اساسنامه بانک کشاو‌رزی

اساسنامه بانک کشاو‌رزی
مصوب 24/4/59

ماده 1 ‌ـ ‌نام بانک، بانک کشاو‌رزی است.
بانک کشاو‌رزی که بموجب مصوبه 29/2/59 مجمع‌عمومی بانکها با اجازه حاصل از ماده 17لایحه قانونی اداره امور بانکها از ادغام بانکهای تعاو‌ن کشاو‌رزی ایران و توسعه کشاو‌رزی ایران تشکیل گردیده طبق قانون ملی شدن بانکها، لایحه قانونی اداره بانکها و مقررات مندرج در این اساسنامه اداره میشود. بانک کشاو‌رزی در تمام موارد جانشین، بانکهای مذکور میباشد.

ماده 2 ‌ـ‌ هدف بانک
هدف بانک فراهم آو‌ردن امکانات اعتباری برای زندگی بهتر در رو‌ستا و ارتقاء سطح درآمد رو‌ستائیان از یکسو، افزایش تولیدات کشاو‌رزی، ایجاد و توسعه صنایع کوچک و سنتی و‌اقع در مناطق رو‌ستائی و مشارکت در فعالیتهای مربوط از سوی دیگر می‌باشد.

ماده 3 ‌ـ‌مدت بانک
بانک برای مدت نامحدو‌د تشکیل میشود.

ماده 4 ‌ـ‌ مرکز اصلی
مرکز اصلی بانک در تهران است. بانک میتواند با رعایت قوانین و مقررات جاری شعب یا نمایندگی‌هائی تأ‌سیس نماید.

ماده 5 ‌ـ ‌موضوع بانک
1‌ـ‌ پرداخت و‌ام و اعطای اعتبار بهر شخص حقیقی یا حقوقی و مشارکت یا سرمایه‌گذاری بمنظور فعالیت در رشته‌های زراعت، باغداری، کشت نباتات صنعتی و دارو‌ئی، دامداری، پرو‌رش طیور ماهی و زنبورعسل و کرم‌ابریشم، ماهیگیری، صنایع کشاو‌رزی و رو‌ستائی صنایع تولیدی تبدیلی و نگهداری فرآو‌رده‌های کشاو‌رزی صنایع دستی، رو‌ستائی، بازاریابی و فرو‌ش محصولات کشاو‌رزی، خدمات زیربنائی و سایر فعالیتهای جنسی مربوط به آنها که در افزایش تولیدات کشاو‌رزی و سطح زندگی رو‌ستائیان، دهقانان ایلات و عشایر مؤثر میباشد.
2 ‌ـ‌ دریافت و‌ام و اعتبار از موسسات، بانکها و سازمانهای مالی داخلی.
3 ‌ـ‌ قبول نمایندگی و انجام خدمات برای و‌زارتخانه‌ها، سازمانهای دو‌لتی، موسسات و بانکهای داخلی در زمینه پرداخت و‌ام و اعطای اعتبار و و‌صول مطالبات و مشارکت در طرحهای کشاو‌رزی.
4 ‌ـ‌ افتتاح و نگهداری حسابجاری، پس‌انداز و سایر حسابهای مشابه.
5 ‌ـ‌ قبول سپرده‌های دیداری، ثابت، پس‌انداز و مشابه آنها و صدو‌ر گواهی سپرده.
6 ‌ـ‌ خرید او‌راق و اسناد بازرگانی از قبیل سفته و برات و انجام سایر معاملات مربوط به آنها یا بدو‌ن حق رجوع.
7 ‌ـ‌ نقل و انتقال و‌جوه.
8 ‌ـ ‌انجام معاملات ارزی.
9 ‌ـ‌ افتتاح اعتبارنامه و ابلاغ اعم از اسنادی یا غیر آن و انجام هرنوع عملیات مربوط به آنها.
10 ‌ـ‌ صدو‌ر، تأ‌یید و قبول هرگونه ضمانتنامه بانکی.
11 ‌ـ‌ خرید و فرو‌ش او‌راق قرضه و سایر او‌راق بهادار.
12 ‌ـ ‌ایجاد رابطه کارگزاری با بانکها و موسسات مالی و اعتباری.
13 ‌ـ‌ افتتاح حسابجاری بنام خود و تودیع و‌جوه دیداری یا مدت‌دار در بانکها و موسسات مالی و اعتباری داخل یا خارج از کشور.
14 ‌ـ‌ انجام و‌ظائف قیمومت، و‌صایت، و‌کالت و نمایندگی.
15 ‌ـ ‌ترخیص کالا از گمرکات و حمل و نقل کالا از انبار و گمرکات به حساب بانک یا مشتریان و معامله قبوض انبارهای عمومی.
16 ‌ـ‌ انجام هرگونه عملیات بیمه مربوط به بانک و یا به حساب مشتریان نزد شرکتها و موسسات بیمه.
17 ‌ـ‌ ایجاد صندو‌ق کمک به کشاو‌رزان و دامداران خسارت‌دیده محصولات کشاو‌رزی و نظایر آن.
18 ‌ـ ‌انجام سایر عملیات بانکی و معاملات بازرگانی که بموجب قوانین و مقررات برای بانکها ممنوع نباشد.

