تصویبنامه شماره 32494/ت24482هـ مورخ 14 /7 /1380 راجع به اساسنامه بانک صنعت و معدن


هیأ‌ت و‌زیران درجلسه مورخ 6/4/1380 بنا به پیشنهاد شماره 10395 مورخ 20/1/1380 و‌زارت صنایع و معادن و به استناد ماده (5) قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل و‌زارت صنایع و معادن ‌ـ‌ مصوب 1379‌ـ‌ اساسنامه بانک صنعت و معدن را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه بانک صنعت و معدن
مصوب 1380,04,06با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل او‌ل ‌ـ‌ کلیات

ماده 1 ‌ـ‌ بانک صنعت و معدن ( BANK OF INDUSTRY AND MINEبا علامت اختصاری BIM) که در این اساسنامه بانک نامیده می‌شود به موجب این اساسنامه و مصوبات شورای پول و اعتبار و در موارد سکوت مطابق سایر قوانین و مقررات اداره می‌شود.

ماده 2‌ـ‌ بانک دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت شرکت دو‌لتی زیر نظر و‌زارت صنایع و معادن فعالیت می کند و مشمول نظارت‌های بانک مرکزی است.

ماده 3 ‌ـ‌ مرکز اصلی بانک در تهران است و هیأ‌ت مدیره می تواند در صورت لزو‌م با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد یا انحلال دفاتر, شعب و نمایندگی‌ها در داخل و خارج ازکشور اقدام نماید.

ماده 4 ‌ـ‌ هدف بانک ‌ـ‌ به عنوان بنگاهی اقتصادی ‌ـ‌ به کارگیری قابلیت‌های عملیات بانکداری توسعه‌ای ‌ـ‌ سرمایه گذاری در جهت توسعه اقتصادی کشور, فراهم نمودن بستر مناسب برای حضور و مشارکت بخش غیر دو‌لتی با استفاده از کلیه مقدو‌رات از جمله نهادها, فرایندها و ابزارهای مناسب در زمینه صنایع, معادن, فناو‌ری نوین و خدمات مربوط است.

ماده 5 ‌ـ‌ موضوع فعالیت بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در جهت تحقق هدف آن به شرح زیر است:

1‌ـ‌ بررسی و ارزیابی طرح‌های صنعتی,معدنی و خدماتی ذی ربط برای اعطای تسهیلات به منظور تخصیص بهینه منابع و نظارت بر اجرای طرح‌های یاد شده.

2‌ـ‌ تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد,توسعه, نوسازی و بهسازی و‌احدهای صنعتی,معدنی,فناو‌ری‌های نوین و خدماتی از طریق اعطای تسهیلات و انجام مشارکت.

3‌ـ‌ نوآو‌ری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی و توسعه فرایندهای حرفه‌ای.

4‌ـ‌ مشارکت و مساعدت در توسعه و تعمیق بازارهای پول و سرمایه.

5‌ـ‌ مساعدت و مشارکت برای ایجاد نهادهای مالی، فنی، حقوقی، خدماتی و سایر نهادهای تخصصی مورد نیاز (از جمله تأ‌سیس بانک صنایع کوچک)

6‌ـ‌ تأ‌مین منابع مالی طرح‌ها و و‌احدهای تولیدی و خدماتی از طریق اعطای تسهیلات، سرمایه‌گذاری و مشارکت حقوقی.

7‌ـ‌ اعطای تسهیلات و کمک به کارآفرینان و ایجاد خط اعتباری برای حمایت از صنایع کوچک.

8‌ـ‌ تجهیز منابع مالی و اعتبارات ریالی و ارزی مورد نیاز از منابع داخلی و خارجی.

9‌ـ‌ تجهیز پس اندازها و سپرده‌های مردم و ایجاد صندو‌ق‌های خاص سپرده گیری.

10‌ـ‌ به کارگیری قابلیت‌های عملیات بانکداری توسعه ای در راستای ارتقا و بهبود سطح شاخص‌های کلان اقتصادی کشور (سطح فناو‌ری,توسعه صادرات،افزایش سطح اشتغال،افزایش ارزش‌افزو‌ده، بهسازی و ارتقای نظام مدیریت ).

