اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه های دولتی و سایر نهادهای عمومی

اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه های دولتی و سایر نهادهای عمومی
مصوب 1388,06,03

مقدمه
در اجرای قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ها و شهرستان ها و به منظور استفاده بهینه از مشارکت وزارتخانه ها ، سازمانها، دانشگاهها و سایر نهادهای عمومی، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به آنها در دوره های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه (نظری، فنی و حرفه ای و کار دانش) و پیش دانشگاهی بر اساس قوانین و مقررات آموزش و پرورش تاسیس می گردند. اساسنامه این مدارس به شرح زیر خواهد بود :

فصل اول : اهداف

ماده 1- این مدارس در راستای اهداف کلی و هدفهای دوره های تحصیلی نظام آموزش و پرورش کشور ، با استفاده از مشارکت سایر دستگاهها تحقق اهداف زیر را مد نظر دارد:
الف : ارتقای سطح کیفی و رقابت پذیری فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدارس
ب : مشارکت و استفاده از ظرفیت دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی در توسعه آموزش و پرورش
ج : تسهیل در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی با اولویت برای فرزندان کارکنان دستگاههای مذکور
د : توسعه فعالیتهای پژوهش ، خلاقیت ، نوآوری ، فناوری ، کارآفرینی و پژوهشی

فصل دوم : مؤسس و شرایط تأسیس

ماده 2- وزارتخانه ها ، سازمان ها ، دستگاهها و شرکتهای دولتی ، نهادهای عمومی ، تعاونی و موسسات عام المنفعه که مجوز تأسیس مدرسه وابسته را (به استثنای رشته علوم و معارف اسلامی) از سازمان آموزش و پرورش استان دریافت می کنند ، مؤسس نامیده می شوند.

تبصره 1- مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ، سازمان تبلیغات اسلامی ، مدرسه عالی شهید مطهری ، سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به امور مساجد می توانند در قالب این اساسنامه و مفاد مصوبه جلسه 677 شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 7/6/1381 نسبت به تاسیس دبیرستان علوم و معارف اسلامی اقدام نمایند.

تبصره 2- در صورتی که دستگاه موسس بر اساس اجرای اصل 44 قانون اساسی یا سایر مواد بخ بخش خصوصی تغییر ماهیت یابد ، مدارس مذکور با تایید وزارت آموزش و پرورش و با رعایت قانون مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

ماده 3- تامین فضای آموزشی و پرورشی و همچینین نیروی انسانی و سایر هزینه ها و امکانات مورد نیاز مدرسه وابسته برابر ضوابط وزارت آموزش پرورش به عهده موسس خواهد بود.

تبصره وزارت آموزش و پرورش می تواند با توجه به شرایط و امکانات موجود خود و در صورت رعایت اصل 30 قانون اساسی برای آموزش رسمی توسط این مدارس ، در تامین بخشی از نیروهای انسانی ، فضای آموزشی ، امکانات و تجهیزات مورد نیاز این مدارس مشارکت نماید.

ماده 4- مدرسه وابسته برای دانش آموزان دختر و پسر به صورت نوبت جداگانه اداره خواهد شد.

تبصره دوره پیش دبستانی از رعایت این ماده مستثنی می باشد.

فصل سوم : سازمان اداری و آموزشی و نحوه اداره مدرسه

ماده 5- مدرسه براساس ضوابط آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش زیر نظر مؤسس و با مسئولیت مدیر مدرسه اداره می شود.

تبصره مؤسس و مدیر مدرسه مشترکاً در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط در برابر وزارت آموزش و پرورش مسئولیت خواهند داشت و این نوع مدارس می توانند با استفاد از آیین نامه توسعه مشارکت های مردمی به صورت هیات امنایی اداره شوند.

ماده 6- دریافت کمکهای مردمی و هزینه های مربوط به خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه مطابق قوانین و ضوابط مربوط در این مدارس مجاز می باشد.

ماده 7- مدیر مدرسه با رعایت شرایط احراز مدیریت مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ، به پیشنهاد موسس و تایید و حکم رئیس آموزش و پرورش شهرستان ، منطقه یا ناحیه منصوب می شود.

تبصره چنانچه ظرف مدت دو ماه بین موسس و رئیس آموزش و پرورش شهرستان ، منطقه یا ناحیه توافق حاصل نشد ، موضوع از طریق موسس یا رئیس آموزش و پرورش به شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه گزارش می شود. نظر شورای مذکور که با حضور نماینده موسس با داشتن حق رأی تشکیل می شود ، قطعی و لازم الاجرا است.

