اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مصوب 9/ 12 /1366 مجمع عمومی
بخش یکم – تعریف و هدف
ماده 1- کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران که در این اساسنامه ‹‹ کمیته›› نامیده می شود، بر اساس اصول اساسنامه کمیته بین المللی المپیک، به منظور تعلیم و تربیت نیروهای جوان و حمایت از نهضت المپیک و بازیهای مربوط به آن و همچنین ورزش آماتوری در ایران تشکیل می شود .
ماده 2- کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران سازمانی است مستقل، غیر انتفاعی، دارای شخصیت حقوقی، استقلال مالی و دور از هرگونه منظورهای نژادی، مذهبی، سیاسی که به شماره 3249 مورخ 14/11/1365 در دفتر ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است .
بخش دوم – وظایف کمیته
ماده 3- وظایف کمیته به شرح زیر است :
الف – تعلیم و تربیت نیروهای جوان و فعال کشور و تشویق و ترغیب عموم مردم به حفظ سلامتی و تندرستی خود از طریق مشارکت فعال در ورزش به منظور تحقق مفهوم آیه 59 سوره انفال ( واعدوالهم مااستطعتم من قوه) و شما( ای مؤمنان در مقام مبارزه خود را مهیا کنید .)
ب – تحقیقات علمی و فنی به منظور رشد استعدادهای بالقوه و ارتقاء کیفیت ورزشی تیمهای ورزشی کشور .
ج - اجرای قوانین و رعایت مقررات کمیته بین المللی المپیک .
د - ارتباط دائم با کمیته بین المللی المپیک و کمیته های ملی المپیک کشورها و فدراسیونهای بین المللی و قاره ای و شوراهای المپیک قاره ای برای حفظ نهضت المپیک و منافع فدراسیونهای ملی ورزشی کشور .
ه ـ - تأیید و معرفی فدراسیونهای ملی و ارگانهای ورزشی ایران به مجامع بین المللی ورزشی و حفظ حقوق آنان.
و - فراهم ساختن مقدمات شرکت ورزشکاران منتخب ایران در بازیهای المپیک و آسیایی و بازیهای همبستگی اسلامی و مسابقات بین المللی دانشجویی و دانش آموزی و اردوهای تدارکاتی به منظور شرکت در مسابقات بین المللی و چند جانبه .
ز – آشنا نمودن عموم مردم به مرام بازیهای المپیک و تشویق آنان برای پشتیبانی از نهضت بازیهای المپیک .
ح - تشکیل نمایشگاههای هنری ورزشی وابسته به بازیهای آسیایی و المپیک .
ط – نظارت بر اجرای اصول آماتوری در مسابقه های ورزشی و کوشش در آشنا ساختن جامعه به ارزشهای معنوی ورزش و رعایت اصول آماتوری در مدارس و باشگاهها و مراکز عمومی با استفاده از وسایل ارتباط جمعی .
ی – اعزام نمایندگان کشور به مجامع مربوط به بازیهای المپیک و آسیایی و جهانی .
ک – بررسی، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد خلافها و یا گزارشاتی که کمیته در مسائل مربوط به ورزش، از فدراسیونها و ارگانهای ورزشی ملی و بین المللی علیه فدراسیونهای ملی، ارگانهای ورزشی کشور، مربیان، داوران و یا ورزشکاران دریافت می دارد. تصمیمات کمیته در این مورد برای فدراسیونها و ارگانهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران لازم الاجرا است .
ل – تشکیل کلاسهای آموزشی اعم از داخلی و بین المللی در ایران با همکاری دفتر همکاریهای بین المللی المپیک و فدراسیونهای مربوطه و سازمانهای ورزشی و علمی( داخلی و خارجی)اعزام افراد به دوره های آموزشی دفتر همکاریهای بین المللی المپیک .
م – اعزام نمایندگان فدراسیونهای ملی و ارگانهای ورزشی و ایرانیان عضو سازمانهای ورزشی بین المللی به کنگره ها و مجامع بین المللی به هنگام برگزاری بازیهای المپیک و آسیایی و جهانی در صورت لزوم.
