هیئت وزیران در جلسه مورخ 14/5/1368بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد ماده 32 قانون توزیع عادلانه آب مصوب 16/12/1361 مجلسشورای اسلامی تصویب نمودند. مؤسسه تحقیقات منابع آب (تماب) به سازمان تحقیقات منابع آب (شرکت سهامی) تبدیل و مطابق اساسنامه زیر اداره شود:
اساسنامه سازمان تحقیقات منابع آب (تماب)
مصوب 1368,05,14
فصل اول کلیات
ماده 1 ـ نام شرکت: شرکت سهامی سازمان تحققات منابع آب که به اختصار تماب نامیده میشود و از این پس در این اساسنامه بعنوان سازمان از آننام برده خواهد شد.
ماده 2 ـ مرکز شرکت: مرکز اصلی سازمان شهر تهران است و حوزه عمل آن با تصویب مجمع عمومی تعیین میگردد سازمان دارای شخصیت حقوقی واستقلال مالی است.
تبصره ـ سازمان میتواند با تصویب مجمع عمومی در نقاط دیگر به تشکیل شعب مبادرت نماید.
ماده 3 ـ سرمایه: سرمایه سازمان عبارت از مبلغ ده میلیون ریال است که به یکصد سهم یکصد هزار ریالی تقسیم محل دارائیها و اموال مؤسسه تحقیقات منابع آب که توسط کارشناس منتخب وزارت نیرو ارزیابی و جزء دارائیهای سازمان منظور خواهد شد تأمین میگردد. سرمایه شرکت کلاً متعلق به دولت است.
ماده 4 ـ سایر اموال و دارائیهای منقول و غیر منقول مؤسسه تحقیقات منابع آب به عنوان اموال و دارائیهای سازمان محسوب میگردد.
ماده 5 ـ مدت: مدت سازمان نامحدود است.
ماده 6 ـ هدف: هدف از تشکیل سازمان تحقیقات منابع آب عبارتست از انجام تحقیقات و مطالعات بنیادی در زمینه منابع آب و نیز ارائه طریق جهت بهبود کمی و کیفی منابع آب با استفاده از روشهای نوین و تبادل اطلاعات علمی با مؤسسات معتبر تحقیقات داخلی و خارج در راستای برنامه ریزیمنابع آب.
ماده 7 ـ وظایف سازمان بدون اینکه منحصر به موارد زیر باشد عبارتست از:
الف ـ انجام آزمایشها هیدرولیکی به کمک مدلهای تأسیسات و سازههای آبی به منظور ارائه بهترین راه حل، به لحاظ تعیین مشخصات طرح نهائی.
ب ـ انجام آزمایشهای مربوط به سواحل و ساختمانهای دریائی
پ ـ انجام بررسیهای مربوط به رسوبات دریاچههای پشت سدها و مطالعات جریانهای غلیظ.
ت ـ درجه بندی (کالیبراسیون) و تنظیم وسائل اندازهگیری آب.
ث ـ مطالعه کنترل پایداری و ایمنی سدها به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارات اساسی به آنها.
ج ـ انجام خدمات قراردادی در زمینه بررسیهای مربوط به منابع آب با استفاده از ایزوتوپهای محیطی و یا ردیابهای رادیواکتیو.
چ ـ خدمات قراردادی در زمینه بررسی مسائل منابع آب به وسیله مدلهای ریاضی و الکتریکی.
ح ـ همکاری با مؤسسات داخلی و بینالمللی در جهت تهیه و اجرای برنامههای مشترکی در ارتباط با فعالیتهای سازمان.
خ ـ برقراری ارتباط علمی و فنی با سازمانهای داخلی و بینالمللی، به منظور تبادل اطلاعات مربوطه.
د ـ آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص از طریق مشارکت در برنامههای آموزش داخل و یا خارج از کشور با همکاری وزارت فرهنگ و آموزشعالی
ذ ـ اقدام به انعقاد قراردادهای استخدام، یا خدمات و یا مشاوره با مؤسسات و اشخاص اعم از داخلی و یا خارجی با رعایت مقررات مربوطه.
فصل دوم ـ ارکان سازمان
ماده 8 ـ سازمان دارای ارکان زیر است:
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیئت مدیره
ج ـ مدیر عامل
د ـ بازرس
مجمع عمومی
ماده 9 ـ مجمع عمومی بر دو نوع است:
الف ـ مجمع عمومی عادی
ب ـ مجمع عمومی فوقالعاده
مجامع عمومی عادی یا فوقالعاده با رعایت ماده 95 قانون تجارت تشکیل میشود.
ماده 10 ـ مجمع عمومی شرکت مرکب از است از وزیر نیرو که ریاست مجمع عمومی را بر عهده خواهد داشت وزیر امور اقتصادی و دارای و وزیربرنامه و بودجه.
ماده 11 ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار، یکبار در ششماهه اول هر سال برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یکبار درششماهه دوم برای تصویب بودجه و خطمشی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه قرار میگیرد و جزء وظایف مجمع عمومی میباشد، تشکیلمیشود.
