هیئت وزیران در جلسه مورخ 19 /11 /1382 بنا به پیشنهاد شماره 02 /100 /8319 مورخ 7 /11 /1382 وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1379 - اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران را به شرح زیر تصویب نمود:
اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران
مصوب 1382,11,19با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول – کلیات و سرمایه
ماده 1 - نام شرکت، شرکت بازآفرینی شهری ایران است که در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می شود.
ماده 2 – مرکز اصلی شرکت تهران است و شرکت می تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تصویب مجمع عمومی برای اجرای عملیات مقرر در این اساسنامه نمایندگی یا واحدهای متناظر در ادارات کل راه و شهرسازی استان ها ایجاد نمایید.
ماده ۳ - شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت سهامی (خاص) اداره می شود. این شرکت از هر لحاظ دارای استقلال مالی بوده و تابع مقررات اساسنامه خود می باشد.
ماده ۴ - مدت شرکت نامحدود است.
ماده 5 – سرمایه شرکت مبلغ ده هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /10) ریال است که به یک میلیارد (000 /000 /000 /1) سهم ده هزار (000 /10) ریالی با نام تقسیم شده و صد درصد سهام متعلق به دولت بوده و کلاً توسط دولت به شرح زیر پرداخت شده و تأمین می گردد:
الف – مبلغ یکصد و شصت و هشت میلیارد و ششصد و شصت و سه میلیون و ششصد و هشتاد و پنج هزار و هشتصد و چهل و هشت (848 /685 /663 /168) ریال سرمایه ثبت شده شرکت تاکنون.
ب – مبلغ شصت و پنج میلیارد و سیصد و سی و چهار میلیون و یکصد و هفتاد و سه هزار و دویست و سی و هفت (237 /173 /334 /65) ریال بابت تجدید ارزیابی.
پ – مبلغ هفتصد و نود و شش میلیارد و پانصد و پنجاه و هشت میلیون و هفتصد و هشتاد و شش هزار و سیصد و هفده (317 /786 /558 /796) ریال از محل طرح های غیرانتفاعی تملک دارایی های سرمایه ای.
ت – مبلغ نود و هشت میلیارد (000 /000 /000 /98) ریال از محل طرح تملک دارایی های سرمایه ای به موجب رأی شماره (29 /47) مورخ 25 /1 /1395 شعبه سوم مستشاری دیوان محاسبات کشور.
ج – باقیمانده به مبلغ شش هزار و چهارصد و هفتاد میلیارد و نهصد و پنجاه و یک میلیون و پانصد و سی و یک هزار و هشتصد و هفتاد و سه (873 /531 /951 /470 /6) از محل اراضی واگذاری از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به قیمت کارشناسی که به سرمایه شرکت منظور و به قیمت دفتری از حساب اندوخته حاصل از تحصیل اراضی ملی و موات سازمان ملی زمین و مسکن کسر می گردد.
ماده ۶ - هدف از تشکیل شرکت، راهبری و ساماندهی فعالیتهای تصدی دولت از طریق شرکتهای زیرمجموعه در زمینه احیاء بهسازی و نوسازی بافتهای قدیمی، فرسوده و ناکارآمد شهری و همچنین مدیریت استفاده بهینه از امکانات مذکور در جهت توسعه درونی شهرها و ارتقای محیط زندگی شهری در چارچوب سیاستهای وزارت مسکن و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و توسعه و ترویج فعالیتهای فوق الذکر از طریق مشارکت شهرداریها، ساکنان و مالکان بافتهای مزبور و اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.
فصل دوم – موضوع فعالیت و وظایف شرکت
ماده 7 – موضوع فعالیت شرکت عبارت است از:
مدیریت سرمایه های شرکت و فعالیت در زمینه برنامه ریزی جامع، کنترل و نظارت بر تهیه و اجرای طرح های بهسازی و نوسازی شهری در چارچوب برنامه های عملیاتی بازآفرینی شهری و دیگر اقدامات مرتبط با اهداف و وظایف شرکت اعم از فرهنگ سازی، بسترسازی، اطلاع رسانی، طراحی، تجهیز منابع، سرمایه گذاری و جلب مشارکت های مردمی و بخش خصوصی و سایر مؤسسات و شرکت ها و شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط.