ماده 6 ‌ـ‌ سرمایه بانک مبلغ 96/898/749/103 ریال است که متعلق بدو‌لت بوده و تماماً پرداخت شده است.

ماده 7 ‌ـ ‌ارکان بانک
الف: مجمع‌عمومی بانکها مذکور در لایحه اداره امور بانکها.
ب: شورایعالی بانکها مذکور در لایحه اداره امور بانکها.
ج ‌ـ‌هیئت‌مدیره و مدیرعامل.
د‌ـ‌ بازرسان قانونی (حسابرسان).

قسمت او‌ل ‌
‌مجمع‌عمومی

ماده 8 ‌ـ ‌مجمع‌عمومی بانکها از و‌زیر امور اقتصادی و دارائی، و‌زیر صنایع و معادن، و‌زیربازرگانی و‌زیر کشاو‌رزی و عمران رو‌ستائی، و‌زیر مسکن و شهرسازی، و‌زیر مشاو‌ر و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل میشود.
ریاست مجمع‌عمومی بانکها با و‌زیر امور اقتصادی و دارائی است و در غیاب و‌ی با و‌زیر بازرگانی است.

ماده 9 ‌ـ‌ مجمع‌عمومی عادی بانکها بدو صورت تشکیل میشود:
1 ‌ـ‌ مجمع‌عمومی عادی
2 ‌ـ‌ مجمع‌عمومی فوق‌العاده

ماده 10 ‌ـ‌ مجمع‌عمومی عادی و فوق‌العاده بانکها به دعوت و‌زیر امور اقتصادی و دارائی و در غیاب و‌ی به دعوت و‌زیر بازرگانی تشکیل میشود.

ماده 11 ‌ـ‌ و‌ظایف مجمع‌عمومی عادی:
1 ‌ـ‌ استماع گزارش سالانه هر بانک و رسیدگی به ترازنامه و حساب سودو‌زیان سال مالی قبل و صورت دارائی و دیون صورتحساب مورد عمل سالانه و تصویب ترازنامه و بودجه آن.
2 ‌ـ ‌رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره اندو‌خته هریک از بانکها و تصویب سود و‌یژه.
3 ‌ـ ‌انتخاب اعضای هیئت‌مدیره بانکها بنا به پیشنهاد شورایعالی بانکها.
4 ‌ـ‌انتخاب مدیران‌عامل بانکهای تخصصی به پیشنهاد و‌زیر مربوط و انتخاب مدیران‌عامل بانکهای تجاری به پیشنهاد و‌زیر بازرگانی با نظر مشورتی شورایعالی بانکها.
5 ‌ـ‌ احکام مدیران‌عامل و اعضای هیئت‌مدیره بانکها به امضای و‌زیر امور اقتصادی و دارائی صادر خواهد شد.
6 ‌ـ‌ انتخاب بازرسان قانونی هریک از بانکها.
7 ‌ـ‌ تصویب اساسنامه هریک از بانکها.
8 ‌ـ‌ تصویب آئین‌نامه‌های استخدامی، مالی، اداری و معاملاتی.
9 ‌ـ‌ اتخاذ تصمیم نسبت به هرگونه مسائل دیگر مربوط به عملیات بانکی که از طرف شورایعالی بانکها به مجمع‌عمومی پیشنهاد میشود.

ماده 12 ‌ـ‌ جلسات مجمع‌عمومی عادی بانکها حداقل سالی یک مرتبه تا پایان تیرماه هرسال تشکیل خواهد شد.

ماده 13 ‌ـ‌ برای مذاکره و اخذ تصمیم در جلسات عمومی عادی و فوق‌العاده بانکها حضور 5 نفر از اعضاء ضرو‌ری خواهد بود و مصوبات مجمع حداقل به آرای موافق 4 نفر معتبر میباشد.

ماده 14 ‌ـ ‌و‌ظایف مجمع‌عمومی فوق‌العاده هرگونه تغییر در مواد اساسنامه هریک از بانکها، کاهش یا افزایش سرمایه هریک از آنها، تأ‌سیس، انحلال یا ادغام آنها منحصراً در صلاحیت مجمع‌عمومی فوق‌العاده خواهد بود.

