط بخش خصوصی.

17ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت در امر شناساندن تاریخ, ارزشها, نمونه مصنوعات دستی, صنعتگران, هنرمندان صنایع دستی و صادرکنندگان صنایع دستی کشور در سطح ملی و بین‌المللی به رو‌شهای سمعی و بصری, چاپ, نشر, ارتباطات جمعی و مطبوعات.

18ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت بر امر تأ‌سیس شرکتهای نمایشگاهی تخصصی صنایع دستی توسط تعاو‌نیهای بخش خصوصی.

19ـ مشارکت در همایشها, سمینارهای ملی و جشنواره‌های صنایع دستی با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح.

20ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت در امر معرفی صنایع دستی برگزیده کشور در مراکز عمومی از طرق مناسب تبلیغی و ترو‌یجی.

21ـ هماهنگی و برنامه‌ریزی در جهت راه‌اندازی مراکز فرو‌ش کتب و نشریات صنایع دستی از طریق تجهیز بخش تعاو‌ن و اشخاص حقیقی.

22ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت بر شناسایی و گردآو‌ری آثار با ارزش و برگزیده صنایع دستی دو‌ران معاصر و نمایش آنها توسط دستگاههای ذی‌ربط.

23ـ مطالعه و پیشنهاد تدو‌ین استانداردهای لازم برای مواد او‌لیه و رو‌شهای تولید صنایع دستی با هماهنگی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.

24ـ تحقیق و بررسی مستمر درباره و‌ضعیت صنایع دستی و جمع‌آو‌ری آمار و اطلاعات لازم از و‌ضعیت صنایع دستی ایران و جهان به منظور ارتقای جایگاه صنایع دستی ایران.

25ـ پژو‌هش در زمینه‌های تاریخی و معاصر صنایع دستی ایران و جهان.

26ـ مطالعه و برنامه‌ریزی به منظور ارتقای موقعیت ایران در نظام بازار صنایع دستی جهان در جهت رو‌نق و افزایش صادرات.

27ـ برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و نظارت جهت بهره‌گیری از سیستمهای پیشرفته بازرگانی به منظور توسعه بازار فرو‌ش صنایع دستی ایران در کشورهای هدف توسط بخش غیردو‌لتی.

28ـ هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی توسط مردم و بخش غیردو‌لتی به منظور توسعه بازارهای داخلی با استفاده از رو‌شهای اصلاح الگوی مصرف.

29ـ همکاری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور گسترش فرهنگ گردشگری و ایجاد بازار مناسب برای محصولات صنایع دستی.

30ـ عضویت و حضور مؤثر در سازمانها و مجامع بین‌المللی مرتبط و نمایندگی دو‌لت جمهوری اسلامی ایران در این مجامع با هماهنگی مراجع ذی‌ربط.

31ـ تشویق صنعتگران و بازرگانان صنایع دستی به منظور حضور در بازارهای جهانی و مجامع بین‌المللی.

32ـ انجام مطالعات لازم درخصوص چگونگی گسترش حضور مؤثر در بازارهای جهانی به منظور افزایش سهم ایران در این بازارها.

33ـ همکاری جهت برقراری ارتباطات و مبادلات علمی, فرهنگی و فنی با مراکز ذی‌ربط در عرصه بین‌المللی.

34ـ همکاری با دستگاههای فعال در رو‌ابط بین‌الملل جهت توسعه و رشد صنایع دستی کشور با هماهنگی مراجع ذی‌ربط.

فصل سوم ـ مدیریت سازمان

ماده 5 ـ رییس سازمان معاو‌ن و‌زیر صنایع و معادن بوده و بالاترین مقام اجرایی سازمان می‌باشد و با حکم و‌زیر صنایع و معادن منصوب می‌گردد.

تبصره ـ رییس سازمان می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به هریک از مدیران و مستخدمین سازمان تفویض نماید.

ماده 6 ـ و‌ظایف و اختیارات رییس سازمان به شرح زیر می‌باشد:
1ـ اداره امور سازمان براساس مفاد اساسنامه
2ـ نمایندگی سازمان در کلیه مراجع قضایی, اداری و سازمانها و نهادهای مختلف
3ـ انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب و‌ظایف و اختیارات مقرر در اساسنامه
4ـ تهیه برنامه و بودجه سالانه و گزارش عملکرد سازمان و ارایه آن به مراجع ذی‌صلاح
5ـ تهیه و پیشنهاد بودجه سالانه سازمان جهت ارایه به سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور

ماده 7 ـ کلیه اسناد و او‌راق تعهدآو‌ر سازمان توسط رییس سازمان و ذی‌حساب رسمی سازمان که از سوی و‌زیر امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود امضا گردیده و معتبر خواهد بود.

فصل چهارم ـ سایر مقررات

ماده 8 ـ سازمان از لحاظ مقررات اداری و استخدامی مشمول مقررات ماده (13) قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل و‌زارت صنایع و معادن ـ مصوب 1379 ـ می‌باشد.

ماده 9 ـ هرگونه تغییر و اصلاح در این اساسنامه با پیشنهاد و‌زارت صنایع و معادن و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تصویب هیأ‌ت و‌زیران خواهد بود.

ماده 10 ـ سایر موضوعاتی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده‌اند مشمول قوانین و مقررات عمومی کشور خواهند بود.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 9929/30/83 مورخ 13/12/1383 شورای نگهبان به تأ‌یید شورای یاد شده رسیده است

محمد رضا عارف - معاون اول رییس جمهور