موارد زیر از وظایف شرکت می باشد:
الف – ایجاد هماهنگی و همراستاسازی دستگاه ها و نهادهای ذی ربط در زمینه احیا، بهسازی و نوسازی محدوده های هدف در چهارچوب برنامه های عملیاتی بازآفرینی شهری.
ب – شناسایی و گونه بندی در زمینه احیا، بهسازی و نوسازی محدوده های هدف و تهیه طرح ها و برنامه های عملیاتی بازآفرینی در زمینه های یاد شده در چارچوب سیاست ها و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.
پ – جلب، هدایت و تجهیز منابع مردمی، خیرین و سازمان ها و نهادهای غیردولتی از طریق انواع عقود شرعی و قانونی و با استفاده از ظرفیت های بازار پول و سرمایه داخلی و خارجی و بیمه کشور و همچنین دریافت انواع کمک های مالی و یارانه ای و جلب منابع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ت – نظارت و ساماندهی برنامه های بهسازی و نوسازی محدوده های هدف با همکاری دستگاه های ذی ربط، اعطای انواع بسته های حمایتی و مشوق ها برای جلب مشارکت های مردم، شهرداری ها و بخش غیردولتی نظیر تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ث – خرید، فروش، نقل و انتقال، اجاره و استیجاره، اجاره به شرط تملیک، مشارکت، تجمیع و تفکیک، احداث بنا بر روی املاک و مستحدثات و واگذاری املاک و اراضی معوض و واگذاری حق بهره برداری اراضی و املاک شرکت در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ج – تملک های مورد نیاز برای اجرای طرح های موضوع شرکت که بر اساس لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت – مصوب 1358 – شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.
چ – انجام فعالیت های آموزشی، مطالعاتی، فرهنگی و ارتقا و توسعه منابع انسانی مرتبط با اهداف شرکت.
ح – ارایه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از رشد بی رویه از شهرها از طریق شناسایی معضلات شهری مربوط به بافت های حاشیه ای و استفاده از ظرفیت های توسعه درونی این مناطق به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران جهت تصویب و ابلاغ به دستگاه های مرتبط.
خ – مدیریت، توسعه و تجهیز منابع مالی جهت بهسازی و نوسازی محدوده های هدف و استفاده بهینه از این منابع.
د – بررسی و مطالعه و مستندسازی در زمینه تجربیات سایر کشورهای جهان و انتخاب روش های برتر و بهینه، آموزش و ترویج شیوه های برگزیده و اصول مرتبط با اهداف شرکت بین مدیران شهری، شهرداری ها و عموم ساکنان بافت ها.
ذ – بررسی و ارایه پیشنهادهای لازم در زمینه راهبردها، سیاست ها، برنامه های بلندمدت و میان مدت، ضوابط مقررات و دستورالعمل های لازم مرتبط با بهسازی و نوسازی بافت های قدیمی و فرسوده شهری و توسعه درون زا به وزارت راه و شهرسازی به منظور سیر مراحل تصویب در مراجع ذی صلاح و همچنین انجام عملیات لازم به منظور نظارت بر اجرای آنها به نمایندگی وزارت راه و شهرسازی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ر – پیشنهاد و پیگیری درخواست های عمومی حوزه مرتبط با موضوع فعالیت شرکت از دولت.
ز – حمایت از توسعه گران و سازندگان (اعم از انبوه سازان و پیمانکاران)، تشکل های مردم نهاد و نهادهای عمومی و غیردولتی و حمایت از تأسیس و راه اندازی نهاد توسعه محله با تأکید بر تسهیل گری و ارایه خدمات فنی، اطلاع رسانی، آموزش و جلب سرمایه گذاران و سازندگان در محدوده های هدف.
ژ – همکاری و حمایت از برنامه های حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی و ارزشمند از طریق تملک، مرمت و بهره برداری مجدد در راستای سیاست های باززنده سازی محدوده های هدف با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
س – اجرای سایر مواردی که بر اساس قوانین بر عهده شرکت قرار می گیرد.
