هیئت وزیران در جلسه مورخ 12 /7 /1383 و 25 /9 /1383 بنا به پیشنهاد شماره 13394/ 11 مورخ 5 /7 /1383 وزارت راه و ترابری و تأیید سازمان مدیریت و برنامـه ریزی کشور و وزارت امـور اقتصادی و دارایی و به استنـاد مـواد (4) و (6) قانون برنامـه سوم توسعه اقتصـادی، اجتماعی و فرهنگـی جمهوری اسـلامـی ایـران ـ مصوب 1379ـ و با رعایت تصویب نامه شماره 1586/ ت24246هـ مورخ 21 /1 /1381 اساسنامه شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور را به شرح زیر اصلاح و تصویب نمود:
اساسنامه شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور (سهامی خاص)
مصوب 1383,09,25با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول ـ کلیات و سرمایه
ماده 1(اصلاحی 04/11/1394)ـ شرکت مهندسی فرودگاههای کشور که در قالب شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ساماندهی شده است و در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می شود، دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و وابسته به وزارت راه و ترابری است که طبق مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره خواهد شد.
ماده 2 (اصلاحی 29/04/1384)– هدف از تشکیل شرکت ساماندهی، اداره، نگهداری، توسعه، تکمیل، تجهیز و بهره برداری فرودگاههای تجاری کشور و ایجاد فرودگاههای دارای توجه فنی و اقتصادی و ارایه خدمات کمک ناوبری، فرودگاهی و سایر فعالیت های جنبی فرودگاهی، هوانوردی و پروازی می باشد.
ماده 3ـ مدت شرکت نامحدود و مرکز اصلی آن در تهران است. شرکت می تواند برای اجرای وظایف مقرر در این اساسنامه در داخل کشور با تصویب مجمع عمومی و رعایت قوانین و مقررات مربوط شعب یا نمایندگی هایی تأسیس نماید.
ماده 4 (اصلاحی 04/11/1394)– سرمایه شرکت مبلغ یکصد و هشتاد و شش میلیارد و پانصد و شصت و هشت میلیون (000 /000 /568 /086 /180) ریال است که به یکصد و هشتاد میلیون و هشتاد و شش هزار و پانصد و شصت و هشت (568 /086 /180) سهم یک میلیون (000 /000 /1) ریالی منقسم گردیده و تماماً متعلق به دولت است. افزایش سرمایه شرکت یاد شده شامل مبلغ یکصد و بیست و هفت هزار و هفتصد و بیست میلیارد و ششصد و پنجاه و نه میلیون (000 /000 /659 /720 /127) ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت مشهود در اجرای ماده (2) آیین نامه اجرایی ماده (17) قانون حداکثر استفاده از این توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات های مستقیم و مبلغ سه هزار و هفتصد و و هفتاد و هشت میلیارد و هشتصد و شش میلیون (000 /000 /806 /778 /3) ریال از محل اندوخته های سرمایه ای تأمین شده است.
فصل دوم ـ موضوع فعالیت و وظایف
ماده 5 (اصلاحی 29/04/1384)ـ وظایف و اختیارات شرکت به شرح ذیل خواهد بود:
ماده 5 ـ وظایف و اختیارات شرکت به شرح ذیل خواهد بود:
1(اصلاحی 29/04/1384)ـ انجام خدمات فرودگاهی از قبیل نگهداری و بهره برداری از پایانه های بار و مسافر، امور حمل و نقل و انجام خدمات پشتیبانی مربوط به هواپیما، پارکینگ، مراجعین به فرودگاهها، خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ)، آشیانه، کترینگ، اقامتی و پذیرایی، سوخت رسانی به هواپیما و انجام خدمات وارسی پروازی و خرید هواپیمای وارسی و تجهیزات مربوط و سایر فعالیتهایی که به موجب قانون به عهده شرکت قرار گرفته یا خواهد گرفت.
2 (اصلاحی 29/04/1384)ـ خدمات طراحی، ساخت، تعمیرات و نگهداری پایانه ها، ساختمانهای جنبی، عوامل پروازی، تجهیزات پروازی و لوازم ارتباطی و ناوبری و سایر تسهیلات فرودگاهی و ارایه خدمات کمک ناوبری هوایی و نشست و برخاست به صورت انحصاری.
