هیئت وزیران در جلسه مورخ 21/4/1383 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 7740/1 مورخ 20/4/ 1383وزارت بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد ماده (6) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران را به شرح زیر تصویب نمود:
اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران
مصوب 1383,04,21با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول : کلیات
ماده 1 ـ سازمان توسعه تجارت ایران که در این اساسنامه «سازمان» نامیده میشود از ادغام مرکز توسعه صادرات ایران در مرکز تهیه و توزیع کالا تشکیل گردیده و طبق مقررات این اساسنامه اداره خواهد شد.
ماده 2 (اصلاحی 25/04/1385)ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت بازرگانی خواهد بود و با رعایت احکام مقرر در قانون تشکیل مراکز تهیه و توزیع کالا (به استثنای ایجاد مراکز جدید) و سایر قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه اداره خواهد شد.
ماده 3 (اصلاحی 25/04/1385)ـ مرکز سازمان در تهران است و سازمان میتواند بر حسب مورد و نیاز در داخل و خارج از کشور، با رعایت قوانین دفتر بازرگانی یا نمایندگی تأسیس نماید. هر یک از دفاتر بازرگانی و نمایندگیهای مزبور میتوانند درصورت تفویض اختیار کلیه وظایف سازمان را در حوزه مأموریت خود انجام دهند.
فصل دوم : اهداف و وظایف
ماده 4 ـ اهداف سازمان عبارتست از :
توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور، فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاههای تجاری و افزایش توانمندی آنها به منظور توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود تراز بازرگانی، اطلاعرسانی تجاری و انجام اقدامات لازم به منظور روان سازی حذف تشریفات زاید تجاری و همچنین تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیتهای تجاری و توسعه همکاریهای دوجانبه، چندجانبه و منطقهای با سایر کشورها و نیز ارایه تسهیلات و کمک برای توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاها و خدمات با توجه به مزیتهای نسبی و رقابتی کشور.
ماده 5 (اصلاحی 25/04/1385)ـ وظایف سازمان عبارتست از برنامه ریزی، حمایت، پشتیبانی، برقراری تسهیلات و ایجاد زیرساختهای ضروری در امر توسعه تجارت و سایر موارد که به شرح زیر میباشد:
1 ـ مطالعه و بررسی بازارهای جهانی و تجزیه و تحلیل فعالیت آنها به منظور استفاده در برنامهریزیهای تجارت خارجی.
2 ـ مطالعه و بررسی کالاها و خدمات قابل صدور و توانمندیهای صادراتی کشور.
3 ـ اطلاع رسانی به صادرکنندگان و واردکنندگان کالا و خدمات.
4 ـ ارایه خدمات مشاورهای، بازاریابی و آموزشی به صادرکنندگان و واردکنندگان.
5 ـ کمک و مساعدت به شرکتها و تشکلهای تجاری در زمینههای بیمه، حمل و نقل، امور بانکی، امور گمرکی، ضمانت صادرات و روشهای نوین تجاری از طریق طرح موضوع با نهادها و سازمانهای ذیربط و پیگیری آنها.
6(اصلاحی 25/04/1385)ـ برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی درخصوص موضوعات مرتبط با امر تجارت در داخل و خارج از کشور.
7 ـ ارایه آموزشهای کاربردی به منظور بالابردن مهارت و افزایش توانمندیهای بازرگانان کشور در عرصه تجارت جهانی.
8(اصلاحی 25/04/1385)-تولید هرگونه نرم افزار به زبانهای مختلف به منظور معرفی فرصتهای تجاری و کالا و خدمات صادراتی به سایر کشورها.
9 (اصلاحی 25/04/1385)ـ حمایت و هدایت تجار داخلی و خارجی در جهت دستیابی به اهداف توسعه تجارت کشور.
10 ـ کمک و پشتیبانی و تسهیل در امور مربوط به تبادل دانش فنی و تکنولوژی بین واحدهای تولیدی و صادراتی و بنگاههای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها.
11 ـ بررسی در مورد مناقصات بازار داخلی و بینالمللی و سایر کشورها جهت اعلام به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور و بالعکس.
12 ـ تلاش جهت تشویق صادرکنندگان و بنگاههای تجاری در راستای تحقق اهداف تجارت خارجی.
13 ـ آشنا نمودن بنگاههای اقتصادی و تجاری با روشهای نوین تبلیغات، بازاریابی و مبادلات تجاری.
14 ـ انجام همکاریهای لازم و ارایه مشاورههای تخصصی با بنگاههای صادراتی کشور در جهت انعقاد قراردادهای بینالمللی تجاری.
