هیأت وزیران در جلسه مورخ 4/12/1381 بنا به پیشنهاد شماره 100/20/69431 مورخ 4/12/1381 وزارت نیرو و به استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379ـ اساسنامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (مادر تخصصی) را به شرح ذیل تصویب نمود:
اساسنامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (مادر تخصصی)
مصوب 1381,12,04با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول ـ کلیات و سرمایه
ماده 1ـ نام شرکت، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است که در این اساسنامه شرکت نامیده میشود.
ماده 2ـ هدف از تشکیل شرکت، ساماندهی فعالیتهای تصدی وزارت نیرو در امور آب و فاضلاب شامل مدیریت صحیح، نظارت و ارزیابی عملکرد، هدایت و راهبری، افزایش بازدهی و بهره وری و استفاده مطلوب از امکانات شرکتهای زیرمجموعه در چارچوب سیاستهای وزارت نیرو و همچنین کارگزاری وزارت نیرو برای انجام نظارتها و تدوین برنامهها میباشد.
ماده 3ـ مرکز اصلی شرکت تهران است و شرکت میتواند با رعایت قوانین و مقررات و تصویب مجمع عمومی برای اجرای عملیات مقرر در این اساسنامه شعب یا نمایندگیهایی تأسیس نماید.
ماده 4ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت سهامی (خاص) اداره میشود.
این شرکت و کلیه شرکتهای زیرمجموعه دارای استقلال مالی میباشند و مشمول ضوابط، قوانین و مقررات مصرح در قوانین ذی ربط بوده و طبق اساسنامه، اصول بازرگانی و آییننامههای استخدامی، مالی و معاملاتی خود اداره میشوند.
ماده 5ـ مدت (شرکت) نامحدود است.
ماده 6 (اصلاحی 16/02/1386)ـ سرمایه شرکت مبلغ (4/962/606/900/000) ریال میباشد که به (496/260/690) سهم (10/000) ریالی با نام منقسم میشود و صددرصد (100%) سهام متعلق به دولت است.
تبصره ـ تغییرات سرمایه با رعایت قوانین مربوط صرفاً با تصویب مجمع عمومی فوقالعاده خواهد بود.
فصل دوم ـ موضوع فعالیت و وظایف شرکت
ماده 7ـ موضوع فعالیت و وظایف شرکت به شرح زیر است:
1ـ مدیریت سهام و سرمایههای شرکت در صنعت آب و فاضلاب.
2(اصلاحی 13/07/1382)ـ انجام هرگونه فعالیت در راستای آبرسانی برای مصارف خانگی، عمومی، صنعتی، تجاری و غیره و جمعآوری، انتقال و تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب و سرمایهگذاری از طریق شرکتهای زیر مجموعه و یا در صورت لزوم با تصویب مجمع عمومی توسط خود شرکت
3ـ مدیریت و نظارت بر ایجاد و بهرهبرداری از تأسیسات مرتبط با این امور و انجام کلیه معاملات مربوط که برای تحقق اهداف شرکت لازم میباشد از طریق شرکتهای زیرمجموعه و یا در صورت لزوم با تصویب مجمع عمومی توسط خود شرکت.
4ـ تهیه و تدوین پیشنهادهای لازم در زمینه سیاستگذاری و راهبری و توسعه صنعت آب و فاضلاب کشور و ارائه آن به وزارت نیرو.
5ـ ارائه مشاوره و خدمات مدیریتی، فنی و مهندسی مرتبط به شرکتهای فعال در صنعت آب و فاضلاب کشور.
6ـ مطالعه، برنامه ریزی، تهیه طرح، مدیریت، نظارت و هماهنگی در اجرای طرحهای آب و فاضلاب با رعایت ضوابط وزارت نیرو.
7ـ انجام امور تحقیقاتی مرتبط با صنعت آب و فاضلاب و برنامهریزی آموزشی به منظور ارتقای سطح علمی کارکنان و مدیران شرکت و شرکتهای زیرمجموعه.
8ـ تهیه و تدوین استانداردها، دستورالعملها و آییننامههای عملیاتی مربوط به امور آب و فاضلاب در زمینههای امور مهندسی و توسعه، بهرهبرداری، مدیریت مصرف آب و کاهش تلفات، امور مشترکان، امور مالی، نیروی انسانی و امور تحقیقات و ضوابط ناظر بر روابط شرکتهای زیرمجموعه با مشترکان به منظور ارائه خدمات بهتر و ارائه آنها به وزارت نیرو برای تصویب.
9ـ عضویت و شرکت در کنفرانسها و انجمنهای بینالمللی مربوط در صورت موافقت وزیر نیرو.
10ـ تدوین و پیشنهاد تعرفههای سالیانه آب و فاضلاب به وزارت نیرو جهت سیر مراحل تصویب و انجام هماهنگیهای مربوط با دستگاههای ذی ربط و نظارت بر اعمال تعرفهها در شرکتهای آب و فاضلاب.
11ـ اجرای طرحهای مرتبط با آب و فاضلاب شهرها و روستاها، صنایع و تأسیسات وابسته از طریق شرکتهای زیرمجموعه و نظارت ستادی بر اجرای آنها از طرف وزارت نیرو.
12ـ برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور تأمین منابع مالی، جلب مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی و همچنین جلب سرمایه براساس ضوابط و مقررات مربوط به منظور توسعه ظرفیتهای اجرای طرحهای آب و فاضلاب و بهرهبرداری از تأسیسات مربوط.
13ـ انجام حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی جهت انجام امور مطالعاتی، اجرایی، تولیدی، بهرهبرداری و نگهداری طرحهای آب و فاضلاب و تأسیسات مربوط به منظور کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و ارتقای سطح خدمات.
14ـ ایجاد هماهنگی در اجرای طرحهای تأمین آب شهری و روستایی و تحویل و تحول آنها بین سازمانهای آب منطقهای و شرکتهای آب و فاضلاب.
15ـ اعمال مدیریت سهام و تشکیل جلسات مجامع عمومی شرکتهای آب و فاضلاب برای بررسی بودجه و صورتهای مالی و اتخاذ تصمیم در ارتباط با آنها و نیز مدیریت کلان و راهبری شرکتهای زیرمجموعه و تعیین نمایندگان تامالاختیار در مجامع عمومی این گونه شرکتها و نظارت ستادی بر فعالیتها و انجام حسابرسی داخلی آنها.
16ـ اخذ هرگونه وام و تسهیلات مالی از منابع داخلی و خارجی، عرضه اوراق قرضه و مشارکت داخلی و پیش فروش انشعاب و سایر روشهای تأمین منابع مالی با اخذ مجوز از مراجع قانونی ذی ربط.
17ـ مدیریت، توسعه و تأمین منابع مالی صنعت آب و فاضلاب و استفاده بهینه از این منابع از طریق برقراری تسهیلات و گردش منابع مالی فیمابین شرکت و شرکتهای زیرمجموعه و تضمین این شرکتها جهت اخذ وام و تسهیلات با رعایت ضوابط و دستورالعملهای مصوب مجمع عمومی.
18ـ مبادرت به هر گونه فعالیت که با هدف شرکت مرتبط باشد.
فصل سوم ـ ارکان شرکت
ماده 8ـ ارکان شرکت به شرح زیر میباشد:
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیأت مدیره و مدیرعامل
ج ـ بازرس و حسابرس
ماده 9ـ مجمع عمومی شرکتاز اشخاصزیرکه نمایندگی سهام دولت را دارا میباشند، تشکیل میشود:
الف ـ وزیر نیرو (رئیس مجمع عمومی)
ب ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
ج ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
دـ وزیر کشور
هـ ـ وزیر مسکن و شهرسازی
ماده 10ـ مجامع عمومی شرکت عبارتند از:
1ـ مجمع عمومی عادی
2ـ مجمع عمومی فوقالعاده
ماده 11ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و تصویب بودجه شرکت و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستورجلسه تشکیل خواهد شد.
ماده 12ـ مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضا و مجمع عمومی فوقالعاده با حضور حداقل چهار عضو رسمیت خواهد داشت. تصمیمات در مجمع عمومی عادی همواره با سه رأی و در مجمع عمومی فوقالعاده با چهار رأی موافق معتبر خواهد بود. دعوت مجمع عمومی اعم از عادی یا فوقالعاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه حداقل ده روز قبل از انعقاد مجمع عمومی کتباً توسط رئیس مجمع عمومی یا رئیس هیأت مدیره از نمایندگان سهام به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع قرار دارد باید همراه دعوتنامه برای اعضای مجمع ارسال شود.
ماده 13ـ وظایف مجمع عمومی عادی عبارتست از:
1ـ بررسی و تصویب خط مشی و برنامه عملیاتی شرکت.
2ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه، صورتهای مالی، صورتهای مالی تلفیقی و بودجه شرکت.
3ـ انتخاب رئیس و اعضای هیأت مدیره شرکت براساس پیشنهاد وزیر نیرو برای مدت دو سال.
4ـ انتخاب بازرس و حسابرس شرکت.
5ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوختهها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
6ـ تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای موظف هیأت مدیره و حقالزحمه بازرس و حسابرس و انتخاب روزنامه کثیرالانتشار.
7ـ بررسی و تصویب ساختار کلان شرکت و تعیین سقف پستهای موردنیاز و برنامههای جذب نیروی انسانی شرکت.
8ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس شرکت جدید یا مشارکت در سایر شرکتها با رعایت قوانین و مقررات.
9ـ پیشنهاد آییننامههای مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیئت وزیران برای تصویب.
10ـ تصویب اخذ وام و اعتبار از منابع داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط.
11ـ تصویب و ابلاغ ضوابط مشخص سرمایهگذاری برای شرکتهای زیرمجموعه.
12ـ اتخاذ تصمیم نسبت به رفع اختلاف شرکت با سایرین از نظر ارجاع موارد به داوری و یا صلح و سازش با آنها.
13ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که با رعایت مقررات این اساسنامه در دستور مجمع عمومی عادی قرار میگیرد.
ماده 14ـ وظایف مجمع عمومی فوقالعاده به شرح زیر میباشد:
1ـ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت.
2ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت و پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.
3ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت در چارچوب قانون و پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.
ماده 15ـ هیأت مدیره شرکت مرکب از سه یا پنج عضو اصلی خواهد بود که با تصویب مجمع عمومی عادی از بین افراد صاحب نظر در تخصصهای مرتبط با فعالیتهای شرکت برای مدت دو سال انتخاب میشوند و پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دورههای بعد بلامانع است.
تبصره 1ـ رئیس هیأت مدیره که سمت مدیرعامل (معاون وزیر نیرو به استناد مفاد ماده (17) قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب 1369) را دارد توسط وزیر نیرو انتخاب میشود.
تبصره 2ـ اعضای هیأت مدیره به صورت تمام وقت در شرکت اشتغال داشته و به ترتیبی که هیأت مدیره مشخص مینماید راهبری حوزهای از فعالیتهای شرکت و یا تعدادی از شرکتهای زیرمجموعه را عهدهدار خواهند بود.
ماده 16ـ مجمع عمومی عادی میتواند دو نفر عضو علیالبدل به عنوان جایگزین اعضای اصلی هیأت مدیره انتخاب کند. در صورت فوت یا استعفا یا هر دلیل دیگر که ادامه فعالیت یک یا دو نفر از اعضای اصلی هیأت مدیره غیرممکن گردد، اعضای علیالبدل با تشخیص رئیس مجمع عمومی جایگزین خواهند شد.
ماده 17ـ جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات موردنظر با اکثریت مطلق آرای موافق اعضا اتخاذ خواهد گردید.
ماده 18ـ جلسات هیأت مدیره حداقل هر ماه یک بار و به طور منظم در محل شرکت تشکیل و دستورجلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رییس هیأت مدیره برای اعضا ارسال خواهد شد.
ماده 19ـ هیأت مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیأت مدیره در آن با درج نظر مخالفان ثبت و به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسؤولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیأت مدیره با رییس هیأت مدیره میباشد.
ماده 20ـ اعضای هیأت مدیره شرکت و شرکتهای تابع حق پذیرش هیچ سمتی در سایر شرکتهای مادر تخصصی و شرکتهای زیرمجموعه آنان را ندارند.
ماده 21ـ هیئت مدیره شرکت برای انجام هرگونه عملیات و معاملاتی که مربوط به موضوع فعالیت شرکت بوده و اتخاذ تصمیم درباره آنها صریحاً در صلاحیت مجامع عمومی قرار نگرفته باشد دارای اختیارات کامل است. هیأت مدیره به ویژه اختیارات زیر را دارا میباشد:
1ـ تأیید آییننامههای مالی، معاملاتی، استخدامی و رفاهی شرکت و ارائه آن به مجمع عمومی عادی .
2ـ پیشنهاد آییننامههای مالی، معاملاتی و استخدامی شرکتهای تابع به هیئت وزیران برای تصویب.
3ـ تأیید خط مشی شرکت و برنامه عملیاتی مدیرعامل شرکت (متضمن اهداف و برنامهها) و ارائه آنها به مجمع عمومی عادی.
4ـ رسیدگی و تأیید بودجه و گزارش عملکرد سالانه و صورتهای مالی شرکت وصورتهای مالی تلفیقی برای ارائه آن به مجمع عمومی عادی برای تصویب.
5ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش سالانه صورتهای مالی و بودجه شرکتهای تابع.
6ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوختهها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکتهای تابع.
7ـ تعیین نمایندگان تامالاختیار برای شرکت در مجمع عمومی شرکتهای زیرمجموعه.
تبصره ـ هیئت مدیره شرکت، همزمان عهده دار وظیفه نمایندگی سهام شرکت مادر تخصصی در مجامع عمومی شرکتهای تابع میباشد.
8ـ تعیین اعضای هیأت مدیره شرکتهای تابع.
9ـ بررسی و ارائه نحوه استقرار سیستمهای پیشرفته مدیریتی در شرکت.
10ـ تدوین و تصویب ضوابط برقراری ارتباط و مبادله اطلاعات علمی، فنی، مهندسی و بازرگانی با مراکز تحقیقاتی و علمی داخل و خارج از کشور با رعایت مقررات.
11ـ تهیه برنامههای کوتاه مدت و میان مدت شرکت و پیشنهاد به مجمع عمومی.
12ـ رسیدگی و تأیید نحوه اخذ وام و اعتبار طبق بودجه مصوب به پیشنهاد مدیرعامل و با رعایت ضوابط مربوط و ارائه به مجمع عمومی عادی برای تصویب.
13ـ تدوین برنامه آموزشی در جهت تربیت و ارتقای کادر مدیریت در شرکتهای زیرمجموعه.
14ـ تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان شرکت و مصوبات مجمع عمومی.
15ـ انجام حسابرسی عملیاتی (داخلی) نسبت به عملیات و معاملات و مخارج شرکت و بازرسی در کلیه امور شرکت و شرکتهای تابع. انجام این وظیفه نباید در امور اجرایی جاری شرکت و شرکتهای تابع خللی وارد آورد.
16ـ تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیأت مدیره و حقالزحمه بازرس و حسابرس شرکتهای تابع.
17ـ تصویب سیاستها و خط مشی شرکتهای تابع در چارچوب مصوبات مجمع عمومی و وزارت نیرو.
18ـ بررسی و پیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه و یا انحلال شرکتهای تابع در چارچوب قانون.
19ـ بررسی و تصویب ساختار کلان و برنامه جذب نیروی انسانی شرکتهای تابع در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.
20ـ اتخاذ تصمیم درخصوص هر نوع مشارکت و سرمایهگذاری و تصویب نحوه اخذ وام و اعتبار توسط شرکتهای زیرمجموعه و نیز تضمین این شرکتها جهت اخذ وام و تسهیلات براساس مصوبات مجمع عمومی.
ماده 22ـ هیأت مدیره موظف است یک نسخه از صورتهای مالی شرکت و گزارش هیأت مدیره را در مهلت مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس و حسابرس شرکت ارسال نماید.
تبصره ـ مبنای تهیه و تنظیم و ارائه صورتهای مالی شرکت، استانداردهای لازمالاجرای حسابداری میباشد.
ماده 23ـ هیأت مدیره به مسؤولیت خود میتواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید.
ماده 24ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت بوده و در حدود قوانین و مقررات و این اساسنامه مسؤول اداره امور شرکت میباشد. مدیرعامل میتواند با مسؤولیت خود بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از کارکنان شرکت تفویض نماید.
ماده 25ـ موارد زیر از جمله وظایف مدیرعامل میباشد:
1ـ اجرای مصوبات مجامع عمومی و هیأت مدیره.
2ـ تهیه بودجه سالانه و صورتهای مالی شرکت و صورتهای مالی تلفیقی و ارائه آن به هیأت مدیره.
3ـ تهیه و تنظیم برنامههای عملیاتی شرکت و ارائه آن به هیأت مدیره.
4ـ اداره امور فنی، مالی و استخدامی شرکت.
5ـ مدیرعامل در حدود مقررات و آییننامه مصوب شرکت روشهای اجرایی را تعیین و پس از تصویب در هیأت مدیره اجرا مینماید.
6ـ پیشنهاد آییننامه مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیأت مدیره.
7ـ پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیأت مدیره.
8ـ عزل و نصب کلیه کارکنان شرکت و تعیین شغل، حقوق و دستمزد، پاداش، ترفیع و تنبیه آنها براساس مقررات و آییننامههای مصوب.
9ـ اعطای وکالتنامه لازم برای واگذاری شرکتهای زیرمجموعه مشمول واگذاری به سازمان خصوصیسازی در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.
ماده 26ـ کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و قراردادها و اسناد تعهدآور شرکت باید به امضای مدیرعامل یا نماینده وی و یکی از اعضای هیأت مدیره و یا نماینده منتخب هیأت مدیره برسد. مکاتبات اداری به امضای مدیرعامل و یا نماینده وی خواهد رسید. کلیه چکها علاوه بر افراد فوق به امضای ذی حساب نیز خواهد رسید.
ماده 27ـ مدیرعامل نماینده قانونی شرکت در کلیه مراجع اداری و قضایی بوده و برای دفاع از حقوق شرکت و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی حق توکیل به غیر را دارد. مدیرعامل میتواند با رعایت مقررات و پس از اخذ نظر هیأت مدیره نسبت به ارجاع موارد به داوری و یا پیشنهاد صلح و سازش به مجمع عمومی اقدام نماید.
ماده 28ـ در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر میباشد.
ماده 29ـ شرکت دارای بازرس و حسابرس خواهد بود که با تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد.
تبصره 1ـ اقدامات بازرس و حسابرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.
تبصره 2 (اصلاحی 10/12/1382)ـ مجمع عمومی در مواردی که بازرس اصلی را براساس «قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب 1372» انتخاب کرده باشد، می تواند بازرس علی البدل را نیز براساس همان قانون انتخاب نماید تا چنانچه بازرس و حسابرس اصلی قادر به انجام وظایف خود نباشد، حسب تشخیص رییس مجمع عمومی به وظایف خود عمل نماید.
فصل چهارم ـ صورتهای مالی
ماده 30ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه همان سال میباشد.
ماده 31ـ صورتهای مالی شرکت باید طبق استانداردهای حسابداری تهیه و در موعد مقرر در اختیار بازرس و حسابرس قرار داده شود.
فصل پنجم ـ سایر مقررات
ماده 32ـ این شرکت و شرکتهای زیرمجموعه از نظر سیاستها، برنامهها و فعالیتهای توسعه و بهره برداری تابع ضوابط و مقررات وزارت نیرو خواهد بود.
ماده 33ـ شرکت موظف است ظرف شش ماه آییننامههای لازم را تهیه و پس از تصویب مجمع عمومی به مرحله اجرا درآورد و تا موقعی که این آییننامهها به تصویب نرسیده است مقررات قبلی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به قوت خود باقی میباشد.
ماده 34ـ منظور از شرکت زیرمجموعه، شرکتی است که سهام آن به هر میزان متعلق به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور باشد. شرکت زیرمجموعهای که بیش از پنجاه درصد سهام آن متعلق به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور باشد شرکت تابع نامیده میشود.اسامی شرکتهای زیر مجموعه در جدول پیوست درج گردیده است
این متن به موجب نامه شماره 2675/30/81 مورخ 26/12/1381 شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رییس جمهور - محمدرضا عارف