3(الحاقی 29/04/1384)ـ سرمایه گذاری یا مشارکت با بانکها و اشخاص حقیقی و حقوقی (غیردولتی) واجد شرایط و صلاحیت و اخذ تسهیلات از بانکها و مؤسسات اعتباری به منظور تحقق اهداف شرکت با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
4 (الحاقی 29/04/1384)ـ ایجاد آزمایشگاههای تحقیقاتی منطبق با اهداف شرکت.
5 (اصلاحی 29/04/1384)ـ صدور و فروش خدمات فنی و تخصصی در محدوده وظایف اصلی شرکت.
6(الحاقی 29/04/1384)ـ عضویت در مجامع و سازمانهای غیردولتی داخلی و بین المللی مرتبط با وظایف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
7 (الحاقی 29/04/1384)ـ سایر اقداماتی که به تشخیص و تصویب مجمع عمومی در جهت تحقق اهداف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط لازم باشد.
تبصره (الحاقی 29/04/1384)ـ شرکت می تواند برخی از امور غیرمدیریتی نظیر فعالیتهای فنی و عملیاتی، خدماتی و پشتیبانی مربوط به ایجاد، اداره، نگهداری، توسعه و تجهیز فرودگاهها را به اشخاص حقیقی یا حقوقی ذی صلاح و واجد شرایط طبق قوانین و مقررات مربوط واگذار نماید.
1ـ انجام خدمات فرودگاهی از قبیل نگهداری و بهره برداری از پایانه های بار و مسافر، امور حمل و نقل و انجام خدمات پشتیبانی مربوط به هواپیما، پارکینگ، مراجعین به فرودگاهها، خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ)، آشیانه، کترینگ، اقامتی و پذیرایی، سوخت رسانی به هواپیما و امور حفاظت از فرودگاهها، هواپیماها، مراکز تجاری و پارکینگ.
2ـ خدمات هوانوردی از قبیل تجهیز راههای هوایی، نگهداری و بهره برداری از تجهیزات هوانوردی، هدایت و نشست و برخاست هواپیما و وسایل پرنده در فضا و فرودگاهها، خدمات آزمایش دستگاههای ناوبری و خدمات ایمنی زمینی و آتش نشانی و سایر خدمات زمینی مربوط.
3ـ خدمات طراحی، ساخت، تعمیرات و نگهداری پایانه ها، ساختمانهای جنبی، عوامل پروازی، تجهیزات پروازی و لوازم ارتباطی و ناوبری و سایر تسهیلات فرودگاهی.
4ـ سرمایه گذاری یا مشارکت با بانکها و اشخاص حقیقی و حقوقی (غیردولتی) واجد شرایط و صلاحیت و اخذ تسهیلات از بانکها و مؤسسات اعتباری به منظور تحقق اهداف شرکت با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
5 ـ ایجاد آزمایشگاههای تحقیقاتی منطبق با اهداف شرکت.
6 ـ صدور خدمات فنی و تخصصی در محدوده وظایف اصلی شرکت.
7ـ عضویت در مجامع و سازمانهای غیردولتی داخلی و بین المللی مرتبط با وظایف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
8 ـ سایر اقداماتی که به تشخیص و تصویب مجمع عمومی در جهت تحقق اهداف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط لازم باشد.
تبصره ـ شرکت می تواند برخی از امور غیرمدیریتی نظیر فعالیتهای فنی و عملیاتی، خدماتی و پشتیبانی مربوط به ایجاد، اداره، نگهداری، توسعه و تجهیز فرودگاهها را به اشخاص حقیقی یا حقوقی ذی صلاح و واجد شرایط طبق قوانین و مقررات مربوط واگذار نماید.
فصل سوم ـ ارکان شرکت
ماده 6 ـ ارکان شرکت عبارتند از:
1ـ مجمع عمومی
2ـ هیئت مدیره و مدیرعامل
3ـ بازرس (حسابرس)
ماده7ـ مجمع عمومی شرکت از افراد زیر به عنوان نمایندگان سهام دولت تشکیل می شود:
1 ـ وزیر راه و ترابری که ریاست مجمع عمومی را نیز بر عهده خواهد داشت.
2 ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
3 ـ رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
4 ـ وزیر صنایع و معادن
5 ـ وزیر بازرگانی
ماده 8ـ مجامع عمومی شرکت عبارتند از:
1 ـ مجمع عمومی عادی
2 ـ مجمع عمومی فوق العاده
ماده 9ـ مجمع عمومـی عادی حداقل سالـی دو بار برای بررسـی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی شرکت، تصویب بودجه، خط مشی و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل خواهد شد.
