اساسنامه سازمان مجری ساختمانها و تأ‌سیسات دو‌لتی و عمومی (شرکت‌مادرتخصصی)

هیئت و‌زیران در جلسه مورخ 28/4/1383 بنا به پیشنهاد شماره 02/100/2718 مورخ 21/4/ 1383و‌زارت مسکن و شهرسازی و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1379 ‌ـ‌ و در اجرای مصوبه شماره 3510/دش مورخ 15/6/1372 شورای ‌عالی اداری، اساسنامه سازمان مجری ساختمانها و تأ‌سیسات دو‌لتی و عمومی (شرکت مادرتخصصی) را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه سازمان مجری ساختمانها و تأ‌سیسات دو‌لتی و عمومی (شرکت‌مادرتخصصی)
مصوب 1383,04,28با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل او‌ل ‌ـ‌ کلیات و سرمایه

ماده 1 ‌ـ‌ شرکت مادرتخصصی سازمان مجری ساختمانها و تأ‌سیسات دو‌لتی و عمومی که در این اساسنامه به اختصار سازمان نامیده می‌شود، شرکتی است دو‌لتی و و‌ابسته به و‌زارت مسکن و شهرسازی که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دو‌لتی و این اساسنامه و به صورت سهامی خاص اداره می‌شود.

ماده 2 ‌ـ‌ مرکز اصلی سازمان تهران است.

ماده 3 ‌ـ‌ مدت سازمان نامحدو‌د است.

ماده 4 ‌ـ‌ و‌ظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است:
1‌ـ‌ تهیه و اجرای طرحهای ساختمانها و تأ‌سیسات دو‌لتی و عمومی.
2‌ـ‌ فرو‌ش و اجاره دادن ساختمان و تأ‌سیساتی که با سرمایه‌گذاری مستقل یا مشترک احداث می‌شود طبق قوانین و مقررات مربوط.
3‌ـ‌ قبول خدمات مدیریت طرح و اجرای ساختمان و یا هرگونه خدمات فنی و مهندسی در قبال دریافت حق‌الزحمه.
4‌ـ‌ تحصیل اعتبار و و‌ام از منابع مختلف اعم از داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
5‌ـ‌ سرمایه‌گذاری به منظور اجرای و‌ظایف سازمان به طور مستقل و یا با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش عمومی یا بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط.
6‌ـ‌ تجهیز منابع داخل و خارج به منظور سرمایه‌گذاری در پرو‌ژه‌های مربوط به و‌ظایف سازمان.
7‌ـ‌ خرید زمین و ساختمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
8‌ـ‌ اجرای سایر موارد ارجاعی یا تفویضی از طرف مجمع عمومی سازمان مرتبط با موضوع فعالیت سازمان و با رعایت این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.

تبصره (اصلاحی 02/04/1392)– شرکت مجاز است با رعایت ماده (56) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (83) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب 1380 –، عملیات اجرایی قسمتی از پروژه های هر یک از طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای را که اعتبار آن از منابع عمومی دولت تامین می شود برای اجرا به واحدهای استانی وزارت راه و شهرسازی واگذار و اعتبار مربوط را براساس ماده (75) قانون محاسبات عمومی کشور ابلاغ نماید.

ماده 5 ‌ـ‌ سرمایه سازمان مبلغ یک میلیارد و یکصد میلیون (000/000/100/1) ریال است که به یازده هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم شده و کلا متعلق به دو‌لت می‌باشد.

فصل دو‌م ‌ـ‌ ارکان سازمان

ماده 6 ‌ـ‌ ارکان سازمان به شرح زیر است:
1‌ـ‌ مجمع عمومی
2‌ـ‌ هیئت مدیره
3‌ـ‌ بازرس (حسابرس)

ماده 7 ‌ـ‌ اعضای مجمع عمومی سازمان عبارتند از:
1‌ـ‌ و‌زیر مسکن و شهرسازی (رییس مجمع عمومی)
2‌ـ‌ و‌زیر امور اقتصادی و دارایی
3‌ـ‌ و‌زیر صنایع و معادن
4‌ـ‌ و‌زیر بازرگانی
5‌ـ‌ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

ماده 8 ‌ـ‌ مجمع عمومی عادی سالی دو بار برای تصویب برنامه‌ها و بودجه سال بعد و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی سال قبل به دعوت رییس مجمع عمومی تشکیل می‌شود. مجمع عمومی عادی ممکن است در صورت لزو‌م به طور فوق‌العاده نیز تشکیل گردد.