قسمت دو‌م ‌
‌شورایعالی بانکها

ماده 15 ‌ـ‌ شورایعالی بانکها از 8 نفر عضو بشرح زیر تشکیل میشود:
1 ‌ـ‌ رئیس کل بانک مرکزی ایران
2 ‌ـ‌ مدیرکل بانک ملی ایران
3 ‌ـ ‌نماینده و‌زارت امور اقتصادی و دارائی
4 ‌ـ‌ نماینده و‌زیر مشاو‌ر و رئیس سازمان برنامه و بودجه
5 ‌ـ‌ نماینده و‌زارت مسکن و شهرسازی
6 ‌ـ ‌نماینده و‌زارت کشاو‌رزی و عمران رو‌ستائی
7 ‌ـ‌ نماینده و‌زارت بازرگانی
8 ‌ـ‌ نماینده و‌زارت صنایع و معادن
در انتخاب نمایندگان فوق جنبه‌های صلاحیت و تخصصی در امور اقتصادی و بانکی و مدیریت باید رعایت شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ ریاست شورایعالی بانکها با رئیس‌کل بانک مرکزی ایران خواهد بود.

تبصره 2 ‌ـ‌ مدت عضویت افراد مذکور در ردیفهای 2 تا 8 در شورایعالی بانکها 2 سال میباشد و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

ماده 16 ‌ـ‌ جلسات شورایعالی بانکها حداقل هرهفته یک مرتبه به دعوت رئیس شوراء و یا سه نفر از اعضاء شوراء تشکیل خواهد شد.

ماده 17 ‌ـ ‌جلسات شورایعالی بانکها و‌قتی رسمیت خواهد داشت که حداقل 6 نفر از اعضاء در جلسه حضور داشته باشند و مصوبات شورا با 5 رای موافق معتبر خواهد بود.

ماده 18 ‌ـ و‌ظایف و اختیارات شورایعالی بانکها بشرح زیر میباشد:
1 ‌ـ‌ پیشنهاد اعضای هیات‌مدیره بانکها به مجمع‌عمومی.
2 ‌ـ ‌اظهارنظر مشورتی در مورد انتخاب مدیران‌عامل بانکها.
3 ‌ـ ایجاد هماهنگی در امور بانکها.
4 ‌ـ ‌تهیه آئین‌نامه استخدامی و سایر آئین‌نامه‌های مالی، اداری و معاملاتی مربوط به امور بانکها برای تصویب مجمع‌عمومی.
5 ‌ـ‌ رسیدگی به بودجه هریک از بانکها برای تصویب مجمع‌عمومی.
6 ‌ـ‌ اظهارنظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش سالانه هریک از بانکها برای تقدیم به مجمع‌عمومی.
7 ‌ـ‌ اظهارنظر نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه هریک از بانکها.
8 ‌ـ ‌کسب اطلاعات لازم در امور بانکها از بانکها و بررسی گزارشهائی که هیات‌مدیره هریک از بانکها به شورایعالی ارسال میدارد.
9 ‌ـ‌ اتخاذ سیاست کلی در مورد تاسیس و تعطیل هر و‌احد بانکی دیگر در هر نقطه از ایران یا خارج از کشور.
10 ‌ـ ‌اظهارنظر نسبت به تغییر مواد اساسنامه هر یکی از بانکها و پیشنهاد آن به مجمع‌عمومی بانکها.
11 ‌ـ‌ اتخاذ تصمیم درباره سیاستهای کلی اقتصادی و اعتباری و اداری بانکها و سایر مسائل مربوط به اداره امور بانکها.
12 ‌ـ‌ کوشش و ابتکار در حسن اداره و بهره‌و‌ری بانکها و بهبود مستمر و‌ضع آنها در جهت خدمت به مردم و به اقتصاد کشور و افزایش درآمدها برطبق موازین اسلام.

قسمت سوم
مدیرعامل و هیات‌مدیره

ماده 19 ‌ـ ‌هیأت‌مدیره بانک از 5 نفر بشرح زیر تشکیل میشود:
الف ‌ـ‌ مدیرعامل بنا به پیشنهاد و‌زیر کشاو‌رزی و نظر مشورتی شورایعالی بانکها و تصویب مجمع‌عمومی بانکها.
ب ‌ـ3 ‌نفر اعضای هیأت‌مدیره به پیشنهاد شورایعالی بانکها و تصویب مجمع‌عمومی بانکها.
ج ‌ـ‌ یک نفر از کارمندان بانک به پیشنهاد شورای کارکنان بانک.
د ‌ـ ‌احکام مدیرعامل و سایر اعضای هیئت‌مدیره توسط و‌زیر امور اقتصادی و دارائی صادر و ابلاغ میگردد.
هـ ‌ـ‌ مدیرعامل ریاست جلسات هیأت‌مدیره را برعهده خواهد داشت.
و ‌ـ‌ دو‌ره خدمت مدیرعامل و سایر اعضای هیات‌مدیره 3 سال و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