ن – همکاری در انجام امور فدراسیونهای ورزشی آسیایی و بین المللی که دفتر آنان در ایران مستقر است .
ث – همکاری با فدراسیونهای ورزشی، جهت آماده نگاه داشتن افراد تیم ملی برای اعزام به بازیهای المپیک و آسیایی .
ع - بررسی و تطبیق اساسنامه و آیین نامه های فدراسیونهای ملی ورزشی آماتوری ایران با موازین و مقررات آماتوریزم .
ف - معرفی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به کمیته های بین المللی و فدراسیونهای بین المللی طبق مقررات آنها.
ص - تشکیل جلسات مشورتی رؤسا و دبیران فدراسیونهای ورزشی با هیأت اجرایی کمیته و رؤسا و دبیران کنفدراسیونهای مستقر درایران هر سه ماه یکبار به منظور بررسی امور بین المللی فدراسیونها .
ق – تدوین و نشر اخبار و کتب و نشریات و مقالات ورزشی و هنری مربوط به المپیک و فدراسیونها و مقررات فنی بین المللی .
ر - اختصاص یک روز و یا یک هفته در سال به نام المپیک با همکاری فدراسیونهای ورزشی .
ش - ثبت و نگهداری کلیه سوابق بازیهای المپیک، آسیایی و جهانی و ثبت حد نصابها و نتایج مقامهای به دست آمده.
ت - تهیه و نگهداری پرونده های پزشکی برای کلیه قهرمانان ورزشی با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی کشور.
و - اقدام به تشکیل نهادهای اقتصادی جهت تأمین بخشی از هزینه های کمیته .
بخش سوم – سازمان و تشکیلات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
ماده 4- کمیته دارای ارکان زیر است :
الف- مجمع عمومی
ب- هیأت رئیسه
ج- هیأت اجرایی
د- دبیرخانه کل
هـ- کمیته تدارکاتی بازیهای المپیک و آسیایی
بخش چهارم – مجمع عمومی
ماده 5- مجمع عمومی که در این اساسنامه ‹‹مجمع›› خوانده می شود، بالاترین مرجع تصمیم گیری کمیته بوده و از افراد و مقامهای ذیل تشکیل می شود .
الف - هر ایرانی که به عضویت کمیته بین المللی المپیک را داشته باشد .
ب - رئیس یا نماینده هر فدراسیون ورزشی کشور که ورزش آن جزء برنامه ریزیهای آسیا و المپیک است .
پ - نمایندگان نهادهای ورزشی کشور به شرح زیر است:
1- مسؤول ورزش کشور به علاوه چهار نفر از افراد مطلع در امور ورزشی و بازیهای المپیک به معرفی ایشان.
2- اعضای هیأت رئیسه کمیته (رئیس، نواب رئیس، دبیرکل و خزانه دار).
3- دو نفر از بین رؤسا و دبیران کنفدراسیونهای قاره ای و اعضای ایرانی هیأت رئیسه فدراسیونهای بین المللی که ورزش آنها جزء برنامه المپیک است – با معرفی سازمان تربیت بدنی ایران .
4- یک نفر نماینده از طرف ستاد فرماندهی کل قوا.
5- نماینده ورزش کشاورزان جمهوری اسلامی ایران به معرفی وزیر جهاد سازندگی.
6- نماینده ورزش کارگران جمهوری اسلامی ایران به معرفی وزیر کار و امور اجتماعی .
7- دو نماینده از ورزش خواهران و برادران دانشگاهها با معرفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی .
8- دو نماینده از ورزش خواهران و برادران آموزش و پرورش به معرفی وزیر آموزش و پرورش .
9- یک نفر از بین قهرمانان صاحب مدال المپیک با معرفی سازمان تربیت بدنی ایران .
10- از مدیریت امور ورزش خواهران، دو نفر با معرفی سازمان تربیت بدنی .
11- دو نماینده از کمیته های ورزش خواهران (طبق صورتجلسه کمیته های ورزش خواهران) با معرفی ریاست سازمان تربیت بدنی .
تبصره 1- نمایندگان ورزش خواهران لزوماً از میان خواهران انتخاب خواهند شد .