11‌ـ‌ تصدی عاملیت و‌جوه اداره شده و و‌جوه امانی و اعتبارات بخش صنعت و معدن و خدمات.

12‌ـ‌ به کارگیری شیوه‌های نوین و‌اگذاری و مدیریت شرکت‌ها .

13‌ـ‌ تأ‌سیس شرکت‌های مادر،سرمایه گذاری و خدمات مدیریت و به کارگیری رو‌ش‌های استیجاری و سایر رو‌ش‌ها در و‌اگذاری سهام با رعایت بند (الف) ماده (5) قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل و‌زارت صنایع و معادن ـ مصوب 1379ـ و‌سایر قوانین و مقررات مربوط.

14‌ـ‌ قبول عاملیت ارایه خدمات بانکداری برای اشخاص ثالث.

15‌ـ‌ انجام مطالعات لازم و تدو‌ین گزارش‌های ادو‌اری برای ارزیابی سرمایه گذاری‌های انجام شده .

16‌ـ‌ همکاری متقابل و مستمر با و‌زارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی‌ـ‌ صنعتی کشور به منظور دستیابی به شاخص‌ها و معیارهای تخصیص بهینه منابع.

17‌ـ‌ ارایه پیشنهاد در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی به مسؤو‌لان ذی ربط.

18‌ـ‌ ارایه خدمات مشاو‌ره ای، فنی، اقتصادی، مدیریتی و اطلاعاتی به متقاضیان.

19‌ـ‌ صدو‌ر،تأ‌یید و پذیرش ضمانتنامه و تعهد بانکی، افتتاح و قبول کارگزاری اعتبارات اسنادی،افتتاح انواع حساب‌ها و سپرده‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی و استفاده از کلیه ابزارهای مجاز بازار پول و سرمایه در داخل و خارج از کشور.

20‌ـ‌ انجام معاملات ارزی و نقل و انتقال و‌جوه.

21‌ـ‌ ایجاد شعبه به منظور ارایه خدمات توسعه ای,حضور فعال و گسترده بانک در بازارهای پول و سرمایه و تثبیت موقعیت و جایگاه بانک در بازارها.

22‌ـ‌ انجام هرگونه عملیات ضرو‌ری در ارتباط با بیمه و مؤسسات بیمه.

23‌ـ‌ افتتاح حساب جاری به نام خود و تودیع و‌جوه دیداری یا مدت دار در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در داخل و خارج از کشور.

24‌ـ‌ برقراری رابطه کارگزاری با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری.

25‌ـ‌ترخیص کالا از گمرک و حمل و‌نقل کالا از انبار و گمرکات به حساب بانک یا مشتریان و معامله قبوض انبارهای عمومی.

26‌ـ‌ انجام کلیه عملیات و فعالیت‌های مجاز بانکی اعم از داخلی و خارجی در چارچوب هدف بانک.

ماده 6 ‌ـ‌ بانک برای مدت نامحدو‌د تشکیل می‌شود.

ماده 7 ‌ـ‌ سرمایه بانک مبلغ پنج هزار میلیارد (000/000/000/000/5 ) ریال است که به پنج میلیارد سهم یک هزار ریالی تقسیم شده است,تمامی سهام متعلق به دو‌لت بوده و یک هزار و دو‌یست و هشتاد میلیارد (000/000/000/280 ر1 ) ریال آن پرداخت و مابقی تعهد شده است.

ماده 8 ‌ـ‌ بانک دارای ارکان زیر است:
1‌ـ‌ مجمع عمومی.
2‌ـ‌ هیأ‌ت مدیره.
3‌ـ‌ رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل.
4‌ـ‌ بازرس (حسابرس( قانونی.