تبصره در موارد خاص که مدیر پیشنهادی موسس ، کارمند رسمی آموزش و پرورش نمی باشد ، انتصاب وی با نظر رییس آموزش و پرورش شهرستان ، منطقه یا ناحیه بلامانع است.

ماده 8- مدرسه می تواند با اخذ مجوز از شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه برابر مقررات مربوط به صورت شبانه روزی اداره شود.

ماده 9 – کلیه کارکنان مدارس دخترانه باید زن و کلیه کارکنان مدارس پسرانه باید مرد باشند.

تبصره 1- در مدارس دخترانه استفاده از نیروی انسانی مرد در پست های نگهبانی ، تأسیسات ، آشپز ، راننده و باغبان بلامانع است.

تبصره 2- استفاده از نیروی انسانی زن در مدارس دوره های پیش دبستانی و ابتدایی پسرانه بلامانع است.

ماده 10- این مدارس می توانند با هماهنگی و تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان ،منطقه یا ناحیه علاوه بر ضوابط عمومی مدارس ، ضوابط خاصی را برای پذیرش دانش آموز تعیین و اجرا نمایند.

فصل چهارم : برنامه های درسی

ماده 11- مواد درسی ، برنامه ها و محتوای آموزشی در این مدارس همانند سایر مدارس وزارت آموزش و پرورش می باشد. موسس می تواند با استفاده از آیین نامه نحوه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه در مدارس دولتی ، علاوه بر برنامه های مصوب ، متناسب با نیازهای دانش آموزان ، برنامه های پرورشی ، آموزشی جبرانی ، تقویتی و تکمیلی ، فرهنگی ، هنری ، پژوهشی ، ورزشی را ارائه نماید.

تبصره 1- موسس می تواند در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش و رشته علوم و معارف اسلامی دوره متوسطه حداکثر تا 10 واحد را برنامه ریزی و دروس اختصاصی مورد نظر خود را جایگزین دروس انتخابی و اختصاصی پایه های متوسطه نماید. جایگزینی دروس باید به گونه ای باشد که ماهیت رشته مورد نظر تخصصی تر شود. تعیین و تهیه منابع و محتوای آموزشی دروس اختصاصی فوق با رعایت اهداف و سر فصل های مصوب و با هماهنگی و تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عهده موسس خواهد بود.

تبصره 2- در صورتی که مؤسس ، متقاضی ایجاد رشته ای غیر از رشته های موجود و مصوب دوره متوسطه باشد باید رشته و جداول درسی مورد تقاضا را پیشنهاد نماید تا به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

فصل پنجم : نظارت بر امور مدارس

ماده 12 – نظارت مستمر بر فعالیت های این مدارس و ارزیابی از عملکرد آنها همانند سایر مدارس بر عهده آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه مربوط می باشد.

ماده 13- رعایت نکردن مفاد این اساسنامه و آیین نامه های مرتبط ، تخلف محسوب شده و با متخلف یا متخلفین برابر قوانین و مقررات موضوعه رفتار خواهد شد. در صورت تکرار موارد تخلف ، موضوع انحلال مدرسه در شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه طرح و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

تبصره در صورت انصراف موسس و یا انحلال موسسه موضوع ماده 2 این مصوبه ، آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه مسئولیت ادامه فعالیت آن واحد آموزشی را تا پایان سال به عهده خواهد داشت.

فصل ششم : سایر امور

ماده 14 – موسس موظف است نام آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه مربوط را در تابلو و مهر مدرسه وابسته درج نماید.

ماده 15 – مجوز تأسیس مدرسه وابسته قابل واگذاری و یا انتقال به غیر نمی باشد.

ماده 16- کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها و سایر مراکز که دارای مدرسه وابسته می باشند ، موظفند از تاریخ ابلاغ این مصوبه و حداکثر تا یکسال بعد ، مدارس خود را برابر ضوابط و مقررات این اساسنامه تطبیق و اداره نمایند.

ماده 17 – سایر موارد که در این اساسنامه به آن اشاره نشده است تابع قوانین و مقررات مورد عمل در وزارت آموزش و پرورش می باشد.

ماده 18 – این اساسنامه جایگزین اساسنامه دبیرستان های وابسته به سایر وزارتخانه ها ، سازمان ها و مراکز غیروابسته به آموزش و پرورش می باشد.

اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه های دولتی و سایر نهادهای عمومی مشتمل بر 18 ماده و 12 تبصره در هفتصد و نود و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 3/6/1388 به تصویب رسید.

دبیر شورا – مهدی نوید رییس جلسه – علیرضا علی احمدی
اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه های دولتی و سایر نهادهای عمومی مورد تایید است.
رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش – محمود احمدی نژاد