تبصره 2- تعداد نمایندگان فدراسیونها و نهادهای ورزشی در مجامع عمومی نباید از تعداد مذکور در این ماده تجاوز نماید مگر در پایان دوره چهار ساله هیأت رئیسه که از این قاعده مستثنی است .
تبصره 3- اعضای هیأت اجرایی (به جز هیأت رئیسه) در صورت از دست دادن نمایندگی فدراسیون یا نهاد مربوطه ازعضویت در هیأت اجرایی نیز کنار خواهند رفت و نهاد مربوطه می تواند فرد دیگری را جهت عضویت در مجمع معرفی نماید .
تبصره 4- مجمع می تواند دارای اعضای افتخاری از بین دوستداران و علاقمندان به بازیهای المپیک باشد .این اعضا طبق آیین نامه مخصوص که از طرف هیأت اجرایی به تصویب خواهد رسید به عضویت پذیرفته شده و مبلغی را به عنوان حق عضویت سالانه به کمیته پرداخته و کارت مخصوص عضویت دریافت می دارند .
تبصره 5- اعضای افتخاری کمیته ملی المپیک بنا به دعوت دبیرخانه کمیته ملی المپیک می توانند در جلسات مجمع عمومی بدون حق رأی شرکت نمایند .
ماده 6- کلیه اعضای مجمع باید تابعیت ایرانی داشته و متصف به اخلاق نیکو و مشهور به حسن سابقه در اجتماع باشند .
ماده 7- دوره مجمع چهار سال است .
ماده 8- مجمع دارای دو نوع جلسه است :
الف- جلسات عادی، که به طور معمول در بهار هرسال تشکیل می شود (اولین جلسه عادی مجمع حداکثر دو ماه بعد از بازیهای المپیک برای انتخاب هیأت اجرایی تشکیل می شود )
ب- جلسات فوق العاده، این جلسات با تقاضای کتبی نصف کل اعضای مجمع و یا با پیشنهاد رئیس یا دبیرکل و تصویب هیأت اجرایی تشکیل خواهد شد .
تبصره - تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده مجمع باید یک ماه قبل از تاریخ مورد درخواست به دبیرخانه تسلیم شود. دعوتنامه تشکیل مجمع همراه با محل و تاریخ برگزاری و دستور جلسه مجمع به وسیله دبیرکل تنظیم و حداقل دو هفته قبل از تشکیل جلسه با پست سفارشی برای کلیه اعضا ارسال می شود .
ماده 9- جلسات مجمع با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمیت می یابد .
تبصره - در صورتی که در مرتبه اول اکثریت حاصل نشود ظرف مدت یک ماه مجدداً جلسه مجمع تشکیل می شود . این جلسه با حضور اکثریت رسمیت می یابد . چنانچه در مرتبه دوم نیز اکثریت حاصل نشد جلسه سوم به فاصله یک ماه با هر تعداد شرکت کننده تشکیل می شود .
ماده 10- ریاست مجمع را رئیس کمیته ملی المپیک عهده دار بوده و در غیاب ایشان یکی از نواب رئیس، جلسه را اداره خواهند کرد .
ماده 11- مصوبات مجمع با رأی ‹‹ نصف به علاوه یک››از اعضای حاضر در جلسه معتبر است . در مواردی که موضوع منحصراً به امور المپیک مربوط باشد، فقط آرای اعضای هیأت اجرایی و فدراسیونهای عضو فدراسیونهای بین المللی ناظر بر ورزشهایی که در برنامه بازیهای المپیک وجود دارد ملحوظ خواهد شد .
ماده 12- وظایف مجمع
مجمع دارای وظایف زیر است :
الف- استماع،بررسی و ارزیابی گزارش عملکرد هیأت اجرایی که به وسیله رئیس مجمع ارائه می شود .
ب- بررسی و تأیید گزارش هیأت اجرایی و دبیرکل .
ج- بررسی و تأیید گزارش مالی که توسط خزانه دار ارائه می شود .
د- بررسی و تصویب پیشنهادات در زمینه تغییر مواد اساسنامه .
هـ- تعلیق یا اخراج عضو یا اعضای مجمع .
و- بررسی و تصمیم گیری در مورد پیشنهادات و طرحهای ارائه شده .