فصل سوم – ارکان شرکت
ماده 8 - ارکان شرکت به شرح زیر است:
1 - مجمع عمومی.
2 - هیئت مدیره و مدیرعامل.
3 - بازرس (حسابرس).
ماده 9 - مجمع عمومی از اشخاص زیر تشکیل می شود:
1 - وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس مجمع عمومی.
2 - وزیر کشور.
3 - وزیر امور اقتصادی و دارایی.
4 - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
5 - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ماده 10 - مجامع عمومی شرکت عبارتند از:
1 - مجمع عمومی عادی.
2 - مجمع عمومی فوق العاده.
ماده 11 - مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار برای بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص صورتهای مالی و گزارش عملکرد و تصویب برنامه و بودجه شرکت و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل خواهد شد. مجمع عمومی عادی در صورت لزوم به طور فوق العاده نیز تشکیل می شود.
ماده 12 - مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضا و مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل چهار عضو رسمیت خواهد داشت. تصمیمات در مجمع عمومی عادی با سه رأی و در مجمع عمومی فوق العاده با چهار رأی موافق معتبر خواهد بود. دعوت مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه حداقل ده روز قبل از برگزاری جلسه مجمع عمومی به طور کتبی توسط رییس مجمع یا رییس هیئت مدیره از نمایندگان سهام به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع قرار دارد، به همراه دعوت نامه برای اعضای مجمع ارسال می شود.
ماده 13 - وظایف مجمع عمومی عادی عبارت است از:
1 - بررسی و تصویب خط مشی کلی و برنامه عملیاتی شرکت.
2 - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه، صورتهای مالی و بودجه شرکت.
3 - انتخاب اعضای هیت[هیئت] مدیره شرکت بر اساس پیشنهاد رییس مجمع عمومی برای مدت 2 سال.
4 (اصلاحی 04/03/1384)- انتخاب بازرس (حسابرس) شرکت طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372 ـ.
۵ - اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته ها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
6 (اصلاحی 04/03/1384)- تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیئت مدیره در حدودی که شورای حقوق و دستمزد تعیین می نماید و حق الزحمه بازرس (حسابرس) و انتخاب روزنامه کثیرالانتشار با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۷ - بررسی و تصویب ساختار کلان شرکت و تعیین سقف پستهای مورد نیاز و برنامه های جذب نیروی انسانی شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
8 – اتخاذ تصمیم نسبت به هرگونه مشارکت در سایر شرکت ها، نهادها و مؤسسات عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
تبصره - در مورد تأسیس شرکت دولتی جدید با رعایت اصل (85) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عمل خواهد شد.
۹ - پیشنهاد آیین نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به هیئت وزیران برای تصویب.
۱۰ - تصویب و ابلاغ ضوابط مشخص سرمایه گذاری برای شرکتهای تابع.
۱۱ - اتخاذ تصمیم نسبت به رفع اختلاف شرکت با سایرین از نظر ارجاع موارد به داوری و یا صلح و سازش با آنها با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
12 (اصلاحی 04/03/1384)- اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که با رعایت مقررات این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط در دستور مجمع عمومی عادی قرار می گیرد.
ماده 14 - وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر است:
1 - اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.
2 - بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.
3 - بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت در چارچوب قانون و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.
4 - تعیین مدیران تصفیه.
ماده 15 (اصلاحی 31/04/1394)- هیئت مدیره شرکت مرکب از پنج عضو اصلی خواهد بود که با پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی عادی از بین افراد صاحب نظر در تخصصهای مرتبط با فعالیتهای شرکت برای مدت 2 سال انتخاب می شوند و پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده است، در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است.
تبصره 1 - رییس هیئت مدیره به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی خواهد بود و توسط هیئت مدیره پیشنهاد و با حکم وزیر راه و شهرسازی به این سمت منصوب می گردد.