ماده 10ـ مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضاء و مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل چهار عضو رسمیت خواهد داشت. تصمیمات در مجمع عمومی عادی همواره با سه رأی و در مجمع فوق العاده با چهار رأی موافق معتبر خواهد بود. دعوت مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه حداقل ده روز قبل از انعقاد مجمع به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع قرار دارد باید همراه دعوتنامه برای اعضای مجمع عمومی ارسال شود.
ماده 11(اصلاحی 04/11/1394)ـ وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:
ماده 11ـ وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:
1(الحاقی 04/11/1394)ـ بررسی و تصویب خط مشی و برنامه عملیاتی شرکت.
2(الحاقی 04/11/1394)ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد هیئت مدیره، صورتهای مالی و بودجه شرکت.
3(الحاقی 04/11/1394)ـ عزل و نصب اعضای هیئت مدیره شرکت بر اساس پیشنهاد رییس مجمع عمومی برای مدت دو سال.
4(الحاقی 04/11/1394)ـ انتخاب بازرس (حسابرس) شرکت طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372ـ
5 (الحاقی 04/11/1394)ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته ها و نحوه تقسیم سود با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
6 (الحاقی 04/11/1394)– بررسی و تصویب ساختار کلان شرکت شامل نمودار سازمانی، شرح وظایف، سقف پست های سازمانی تا سطوح مدیریت و واحدهای همتراز و برنامه های جذب نیروی انسانی در مجمع و همچنین بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد آیین نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین نامه های مورد نیاز شرکت بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره و ارایه به هیئت وزیران جهت تصویب با توجه به قوانین و مقررات مربوط.
7 (الحاقی 04/11/1394)ـ بررسی و تصویب تعرفه های خدمات و فعالیتهای شرکت به استثنای تعرفه های موضوع ماده (63) قانون نحوه وصول درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین که پس از تأیید مراجع ذی ربط اجرا خواهد گردید.
8(الحاقی 04/11/1394)ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق الزحمه بازرس (حسابرس) در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
9(الحاقی 04/11/1394)ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و یا غیرقابل وصول که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد می شود.
10(الحاقی 04/11/1394)ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص سرمایه گذاری و یا مشارکت با بخش غیردولتی، اخذ وام و تحصیل اعتبار به پیشنهاد هیئت مدیره در چهارچوب وظایف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
11(الحاقی 04/11/1394)ـ اتخاذ تصمیم در خصوص ارجاع دعاوی به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد سازش در دعاوی و استرداد دعاوی و ارائه آن به مراجع ذی صلاح جهت اتخاذ تصمیم با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
12(الحاقی 04/11/1394)ـ اتخاذ تصمیم در خصوص تأسیس یا تحصیل شعبه یا نمایندگی در نقاط داخل کشور به پیشنهاد هیئت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
13(الحاقی 04/11/1394)ـ اتخاذ تصمیم نسبت به طرحهای پیشنهادی هیئت مدیره در مورد فعالیتهای قابل واگذاری شرکت.
14(الحاقی 04/11/1394)ـ پیشنهاد تصویب یا لغو عضویت در مجامع و سازمانهای داخلی و بین المللی طبق قوانین و مقررات مربوط.
15(الحاقی 04/11/1394)ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار
16(الحاقی 04/11/1394)ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که با رعایت قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه در دستور مجمع عمومی عادی قرار می گیرد.
1ـ بررسی و تصویب خط مشی و برنامه عملیاتی شرکت.
2ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد هیئت مدیره، صورتهای مالی و بودجه شرکت.
3ـ عزل و نصب اعضای هیئت مدیره شرکت بر اساس پیشنهاد رییس مجمع عمومی برای مدت دو سال.
4(اصلاحی 29/04/1384)ـ انتخاب بازرس (حسابرس) شرکت طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372ـ
5 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته ها و نحوه تقسیم سود با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
6 ـ بررسی و تصویب ساختار کلان شرکت شامل نمودار سازمانی، شرح وظایف، سقف پستهای سازمانی تا سطوح مدیریت و واحدهای هم تراز و برنامه های جذب نیروی انسانی شرکت با رعایت قوانین و مقررات.
7ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد آیین نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی و سایر آیین نامه های مورد نیاز شرکت با رعایت قوانین و مقررات و ارائه به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصویب.
[ماده] 8 (اصلاحی 29/04/1384)ـ بررسی و تصویب تعرفه های خدمات و فعالیتهای شرکت به استثنای تعرفه های موضوع ماده (63) قانون نحوه وصول درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین که پس از تأیید مراجع ذی ربط اجرا خواهد گردید.
9ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق الزحمه بازرس (حسابرس) در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
10ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و یا غیرقابل وصول که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد می شود.
11ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص سرمایه گذاری و یا مشارکت با بخش غیردولتی، اخذ وام و تحصیل اعتبار به پیشنهاد هیئت مدیره در چهارچوب وظایف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
12ـ اتخاذ تصمیم در خصوص ارجاع دعاوی به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد سازش در دعاوی و استرداد دعاوی و ارائه آن به مراجع ذی صلاح جهت اتخاذ تصمیم با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
13ـ اتخاذ تصمیم در خصوص تأسیس یا تحصیل شعبه یا نمایندگی در نقاط داخل کشور به پیشنهاد هیئت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
14ـ اتخاذ تصمیم نسبت به طرحهای پیشنهادی هیئت مدیره در مورد فعالیتهای قابل واگذاری شرکت.
15ـ پیشنهاد تصویب یا لغو عضویت در مجامع و سازمانهای داخلی و بین المللی طبق قوانین و مقررات مربوط.
16ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار
17ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که با رعایت قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه در دستور مجمع عمومی عادی قرار می گیرد.
ماده 12ـ مجمع عمومی فوق العاده در مواقع لزوم تشکیل می گردد و اتخاذ تصمیم در مورد زیر منحصراً با مجمع یاد شده می باشد:
1ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط و ارائه پیشنهاد به هیئت وزیران جهت تصویب.
2ـ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به هیئت وزیران جهت تصویب.
3ـ پیشنهاد انحلال شرکت در چارچوب قانون و ارائه پیشنهاد به هیئت وزیران جهت تصویب.
ماده 13ـ هیئت مدیره شرکت مرکب از پنج نفر عضو اصلی موظف، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی خواهد بود که با پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی از بین افراد صاحب نظر در تخصصهای مرتبط با فعالیتهای شرکت برای مدت دو سال انتخاب می شوند و پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب بعمل نیامده است، در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است.
تبصره 1ـ هر یک از اعضای هیئت مدیره موظفند به صورت تمام وقت در شرکت اشتغال داشته و به ترتیبی که هیئت مدیره مشخص می نماید راهبری حوزه هایی از فعالیت شرکت را عهده دار خواهند بود.
تبصره 2ـ حداقل سه نفر از اعضای انتخابی هیئت مدیره باید از کارمندان رسمی و با تجربه و دارای حداقل ده سال سابقه کار در شرکت بوده و یک نفر نیز دارای تحصیلات و سوابق مرتبط در رشته مالی و بازرگانی باشد.
تبصره 3ـ هیئت مدیره از میان خود یک نفر را به عنوان رییس هیئت مدیره انتخاب می نماید.
ماده 14ـ جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات با سه رأی موافق اعضاء معتبر خواهد بود.
ماده 15ـ جلسات هیئت مدیره حداقل هر ماه یک بار و به طور منظم تشکیل و دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رییس هیئت مدیره برای اعضاء ارسال خواهد شد.
ماده 16ـ هیئت مدیره دارای دفتری خواهد بود کـه صورتجلسات هیئت مدیره با درج نظر مخالفین در آن به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیئت مدیره با رییس هیئت مدیره می باشد.
ماده 17ـ مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیره شرکت حق پذیرش هیچ سمت دیگری (موظف یا غیرموظف) در سایر شرکتهای مادرتخصصی و شرکتهای زیرمجموعه آنها را ندارند.
ماده 18ـ در صورت فوت، بازنشستگی، استعفا و یا هر دلیل دیگری که ادامه فعالیت هر یک از اعضاء هیئت مدیره غیرممکن گردد، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل و جانشین وی را برای بقیه مدت باقیمانده انتخاب خواهد نمود.
ماده 19ـ هیئت مدیره شرکت مجری مصوبات مجمع عمومی می باشد و بر اساس مقررات این اساسنامه دارای اختیارات زیر است:
1ـ تهیه و تنظیم تشکیلات کلان، آیین نامه های مالی، معاملات، استخدامی و همچنین پیشنهاد اصلاح آنها و اساسنامه شرکت برای ارائه به مجمع عمومی و دیگر مراجع مربوط.
2ـ رسیدگی و تأیید بودجه سالانه، گزارش عملکرد سالانه و صورتهای مالی برای ارائه به مجمع عمومی.