ز- تعیین سه نفر برای نظارت در امر انتخابات – در صورتی که نیاز به انتخابات باشد .
ح- انتخابات هیأت اجرایی در صورت اختتام دوره مجمع و یا بلاتصدی شدن بعضی از پستها .
ط- تعیین محل و تاریخ تشکیل جلسه بعدی مجمع .
تبصره - رأی گیری در انتخابات رئیس، دبیرکل و خزانه دار به طور انفرادی و رأی گیری در انتخابات نواب رئیس و همچنین اعضا به صورت جمعی خواهد بود .
ماده 13- دبیرکل کمیته موظف است صورتجلسات مجمع را تنظیم و برای اعضای آن ارسال دارد .
ماده 14- کلیه تصمیمات مجمع بلا فاصله پس از تصویب و ابلاغ آن به مراجع ذی ربط قابل اجرا خواهد بود .
ماده 15- مجمع دارای دستور اجلاس است و کلیه پیشنهادها باید لااقل یک ماه قبل از تشکیل اجلاس مجمع به دبیرخانه رسیده باشد تا در دستور کار مجمع قرار گیرد .
ماده 16- اشخاص زیر نمی توانند به عضویت مجمع برگزیده شوند :
الف- ورزش پیشگان .
ب- افرادی که برای نفع شخصی به ورزش اشتغال داشته باشند (به غیر از افرادی که به عنوان شغل از این راه به طور مستمر در ورزش حقوق دریافت می دارند .
ج- هر شخصی که در مسابقه های ورزشی سمت مربیگری داشته باشد و پول دریافت دارد .
ماده 17- خدمت کلیه اعضای مجمع افتخاری است و در مقابل خدمات، حق الزحمه یا پاداش دریافت نمی کنند ولی در هنگام مأموریت از هزینه سفر و فوق العاده اقامت بر طبق طبق ضوابط استفاده خواهند کرد .
ماده 18- مجمع می تواند هر یک از اعضای مجمع را که بر خلاف قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران اقدامی کرده و یا به نحوی به منافع و حیثیت و شؤون کمیته لطمه وارد آورده و یا به عللی شایستگی عضویت از او سلب شده باشد از عضویت محروم و جانشین وی را بر طبق مواد این اساسنامه انتخاب کند .
بخش پنجم – هیأت رئیسه – هیأت اجرایی
ماده 19- اعضای هیأت رئیسه متشکل از 5 نفر (رئیس- دو نایب رئیس- دبیرکل، خزانه دار ) و اعضای هیأت اجرایی متشکل از یازده نفر ( هیأت رئیسه و شش نفر عضو ) است که در یکی از جلسات عادی و یا فوق العاده مجمع از بین اعضای رسمی مجمع موضوع ماده 5 انتخاب می شوند و تا پایان بازیهای المپیک بعدی انجام وظیفه می نمایند . بدیهی است در صورت وجود عضو یا اعضایی از کمیته بین المللی المپیک در جمهوری اسلامی ایران چنین فرد یا افرادی به حکم سمت خود در هیأت اجرایی عضو بوده و هم در هیأت اجرایی و هم در مجمع عمومی دارای حق رأی خواهند بود .
ماده 20- نمایندگان فدراسیونهای ورزشی در هیأت اجرایی حداقل شش نفر خواهند بود .
ماده 21- وظایف هیأت اجرایی
وظایف هیأت اجرایی به شرح زیر است :
الف- هیأت اجرایی مسؤول کلیه امور اداری، مالی، فنی و بین المللی کمیته خواهد بود .
ب- بررسی و تأیید بودجه سالیانه کمیته که توسط دبیر و خزانه دار تهیه و تنظیم شده است .
ج- انتخاب مسؤولین و اعضای کمیته های فرعی و نظارت بر اعمال آنان .
د- انتخاب نمایندگان کشور در کمیته بین المللی المپیک و کنگره های آن و جلسات شورای المپیک آسیایی و همکاری با نمایندگان فدراسیونهای ملی در مجامع جهانی و رسیدگی به کلیه مسائل مربوط به جلسات مجمع عمومی فدراسیونهای بین المللی وآسیایی که نمایندگان ایران در آن عضویت دارند .