تبصره 2 – هر یک از اعضای هیئت مدیره به صورت تمام وقت در شرکت اشتغال داشته و به ترتیبی که هیئت مدیره مشخص می نماید، راهبری حوزه ای از فعالیتهای شرکت را عهده دار خواهد بود.
ماده ۱۶ - جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت آرای موافق اعضاء اتخاذ خواهد شد.
ماده ۱۷ - جلسات هیئت مدیره حداقل هر ماه یک بار و به طور منظم در محل شرکت تشکیل می شود و دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه برای اعضاء ارسال خواهد شد.
تبصره - اداره جلسات هیئت مدیره با رییس و در غیاب وی با نایب رییس هیئت مدیره که توسط هیئت مدیره تعیین می گردد، می باشد.
ماده ۱۸ - هیئت مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیئت مدیره در آن با درج نظر مخالفان ثبت و به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیئت مدیره با رییس هیئت مدیره خواهد بود.
ماده ۱۹ - اعضای هیئت مدیره شرکت حق پذیرش هیچ سمتی در سایر شرکتهای مادرتخصصی و شرکتهای زیرمجموعه را ندارند.
ماده ۲۰ - وظایف هیئت مدیره:
هیئت مدیره برای هرگونه اقدام به نام شرکت و انجام هرگونه عملیات و معاملاتی که مربوط به موضوع فعالیت شرکت بوده و اتخاذ تصمیم درباره آنها صراحتاً در صلاحیت مجامع عمومی قرار نگرفته باشد، دارای اختیارات کامل است. هیئت مدیره بویژه اختیارات زیر را دارا می باشد:
1 - پیشنهاد آیین نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت و ارائه آن به مجمع عمومی عادی برای اتخاذ تصمیم با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۲ - پیشنهاد آیین نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکتهای تابع در چارچوب سیاستهای مجمع عمومی جهت ارائه به هیئت وزیران برای تصویب.
3 - پیشنهاد خط مشی و سیاست های کلان و برنامه عملیاتی شرکت و ارائه آنها به مجمع عمومی عادی جهت تصویب.
۴ - رسیدگی و تأیید بودجه و گزارش عملکرد سالانه و صورتهای مالی و صورتهای مالی تلفیقی (شرکتهای تابع) و ارائه آن به مجمع عمومی عادی.
4 - رسیدگی و تأیید بودجه و گزارش عملکرد سالانه و صورت های مالی شرکت و ارایه آن به مجمع عمومی عادی برای تصویب.
5 - اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته ها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکتهای تابع با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۷ - تعیین نمایندگان تام الاختیار برای شرکت در مجمع عمومی شرکتهای زیرمجموعه.
8 (منسوخه 04/03/1384)- تعیین اعضای هیئت مدیره و بازرس (حسابرس) شرکتهای تابع طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372ـ.
تبصره ۱ - مدیرعامل شرکتهای تابع از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن و توسط هیئت مدیره شرکتهای تابع انتخاب می شوند.
تبصره ۲ - اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکتهای تابع با حکم رییس هیئت مدیره شرکت منصوب می شوند.
6 - بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر نوع معامله، مشارکت و سرمایه گذاری شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
تبصره - خرید سهام شرکتهای زیرمجموعه مشمول این بند نیست.
۱۰ - تدوین و پیشنهاد ضوابط سرمایه گذاری برای شرکتهای تابع به مجمع عمومی.
7 - اجرای برنامه های آموزشی مربوط برای کارکنان شرکت و کارکنان ذی ربط ادارات کل راه و شهرسازی استان ها در سقف بودجه مصوب با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
8 - تدوین و تصویب ضوابط برقراری ارتباط و مبادله اطلاعات و تجارب علمی، فنی و مهندسی شرکت با مراکز تحقیقاتی و علمی داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
9 - تهیه و ابلاغ دستورالعملهای اجرایی لازم برای تسهیل فعالیتهای شرکت با رعایت قوانین و مقررات مورد عمل.
10 - مدیریت و راهبری و نظارت بر انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و مخارج شرکت، انجام این وظیفه نباید در امور اجرایی شرکت و شرکتهای تابع خللی وارد آورد.