ماده 12 ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی بشرح ذیل است:
الف ـ تعیین خط مشی کلی سازمان و تصویب برنامه عملیات سازمان.
ب ـ رسیدگی و تصویب بودجه سازمان
ج ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه سازمان و ترازنامه و حساب سود و زیان پس از استماع گزارش بازرس (حسابرس)
د ـ انتخاب اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل
هـ ـ انتخاب بازرس (حسابرس)
و ـ تصویب تشکیلات و آئیننامههای اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی سازمان.
ز ـ تصویب عضویت سازمان در مجامع و سازمانهای علمی بینالمللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ح ـ تعیین حقوق و مزایای اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل با رعایت مقررات مربوط و همچنین تعیین حقالزحمه بازرس (حسابرس)
ط ـ اتخاذ تصمیم در مورد اخذ وام و اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور بنا بر پیشنهاد هیئت مدیره.
ک ـ اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات لاوصول سازمان
ل ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره در مورد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی با رعایتمقررات مربوط.
م ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که در حدود وظایف شرکت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط در دستور مجمع گذارده شده است.
ماده 13 ـ مجمع عمومی فوقالعاده در مواقع لازم جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موضوعات ذیل طبق تصمیم رییس مجمع عمومی یا بدرخواست کتبی حداقل دو نفر از اعضاء هیئت مدیره یا بازرس تشکیل میگردد.
الف ـ هر گونه تغییر در مفاد اساسنامه یا اصلاح آن.
ب ـ کاهش یا افزایش سرمایه
ج ـ انحلال شرکت و انتخاب مدیران تصفیه.
ماده 14 ـ جلسات مجمع عمومی با حضور کلیه اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
ماده 15 ـ جلسات مجمع عمومی به دعوت کتبی رئیس مجمع عمومی و یا مدیر عامل و یا تقاضای کتبی بازرس تشکیل خواهد شد.
تبصره ـ در دعوتنامه مربوط به تشکیل جلسات مجمع عمومی که حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه برای اعضاء ارسال میشود، دستورجلسه،روز و ساعت و محل انعقاد درج خواهد شد. هیچ موضوعی را نمیتوان در مجمع عمومی مطر نمودن مگر آن که قبلا جزء دستور قرارداده شده باشد.
ماده 16 ـ به منظور تسهیل و تسریع در امور سازمان اعضاء مجمع عمومی میتوانند اختیارات خود را جزء در مورد تغییر یا اصلاح اساسنامه و تغییر درسرمایه و انحلال سازمان به رییس مجمع تفویض نمایند، در اینصورت تصمیمات رئیس مجمع مصوبات مجمع عمومی تلقی خواهد شد.
ماده 17 ـ از مذاکرات و تصمیمات مجامع عمومی صورتجلسهای توسط منشی تهیه شده و به امضاء کلیه اعضاء مجمع عمومی یک نسخه اینصورتجلسه در مرکز شرکت نگهداری میشود.
هیئت مدیره
ماده 18 ـ هیئت مدیره سازمان مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علیالبدل خواهد بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت 3 سال انتخابمیشوند و تا موقعی که تجدید انتخاب بعمل نیامده در مقام خود باقی خواهند ماند. انتخاب مجدد اعضای سابق بلامانع است.
ماده 19 ـ وظایف و اختیارات هیئت مدیره بشرح زیر میباشد:
الف ـ تنظیم خط مشی و برنامه عملیات سازمان جهت طرح در مجمع عمومی
ب ـ بررسی و تأیید بودجه و ترازنامه و حساب و سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه سازمان برای تسلیم به مجمع عمومی
ج ـ بررسی و تأیید تشکیلات و آئیننامه های استخدامی و مالی و معاملاتی با رعایت مقررات مربوط جهت پیشنهاد به مجمع عمومی
د ـ پیشنهاد تحصیل وام یا اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور به مجمع عمومی
هـ ـ پیشنهاد تأسیس شعبه در دیگر نقاط کشور به مجمع عمومی
و ـ پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی به مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط.
ز ـ پیشنهاد تغییرات در سرمایه سازمان به مجمع عمومی
ح ـ پیشنهاد تغییر و اصلاحات در مواد اساسنامه به مجمع عمومی
ط ـ تصویب برنامهها و طرحهای تحقیقاتی سازمان
ی ـ بررسی و تأیید آئیننامه های داخلی لازم برای اداره امور سازمان
ک ـ بررسی و پیشنهاد نسبت به تشکیل کمیتههائی که در ارتباط با وظایف سازمان مورد نیاز خواهد بود.
ل ـ اجرای مصوبات مجمع عمومی
م ـ تشخیص مطالبات مشکوکالوصول و بررسی و پیشنهاد درباره مطالبات لاوصول جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی
ن ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که رییس هیئت مدیره و مدیر عالم در هیئت مدیره مطرح مینماید مگر در مواردی که از وظایف مراجعصلاحیتدار دیگر باشد.
س ـ بررسی و تأیید صلاحیت علمی و تخصصی متقاضیان مشاغل اعضای هیئت علمی با رعایت مقررات مربوطه.
ع ـ رسیدگی به اموری که طبق مفاد آئیننامه استخدامی هیئت علمی به هیئت مدیره محول میگردد.
ماده 20 ـ اداره جلسات هیئت مدیره با رئیس هیئت مدیر میباشد و در صورت غیبت هر یک از اعضاء اصلی، عضو علیالبدل به جانشینی او به دعوت رئیس هیئت مدیره سازمان در جلسه شرکت کرده و رأی خواهد داد.
ماده 21 ـ جلسات هیئت مدیره با حضور کلیه اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود. عضوی که در اقلیت باشد باید دلایل خود را با توضیح کافی در صورتجلسه ای که به امضای کلیه اعضاء هیئت مدیره میرسد قید نماید.
ماده 22 ـ هیئت مدیره سازمان دارای دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات با ذکر نظرات اقلیت در آن ثبت و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه خواهد رسید.
مدیر عامل
ماده 23 ـ مجمع عمومی یکی از اعضاء اصلی هیئت مدیره را بسمت رئیس هیئت مدیره و یکی از اعضاء اصلی دیگر را بسمت مدیر عامل برای مدت دو سال انتخاب مینماید انتخاب رئیس هیئت مدیره به سمت مدیر عامل سازمان بلامانع است
تبصره ـ هیئت مدیره میتواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید.
ماده 24 ـ مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی سازمان و کلیه مصوبات هیئت مدیره توسط وی لازم الاجراء خواهد بود.
ماده 25 ـ مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از کارکنان سازمان به تشخیص و مسئوولیت خود تفویض نماید.
ماده 26 ـ وظایف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر است:
الف ـ نمایندگی سازمان در برابر مراجع قضایی و اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی یا خارجی با حق انتخاب وکیل.
ب ـ انجام کلیه امور استخدامی در حدود تشکیلات و بودجه و مقررات مربوط و امضای کلیۂ نامهها و مکاتبات سازمان
ج ـ اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره و انجام کلیه امور اجرائی سازمان با رعایت مقررات این اساسنامه آئیننامه های مربوط.
د ـ اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات سازمان به استثنای آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیئت مدیره است.
هـ ـ نظارت بر حسن اجرای اساسنامه و آئیننامه های سازمان و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور سازمان در حدود قوانین و مقررات مربوط.
و ـ امضاء کلیه اوراق و اسناد تعهدآور به نمایندگی سازمان
ماده 27 ـ کلیه چکها، قراردادها و اوراق و اسناد تعهدآور سازمان به امضای مشترک مدیر عامل و یکی از اعضاء هیأت مدیره به انتخاب هیأت مدیرهمعتبر خواهد بود.
ماده 28 ـ مدیر عامل آئیننامهها و تشکیلات و بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه را با رعایت مقررات مربوط تهیه وجهت تأیید و تقدیم به مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم خواهد کرد. بعلاوه نسخهای از ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه راحداقل یکماه قبل از روز تشکیل مجمع عمومی به منظور رسیدگی و اظهار نظر به بازرس سازمان تسلیم مینماید.
بازرس
ماده 29 ـ بازرس قانون سازمان حسابرس میباشد.
سایر مقررات
ماده 30 ـ سازمان مجاز است با توجه به امکانات فنی، علمی و تحقیقاتی خود خدمات لازم را در زمینههای مرتبط با فعالیت سازمان به سایر دستگاههاو مؤسسات اعم از دولتی یا خصوصی در قبال حقالزحمه متناسب ارائه نماید.
ماده 31 ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال آغاز و آخر اسفند ماه همان سال به پایان میرسد به استثنای سال اول که ابتدای آن تاریختشکیل سازمان و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده 32 ـ سازمان میتواند برای انجام خدمات پژوهشی و آموزشی با رعایت مقررات مربوطه از خدمات مشاورهای و کارشناسان خارجی استفاده نماید.
ماده 33 ـ کلیه هدایا و کمکهای دریافتی سازمان مستقیماً به حساب خاص ازمان واریز میشود و بر اساس ضوابط و آئیننامه مالی که به تصویبمجمع عمومی سازمان میرسد، هزینه میگردد.
ماده 34 ـ سازمان مکلف است ظرف مدت ششماه آئیننامه های مقرر در این اساسنامه را تهیه و پس از تصویب مجمع عمومی به مرحله اجراء درآورد تا موقعی که این آئیننامهها به تصویب نرسیده مقررات قبلی به وقت خود باقی است.
ماده 35 ـ مقرراتی که مغایر با این اساسنامه باشد در حدودی که مغایرت دارد نسبت به سازمان مجری نخواهد بود و مواردی نیز که در این اساسنامه پیش بینی نشده است قانون تجارت حاکم خواهد بود.
نخست وزیر - میرحسین موسوی