تبصره - در صورت عدم امکان تشکیل هیأت اجرایی تصمیمات هیأت رئیسه در موارد فوق با اکثریت آرا قابل اجرا است . و تصمیمات متخذه در تخستین جلسه هیأت اجرایی مطرح می شود .
ماده 22- هیأت اجرایی حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه خواهد داد . جلسه های فوق العاده بنا به درخواست کتبی نصف به علاوه یک اعضای هیأت اجرایی و یا براساس درخواست رئیس و یا دبیرکل تشکیل خواهد شد. تصمیمات هیأت اجرایی با اکثریت مطلق تصویب خواهد شد . در مواردی که موضوع منحصراً به امور المپیک مربوط باشد فقط آرای نمایندگان فدراسیونهای عضو فدراسیونهای بین المللی ناظربر ورزشهایی که در برنامه بازیهای المپیک وجود دارد ملحوظ خواهد شد .
ماده 23- رئیس هیأت اجرایی، جلسات هیأت و در صورت لزوم کمیته های فرعی را اداره خواهد کرد . در صورت تساوی آرای رأی رئیس قاطع خواهد بود .
ماده 24- چنانچه رئیس هیأت اجرایی به عللی نتواند وظایف خود را انجام دهد و یا در غیاب و استعفا و کناره گیری ایشان تا انتخاب رئیس جدید یکی از نواب رئیس عهده دار انجام وظایف وی خواهند بود .
ماده 25- رئیس هیأت اجرایی و دبیرکل کمیته می توانند در کلیه جلسات کمیته های فرعی و مجمع رؤسا و دبیران فدراسیونها و سایر جلسات مربوطه شرکت نمایند .
بخش ششم – دبیرخانه
ماده 26- دبیرخانه کمیته که زیر نظر دبیرکل اداره می شود . مسؤولیت اداره امور اداری و اجرایی بودجه مصوبه را داشته و دبیرکل اختیار تام دارد که کلیه امور اجرایی کمیته را با تصویب هیأت اجرایی انجام دهد . دبیرخانه موظف است کلیه مکاتبات داخلی و خارجی کمیته را تهیه و به امضاء دبیرکل برساند و برحسن جریان امور اداری و مکاتباتی و نیز نگاهداری و ضبط سوابق و اسناد تنظیم صورتجلسات مجمع، هیأت اجرایی و دستور جلسات مربوطه و بالاخره هماهنگی کلیه امور کمیته نظارت دقیق نماید .
تبصره -امور استخدامی کارمندان و کارکنان دبیرخانه طبق آیین نامه ای است که به تصویب هیأت اجرایی می رسد و برای اجراء به دبیرخانه ابلاغ خواهد شد .
ماده 27- خزانه دار کمیته در جمع آوری حق عضویت، کمکهای مالی و هدایا مشارکت و نظارت خواهد داشت و همچنین در وصول مطالبات و اعتبارات کمیته و در راه تکثیر درآمدهای مربوطه تلاش و کوشش نموده و برحسن جریان امور محاسباتی کمیته و تنظیم دفاتر و اسناد مربوطه نظارت می نماید .
بخش هفتم – کمیته تدارکاتی بازیهای المپیک و آسیایی
ماده 28- هیأت اجرایی، اعضاء کمیته تدارکاتی بازیهای المپیک و آسیایی را از بین اعضاء مجمع و هیأت اجرایی یا افراد واجد شرایط دیگر انتخاب می نماید این کمیته با همکاری فدراسیونهای مربوطه نسبت به فراهم ساختن مقدمات شرکت ورزشکاران ایرانی، تهیه وسایل مسافرت، تأمین محل اردوی آمادگی و اداره نظارت در امور قهرمانان و همراهان در بازیهای قاره ای و المپیک اقدام لازم را به عمل خواهد آورد .
ماده 29- کمیته تدارکاتی حداقل هجده ماه قبل ازشروع هر المپیک یا بازیهای آسیایی تشکیل شده و دوره عمل آن فقط شامل همان دوره از بازیها خواهد بود .