۱۵ - تصویب سیاستها و خط مشی شرکتهای تابع در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.
11 - اتخاذ تصمیم در خصوص هر نوع مشارکت و سرمایه گذاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
12 - تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان شرکت و مصوبات مجمع عمومی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
18 (منسوخه 04/03/1384)- تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضاء هیئت مدیره (در حدودی که شورای حقوق و دستمزد تعیین می نماید) و حق الزحمه بازرس (حسابرس) شرکتهای تابع.
13 - بررسی و تصمیم گیری در مورد چگونگی دریافت تسهیلات اعتباری با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بودجه مصوب شرکت.
14 - تصمیم گیری در خصوص شرایط و چگونگی خرید و فروش هرگونه لوازم و اموال منقول و غیرمنقول که جزء داراییهای جاری محسوب می شود و برای اجرای وظایف محول شده لازم باشد و همچنین تهاتر و معاوضه اموال، اراضی، ساختمانها و املاک برای رفع نیازها و تعهدات شرکت در حدود آیین نامه معاملاتی شرکت.
15 - تصمیم گیری در خصوص واگذاری اراضی و املاک معوض به جای پرداخت بهای املاک خریداری شده و به طور کلی هرگونه معاوضه املاک و اراضی از طریق شرکتهای زیرمجموعه.
16 - تصویب ضوابط نحوه خرید و فروش اراضی و املاک مورد خریداری یا به فروش رسیده شرکت.
17 – تصویب شرایط و ضوابط واگذاری امور و اختیارات موضوع ماده (4) قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری – مصوب 1387 - .
18 – اتخاذ تصمیم در خصوص امور رفاهی کارکنان در چهارچوب مقررات مربوط.
ماده ۲۱ - هیئت مدیره موظف است یک نسخه از صورتهای مالی شرکت و گزارشهای هیئت مدیره را در مهلت مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس (حسابرس) شرکت ارسال نماید.
تبصره - مبنای تهیه و تنظیم و ارائه صورتهای مالی شرکت استانداردهای لازم الاجرای حسابداری است.
ماده 22 - هیئت مدیره با حفظ مسئولیت می تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل یا دیگر مدیران شرکت یا یا مدیران کل راه و شهرسازی استان ها تفویض نماید.
ماده 23 (اصلاحی 20/02/1394)- مدیرعامل شرکت بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده و برای مدت 2 سال از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن توسط هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی تعیین می شود. مدیرعامل در حدود قوانین و مقررات و این اساسنامه مسئول اداره امور شرکت است.
مدیرعامل می تواند قسمتی از اختیارات خود را با حفظ مسئولیت به هر یک از اعضای هیئت مدیره یا دیگر کارکنان شرکت یا مدیران وزارت راه و شهرسازی در هر یک از استان ها یا مدیران شرکتهای زیرمجموعه (به عنوان نمایندگان مدیرعامل) به تشخیص خود واگذار نماید.
ماده 24 - موارد زیر از جمله وظایف مدیرعامل می باشد:
1 - اجرای مصوبات مجامع عمومی و هیئت مدیره با دارا بودن حقوق و اختیارات قانونی لازم.
2 - تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی شرکت، بودجه سالانه و صورتهای مالی و صورتهای مالی تلفیقی (شرکتهای تابع) و ارائه آن به هیئت مدیره.
3 - اداره امور فنی، مالی، اداری و استخدامی و حفظ حقوق، منافع، اموال و سرمایه شرکت.
4 - پیشنهاد تشکیلات تفصیلی و آیین نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیئت مدیره.
5 - عزل، نصب، ارتقا و اعطای پاداش و اضافه حقوق و مزایا و اضافه کار، تشویق و تنبیه و اتخاذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی و رفاهی کارکنان شرکت وفق قوانین و مقررات و آیین نامه های استخدامی شرکت.