15 ـ هماهنگی و انجام همکاریهای لازم با سازمانها و نهادهای مرتبط با تجارت خارجی در داخل و سایر کشورها.
16 ـ برگزاری کمیسیونهای مشترک اقتصادی، بازرگانی با کشورهای مختلف و پیگیری امور مرتبط با این کمیسیونها.
17(اصلاحی 25/04/1385)ـ انجام کلیه امور اجرایی درخصوص تأیید صدور یا تمدید کارت بازرگانی.
18 (اصلاحی 25/04/1385)ـ انجام اقدام لازم به منظور ثبت سفارش ورود کالا و دریافت کارمزد مربوط بر طبق مقررات.
19ـ تهیه بسته های مناسب حمایتی و تشویقی از صادرات کالا و خدمات.
20ـ برنامهریزی در جهت بینالمللی کردن بنگاههای تجاری کشور.
21ـ فراهم نمودن زمینههای مناسب جهت جلب توجه جهانگردان به کالاها و فرآوردههای تولیدی داخل کشور.
22 ـ ارایه خدمات مشاورهای و کمک به تحقیقات درخصوص بستهبندی کالا و رعایت استانداردهای جهانی کیفیت جهت حضور مؤثر بنگاههای ایرانی در بازارهای جهانی.
23 ـ ارایه خدمات مشاورهای و کمک به افزایش استانداردهای حمل کالا و کاهش هزینههای حمل به بازارهای هدف.
24 (اصلاحی 25/04/1385)ـ نظارت کامل بر رفتار تجار جهت ایجاد فضای سالم رقابتی و کسب و کار منصفانه و جلوگیری از رفتار سوﺀ تجاری و اعمال محدودکننده فعالیتهای رقابتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و از طریق مراجع قانونی ذی ربط.
25 ـ ارایه طرق مناسب به منظور حل اختلاف و داوریهای بینالمللی در خصوص موضوعات قابل پیگیری بین تجار، بنگاههای اقتصادی داخلی و شرکتهای خارجی.
26ـ اعزام هیئتهای تجاری و بازاریابی به منظور بررسی زمینههای لازم برای انعقاد قراردادهای تجاری.
27(اصلاحی 25/04/1385)ـ انعقاد قراردادهای بازرگانی با سایر کشورها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
28 (اصلاحی 25/04/1385)ـ اجرای یادداشتهای تفاهم، موافقتنامهها و قراردادهای تجاری و برگزاری کمیسیون مشترک با سایر کشورها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
29 (اصلاحی 25/04/1385)ـ کمک به ارایه اطلاعات مربوط به سرمایهگذاری در بنگاههای اقتصادی ایران به شرکتهای خارجی و بالعکس.
30 ـ ایجاد ارتباط بین خریداران خارجی و صادرکنندگان داخلی و اطلاعرسانی به موقع در این خصوص.
31 (اصلاحی 25/04/1385)ـ انجام برنامه ریزی لازم درخصوص برگزاری نمایشگاههای بینالمللی و داخلی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی، تبادل دانش فنی و ارتقای کمی و کیفی محصولات داخلی و صدور مجوز برگزاری نمایشگاههای بینالمللی و تخصصی و یا اختصاصی در داخل و سایر کشورها و ارایه خدمات و تسهیلات لازم در این زمینه.
32 ـ دعوت از بازرگانان و نمایندگان تجاری کشورها و مؤسسات تجاری خارجی جهت آشنا نمودن آنان با فرصتهای بازار، کالا و خدمات کشور.
33 ـ توسعه و تقویت اتحادیهها و تشکلهای تجاری کشور و ساماندهی امور مربوط به آنها.
34 ـ تشویق واحدهای تولیدی ـ تجاری و بنگاههای اقتصادی کشور به گسترش فعالیتهای برون مرزی و صادراتی و ارایه هرگونه کمک و خدمات لازم به آنها به منظور توسعه صادرات غیرنفتی.
35 ـ کوشش جهت تعمیق فرهنگ صادراتی در بنگاههای اقتصادی کشور.
36 ـ بسترسازی به منظور توسعه صادرات خدمات به ویژه خدمات فنی و مهندسی.
37 ـ همکاری با سازمانهای توسعه تجارت دیگر کشورها و اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون کشور.
38 (اصلاحی 25/04/1385)ـ ارتباط، همکاری و تبادل اطلاعات با نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و نمایندگیهای خارجی مقیم ایران با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
39 ـ بررسی و انجام اقدامات لازم به منظور تهیه و تدوین مقررات صادرات و واردات کشور و اصلاحات مربوط به آن و نظارت بر حسن اجرای آن.
