اساسنامه‌ی مدارس راهنمائی حرفه‌ای

اساسنامه‌ی مدارس راهنمائی حرفه‌ای
مصوب 1373,07,28

مقدمه
با توجه به بافت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زندگی عشایری وروستایی و وابستگی این جوامع به منابع طبیعی و به منظور جلوگیری از هدر رفتن نیروهای فعال و استفاده از سرمایه‌های انسانی موجود در جهت تحقق هدفهای توسعه روستائی کشور و زمینه‌سازی برای تربیت افراد ماهر برای تصدی مشاغل مختلف حرفه‌ای مورد نیاز این جوامع، مدارس راهنمائی حرفه‌ای با رعایت مفاد این اساسنامه به شرح زیر تأسیس می‌شود.

ماده 1 ـ مدارس راهنمائی حرفه‌ای صرفاً در مناطق عشایری روستایی مستعد و مناسب که امکان پذیرش داوطلب کافی وجود داشته باشد به پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و تأیید وزارت آموزش و پرورش تأسیس خواهد شد.

ماده 2 ـ این گونه مدارس توسط مدیر، زیر نظر اداره‌ی آموزش و پرورش مربوط و با نظارت اداره کل آموزش و پرورش استان اداره خواهند شد.

ماده 3 ـ دوره‌ی تحصیل در این مدارس سه سال خواهد بود و شرایط ورود به این دوره به شرح زیر است:

الف : داشتن حداقل گواهی دوره‌ی پنجساله‌ی ابتدایی.

ب : دارا بودن شرایط سنی مقرر در آئین‌نامه اجرائی مدارس راهنمایی تحصیلی.

تبصره 1 ـ در صورتی که تعداد داوطلبان ورود به این مدارس بیش از ظرفیت مدرسه باشد داوطلبان برحسب ذوق و استعداد از طریق آزمون و مصاحبه در حدود امکانات مدارس پذیرفته خواهند شد.

تبصره 2 ـ دانش‌آموزان مناطق عشایری و روستایی و فرزندان کسانی که به فعالیتهای تولیدی در زمینه‌های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، در شرایط مساوی حق تقدم خواهند داشت.

ماده 4 ـ برنامه‌های درسی ای مدارس شامل دروس عمومی، پایه و دروس نظری و عملی علوم و فنون مرتبط به حِرَف و مشاغل توسط وزارت آموزش و پرورش و با همکاری وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

تبصره ـ جداول مواد درسی و برنامه تفصیلی دروس، براساس اهدف این اساسنامه و متناسب با ویژگیهای زندگی عشایری و روستائی خواهد بود.

ماده 5 ـ آئین‌نامه‌های اجرایی و امتحانی این گونه مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

ماده 6 ـ به فارغ التحصیلان این دوره گواهینامه پایان تحصیلات دوره راهنمایی حرفه‌ای داده می‌شود که علاوه بر ارزش ادامه تحصیل در دوره متوسطه در رشته‌های مرتبط که بعداً تعیین خواهد شد برای اشتغال در مشاغل وابسته نیز معتبر است.

تبصره 1 ـ چنانچه فارغ التحصیلان این مدارس بخواهند در رشته‌هایی غیر از رشته‌های تعیین شده ادامه تحصیل دهند، این امر طبق ضوابطی خواهد بود که بعداً تعیین خواهد شد.

تبصره 2‌ ـ برای فارغ التحصیلان این مدارس امتیازات خاص دیگری نیز در نظر گرفته می‌شود تا تسهیلاتی در جهت اخذ مدارک حرفه‌ای و یا اشتغال برای آنان فراهم گردد.

ماده 7 ـ این مدارس با توجه به شرایط و امکانات هر منطقه می توانند بصورت روزانه و یا شبانه روزی تأسیس و اداره شوند.

تبصره ـ وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی دبیرستانهای مرتبط با مدارس راهنمائی حرفه‌ای را در مناطقی دایر خواهند کرد که این گونه مدارس فعالیت دارند.

ماده 8 ـ وزارت جهاد سازندگی، وزارت کشاورزی و سایر سازمانها و ارگانهای دولتی و بخش خصوصی می توانند با تأمین هزینه‌های مربوط و موافقت وزرات آموزش و پرورش نسبت به تأسیس این گونه مدارس اقدام نمایند.

تبصره ـ وزارت آموزش و پرورش در تدریس دروس عمومی و پایه و وزارتین جهاد سازندگی و کشاورزی در تدریس دروس اختصاصی این گونه مدارس همکاری خواهند نمود.

ماده 9 ـ وزارت آموزش و پرورش می‌توانند طی موافقتنامه‌‌ای با وزارت جهاد سازندگی یا وزارت کشاورزی نسبت به تأسیس این گونه مدارس اقدام و تدریس دروس عمومی و پایه را برعهده بگیرد و در این حال تدریس دروس اختصاصی برعهده‌ی وزارتخانه‌های طرف قرارداد خواهد بود.

ماده 10 ـ انتقال دانش‌آموز به این گونه مدارس و بالعکس تابع ضوابط خاصی خواهد بود که توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده 11 ـ سیستم آموزشی و تقویم آموزشی تابع شرایط اقلیمی و خاص منطقه و تابع الگوی تولید می باشد.

ماده 12 ـ مسئولیت حسن اجرای این اساسنامه با وزارت آموزش و پرورش می‌باشد.

موضوع: اساسنامه مدارس راهنمایی حرفه‌ای مشتمل بر 12 ماده و 7 تبصره در پانصد و هفتاد و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 28 /7 /1373 به تصویب رسید. صحیح است، به مورد اجراء گذارده شود.

محمدعلی نجفی ـ وزیر آموزش و پرورش