ماده 30- نظرات کمیته تدارکاتی پس از تصویب هیأت اجرایی، به مرحله اجرا درخواهد آمد .
ماده 31- کمیته تدارکاتی ازهفت نفربه قرار زیر تشکیل می شود :
1- یک نفر رییس (ازبین اعضاء هیأت اجرایی)
2- یک نفر نایب رییس
3- یک نفر دبیر
4- یک نفر خزانه دار
5- سه نفر عضو
کمیته های فرعی
ماده 32- هیأت اجرایی برای انجام امور مقدماتی و تسریع در انجام مسائل مربوط به شرکت ورزشکاران و آماده نمودن نفرات شرکت کننده، کمیته های فرعی زیر را بنا به پیشنهاد کمیته تدارکاتی وبرای مدت معینی تشکیل می دهد .
الف – کمیته امور مسابقات مقدماتی
ب – کمیته روابط عمومی و انتشارات
ج – کمیته روابط بین الملل
د – کمیته امور مالی، برنامه ریزی و بودجه
هـ - کمیته هماهنگی و نظارت
و – کمیته هماهنگی و پزشکی
ز – کمیته قضایی و انظباطی
ماده 33- هیأت اجرایی تعداد اعضاء و وظایف هر کمیته فرعی را مشخص و ابلاغ می نماید، تا تحت نظرکمیته تدارکاتی انجام وظیفه کنند .
ماده 34- هرکمیته فرعی دارای یک مسؤول خواهد بود .
ماده 35- کمیته تدارکاتی بنا به پیشنهاد مسؤول کمیته فرعی اعضای کمیته را از اعضای مجمع و یا افراد ذی صلاح انتخاب و بعد از تصویب هیأت اجرایی، ابلاغهای لازم را برای آنان صادر می نماید .
ماده 36- مسؤولین کمیته های فرعی موظفند هر ماه گزارش کاملی از پیشرفتهای کمیته های مربوطه را کتباً به کمیته تدارکاتی تقدیم کنند تا پس از رسیدگی از طریق دبیرخانه به نظر هیأت اجرایی برسد .
ماده 37- کلیه اعضاء هیأت اجرایی می توانند در جلسات کمیته تدارکاتی و کمیته های فرعی شرکت نمایند و دبیرکل از نظر هماهنگ نمودن برنامه ها نظارت کلی خواهد داشت .
ماده 38- برای همکاری و هماهنگی در امور مربوط به آمادگی و انتخاب ورزشکاران شرکت کننده در بازیهای المپیک و آسیایی، جلسات مشورتی با حضور رؤسای فدراسیونهای شرکت کننده در بازیها و کمیته تدارکاتی و کمیته های فرعی تشکیل و نسبت به انجام بهتر امور نظرخواهی و هماهنگی خواهد شد .
ماده 39- در پایان بازیهای المپیک و آسیایی نمایندگان کمیته تدارکاتی که برای اداره و نظارت به همراه شرکت کنندگان در بازیها شرکت نموده اند، گزارش کاملی از طرز کار و استعداد قهرمانان و نمایندگان اعزامی و پیشرفتهای حاصله در هر رشته ورزشی تهیه و به هیأت اجرایی تقدیم خواهند نمود که در جلسه مجمع عمومی مطرح و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد .
بخش هشتم – بودجه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
ماده 40- بودجه کمیته ملی المپیک ایران را خزانه دار با همکاری دبیرکل تنظیم وبه تصویب هیأت اجرایی خواهد رسانید .
ماده 41 – عواید کمیته ملی المپیک ایران عبارت است از :
الف- اعتباری که از محل کمک دولت منظور شده است ( با توجه به ضوابط کمیته بین المللی المپیک هیچگونه دخالتی که به این کمیته لطمه ای وارد سازد اعمال نخواهد شد ).
ب – کمک مالی که از طرف افراد و یا سازمانها داده می شود .
ج – عواید مسابقات ماقبل المپیک .
د – اعانه یا هدایایی که افراد یا مؤسسات می پردازند .
هـ - عوایدی که کمیته در برگزاری روز یا هفته المپیک جمع آوری می نماید .