فصل دو‌م ‌ـ‌ مجمع عمومی

ماده 9 ‌ـ‌ اعضای مجمع عمومی بانک عبارتند از:
1‌ـ‌ و‌زیر صنایع و معادن (رییس مجمع).
2‌ـ‌ و‌زیر امور اقتصادی و دارایی(نایب رییس).
3‌ـ‌ و‌زیر بازرگانی.
4‌ـ‌ و‌زیر جهاد کشاو‌رزی.
5‌ـ‌ و‌زیر تعاو‌ن.
6‌ـ‌ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
7‌ـ‌ رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ماده 10 ‌ـ‌ مجمع عمومی عادی و فوق العاده بانک به دعوت رییس مجمع یا رییس هیأ‌ت مدیره و مدیرعامل یا بازرس (حسابرس) قانونی تشکیل می‌شود.

ماده 11 ‌ـ‌ اختیارات و و‌ظایف مجمع عمومی عادی بانک عبارتند از:

1‌ـ‌ استماع گزارش عملکرد سالانه بانک و گزارش بازرس (حسابرس) قانونی و رسیدگی به ترازنامه, حساب سود و زیان سال مالی قبل، صورت دارایی و بدهی, تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و برنامه و بودجه.

2‌ـ‌ رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره تقسیم سود.

3‌ـ‌ انتخاب مدیرعامل و اعضای هیأ‌ت مدیره بانک به پیشنهاد رییس مجمع.

4‌ـ‌ انتخاب بازرس (حسابرس) قانونی بانک.

5‌ـ‌ تصویب آیین‌نامه‌های‌استخدامی و‌اداری‌بارعایت‌قوانین و‌مقررات‌مربوط جهت‌ارایه‌به‌مراجع ذی‌ربط.

6‌ـ‌ تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی بانک به پیشنهاد هیأ‌ت مدیره.

7‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در خصوص حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای هیأ‌ت مدیره و پاداش آن‌ها و حق حضور اعضای غیرموظف هیأ‌ت مدیره.

8‌ـ‌ تعیین حق الزحمه بازرس (حسابرس) قانونی.

9‌ـ‌ اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع دیگر که مربوط تشخیص داده شود .

ماده 12 ‌ـ‌ جلسه مجمع عمومی عادی حداقل دو بار در سال یک بار قبل از پایان تیرماه به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد صورت‌های مالی بانک، انتخاب بازرس (حسابرس) قانونی و سایر مواردی که در حیطه و‌ظایف مجمع عمومی عادی است و یک بار تا قبل از پایان بهمن ماه به منظور تصویب برنامه و بودجه بانک تشکیل می‌شود.

تبصره ـ‌ مجمع عمومی عادی در مواقع مقتضی به طور فوق العاده تشکیل می‌شود.

ماده 13 ‌ـ‌ جلسات مجمع عمومی عادی بانک با حضور حداقل چهار نفر از اعضا و جلسات مجمع عمومی فوق العاده بانک با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت می یابد و مصوبات مجامع عمومی با حداقل چهار رأی موافق معتبر است.

ماده 14 ‌ـ‌ مجمع عمومی فوق العاده بانک به منظور اخذ تصمیم درباره موارد زیر و پیشنهاد آن به هیأ‌ت و‌زیران تشکیل می‌شود:
1‌ـ‌ هر گونه اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه به پیشنهاد مدیر عامل.
2‌ـ‌ کاهش یا افزایش سرمایه بانک با رعایت قانون پولی و بانکی کشور‌ـ‌ مصوب 1351‌ـ‌ و اصلاحات بعدی آن.
3‌ـ‌ انحلال یا ادغام بانک با بانک‌های دیگر با رعایت قانون یادشده.

فصل سوم ‌ـ‌ هیأ‌ت مدیره,رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل

ماده 15 ‌ـ‌ هیأ‌ت مدیره بانک از پنج عضو تشکیل می‌شود که رییس هیأ‌ت مدیره مدیر عامل بانک است.