3ـ پیشنهاد خط مشی و تأیید برنامه عملیاتی شرکت و ارائه آنها به مجمع عمومی.
4ـ تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
5 ـ تصویب آیین نامه های داخلی مربوط به روش اداره شرکت و تعیین حدود اختیارات هر یک از واحدهای شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
6 ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد قراردادهایی که برابر آیین نامه معاملات شرکت باید به تصویب هیئت مدیره برسد.
7ـ نظارت بر اجرای برنامه های جاری بر اساس خط مشی و اهداف شرکت.
8 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول در چارچوب آیین نامه مالی، معاملاتی شرکت و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط و همچنین انعقاد قراردادهای اجاره و استیجاره اماکن و تأسیسات بر اساس لایحه قانونی واگذاری و تخلیه اماکن و محلها در فرودگاههای کشور ـ مصوب 1358ـ
9ـ مسئولیت اداره کلیه امور شرکت اعم از اعمال نظارتهای مالی، محاسباتی، استخدامی، مدیریت امور کارکنان، تشکیلات، معاملات، مخارج، حفظ اموال و همچنین نظارت لازم در امور اداری، مالی، فنی، دفاتر و نمایندگی ها.
10ـ انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و مخارج شرکت و بازرسی در کلیه امور شرکت.
11ـ پیشنهاد در مورد افزایش یا کاهش سرمایه و نحوه تقسیم سود ویژه و استفاده از اندوخته های شرکت به مجمع عمومی.
12ـ تعیین حق وکالت یا حق مشاوره وکلاء دادگستری مورد نیاز شرکت.
13ـ بررسی و پیشنهاد سرمایه گذاری، مشارکت با بخش غیردولتی و اخذ تسهیلات بانکی و وام به مجمع عمومی.
14ـ بررسی و پیشنهاد در مورد مطالبات مشکوک الوصول و غیرقابل وصول و نیز اندوخته های شرکت به مجمع عمومی.
15ـ تأیید برنامه های آموزشی در جهت تربیت و ارتقاء کارکنان و مدیران شرکت که از سوی مدیرعامل پیشنهاد می شود.
16ـ پیشنهاد تعرفه های خدمات و فعالیتهای شرکت به مجمع عمومی یا سایر مراجع مربوط.
17ـ انجام سایر امور لازم برای اداره شرکت در چارچوب این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.
ماده 20ـ هیئت مدیره می تواند به مسئولیت خود قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.
ماده 21ـ هیئت مدیره موظف است یک نسخه از صورتهای مالی شرکت و گزارش هیئت مدیره را در مهلت مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس (حسابرس) شرکت ارسال نماید.
ماده 22ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت می باشد که با پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی برای مدت دو سال از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی منصوب می شود و دارای اختیارات تام برای اداره امور عمومی و اجرایی شرکت در حدود مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره و مقررات این اساسنامه و آیین نامه های مربوط می باشد.
تبصره 1ـ مدیرعامل می تواند رییس هیئت مدیره شرکت نیز باشد.
تبصره2ـ مدیرعامل می تواند با مسئولیت خود بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از کارکنان شرکت تفویض نماید.
تبصره 3(اصلاحی 29/04/1384)ـ معاون امور عملیاتی شرکت که بر اساس ضوابط تخصصی مصوب سازمان هواپیمایی کشوری توسط مدیرعامل منصوب خواهد شد.
ماده 23ـ موارد زیر از جمله وظایف مدیرعامل می باشد:
1ـ اجرای مصوبات مجامع عمومی و هیئت مدیره
2ـ تهیه بودجه سالانه و صورتهای مالی شرکت و ارائه آن به هیئت مدیره
3ـ تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی شرکت و ارائه آن به هیئت مدیره
4ـ اداره امور فنی، مالی، اداری و استخدامی شرکت
5 ـ پیشنهاد آیین نامه مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیئت مدیره
6 ـ پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیئت مدیره
7 ـ بازکردن حساب ریالی یا ارزی در بانکهای داخلی یا خارجی به حساب شرکت طبق قوانین و مقررات مربوط پس از تصویب هیئت مدیره.
8 ـ استخدام و عزل و نصب کارکنان بر اساس آیین نامه استخدامی شرکت و در چارچوب اهداف و سیاستها و سازمان مصوب و با رعایت بودجه مربوط.
9ـ تهیه و تدوین گزارشهای دوره ای از وضع جاری، مالی و عملیاتی انجام شده شرکت برای ارائه به هیئت مدیره و مجمع عمومی.
