اساسنامه شرکت سهامی امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری

هیئت وزیران در جلسه مورخ 1368/4/3 بنا به پیشنهاد شماره 10/108‌/و مورخ 1368/1/21 وزارت جهاد سازندگی و باستناد ماده 6 قانون مقررات مالی،‌اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی مصوب 1367/1/23 مجلس شورای اسلامی اساسنامه شرکت سهامی امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و‌مناطق عشایری را به شرح زیر تصویب نمودند:

اساسنامه شرکت سهامی امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری
مصوب 1368,04,03

کلیات

ماده 1 ـ نام شرکت: شرکت سهامی امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری که از این پس در این اساسنامه شرکت نامیده میشود.

ماده 2 ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و وابسته به وزارت جهاد سازندگی میباشد. و طبق این اساسنامه و مقررات مربوط اداره خواهد شد.

ماده 3 ـ مدت شرکت نامحدود میباشد مرکز اصلی شرکت تهران است که عنداللزوم با تصویب مجمع عموم میتواند شعب و نمایندگیهائی در سطح کشور‌ تأسیس نماید.

ماده 4 ـ هدف: انجام امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری در چهارچوب وظایف وزارت جهاد سازندگی.

ماده 5 ـ موضوع شرکت:
1 ـ انجام خدمات جهت امور کشاورزی، عمرانی، صنعتی، تولیدی امور روستاها و مناطق عشایری و انجام پشتیبانی از فعالیتهای فوق.
2 ـ پشتیبانی ستادی و فنی از شرکتهای تحت پوشش
3 ـ انجام فعالیتهای آموزش، فنی در چهارچوب اهداف شرکت
4 ـ فراهم آوردن موجبات تأمین و تدارکات کالاهای مورد نیاز شرکتهای تحت پوشش.

ماده 6 ـ شرکت میتواند عنداللزوم با تصویب مجمع عمومی شرکتهای فرعی تخصصی به منظور نیل به اهداف شرکت تشکیل دهد.

ماده 7 ـ سرمایه شرکت: سرمایه شرکت مبلغ ده میلیارد ریال است که از محل دارای و اموال منقول و غیر منقول اعم از کالا و انبارها و تأسیسات و تجهیزات ‌متعلقه به وزارت جهاد سازندگی که مورد نیاز شرکت میباشد و بدین منظور تهیه گردیده است طبق نظر کارشناس رسمی منتخب مجمع عمومی تقویم و به‌ شرکت منتقل میگردد. سرمای شرکت منقسم به سهام یکصد هزار ریالی با نام و کلاً متعلق به دولت میباشد.

تبصره ـ افزایش سرمایه: در صورت نیاز شرکت به اقلام و دارائی و اموال منقول و غیر منقول جهاد که بدین منظور تهیه شده باشد و مبلغ تقویم شده بیش از ده‌میلیارد ریال باشد بر اساس نظریه کارشناس تقویم و با تصویب مجمع عمومی بعنوان افزایش سرمایه به شرکت منتقل میگردد.

ماده 8 ـ ارکان شرکت: ارکان شرکت عبارتند از مجمع عمومی ـ هیئت مدیره ـ مدیر عامل ـ بازرس (‌حسابرس)

ماده 9 ـ مجمع عمومی مرکب است از:
1 ـ وزیر جهاد سازندگی (‌رئیس مجمع)
2 ـ وزیر کشاورزی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیر برنامه و بودجه

ماده 10 ـ وظایف مجمع عمومی.
‌وظایف مجمع عمومی عادی عبارتند از:

1 ـ بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و عملکرد مالی شرکت که توسط هیئت مدیره پیشنهاد میشود.

2 ـ تعیین و تصویب خط مشی و سیاست کلی شرکت.

3 ـ بررسی و تصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالیانه شرکت.

4 ـ تصویب آئیننامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی شرکت با رعایت مفاد ماده 85 قانون مقررات مالی اداری و استخدامی و تشکیلاتی جهاد‌سازندگی از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود.

5 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به فروش یا واگذاری دارائیهای ثابت شرکت و خرید و فروش اموال غیر منقول به پیشنهاد هیئت مدیره.

6 ـ رسیدگی و اخذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی به پیشنهاد هیئت مدیره.

7 ـ عزل و نصب اعضاء هیئت مدیره، و مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره بنا به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی.

8 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک‌الوصول و لاصول که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود.

9 ـ بررسی در مورد حل و فصل دعاوی شرکت بطریق صلح و سازش یادآوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعاوی با رعایت اصل یکصد و سی و نهم ‌قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

10 ـ تعیین و برقراری حقوق و مزایای هیئت مدیره و مدیر عامل و حق‌الزحمه بازرس با رعایت مقررات مربوطه.

11 ـ تعیین میزان و موارد مصرف و نحوه برداشت از اندوخته‌ها با توجه به مقررات و قوانین جاری با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارائی

12 ـ اخذ تصمیم نسبت به هر گونه پیشنهادی که در دستور جلسه قرار میگیرد با توجه به قوانین و مقررات جاری.

13 ـ تصویب تشکیلات شرکت با پیشنهاد هیئت مدیره و تائید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.

14 ـ تصویب ایجاد و تأسیس شرکتهای فرعی تخصصی و تصویب اساسنامه اینگونه شرکتها و واحدها رأساً یا با پیشنهاد هیئت مدیره.

15 ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در حدود این اساسنامه و سایر مقررات در صلاحیت مجمع عمومی عادی میباشد.

16 ـ استماع گزارش سالانه هیئت مدیره و گزارش حسابرسی و رسیدگی و اظهار نظر نسبت به آن.

17 ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به طرحهای پیشنهادی مربوط به امور خدماتی و پشتیبانی

ماده 11 ـ جلسات مجمع عمومی عادی شرکت سالی دو بار با دعوت کتبی رئیس مجمع عمومی تشکیل میگردد یکبار تا آخر تیر ماه برای رسیدگی به گزارش ‌هیئت مدیره و بازرس و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یکبار نیز در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور‌جلسه قید شده است.

ماده 12 ـ مجمع عمومی فوق‌العاده به تقاضای رئیس و مجمع عمومی یا رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و یا بازرس به دعوت کتبی رئیس مجمع تشکیل ‌میشود.

ماده 13 ـ دستور جلسه در دعوتنامه ذکر و در صورت لزوم مدارک مربوط به دستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل 15 روز قبل از تشکیل‌جلسه به اطلاع اعضاء خواه درسید.

ماده 14 ـ تصمیمات مجمع عمومی عادی با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
‌تصمیمات هر جلسه در صورتمجلس درج و به امضای اعضاء مجمع رسید و به وسیله رئیس مجمع جهت اجراء به شرکت ابلاغ میگردد. کلیه صورت مجالس ‌مجمع در پرونده به خصوص که برای این موضوع تشکیل میشود بایگانی و در شرکت حفظ خواهد شد.

ماده 15 ـ وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده عبارت است از:
‌الف ـ افزایش یا کاهش سرمایه.
ب ـ پیشنهاد تغییرات مورد نیاز در اساسنامه به وزارت جهاد سازندگی جهت تصویب هیئت وزیران
ج ـ رسیدگی به سایر موضوعاتی که بنابر قوانین مربوط به عهده مجمع عمومی فوق‌العاده محول گردیده است.

ماده 16 ـ تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده با اکثریت دو سوم آراء معتبر خواهد بود.

ماده 17 ـ هیئت مدیره:
‌هیئت مدیره مرکب از 5 نفر میباشد که به پیشنهاد وزیر جهاد سازندگی و تصویب مجمع عمومی برای مدت 3 سال منصوب می‌گردند. اعضای هیئت مدیره‌ می‌توانند از معاونین تخصصی وزارت جهاد سازندگی با انتخاب وزیر جهاد سازندگی باشند.

ماده 18 ـ وظایف هیئت مدیره:

1 ـ تصویب مقدماتی خط مشی و برنامه سالانه شرکت که از طرف مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره پیشنهاد میشود جهت ارائه به مجمع عمومی.

2 ـ بررسی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات اجرائی سال قبل شرکت که از طرف مدیر عامل تهیه و تقدیم میشود جهت ارائه به مجمع عمومی.

3 ـ بررسی و تائید بودجه سالانه شرکت که از طرف مدیر عامل پیشنهاد میشود جهت ارائه به مجمع عمومی.

4 ـ بررسی تائید آئیننامه‌های اجرائی (‌مالی، استخدامی و معاملات) شرکت و همچنین هر گونه مقررات دیگری که برای اداره امور داخلی شرکت لازم باشد به‌ پیشنهاد مدیر عامل در حدود قوانین و مقررات مربوطه.

5 ـ اتخاذ تصمیم و تصویب وامها و اعتباراتی که شرکت برای سرمایه‌گذاری اخذ مینماید و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.

6 ـ تصویب پیشنهادات مربوط به وثیقه گذاردن سهام شرکت در شرکتها و واحدهای تابعه همچنین فروش اموال منقول و یا وثیقه گذاردن اموال شرکت به ‌پیشنهاد مدیر عامل

7 ـ نظارت بر اجرای برنامه‌های جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.

8 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع دیگری که از طرف رئیس هیئت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه پیشنهاد میشود.

9 ـ اجرای تصمیمات مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوطه.

10 ـ پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه به مجمع عمومی فوق‌العاده.

11 ـ بررسی و پیشنهاد تشکیلات شرکت برای تصویب مجمع عمومی پس از تائید سازمان امور اداری و استخدامی کشور

12 ـ بررسی و پیشنهاد سازش در دعاوی و یا ارجاع آن به داوری برای طرح در مجمع عمومی.

ماده 19 ـ وظایف و اختیارات مدیر عامل:
‌مدیر عامل که رئیس هیئت مدیره نیز میباشد برای مدت 3 سال انتخاب و بالاترین مرجع امور اجرائی شرکت بوده و علاوه بر اختیار استخدام و اخراج کارکنان و‌تعیین حقوق و ترفیع آنان و بطور کلی انجام امور داخلی و اداری شرکت در حدود بودجه مصوب و آئیننامه‌ها و مقررات مربوط دارای وظایف و اختیارات زیر‌میباشد.

1 ـ اجرای تصمیمات هیئت مدیره با رعایت مقررات قانونی

2 ـ نمایندگی سهام شرکت در مجمع عمومی شرکتها و واحدهائیکه تمام یا قسمتی از سهام آنان به شرکت تعلق دارد با حق تفویض این اختیار با مسئولیت‌خود به هر یک از کارمندان شرکت.

3 ـ نمایندگی شرکت در کلیه مراجع قضائی و اداری با حق توکیل غیر.

4 ـ تفویض قسمتی از اختیارات خود و حق امضاء با مسئولیت خود به معاونین و یا کارمندان دیگر.

5 ـ تهیه ترازنامه و حساب سود و زیان و ارائه آن به هیئت مدیره جهت تصویب و تقدیم به مجمع عمومی

6 ـ گزارش کار و تنظیم برنامه و بودجه شرکت و ارائه آن به هیئت مدیره جهت تصویب و تقدیم به مجمع عمومی

7 ـ اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات شرکت به استثنای آنچه که از وظایف مجمع عمومی و هیئت مدیره است، در چهارچوب سیاستهای‌ مصوب شرکت.

ماده 20 ـ بازرس (‌حسابرس) شرکت:
‌بازرس (‌حسابرس) شرکت سازمان حسابرسی میباشد که قانوناً عهده‌دار وظایف بازرسی خواهد بود.

سایر مقررات

ماده 21 ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند همان سال خاتمه می‌یابد به استثناء سال اول که از زمان تأسیس تا آخر اسفند‌همان سال میباشد.

ماده 22 ـ حسابهای شرکت در آخر اسفند ماه هر سال بسته میشود و ترازنامه و حساب سود و زیان پایان سال شرکت حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد تنظیم‌و یک نسخه از آن 15 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به بازرس جهت اقدام تسلیم میگردد.

ماده 23 ـ ارزیابی دارائیهای شرکت طبق موازین و اصول متداول و پذیرفته شده حسابداری بعمل می‌آید در ترازنامه باید استهلاک اموال و اندوخته‌های لازم ‌در نظر گرفته شود ولو آنکه پس از وضع استهلاک و اندوخته‌ها سودی باقی نماند پائین آمدن ارزش دارائی ثابت در اثر استهلاک مال خواه بر اثر تغییرات فنی و‌خواه بعلل دیگر باید در استهلاک منظور گردد.

تبصره ـ برای جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارائی و زیانها و هزینه‌های احتمالی باید ذخیره لازم منظور گردد.

ماده 24 ـ تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان از طرف مجمع عمومی برای هیئت مدیره به منزله مفاصا حساب خواهد بود.

ماده 25 ـ اندوخته‌های قانونی و اختیار و ذخیره استهلاک طبق مقررات مندرج در قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جای مملکتی و رعایت مندرجات این ‌اساسنامه خواهد بود.

ماده 26 ـ کلیه اوراق ـ چکها و اسناد تعهدآور به امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره دارای اعتبار میباشد.

ماده 27 ـ کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده تابع قانون تجارت و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و سایر قوانین و مقررات جاری مملکتی ‌است.

نخست‌وزیر‌ - میرحسین موسوی