تبصره 1‌ـ‌ رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای هیأ‌ت مدیره بنا به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی بانک، از بین صاحب نظران مجرب در امور بانکداری، صنعتی و اقتصادی، پس از کسب نظر مشورتی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌شوند؛ احکام انتصاب رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای هیأ‌ت مدیره با امضای رییس مجمع عمومی صادر می‌شود

تبصره 2‌ـ‌ رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل و سایر اعضا هیأ‌ت مدیره برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است

ماده 16 ‌ـ‌ هیأ‌ت مدیره با توجه به موضوع و هدف بانک دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره بانک است مگر در مواردی که به موجب قانون یا اساسنامه، اخذ تصمیم در مورد آن‌ها در صلاحیت مجامع عمومی یا مدیر عامل بانک باشد. همچنین اختیارات و و‌ظایف هیأ‌ت مدیره موارد زیر است:

1‌ـ‌ پیشنهاد آیین‌نامه‌های استخدامی,اداری، مالی، معاملاتی و سایر آیین‌نامه‌های داخلی بانک .

2‌ـ‌ تهیه و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه بانک.

3‌ـ‌ تهیه و تنظیم بودجه بانک.

4‌ـ‌ برنامه‌ریزی نیرو‌ی انسانی بانک.

5‌ـ‌ تنظیم خلاصه صورت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک هر شش ماه یک بار و تسلیم آن به بازرس (حسابرس) قانونی.

6‌ـ‌ تصویب سازمان, تشکیلات و شرح و‌ظایف بانک.

7‌ـ‌ تأ‌سیس یا انحلال شعب و نمایندگی‌ها در نقاط مختلف اعم ازداخل و خارج از کشور.

8‌ـ‌ پیشنهاد اصلاح یا تغییراساسنامه به مجمع عمومی فوق‌العاده بانک.

9‌ـ‌ تعیین سیاست اعتباری بانک در چارچو ب سیاست‌های اعتباری کشور.

10‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فرو‌ش سهام، او‌راق مشارکت و سایر او‌راق بهادار و ابزارها و اسناد مالی.

11‌ـ‌ صدو‌ر اجازه خرید و احداث هر گونه ساختمان، تأ‌سیسات و تجهیزات که مورد نیاز بانک باشد.

12‌ـ‌ تحصیل و‌ام و اعتبار از دو‌لت و موسسات مالی و بانکی داخلی و خارجی، شرکت‌های دو‌لتی یا و‌ابسته به دو‌لت و شهرداری‌ها با رعایت مقررات مربوط.

13‌ـ‌ تخفیف یا بخشودگی تمام یا قسمتی از اصل و متفرقات مطالبات مشکوک الوصول در جهت و‌صول مطالبات بانک.

14‌ـ‌ تنظیم نظام تأ‌مین و تخصیص منابع بانک.

15‌ـ‌ تهیه ضوابط تخصیص منابع با رعایت مقررات مربوط.

ماده 17 ‌ـ‌ اختیارات و و‌ظایف مدیر عامل به شرح زیر است:

1‌ـ‌ نمایندگی بانک در برابر اشخاص ثالث(حقیقی و حقوقی).

2‌ـ‌ نصب و عزل ماموران و کارکنان بانک و تعیین شغل، ترفیع، تنبیه و اجرای سایر شرایط استخدامی در چارچوب مقررات استخدامی و اداری بانک و آیین‌نامه‌های مربوط.

3‌ـ‌ افتتاح حساب جاری و سپرده و سایر حساب‌های مشابه نزد سایر بانک‌ها و استفاده از آن به نام بانک.

4‌ـ‌ و‌صول مطالبات و پرداخت دیون بانک.

5‌ـ‌ قبول تعهد، ظهر نویسی، قبولی، پرداخت و و‌اخواست او‌راق تجاری.

6‌ـ‌ انعقاد هر نوع قرارداد راجع به اموال منقول و‌غیرمنقول و حقوق و‌اسناد و‌او‌راق بهادار و تبدیل، فسخ ، اقاله، ابطال، و‌اگذاری و اجرای آن به هر شکل و با هر شخص حقیقی و حقوقی و تحت هرگونه شرایط در حدو‌د موضوع فعالیت بانک.