ماده 24ـ کلیه اسناد، اوراق مالی، قراردادها و اسناد تعهدآور شرکت باید به امضای مشترک مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره (به انتخاب هیئت مدیره) و یا نمایندگان آنان برسد و مکاتبات اداری به امضای مدیرعامل یا کسانی که از طرف او حق امضاء دارند می رسد.
تبصره (اصلاحی 29/04/1384)ـ برداشت از حسابهای بانکی شرکت با امضای مشترک مقامات مذکور در این ماده و ذی حساب و مقام مجاز از طرف ذی حساب مجاز خواهد بود.
ماده 25ـ مدیرعامل نماینده قانونی شرکت در کلیه مراجع اداری و قضایی بوده و برای دفاع از حقوق شرکت و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی حق توکیل به غیر را دارد. مدیرعامل می تواند پس از اخذ نظر مجمع عمومی با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارجاع موارد به داوری اقدام نماید.
ماده 26ـ در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل، اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرایی خواهد داشت.
ماده 27 (اصلاحی 29/04/1384)ـ شرکت دارای بازرس (حسابرس) خواهد بود که طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372ـ با تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد و تا زمانی که جانشین وی انتخاب نشده است، به وظایف خود ادامه خواهد داد.
تبصره ـ اقدامات بازرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.
ماده 28ـ وظایف بازرس (حسابرس) به شرح زیر می باشد:
1ـ بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و عملکرد و حساب سود و زیان و صورت دارایی شرکت و تطبیق آن با دفاتر و کارتهای شرکت و اظهارنظر در مورد آنها.
2ـ تهیه و تطبیق و گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی در موعد مقرر قانونی.
3ـ بازرس حق دارد در حدود وظایف و بدون مداخله در امور جاری و اجرایی شرکت هرگونه اطلاعاتی را که لازم بداند از مدیرعامل یا سایر کارکنان شرکت بخواهد و دفاتر و اسناد و پرونده های شرکت را ملاحظه کند بدون اینکه با انجام وظایف خود موجب بروز وقفه در امور شرکت گردد و مسئولین شرکت مکلفند اطلاعات لازم را در اختیار بازرس قرار دهند.
4ـ بازرس می تواند برای انجام وظایف خود از کارشناسان و متخصصین داخل و خارج شرکت و سایر امکانات مورد نیاز استفاده نماید. مدیرعامل شرکت جهت انجام وظیفه بازرس امکانات لازم را در اختیار وی قرار خواهد داد.
ماده 29ـ به منظور اعمال منظم و روشمند فرآیند ارزیابی و حصول اطمینان از کارایی و اثربخشی عملیات و رعایت صرفه و صلاح اقتصادی و سنجش نحوه اعمال مدیریت بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده و انعکاس نتایج آن در گزارشها و نظارت مستمر بر حسن اداره امور شرکت بر اساس برنامه ها و اهداف مصوب و حصول اطمینان از سیستمهای کنترلی، شرکت می تواند کارگروه حسابرسی عملیاتی تشکیل دهد. کارگروه یاد شده موظف است گزارشات لازم را در اختیار مجمع عمومی یا هیئت مدیره قرار دهد.
تبصره ـ رییس کارگروه حسابرسی عملیاتی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب خواهد شد.
فصل چهارم ـ سایر مقررات
ماده 30ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه می پذیرد.
ماده 31ـ کلیه دفاتر شرکت در آخر اسفندماه بسته شده و صورتهای مالی آن باید حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال پس از تأیید هیئت مدیره از طرف مدیرعامل در اختیار بازرس (حسابرس) قرار گیرد.
ماده 32ـ این شرکت از نظر سیاستها، برنامه ها و فعالیتهای توسعه و بهره برداری تابع وزارت راه و ترابری بوده و از نظر ضوابط بین المللی تابع مقررات سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) که از طریق سازمان هواپیمایی کشوری اعمال می گردد، می باشد.
ماده 33ـ این اساسنامه از تاریخ ابلاغ جایگزین اساسنامه قبلی، موضوع تصویب نامه شماره 112722 / ت173ک مورخ 14 /9 / 1369 و اصلاحیه بعدی آن می شود.
این اساسنامه به موجب نامه های شماره 8904 /30 /83 مورخ 21 /8 /1383 و شماره 9298 /30 /83 مورخ 10 /10 /1383 شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رییس جمهور - محمدرضا عارف