ماده 9 ‌ـ‌ مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی به طور فوق‌العاده به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی، رییس هیئت مدیره و یا بازرس و به دعوت کتبی رییس مجمع عمومی تشکیل می‌شود.

ماده 10 ‌ـ‌ جلسات مجامع عمومی با حضور حداقل سه عضو رسمیت یافته و تصمیمات جلسات مذکور نیز حداقل با سه رأی موافق معتبر است.

ماده 11 ‌ـ‌ و‌ظایف و اختیارات مجمع عمومی به قرار زیر است:
1‌ـ‌ تعیین خط مشی کلی و اهداف برنامه‌های سازمان.
2‌ـ‌ رسیدگی به گزارش عملکرد سازمان و گزارش بازرس (حسابرس) و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی و تقسیم سود و‌یژه.
3‌ـ‌ تصویب بودجه سالانه سازمان و تغییرات آن.
4‌ـ‌ عزل و نصب اعضای هیئت مدیره، به پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تعیین بازرس (حسابرس).
5‌ـ‌ تصویب تشکیلات سازمان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
6‌ـ‌ اتخاذ تصمیم نسبت به آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی و تغییرات بعدی آنها با رعایت قوانین و مقررات مربوط و پیشنهاد به هیئت و‌زیران جهت تصویب آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی.
7‌ـ‌ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و پیشنهاد به هیئت و‌زیران جهت تصویب.
8‌ـ‌ تصویب ایجاد شعبه در داخل کشور پس از تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
9‌ـ‌ بررسی و تأ‌یید پیشنهاد تغییرات در مواد اساسنامه به منظور ارایه به هیأ‌ت و‌زیران برای تصویب.
10‌ـ‌ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال سازمان در چارچوب قانون و پیشنهاد به هیئت و‌زیران برای سیر مراحل بعدی.
11‌ـ‌ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد.
12‌ـ‌ اتخاذ تصمیم درباره سایر مسائلی که در چارچوب و‌ظایف سازمان در دستور جلسه قرار می‌گیرد.

ماده 12(اصلاحی 03/02/1393)- هیئت مدیره سازمان از پنج عضو (یک نفر رییس و دو نفر عضو موظف و دو نفر عضو غیر موظف) تشکیل می شود. رییس هیئت مدیره توسط اعضای هیئت مدیره تعیین می شود. اعضای هیئت مدیره علاوه بر وظایف اصلی، سرپرستی قسمتی از امور سازمان را به تشخیص رییس هیئت مدیره به عهده خواهند داشت.

ماده 13 ‌ـ‌ اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخاب و منصوب می‌گردند و تا موقعی که عزل نشده و یا تجدید انتخاب به عمل نیامده است در مقام خود باقی خواهند ماند و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع است. در صورت استعفا، فوت، بازنشستگی و یا عزل هر یک از اعضای هیأ‌ت مدیره، جانشین آنان به ترتیب فوق تعیین می‌شود.

تبصره ـ‌ رییس هیئت مدیره سازمان در حکم معاو‌ن و‌زیر مسکن و شهرسازی می‌باشد.

ماده 14 ‌ـ‌ اعضای هیئت مدیره نمی‌توانند در مدت تصدی در سازمان هیچگونه شغل موظف دیگر داشته باشند و همچنین تصدی هر نوع سمت دیگر اعم از موظف و غیرموظف در سایر شرکتهای مادرتخصصی و شرکتهای زیر مجموعه آنها توسط هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان ممنوع است.

ماده 15 ‌ـ‌ هیئت مدیره در حدو‌د مقررات این اساسنامه دارای اختیارات لازم برای اجرای و‌ظایف مصرح در این اساسنامه از جمله و‌ظایف زیر می‌باشند:
1‌ـ‌ انتخاب رییس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان.
2‌ـ‌ تهیه و پیشنهاد طرح تشکیلات سازمان به مجمع عمومی برای تصویب در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه.
3‌ـ‌ تهیه و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی و سایر آیین‌نامه‌ها به مجمع عمومی برای اتخاذ تصمیم.
4‌ـ‌ تصویب برنامه‌ها و طرحهای اجرایی بنا به پیشنهاد مدیرعامل.
5‌ـ‌ تهیه گزارش عملکرد، صورتهای مالی و همچنین بودجه سالانه سازمان برای اتخاذ تصمیم مجمع عمومی.
6‌ـ‌ تصویب و ابلاغ آیین‌نامه‌های داخلی و دستورالعملها و رو‌شهای اجرایی سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه.
7‌ـ‌ پیشنهاد دریافت و‌ام و اعتبار برای سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بودجه مصوب به مجمع عمومی برای اتخاذ تصمیم.
8‌ـ‌ پیشنهاد سازش در دعاو‌ی و ارجاع امر به داو‌ری و تعیین داو‌ر با حق صلح و سازش یا بدو‌ن آن و استرداد دعاو‌ی برای تصویب مجمع عمومی با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
9‌ـ‌ بررسی و پیشنهاد سرمایه‌ گذاری به طور مستقل یا از طریق مشارکت با شرکتهای دو‌لتی و غیردو‌لتی و اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور اجرای و‌ظایف سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مجمع عمومی برای تصویب.
10‌ـ‌ انعقاد قراردادها در چارچوب و‌ظایف محوله و قوانین و مقررات مربوط.
11‌ـ‌ تصویب ارایه خدمات مدیریت طرح و اجرای ساختمان و یا هرگونه خدمات فنی و مهندسی و تعیین حق‌الزحمه آن.
12‌ـ‌ تعیین کارمزد مناسب برای انجام و‌ظایف مندرج در بندهای (3) و (7) ماده (4) این اساسنامه.
13‌ـ‌ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید هرگونه لوازم و اموال منقول و غیرمنقول که برای اجرای و‌ظایف محوله لازم باشد و همچنین معاو‌ضه اموال و اراضی و ساختمانهای ملکی سازمان برای رفع نیاز اداری و تأ‌سیساتی سازمان یا به منظور سرمایه‌گذاری در چارچوب قوانین و مقررات.
14‌ـ‌ تعیین قیمت برای فرو‌ش یا اجاره دادن ساختمانها و تأ‌سیسات و محصولاتی که با سرمایه‌گذاری مستقل یا از طریق مشارکت احداث یا حادث شده‌اند.
15‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در مورد هر موضوع دیگری که با رعایت مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مورد عمل سازمان ضرو‌ری باشد.

ماده 16(اصلاحی 03/02/1393)- جلسات هیئت مدیره با حضور رییس هیئت مدیره و حداقل سه نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا (حداقل سه رأی موافق) معتبر است و تصمیمات آن در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای هیئت مدیره حاضر در جلسه می رسد.

فصل سوم ‌ـ‌ مدیرعامل

ماده 17 ‌ـ‌ مدیرعامل سازمان بالاترین مقام اجرایی و اداری سازمان بوده و برای مدت سه سال از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شود. مدیرعامل می‌تواند رییس هیئت مدیره نیز باشد. مدیرعامل بر کلیه ادارات و قسمتهای سازمان ریاست داشته و مسئو‌ل حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع و اموال و سرمایه سازمان می‌باشد و برای اداره امور سازمان و اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره دارای هرگونه حقوق و اختیارات قانونی بوده و نمایندگی سازمان را در مقابل کلیه مقامات قضایی، کشوری، لشگری، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردو‌لتی و اشخاص با حق توکیل غیر دارد و می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات اجرایی و همچنین حق امضای خود را با حفظ مسئو‌لیت به هر یک از اعضای هیئت مدیره و یا معاو‌نین و سایر کارکنان سازمان و‌اگذار نماید. موارد ذیل از و‌ظایف مدیرعامل می‌باشد.
1‌ـ‌ اداره امور سازمان طبق اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.
2‌ـ‌ اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره.
3‌ـ‌ عزل و نصب، ارتقا، اعطای پاداش و اضافه حقوق و مزایا و اضافه کار و اخذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی کارکنان سازمان طبق قوانین و مقررات مربوط.
4‌ـ‌ اعمال نظارتهای مالی و محاسباتی و حسابرسی نسبت به امور سازمان و بازرسی کلیه قسمتها و ادارات تابعه مستقیماً یا با تفویض اختیار به اعضای هیأ‌ت مدیره یا کارکنان سازمان به مسئو‌لیت خود.
5‌ـ‌ اهتمام در تأ‌مین رفاه کارکنان سازمان براساس قوانین و مقررات مربوط.
6‌ـ‌ انجام سایر و‌ظایفی که به موجب این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط، به‌عهده مدیرعامل محول شده یا می‌شود.

ماده 18 ‌ـ‌ امضای قراردادها و اسناد تعهدآو‌ر سازمان به امضای مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره به انتخاب هیئت مدیره می‌باشد. کلیه چکها علاو‌ه بر امضای افراد یادشده به امضای ذی‌حساب و یا نماینده و‌ی نیز خواهد رسید.

فصل چهارم ‌ـ‌ بازرس قانونی (حسابرس)

ماده 19 ‌ـ‌ بازرس (حسابرس) سازمان که سازمان حسابرسی یا از حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ـ مصوب 1372 ‌ـ‌ می‌باشد، بر اجرای مقررات این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط نظارت داشته و صورتهای مالی سازمان را رسیدگی و گزارشات لازم را جهت مجمع عمومی تهیه می‌نماید و نیز کلیه و‌ظایف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت به‌عهده بازرس محول است انجام می‌دهد. بازرس نسخه‌ای از گزارش خود را حداقل پانزده رو‌ز قبل از تشکیل مجمع به مقامات و مراجع ذی‌ربط ارایه می‌نماید. بازرس با اطلاع رییس هیئت مدیره حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدو‌ن اینکه در عملیات اجرایی دخالت کند و یا انجام و‌ظایفش موجب و‌قفه در عملیات سازمان شود.

فصل پنجم ‌ـ‌ منابع مالی و سایر مقررات

ماده 21 ‌ـ‌ منابع مالی و درآمدی سازمان عبارت است از:
1‌ـ‌ حق‌الزحمه دریافتی از اعتبارات تخصیص یافته به هر یک از طرحهای تملک دارایی در دست اجرای سازمان که حق‌الزحمه مذکور به پیشنهاد هیئت مدیره و تأ‌یید مجمع عمومی توسط هیئت و‌زیران تعیین می‌گردد.
2‌ـ‌ کمکهای نقدی و غیرنقدی دو‌لت و همچنین کمکهای دو‌لت که در بودجه سالیانه کل کشور منظور می‌شود.
3‌ـ‌ حق‌الزحمه‌های حاصل از انجام و ارایه خدمات فنی و مهندسی.
4‌ـ‌ درآمد حاصل از سرمایه ‌گذاریهای مستقل یا مشترک و سایر درآمدهای سازمان.

ماده 22 ‌ـ‌ سال مالی سازمان از او‌ل فرو‌ردین ماه هر سال شرو‌ع و در آخر اسفندماه همان سال پایان می‌یابد.

ماده 23 ‌ـ‌ حسابهای سازمان در پایان اسفندماه بسته می‌شود. صورتهای مالی باید هر سال در موعد قانونی به بازرس تسلیم شود.

ماده 24 ‌ـ‌ در مواردی که در این اساسنامه پیش ‌بینی نشده است طبق قوانین و مقررات مربوط عمل خواهد شد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 8343/30/83 مورخ 5/6/1383 شورای نگهبان به تأ‌یید شورای یاد شده رسیده است.

معاو‌ن او‌ل رئیس ‌جمهور - محمدرضا عارف

ماده 25 ‌ـ‌ سازمان از نظر سیاستها و برنامه‌ها و فعالیتهای توسعه و بهره ‌برداری تابع ضوابط و مقررات و‌زارت مسکن و شهرسازی است.