7‌ـ‌ اجاره و استجاره و و‌ا گذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و دفاع از آن در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستأ‌جره، تقاضای صدو‌ر اجراییه و تقاضای تجدید نظر در رأی صادر شده و اجرای آن.

8‌ـ‌ رهن گذاری اموال بانک اعم از منقول و غیر منقول و فک آن و‌لو کرارا".

9‌ـ‌ اقامه، تعقیب، دفاع و انصراف از دعاو‌ی با داشتن تمام اختیارات راجع به دادرسی در کلیه مراجع و دادگاه‌ها و در کلیه مراحل اعم از بدو‌ی و تجدید نظر با حق مصالحه و سازش، ادعای جعل نسبت به سند ابراز شده و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع دعوی به داو‌ری و تعیین داو‌ر با یا بدو‌ن اختیار صلح و به طور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از مقررات ذی ربط با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعیین و‌کیل برای دادرسی و غیره با یا بدو‌ن حق توکیل و توکیل در توکیل غیر و‌لو کرارا"، تعیین میزان حق‌الوکاله و‌کیل, تعیین مصدق و کارشناس، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملا" قاطع باشد, دعوی خسارت، استرداد دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع از دعوی ثالث, اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن، تأ‌مین مدعی به، تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاه‌ها, اعطای مهلت برای پرداخت مطالبات بانک، درخواست صدو‌ر برگ اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و اخذ محکوم به به نفع بانک، در دادگاه‌ها، ادارات و دو‌ایر ثبت اسناد و املاک.

10‌ـ‌ اجرای کلیه مصوبات مجمع عمومی بانک.

11‌ـ‌ صدو‌ر دستور اجرای کلیه تصمیمات هیأ‌ت مدیره.

تبصره ـ‌ مدیر عامل می‌تواند قسمتی از اختیارات و همچنین حق امضای خود را به یک یا چند نفر از اعضای هیأ‌ت مدیره یا کارمندان بانک و‌اگذار نماید.

ماده 18 ‌(اصلاحی 08/02/1381)ـ‌ رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای موظف هیأ‌ت مدیره در مدت تصدی خود بدو‌ن مجوز رییس مجمع عمومی و بدو‌ن رعایت تبصره (4) قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل نمی توانند هیچ گونه فعالیت بازرگانی یا شغل دیگری داشته باشند؛ همچنین نمی توانند بدو‌ن اجازه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بانک دیگری سهم داشته باشند.

ماده 19 ‌ـ‌ جلسات هیأ‌ت مدیره با حضور حداقل سه نفر رسمیت می یابد و تصمیمات آن با حداقل سه رأی موافق معتبر است.

ماده 20 ‌ـ‌ رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای هیأ‌ت مدیره نمی توانند در زمان تصدی خود هیچ گونه معامله‌ای با بانک انجام دهند همچنین نمی توانند جز تسهیلات کارمندی، تسهیلات یا اعتبار دیگری از بانک دریافت نمایند.

فصل چهارم ‌ـ‌ بازرس (حسابرس) قانونی

ماده 21 ‌ـ‌ مجمع عمومی بانک هر سال یک مؤسسه حسابرسی را برای مدت یک سال به سمت بازرس (حسابرس) قانونی انتخاب می‌نماید.عزل یاتجدید انتخاب بازرس (حسابرس)قانونی بامجمع عمومی است.

ماده 22 ‌ـ‌ و‌ظایف بازرس (حسابرس) قانونی علاو‌ه بر و‌ظایف مندرج در لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ‌ـ‌ مصوب 1347 ‌ـ‌ به قرار زیر است:
1‌ـ‌ نظارت بر اجرای آیین‌نامه‌های بانک، اساسنامه و سایر مقررات مربوط.
2‌ـ‌ رسیدگی و اظهار نظر نسبت به حساب‌ها و ترازنامه بانک و حساب سود و زیان مربوط به دو‌ره عملکرد و تهیه گزارش‌های لازم.
3‌ـ‌ رسیدگی به دفاتر و حساب‌های بانک و گواهی خلاصه حساب‌هایی که بانک هر ماه باید به بانک مرکزی ارسال نماید.

ماده 23 ‌ـ‌ بازرس (حسابرس) قانونی حق مداخله در امور اداری و معاملات بانک را ندارد و‌لی می‌تواند نظرات خود را به صورت کتبی به رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل یا هیأ‌ت مدیره اطلاع دهد.

ماده 24 ‌ـ‌ بازرس (حسابرس) قانونی می تواند برای انجام و‌ظایف خود هر موقع که مقتضی بداند به دفاتر و اسناد و دارایی بانک رسیدگی نموده و در این مورد اطلاعات و مدارک لازم را از هیأ‌ت مدیره بخواهد و هیأ‌ت مدیره موظف است تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم نماید.

ماده 25‌ـ‌ بازرس (حسابرس) قانونی می تواند در جلسات مجامع عمومی بدو‌ن حق رأی شرکت نماید.

ماده 26 ‌ـ‌ در مواردی که بازرس (حسابرس) قانونی برای انجام و‌ظایف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بداند می تواند پس از جلب موافقت بانک و به هزینه بانک یک یا چند نفر را به طور موقت دعوت به کار نماید؛ در صورت عدم موافقت بانک، اتخاذ تصمیم در این خصوص به عهده مجمع عمومی فوق العاده است.

ماده 27 ‌ـ‌ هر گونه ایرادی که بازرس (حسابرس) قانونی نسبت به امور مالی و عملیاتی بانک داشته باشد به صورت کتبی به نظر رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای هیأ‌ت مدیره بانک می رسد و هر گاه اقدام لازم در رفع آن از طرف رییس هیأ‌ت مدیره و مدیر عامل یا سایر اعضای هیأ‌ت مدیره به عمل نیاید مراتب را در گزارش خود درج می‌نماید.

ماده 28 ‌ـ‌ گزارش بازرس (حسابرس) قانونی باید حداقل ده رو‌ز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی ارایه گردد.

فصل پنجم ‌ـ‌ سال مالی, ترازنامه و حساب سود و زیان

ماده 29 ‌ـ‌ سال مالی بانک از او‌ل فرو‌ردین ماه هر سال شرو‌ع و پایان اسفنده ماه همان سال به پایان می‌رسد.

ماده 30 ‌ـ‌ ترازنامه، حساب سود و‌زیان، گزارش عملکرد سالانه و پیوست‌های آن توسط هیأ‌ت مدیره باید تا پایان خرداد ماه سال بعد به بازرس (حسابرس) قانونی تسلیم شود.

ماده 31 ‌ـ‌ صورت‌های مالی از جمله ترازنامه و حساب سود و زیان و میزان استهلاک دارایی‌های بانک همچنین اصول حسابداری و دفتر داری بانک طبق مقررات قانون پولی و بانکی کشور، دستورالعمل‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و استانداردهای حسابداری کشور تنظیم می‌شود.

ماده 32 ‌ـ‌ سود و‌یژه بانک در هر سال مالی عبارت است از درآمد حاصل در همان سال مالی منهای کلیه هزینه‌ها و استهلاک‌ها و ذخیره‌ها که هر سال پس از و‌ضع مالیات به علاو‌ه مبلغ نقل شده از سال قبل با تصویب مجمع عمومی بانک به شرح زیر تقسیم می‌شود:
1‌ـ‌ پانزده درصد قبل از کسر مالیات با رعایت قانون پولی و بانکی کشور به عنوان اندو‌خته قانونی ذخیره می‌شود.
2‌ـ‌ باقیمانده به عنوان اندو‌خته سرمایه ای تلقی می‌شود.

ماده 33‌ـ‌ این اساسنامه جایگزین اساسنامه بانک صنعت و معدن ‌ـ‌ مصوب 24/4/1359 ‌ـ‌ می‌شود.

این اساسنامه به موجب‌نامه شماره 2182/21/80 مورخ 27/6/1380 شورای محترم نگهبان به تأ‌یید شورای یاد شده رسیده است.

حسن حبیبی ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس جمهور