6 - نمایندگی شرکت در مقابل کلیه اشخاص ثالث و مقامات کشوری، لشگری، مؤسسات، نهادها و بنیادها و مقامات قضایی شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی از جمله ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع به داوری و تعیین داور، تعیین مصدق و کارشناس، دعوای خسارت، استرداد دعوا، جلب شخص ثالث، ورود شخص ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث، دعوای متقابل و دفاع در قبال آن، قبول یا رد سوگند با حق توکیل به غیر ولو کراراً و یا تعیین نماینده حقوقی.
ماده ۲۵ - امضای قراردادها و اسناد تعهدآور در مرکز مطابق با مقررات با مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره است و در استانها یا سایر موارد لزوم تفویض، صاحبان امضاهای مجاز یا مقامات مجاز از طرف آنان و حدود اختیارات آنان با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره می باشد.
تبصره - افتتاح حساب در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و برداشت از حسابهای شرکت و کلیه چکها در مرکز با مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره و ذیحساب شرکت است و در استانها با امضای نماینده مدیرعامل و نماینده ذیحساب می باشد.
ماده ۲۶ - در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل، اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرایی خواهد داشت.
ماده 27 (اصلاحی 04/03/1384)- شرکت دارای بازرس (حسابرس) خواهد بود که طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسـابداران ذی صلاح بـه عـنوان حسـابدار رسمی ـ مصـوب 1372 ـ با تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد. وظایف بازرس (حسابرس) طبق مقررات مربوط در قانون تجارت خواهد بود.
تبصره - اقدامات بازرس (حسابرس) در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.
فصل چهارم: صورتهای مالی
ماده ۲۸ - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه همان سال پایان می یابد.
ماده ۲۹ - صورتهای مالی شرکت باید طبق استانداردهای حسابداری تهیه و در موعد مقرر در اختیار بازرس (حسابرس) قرار داده شود.
فصل پنجم: سایر مقررات
ماده 30 – شرکت از نظر سیاست ها و برنامه های بخشی و سایر فعالیت های اجرایی تابع اهداف و سیاست ها و ضوابط و مقررات وزارت راه و شهرسازی می باشد.
ماده ۳۱ - منظور از شرکت زیرمجموعه، شرکتی است که سهام آن به هر میزان متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری باشد. شرکت زیرمجموعه ای که بیش از ۵۰ % (پنجاه درصد) سهام آن متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری باشد، شرکت تابع نامیده می شود.
ماده 32 - مجمع عمومی عادی می تواند نسبت به تشکیل کمیته حسابرسی زیر نظر هیئت مدیره اتخاذ تصمیم نماید. کمیته حسابرسی وظیفه اعمال منظم و روشمند فرایند ارزیابی و حصول اطمینان از کارایی و اثربخشی عملیات و رعایت صرفه های اقتصادی و سنجش نحوه اعمال مدیریت بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده و انعکاس نتایج آن در گزارشها و نظارت بر حسن اداره شرکت و شرکتهای زیرمجموعه بر اساس برنامه ها و اهداف مصوب و حصول اطمینان از استقرار سیستمهای کنترلی را بر عهده دارد.
ماده 33 – در مواردی که اختیارات و وظایف اجرایی هیئت مدیره و مدیرعامل یا بخشی از اعتبارات شرکت به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها تفویض می گردد، هیئت مدیره می تواند از محل اعتبارات مصوب مربوط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تا پنج درصد (5%) از بودجه سالانه شرکت را برای تجهیز و پشتیبانی واحد ذی ربط ادارات کل راه و شهرسازی استان های ذی ربط اختصاص دهد.
ماده 34 – اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای شرکت از محل وجوه عمومی دولت بر اساس ماده (75) قانون محاسبات عمومی کشور – مصوب 1366 – به ادارت کل راه و شهرسازی استان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط قابل ابلاغ است.
این اساسنامه به موجب نامه های شماره ۷۰۹۵ /۳۰ / ۸۳ مورخ ۱۹ /۱ /۱۳۸۳ و شماره ۷۸۸۱ /۳۰ /۸۳ مورخ ۱۴ /۴ /۱۳۸۳ شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف