اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران

هیئت وزیران در جلسه مورخ 7 /12 /1381 بنا به پیشنهاد شماره 100 /20 /69442 مورخ 7/ 12/ 1381 وزارت نیرو و به استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379-، اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران
مصوب 1381,12,07با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل اول ـ کلیات و سرمایه

ماده 1ـ نام شرکت، شرکت مدیریت منابع آب ایران است که در این اساسنامه شرکت نامیده می شود.

ماده 2ـ هدف از تشکیل شرکت ساماندهی فعالیتهای تصدی وزارت نیرو در امور آب شامل ساماندهی، هدایت، راهبری و پشتیبانی فنی، مهندسی، حقوقی، مالی و اداری شرکتهای زیرمجموعه در زمینه شناخت، مطالعه، توسعه، حفاظت، بهره برداری بهینه از منابع آب، تأسیسات و سازه های آبی و استحصال انرژی برق آبی و تأسیسات مربوط می باشد.

ماده 3ـ مرکز اصلی شرکت تهران است و شرکت می تواند با رعایت قوانین و مقررات برای اجرای عملیات مقرر در این اساسنامه شعب یا نمایندگیهایی با تصویب مجمع عمومی تأسیس نماید.

ماده 4ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و مستقل بوده و به صورت شرکت سهامی (خاص) اداره می شود. این شرکت و کلیه شرکتهای زیرمجموعه دارای استقلال مالی می باشند و طبق اساسنامه، اصول بازرگانی و آیین نامه های استخدامی، مالی، معاملاتی خود اداره می شوند.

ماده 5ـ مدت شرکت نامحدود است.

ماده 6ـ سرمایه شرکت مبلغ ده میلیون (000/ 000/ 10) ریال است که به یکصد سهم یکصد هزار (000/ 100) ریالی با نام تقسیم می گردد. صد در صد (100%) سهام متعلق به دولت است.

تبصره ـ تغییرات سرمایه با رعایت قوانین مربوط با پیشنهاد مجمع عمومی فوق العاده خواهد بود.

فصل دوم ـ موضوع فعالیت و وظایف شرکت

ماده 7ـ موضوع فعالیت شرکت عبارت است از مدیریت سهام و سرمایه های شرکت در شرکتهای زیرمجموعه و انجام هرگونه فعالیت در راستای شناخت، مطالعه، توسعه، حفاظت، بهره برداری بهینه از منابع آب، تأسیسات و سازه های آبی (به استثنای امور مربوط به توزیع آب، جمع آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب شهری و روستایی) و ظرفیتهای برق آبی اعم از مدیریت نظارت، سرمایه گذاری در چارچوب تکالیف مندرج در قوانین و مقررات مربوط و سیاستهای وزارت نیرو که از طریق شرکتهای زیرمجموعه و یا عنداللزوم با تصویب مجمع عمومی توسط شرکت انجام خواهد شد. موارد ذیل از جمله آن می باشد:

1ـ کارگزاری وزارت نیرو در اجرای قانون توزیع عادلانه آب و سایر قوانین و مقررات مربوط به آب، از جمله مدیریت و کنترل بهره برداری از منابع آب و انجام امور مطالعات پایه و حفاظت کمی و کیفی منابع آب.

2ـ بررسی و تدوین پیشنهادهای لازم در زمینه راهبردها، سیاستها، برنامه های بلندمدت و میان مدت بخش آب و ارایه آنها به وزارت نیرو.

3ـ اجرای برنامه ها و مصوبات وزارت نیرو.

4ـ جمع آوری، تهیه، تولید و تحلیل اطلاعات پایه مورد نیاز برای شناخت و رفتارسنجی کمی و کیفی منابع آب.

5ـ راهبری و انجام نظارت در شناخت، مطالعه و اجرای طرحهای تأمین و انتقال آب، شبکه های آبیاری و زهکشی، پایداری و ایمنی سدها، مهندسی رودخانه ها و سواحل، کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی و تولید انرژی برق آبی و همچنین راهبری و انجام نظارت در بهره برداری از تأسیسات و سازه های مربوط.

تبصره ـ تولید انرژی برق آبی توسط شرکتهای زیرمجموعه با رعایت دستورالعمل های بهره برداری و تحت مدیریت مرکز ملی راهبری و پایش شبکه سراسری برق کشور (دیسپاچینگ) خواهد بود.

6ـ تهیه، تدوین دستورالعمل ها و روشهای استفاده بهینه از منابع آب و ارایه آنها به وزارت نیرو برای تصویب.

7ـ انجام عملیات لازم به منظور نظارت در نحوه استفاده از منابع آب در بخشهای مختلف مصرف به نمایندگی از طرف وزارت نیرو و همچنین ترویج فرهنگ مدیریت مصرف به منظور بهینه سازی مصرف

8ـ تهیه دستورالعمل ها، ضوابط، معیارها و استانداردهای فنی و تخصصی مورد نیاز در زمینه احداث، نگهداری و بهره برداری از تأسیسات و سازه های آبی و ارایه آن به وزارت نیرو برای تصویب.

9ـ انجام اقدامات لازم برای توسعه تحقیقات، فن آوری، انتقال دانش فنی، اطلاع رسانی در زمینه های آب و انرژی برق آبی و نیز تأمین منابع مالی و پشتیبانی از اینگونه فعالیتها.

10ـ انجام اقدامات لازم به منظور آموزش و توسعه منابع انسانی و سایر عوامل مؤثر در ارتقای مدیریت و بهره وری در بهره برداری از تأسیسات و سازه های آبی و برق آبی.

11ـ حمایت از توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و تحقیقات در زمینه های تخصصی مرتبط با بخش آب و پشتیبانی از برنامه های تربیت متخصصان مورد نیاز بخش آب کشور.

12ـ عضویت در انجمنهای علمی و تخصصی داخلی و بین المللی در چارچوب قوانین و مقررات ذی ربط.

13ـ همکاری با مؤسسات داخل و خارج کشور و تبادل اطلاعات علمی برای انجام وظایف شرکت.

14ـ تدوین و پیشنهاد تعرفه های آب برای مشترکین شرکتهای زیرمجموعه به وزارت نیرو و انجام هماهنگیهای لازم با دستگاههای ذی ربط برای سیر مراحل قانونی تصویب و نظارت بر اعمال تعرفه ها در شرکتهای زیرمجموعه.

15ـ انجام معاملات و انعقاد قراردادهای مربوط به خرید و فروش عمده آب و انرژی برق آبی از طریق شرکتهای زیرمجموعه.

16ـ مدیریت، توسعه و تأمین منابع مالی بخش آب جهت سرمایه گذاری در تأسیسات تأمین آب، انتقال آب و انرژی برق آبی برابر برنامه های مصوب و استفاده بهینه از این منابع از طریق برقراری تسهیلات و گردش منابع مالی، فی ما بین شرکت و شرکتهای زیر مجموعه.

17ـ اتخاذ روشها و راهکارهای مدیریت مالی و اجرایی و تدابیر و راهکارهای لازم به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح و به موقع طرحها و انجام سایر فعالیتها.

18ـ اخذ هرگونه وام و تسهیلات مالی از منابع داخلی و خارجی، عرضه اوراق قرضه و مشارکت داخلی و پیش فروش اشتراک و سایر روشهای تأمین مالی و همچنین تضمین شرکتهای زیرمجموعه برای اخذ وام و تسهیلات با رعایت ضوابط و دستوالعملهای مصوب مجمع عمومی.

19ـ برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور تأمین منابع مالی، جلب مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی و همچنین جلب سرمایه بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به منظور توسعه ظرفیتهای اجرای طرحهای آب و بهره برداری از تأسیسات مربوط.

20ـ انجام اقدامات و پشتیبانی های لازم به منظور توسعه مشارکت بخش خصوصی کشور برای انجام امور مطالعاتی، اجرایی، بهره برداری و نگهداری طرحهای آب و برق آبی و تأسیسات مربوط بر اساس ضوابط و مقررات مربوط.

21ـ هماهنگی و تنظیم روابط فنی، مالی، اداری بین شرکتهای زیرمجموعه با یکدیگر و با شرکت.

22ـ ارزیابی از عملکرد سالانه شرکتهای زیرمجموعه در زمینه های مدیریت فنی، مالی، اداری و منابع انسانی.

23ـ تشکیل شرکت و مشارکت در شرکتهای دیگر که مرتبط با موضوع شرکت باشد با رعایت مقررات مربوط.

24ـ مبادرت به هرگونه فعالیت که با هدف شرکت مرتبط باشد.

فصل سوم ـ ارکان شرکت

ماده 8ـ ارکان شرکت به شرح زیر می باشد:
1ـ مجمع عمومی
2ـ هیئت مدیره و مدیرعامل
3ـ بازرس و حسابرس

الف ـ مجمع عمومی

ماده 9ـ مجمع عمومی از افراد زیر تشکیل می شود:
1ـ وزیر نیرو به عنوان رییس مجمع عمومی.
2ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی.
3ـ رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
4ـ وزیر جهاد کشاورزی.
5ـ وزیر صنایع و معادن.

ماده 10ـ مجامع عمومی شرکت عبارتند از:
1ـ مجمع عمومی عادی
2ـ مجمع عمومی فوق العاده

ماده 11ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی، صورتهای مالی تلفیقی، بررسی و تصویب بودجه شرکت و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل خواهد شد.

ماده 12ـ مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضاء و مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل چهار عضو رسمیت خواهد داشت. تصمیمات در مجمع عمومی عادی با سه رأی و در مجمع عمومی فوق العاده با چهار رأی موافق معتبر خواهد بود. دعوت مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه، توسط رییس مجمع عمومی به عمل خواهد آمد. دستور جلسه و سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع قرار دارد باید همراه دعوتنامه حداقل ده روز قبل از تشکیل، برای اعضای مجمع ارسال شود.

ماده 13ـ وظایف مجمع عمومی عادی عبارت است از:

1ـ بررسی و تصویب خط مشی و برنامه عملیاتی شرکت.

2ـ انتخاب رییس و اعضای هیئت مدیره شرکت به پیشنهاد وزیر نیرو برای مدت دو سال.

3ـ انتخاب بازرس و حسابرس شرکت.

4ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه، صورتهای مالی، صورتهای مالی تلفیقی و بودجه شرکت.

5(اصلاحی 10/12/1382)ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته ها و نحوه تقسیم سود [ویژه شرکت] با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

6ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره و حق الزحمه بازرس و حسابرس و انتخاب روزنامه کثیرالانتشار.

7ـ تصویب اخذ وام و اعتبار از منابع داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط.

8ـ بررسی و تصویب ساختار کلان شرکت و تعیین سقف پستهای مورد نیاز و برنامه های جذب و استخدام نیروی انسانی شرکت.

9(اصلاحی 10/12/1382)ـ پیشنهاد آیین نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیئت وزیران برای تصویب.

10ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس شرکت جدید یا مشارکت در سایر شرکتها طبق قوانین و مقررات مربوط.

11ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره در مورد صلح و سازش در دعاوی و ارجاع به داوری با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

12ـ تصویب و ابلاغ ضوابط تعیین اعضای هیئت مدیره، سازماندهی و ساختار نیروی انسانی شرکتهای زیرمجموعه.

13ـ تصویب و ابلاغ ضوابط سرمایه گذاری برای شرکتهای زیرمجموعه.

14ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انتقال سهام مشمول واگذاری متعلق به شرکت در شرکتهای زیرمجموعه.

15ـ تصویب ضوابط مربوط به تعیین حق الزحمه انجام امور کارگزاری.

16ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که با رعایت مقررات این اساسنامه در دستور مجمع عمومی عادی قرار می گیرد.

ماده 14ـ وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر می باشد:

1ـ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه در چارچوب قانون و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.

2ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت در چارچوب قانون و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.

3ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت در چارچوب قانون و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب.

ب ـ هیئت مدیره و مدیرعامل:

ماده 15ـ هیئت مدیره شرکت مرکب از سه یا پنج عضو خواهد بود که با تصویب مجمع عمومی عادی از بین افراد صاحب نظر در تخصصهای مرتبط با فعالیتهای شرکت برای مدت دو سال انتخاب و پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است.اعضای هیئت مدیره یک نفر را از بین خود به عنوان نایب رییس هیئت مدیره انتخاب خواهند نمود.

تبصره 1(اصلاحی 08/06/1396)- انتخاب معاون ذی ربط وزیر نیرو در امور آب از سوی مجمع عمومی به عنوان رییس هیئت مدیره شرکت بلامانع است.

تبصره 2(اصلاحی 08/06/1396)ـ هر یک از اعضای هیئت مدیره به استثنای رییس هیئت مدیره به صورت تمام وقت در شرکت یا شرکتهای تابعه اشتغال داشته و به ترتیبی که هیئت مدیره مشخص می نماید راهبری حوزه ای از فعالیتهای شرکت و یا تعدادی از شرکتهای زیرمجموعه را عهده دار خواهد بود.

ماده 16ـ مجمع عمومی عادی می تواند دو نفر عضو علی البدل به عنوان جایگزین اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب کند که در صورت فوت یا استعفا یا هر دلیل دیگر که ادامه فعالیت یک یا دو نفر از اعضای اصلی هیئت مدیره غیرممکن گردد، اعضای علی البدل با تشخیص رییس مجمع عمومی جایگزین خواهند شد.

ماده 17ـ جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای اعضا اتخاذ خواهد شد.

ماده 18ـ جلسات هیئت مدیره حداقل هر ماه یکبار و به طور منظم تشکیل و دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رییس هیئت مدیره برای اعضاء ارسال خواهد شد.

تبصره 1ـ اداره جلسات هیئت مدیره با رییس هیئت مدیره و در غیاب وی با نایب رئیس هیئت مدیره می باشد.

تبصره 2ـ جلسات هیئت مدیره در صورت لزوم با درخواست کتبی دو نفر از اعضای هیئت مدیره به طور فوق العاده تشکیل خواهد شد.

ماده 19ـ هیئت مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیئت مدیره در آن با درج نظر مخالفین ثبت و به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیئت مدیره با رییس هیئت مدیره می باشد.

ماده 20ـ اعضای هیئت مدیره شرکت و شرکتهای تابعه حق پذیرش هیچ سمتی (به صورت موظف و غیرموظف) در سایر شرکتهای مادرتخصصی و شرکتهای زیرمجموعه آنان را ندارند و حقوق و مزایای خود را از یکی از شرکتهایی که عهده دار وظایف هیئت مدیره در آن هستند دریافت خواهند نمود.

ماده 21ـ هیئت مدیره برای انجام هرگونه عملیات معاملاتی که مربوط به موضوع فعالیت شرکت بوده و اتخاذ تصمیم درباره آنها صریحاً در صلاحیت مجامع عمومی قرار نگرفته باشد دارای اختیارات کامل است. هیئت مدیره به ویژه اختیارات زیر را دارا می باشد:

1ـ پیشنهاد خط مشی و تأیید برنامه عملیاتی مدیریت شرکت و ارایه به مجمع عمومی عادی برای تصویب.

2ـ رسیدگی و تأیید بودجه و گزارش عملکرد سالانه و صورتهای مالی شرکت و صورتهای مالی تلفیقی و ارایه به مجمع عمومی برای تصویب.

3 (اصلاحی 10/12/1382)ـ تأیید آیین نامه های مالی، معاملاتی، استخدامی شرکت و ارایه آن به مجمع عمومی عادی.

4ـ بررسی و پیشنهاد اصلاح و یا تغییر مواد اساسنامه یا انحلال شرکت و یا شرکتهای تابعه در چارچوب قانون به مجمع عمومی شرکت مادرتخصصی.

5ـ پیشنهاد تغییرات در سرمایه شرکت به مجمع عمومی.

6ـ بررسی و تأیید آیین نامه های داخلی لازم برای اداره شرکت.

7ـ بررسی و پیشنهاد نسبت به تشکیل کارگروه های تخصصی مرتبط با وظایف.

8ـ پیشنهاد تحصیل وام یا اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری به مجمع عمومی.

9ـ پیشنهاد صلح و سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی به مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط.

10ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که رییس هیئت مدیره و مدیرعامل در هیئت مدیره مطرح می نماید مگر در مواردی که از وظایف مراجع صلاحیت دار دیگر باشد.

11ـ تعیین اعضای هیئت مدیره شرکتهای تابعه.

12ـ تعیین بازرس و حسابرس شرکتهای تابعه طبق قوانین و مقررات مربوط.

13ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی و بودجه سالانه شرکتهای تابعه.

14ـ تعیین نمایندگان تام الاختیار برای شرکت در مجمع عمومی شرکتهای زیرمجموعه.

تبصره ـ هیئت مدیره شرکت همزمان عهده دار وظیفه نمایندگی سهام شرکت مادرتخصصی درمجامع عمومی شرکتهای تابعه می باشد.

15ـ انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات و معاملات و فعالیتهای شرکت و شرکتهای تابعه، انجام این وظیفه نباید در امور اجرایی جاری شرکت و شرکتهای تابعه خللی وارد آورد.

16ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر نوع مشارکت و سرمایه گذاری توسط شرکتهای تابعه در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.

17ـ تدوین و پیشنهاد ضوابط سرمایه گذاری برای شرکتهای زیرمجموعه به مجمع عمومی.

18ـ تدوین برنامه های توسعه منابع انسانی برای تربیت و ارتقای کادر مدیریت در شرکتهای تابعه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

19ـ آماده سازی شرکتهای قابل واگذاری برای فروش با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

20ـ تصویب سیاستها و خط مشی های شرکتهای تابعه در چارچوب مصوبات مجمع عمومی و سیاستهای وزارت نیرو.

21ـ بررسی و تصویب ساختار کلان و برنامه جذب نیروی انسانی شرکتهای تابعه در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.

22ـ تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان شرکت و مصوبات مجمع عمومی.

ماده 22ـ هیئت مدیره موظف است یک نسخه از صورتهای مالی شرکت، صورتهای مالی تلفیقی شرکت و شرکتهای تابعه و گزارش هیئت مدیره را در مهلت مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس و حسابرس شرکت ارسال نماید.

تبصره ـ مبنای تهیه و تنظیم و ارایه صورتهای مالی شرکت استانداردهای لازم الاجرای حسابداری می باشد.

ماده 23ـ هیئت مدیره به مسئولیت خود می تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.

ماده 24ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت بوده و برای مدت دو سال از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن توسط هیئت مدیره انتخاب و با حکم وزیر نیرو منصوب می شود. مدیرعامل در حدود قوانین و مقررات و این اساسنامه مسئول اداره امور شرکت می باشد.مدیرعامل می تواند با مسئولیت خود بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از کارکنان شرکت تفویض نماید.

ماده 25ـ در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر می باشد.

ماده 26ـ موارد زیر از جمله وظایف مدیرعامل می باشد:

1ـ اجرای مصوبات مجامع عمومی و هیئت مدیره.

2ـ تهیه بودجه سالانه، صورتهای مالی و صورتهای مالی تلفیقی شرکت با شرکتهای تابعه و ارایه آن به هیئت مدیره.

3ـ تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی شرکت و ارایه آن به هیئت مدیره

4ـ اداره امور فنی، مالی، اداری و استخدامی شرکت.

5ـ پیشنهاد آیین نامه مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت در هیئت مدیره.

6ـ پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیئت مدیره در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.

7ـ تنظیم قراردادهای مربوط به بندهای (1) و (3) ماده (7) اساسنامه و ارایه آنها به هیئت مدیره جهت تصویب.

8ـ نظارت بر حسن اجرای اساسنامه و آیین نامه های شرکت و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور شرکت در حد قوانین و مقررات مربوط.

9ـ نمایندگی شرکت در برابر مراجع قضایی و اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی یا خارجی با حق انتخاب وکیل و وکیل در توکیل.

10ـ انجام کلیه امور استخدامی در حدود تشکیلات و بودجه و مصوبات مجمع عمومی.

11ـ اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات شرکت به استثنای آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیئت مدیره است.

ماده 27ـ کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و قراردادها و اسناد تعهدآور شرکت باید به امضای مدیرعامل و یا نماینده وی و یکی از اعضای هیئت مدیره و یا نماینده منتخب هیئت مدیره برسد و مکاتبات اداری به امضای مدیرعامل یا نماینده وی خواهد رسید. کلیه چکها علاوه بر امضای افراد فوق الذکر به امضای ذیحساب و یا نماینده وی نیز خواهد رسید.

ج ـ بازرس و حسابرس

ماده 28ـ شرکت دارای بازرس و حسابرس خواهد بود که طبق قوانین و مقررات مربوط با تصویب مجمع عمومی برای مدت یکسال انتخاب خواهد شد.

تبصره 1ـ اقدامات بازرس و حسابرس در اجرای و ظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.

تبصره 2(اصلاحی 10/12/1382)ـ مجمع عمومی در مواردی که بازرس اصلی را بر اساس قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ـ مصوب 1372 ـ‌ انتخاب کرده باشد می تواند بازرس علی البدل را نیز بر اساس همان قانون انتخاب نماید تا چنانچه بازرس و حسابرس اصلی قادر به انجام وظایف خود نباشد حسب تشخیص رییس مجمع عمومی به وظایف خود عمل نماید.

فصل چهارم ـ صورتهای مالی

ماده 29ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفندماه همان سال می باشد.

ماده 30ـ صورتهای مالی شرکت باید در موعد مقرر قانونی در اختیار بازرس قرارداده شود.

فصل پنجم ـ سایر مقررات

ماده 31ـ این شرکت و شرکتهای زیرمجموعه از نظر سیاستها، برنامه ها و فعالیتهای توسعه و بهره برداری تابع ضوابط و مقررات وزارت نیرو خواهند بود.

ماده 32(اصلاحی 10/12/1382)ـ شرکت مکلف است ظرف شش ماه آیین نامه های مقرر در این اساسنامه را تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران به مرحله اجرا درآورد تا موقعی که این آیین نامه ها به تصویب نرسیده مقررات قبلی به قوت خود باقی است.

ماده 33ـ منظور از شرکت زیرمجموعه، شرکتی است که سهام آن به هر میزان متعلق به شرکت باشد. شرکت زیرمجموعه ای که بیش از پنجاه درصد (50%) سهام آن متعلق به شرکت باشد شرکت تابعه نامیده می شود.اسامی شرکتهای زیرمجموعه در جدول پیوست درج گردیده است.

ماده 34(الحاقی 05/06/1393)- شرکت مجاز است در ازای ارایه خدمات موضوع ماده (7) با تصویب مجمع عمومی تا دو درصد از درآمدهای شرکت های آب منطقه ای و شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان و شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران را در قالب بودجه سالانه به منظور تأمین بخشی از هزینه های خود دریافت و با توجه به امکانات فنی، علمی و تحقیقاتی خود خدمات لازم را در زمینه های مرتبط با فعالیت شرکت به سایر دستگاهها و مؤسسات در قبال حق الزحمه ارایه نماید.

این اساسنامه به موجب نامه های شماره 2768 /30/ 82 مورخ 24 /1/ 1382 و شماره 2739 / 30/ 82مورخ 19 /1 /1382 شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.

معاون اول رییس جمهور- محمدرضا عارف

اسامی شرکتهای زیرمجموعه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران


ردیف

نام شرکت

درصد سهام

دولت

شرکت های دولتی تابعه وزارت نیرو

سهام هدف

1

آب منطقه ای تهران

100



2

آب منطقه ای فارس

100



3

آب منطقه ای کرمان

100



4

آب منطقه ای گیلان

100



5

آب منطقه ای مازندران و گلستان

100



6

آب منطقه ای خراسان

100



7

آب منطقه ای آذربایجان شرقی و اردبیل

100



8

آب منطقه اذربایجان غربی

100



9

آب منطقه ای سیستان و بلوچستان

100



10

آب منطقه ای غرب

100



11

آب منطقه ای هرمزگان

100



12

آب منطقه ای اصفهان

100



13

آب منطقه ای یزد

100



14

سازمان آب و برق خوزستان

100



15

شرکت توسعه منابع آب و خاک سیستان

100



16

سازمان آب استان زنجان


100


17

توسعه منابع آب و نیروی ایران


100


18

شرکت فراب


49


19

شرکت بهره برداری زاینده رود


49

49

20

شرکت بهره برداری مازندران


49

49

21

شرکت بهره برداری گلستان


49

49

22

شرکت بهره برداری گیلان


49

49

23

شرکت بهره برداری بوشهر


35

49

24

شرکت بهره برداری فارس


37

49

25

شرکت بهره برداری وحدت (مهاباد)


49

49

26

شرکت بهره برداری زرینه رود


49

49

27

شرکت بهره برداری دشت مغان


47

49

28

شرکت بهره برداری کرخه و شاوور


49

49

29

شرکت بهره برداری گتوند


49

49

30

شرکت بهره برداری مارون (بهبهان)


49

49

31

شرکت بهره برداری دز(ناحیه شمال خوزستان)


49

49

32

شرکت بهره برداری میناب رود


49

49

33

شرکت بهره برداری دشت قزوین


49

49

34

شرکت بهره برداری دشت گرمسار


49

49

35

شرکت بهره برداری دشت گلپایگان


49

49

36

شرکت بهره برداری تهران


×

49

37

شرکت بهره برداری دشت ساوه


×

49

38

شرکت بهره برداری عمران غرب


49

49

39

شرکت بهره برداری سد و نیروگاه شهید عباسپور


49

49

40

شرکت بهره برداری سد و نیروگاه مسجد سلیمان


49

49

41

شرکت بهره برداری سد و نیروگاه کرخه


49

49

42

شرکت بهره برداری شبکه های آبیاری جنوب شرق خوزستان


49

49

43

شرکت تولید و انتقال آب جنوب شرق


49

49

44

شرکت بهره برداری سد و نیروگاه دز


49

49