40 (منسوخه 08/09/1383)ـ بررسی و انجام اقدامات لازم به منظور تهیه و تدوین مقررات صادرات و واردات کشور و اصلاحات مربوط به آن و نظارت بر حسن اجرای آن.
41 ـ بررسی مشکلات و تنگناههای تجاری کشور و ارایه راهکارهای اجرایی به منظور رفع آن.
42 (اصلاحی 25/04/1385)ـ ایجاد نمایندگیهای سازمان توسعه تجارت در سایر کشورها و اعزام وابستههای بازرگانی به کشورهای هدف و نظارت بر فعالیتهای نمایندگیها و رایزنهای بازرگانی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
43 ـ برپایی غرفه اطلاعرسانی در نمایشگاههای داخلی و خارجی.
تبصره 1 (اصلاحی 08/09/1383)ـ علاوه بر وظایف مندرج در ماده (5)، کلیه وظایف و اختیاراتی که به موجب قوانین و مقررات بهعهده مرکز توسعه صادرات ایران محول شده است به سازمان توسعه تجارت ایران منتقل میشود.
فصل سوم ـ ارکان
ماده 6 ـ ارکان سازمان به شرح زیر میباشد:
الف ـ شورای سیاستگذاری
ب ـ رییس کل
ماده 7 ـ شورای سیاستگذاری سازمان مرکب از 11 عضو به شرح زیر است:
1 ـ وزیر بازرگانی (رییس شورا)
2 ـ معاون وزیر صنایع و معادن
3 ـ معاون وزیر جهادکشاورزی
4 ـ رییس کل سازمان (نایب رییس و دبیر شورا)
5 ـ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
6 ـ رییس اتاق تعاون
7 ـ سه نفر از افراد صاحب نظر در امور تجارت، صنعت و کشاورزی از بخش خصوصی به پیشنهاد رییس کل و با حکم وزیر بازرگانی.
8 ـ دو نفر از اساتید دانشگاه در رشتههای مرتبط با اهداف سازمان به پیشنهاد رییس کل و با حکم وزیر بازرگانی.
تبصره ـ ترتیب تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیم شورا براساس آییننامهای است که به تصویب شورا خواهد رسید.
ماده 8 (اصلاحی 25/04/1385)ـ وظایف و اختیارات شورای سیاستگذاری سازمان به شرح زیر میباشد:
1 ـ تصویب خطمشی و سیاست کلی سازمان.
2 ـ رسیدگی و تأیید پیشنهاد رییس کل در مورد برنامههای سالانه سازمان.
3 ـ رسیدگی و تأیید گزارش سالانه سازمان.
4 ـ بررسی و تصویب بودجه سالانه سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط به منظور ارایه به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
5 ـ رسیدگی و تأیید آییننامههای مالی، معاملاتی و سایر آییننامههای مربوط در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
6 ـ اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس یا تعطیل دفاتر بازرگانی و نمایندگیهای سازمان در داخل و خارج از کشور و پیشنهاد به هیئت وزیران جهت تصویب در مورد تأسیس دفاتر بازرگانی و نمایندگیهای سازمان در خارج از کشور.
7 ـ بررسی و تأیید پیشنهاد تسهیلات تجاری و مشوقهای صادراتی جهت تصویب مراجع مربوط.
8 ـ ارایه نظر نسبت به پیشنهادهای رییس کل سازمان و سایر اعضا.
ماده 9 ـ رییس کل سازمان از بین افراد صاحب نظر در امور اقتصادی و بازرگانی دارای تحصیلات دانشگاهی و سوابق اجرایی مربوط و با حکم وزیر بازرگانی به این سمت منصوب میگردد و مسئول حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع اموال سازمان میباشد. رییس کل سازمان معاون وزیر بازرگانی میباشد.
ماده 10 (اصلاحی 25/04/1385)ـ وظایف و اختیارات رییس کل سازمان به شرح زیر است:
1 ـ اجرای وظایف مندرج در ماده (5) این اساسنامه.
2 ـ اخذ تصمیم و صدور دستور درباره کلیه امور مالی، اداری و استخدامی سازمان در حدود تشکیلات و بودجه مصوب و مقررات مربوط و امضاء کلیه نامهها و مکاتبات.
3 ـ تهیه و تدوین مقررات داخلی و آییننامههای مالی، معاملاتی، استخدامی و سایر آییننامههای اجرایی لازم و پیشنهاد برای اتخاذ تصمیم به شورای سیاستگذاری سازمان و اجرای آنها پس از تصویب هیئت وزیران.