و – عواید حاصل از فروش تمبر و سکه های ورزشی و علامات المپیک و آسیایی به شرط موافقت کمیته بین المللی المپیک .
ز – درآمدهای ناشی از نهادهای اقتصادی متعلق به کمیته .
ح – سایر درآمدها با تصویب هیأت اجرایی .
ماده 42- مصرف درآمدها
کلیه عواید کمیته ملی المپیک طبق بودجه بندی سالیانه با تصویب هیأت اجرایی در راستای تعلیم و تربیت و تحقیقات فنی و علمی به شرح زیر هزینه شده و بیلان آن به مجمع عمومی سالیانه ارائه خواهد شد .
الف – هزینه های پرسنلی کمیته المپیک .
ب – هزینه تحقیقات علمی و فنی به منظور بالا بردن سطح آموزش علمی مسؤولین ورزش، مربیان، داوران و ورزشکاران .
ج – هزینه تعلیم و تربیت نیروهای جوان فدراسیونها، هیأتها و ارگانهای ورزشی از طریق تشکیل کلاسهای آموزشی .
د – اعزام مسؤولین فدراسیونها به کنگره های علمی و بهداشتی و مجامع بین المللی در جهت ارتقاء دانش آنها
هـ - تشکیل کلاسهای آموزشی و علمی داخلی و خارجی برای مربیان با حضور مدرسین فدراسیونهای بین المللی.
و – هزینه تشکیل اردوهای تربیتی و تدارکاتی برای حضور در بازیهای المپیک، آسیایی و تورنمنتهای بین المللی.
ز – هزینه و کمک به اعزام تیمهای دانشگاهی و آموزشگاهی به مسابقات بین المللی مربوطه.
ح – پرداخت حق عضویت سالیانه فدراسیونها به مراجع بین المللی .
ط – پرداخت هزینه اعزام تیمهای ملی به بازیهای المپیک، آسیایی و مسابقات بین المللی .
ی – پرداخت هزینه فعالیتهای ورزشی در جهت آشنا نمودن عامه مردم به ورزش و بهداشت عمومی.
ک – پرداخت تدوین نشر اخبار و کتب، نشریات و مقالات ورزشی و هنری مربوط به المپیک و فدراسیونها.
ل – پرداخت هزینه های هفته المپیک – روز المپیک .
م – خرید وسایل ورزشی و تدارکاتی برای فدراسیونها به هنگام برگزاری اردوهای تدارکاتی بازیهای المپیک – آسیایی بین المللی .
ن – کمک به اعزام تیمهای منتخب جانبازان و معلولین و ناشنوایان به بازیهای المپیک و پار المپیک و جهانی ناشنوایان در صورت آمادگیهای لازم .
ماده 43- امضای اسناد و تعهدات مالی کمیته ملی المپیک ایران با 2 امضا از 3 امضای زیر خواهد بود که امضای ردیف (ب) ثابت است .
الف – رئیس یا دبیرکل
ب – خزانه دار
ماده 44- هیأت اجرایی می تواند برای همکاری از افرادی که به نحوی در پیشبرد ورزش و مقاصد المپیک خدماتی انجام داده باشند، به نام مشاوردعوت به عمل آورد .
ماده 45- در صورت لزوم برای تغییر مواد این اساسنامه ، پیشنهادات در هیأت اجرایی مطرح و جهت تصویب به مجمع عمومی کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران ارسال می شود .
ماده 46- هر گاه در تفسیر مواد این اساسنامه با علت عدم پیش بینی و یا بر اثر مغایرت پاره ای از مواد آن با منشور المپیک ابهاماتی ایجاد شود ، مفاد منشور المپیک قاطعیت خواهد داشت .
ماده 47- هرگاه به دلایلی کمیته ملی المپیک منحل شود کلیه مایملک آن به سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران منتقل خواهد شد .
ماده 48- این اساسنامه که دارای هشت بخش و چهل و هشت ماده و ده تبصره است در جلسه مورخ نهم اسفند ماه سال یکهزار و سیصدو شصت و شش هجری شمسی مجمع عمومی کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید . از این تاریخ کلیه مصوبات این اساسنامه قابل اجرا خواهد بود .