4 ـ تهیه تشکیلات سازمان و پیشنهاد آن به وزیر بازرگانی جهت ارایه به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به منظور تأیید آن.
5 ـ پیشنهاد تسهیلات تجاری و مشوقهای صادراتی به شورای سیاستگذاری سازمان و نظارت بر حسن اجرای آن پس از تصویب مراجع ذیربط.
6 ـ تهیه و تنظیم گزارش مالی و پیشنهاد بودجه سازمان به شورای سیاستگذاری سازمان.
7 ـ نصب و عزل کارکنان سازمان بر طبق قوانین و مقررات مربوط و براساس تشکیلات مصوب.
8 ـ نمایندگی سازمان در مقابل اشخاص و مؤسسات خصوصی و عمومی اعم از داخلی و خارجی با حق انتخاب وکیل.
9 ـ ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور و پایان دادن دعاوی به صلح با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
10ـ معرفی امضاء های مجاز برای استفاده از حسابهای بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
11 ـ ایجاد یا خرید ساختمان اداری و سایر تأسیسات و تجهیزات فنی در چارچوب برنامهها و بودجه مصوب.
12 ـ انجام اقدامات لازم به منظور برقراری ارتباط با تشکلهای صادراتی و تجاری اعم از داخلی و خارجی در جهت تحقق اهداف سازمان.
13 ـ پیشنهاد وظایف و مأموریتهای جدید سازمان به شورای سیاستگذاری.
ماده 11 (منسوخه 25/04/1385)ـ کلیه قراردادها و اسناد تعهدآور میباید به امضاء رییس کل سازمان برسد.
ماده 12 ـ رییس کل سازمان میتواند به مسئولیت خود تمام یا قسمتی از اختیارات و وظایف خود را به هر یک از کارکنان سازمان تفویض نماید.
تبصره ـ تفویض اختیارات موضوع ماده فوق نافی مسئولیتهای نهایی و پاسخگویی رییس کل به مراجع ذیصلاح نمیباشد.
ماده 13 ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه هر سال میباشد.
ماده 14 (اصلاحی 25/04/1385)ـ بودجه سازمان همه ساله براساس پیشبینی هزینهها و درآمدهای حاصل توسط رییس کل سازمان تهیه و تنظیم و به شورای سیاستگذاری ارسال می گردد تا با رعایت قوانین و مقررات به تصویب برسد
ماده 15 (اصلاحی 25/04/1385)ـ منابع درآمد سازمان عبارت است از :
2 ـ کلیه درآمدهای مراکز تهیه و توزیع کالا قبل از ادغام مرکز توسعه صادرات ایران در مراکز تهیه و توزیع کالادر حدود قوانین و مقررات مربوط.
3 ـ درآمدهای ناشی از ارایه خدمات و حق عضویت واحدهای تجاری و تولیدی در سازمان، قبول هدایا و سایر درآمدها در چارچوب قوانین و مقررات.
4ـ اعتبارات و کمکهای سالانه در بودجه کل کشور.
ماده 16(اصلاحی 25/04/1385)ـ دارندگان حق امضای قراردادها و اسناد تعهدآور مالی عبارتند از رییس کل و معاونان ذی ربط سازمان و یک نفر از کارکنان سازمان به انتخاب رییس کل که اسناد مزبور به امضای دو نفر از افراد یادشده معتبر خواهد بود. در مورد چکها طبق قوانین و مقررات مربوط اقدام خواهد شد.
فصل پنجم ـ مقررات مختلف
ماده 17 ـ آییننامه استخدامی سازمان توسط رییس کل تهیه و با پیشنهاد وزیر بازرگانی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید و هرگونه اصلاحات بعدی آن نیز به ترتیب فوق خواهد بود.
ماده 18 ـ کلیات تشکیلات سازمان و تغییرات بعدی توسط سازمان توسعه تجارت ایران تهیه و به تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور خواهد رسید.
ماده 19 ـ به منظور تعامل سازمان با اقتصاد و تجارت جهانی، رییس کل سازمان میتواند با تأیید وزیر بازرگانی و با رعایت اصل (17) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعیین زمان کار کارکنان در ایام هفته و انطباق آن با شرایط جهانی اقدام نماید.
ماده 20 ـ تغییرات و اصلاحات در این اساسنامه بنا به پیشنهاد رییس کل سازمان و تأیید وزیر بازرگانی و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 8344/30/83 مورخ 5/6/1383 شورای نگهبان به تأیید شورای یادشده رسیده است.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا عارف