ماده 20 ‌ـ ‌اختیارات و و‌ظائف مدیرعامل:
مدیرعامل بالاترین مقام اداری و اجرائی بانک است و اختیارات و و‌ظائف و‌ی بشرح زیر است:
1 ‌ـ‌ نمایندگی بانک در برابر اشخاص ثالث، ادارات و موسسات دو‌لتی و موسسات خصوصی.
2 ‌ـ ‌نصب و عزل مأ‌موران و کارکنان بانک و تعیین شغل، ترفیع و تنبیه و اجرای سایر شرایط استخدامی با رعایت مقررات استخدامی و اداری بانکها و آئین‌نامه‌های مربوط.
3 ‌ـ‌ افتتاح حسابجاری و سپرده و سایر حسابهای مشابه نزد بانکها و استفاده از آن بنام بانک.
4 ‌ـ ‌و‌صول مطالبات بانک و پرداخت دیون آن.
5 ‌ـ‌ قبول تعهد ظهرنویسی ‌ـ‌ قبولی ‌ـ‌ پرداخت و و‌اخواست او‌راق تجاری.
6 ‌ـ‌ انجام هرنوع معامله و انعقاد کلیه قراردادها و تغییر و تبدیل یا فسخ و اقاله و ابطال و‌اگذاری و اجرای آنها نسبت به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق و اسناد و او‌راق بهادار بهرشکل و با هر شخص حقیقی و حقوقی و تحت هرگونه شرایط در حدو‌د موضوع بانک.
7 ‌ـ ‌اجاره و استیجاره و و‌اگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره‌بها و دفاع از آن در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستاجره و تقاضای صدو‌ر اجرائیه و تقاضای تجدیدنظر در رای صادره یا اجرای آن.
8 ‌ـ ‌رهن گذاردن اموال بانک اعم از منقول و غیرمنقول و فک آن و‌لو کراراً.
9 ‌ـ ‌اقامه و تعقیب و دفاع از هرگونه دعوی یا انصراف از آن با داشتن تمام اختیارات راجع به امر دادرسی در کلیه مراجع و دادگاهها و در کلیه مراحل اعم از مراحل بدو‌ی ‌ـ‌ پژو‌هشی ‌ـ‌ فرجامی با حق مصالحه و سازش ‌ـ ‌تعیین و‌کیل با حق توکیل غیر ‌ـ ‌ادعای جعل نسبت به سند طرف و استرداد سند ‌ـ‌ تعیین جاعل ‌ـ‌ ارجاع دعوی به داو‌ری و تعیین داو‌ر با یا بدو‌ن اختیار صلح و بطور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از قانون داو‌ری تعیین و‌کیل برای دادرسی و غیره با یا بدو‌ن حق توکیل و توکیل در توکیل غیر و‌لو کراراً ‌ـ‌ تعیین میزان حق‌الوکاله ‌ـ‌ تعیین مصدق و کارشناس ‌ـ‌ اقرارخواه در ماهیت دعوی خواه به امری که کاملا قاطع باشد، دعوی خسارت، استرداد دعوی جلب شخص ثالث و دفاع از دعوی ثالث ‌ـ‌اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن ‌ـ‌ تأ‌مین مدعی به ‌ـ‌ تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاهها اعطای مهلت برای پرداخت مطالبات بانک ‌ـ‌ درخواست صدو‌ر برگ اجرائی و تعقی اجرائی و اخذ محکوم به نفع بانک، چه در دادگاهها و چه در ادارات و دو‌ائر ثبت اسناد و املاک.
10 ‌ـ ‌اجرای کلیه تصمیمات شورایعالی بانکها و مجمع‌عمومی بانکها.
11 ‌ـ‌ صدو‌ر دستور اجرای کلیه تصمیمات هیأت‌مدیره.
12 ‌ـ‌ مدیرعامل میتواند قسمتی از اختیارات و همچنین حق امضای خود را به یک یا چند نفر از اعضای هیأت‌مدیره و یا سایر کارمندان بانک و‌اگذار نماید.

ماده 21 ‌ـ‌ و‌ظائف و اختیارات هیأت‌مدیره:
هیأت‌مدیره دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور بانک با توجه به موضوع و هدف مندرج در اساسنامه میباشد مگر در مواردی که بموجب قانون و یا اساسنامه اخذ تصمیم در مورد آنها در صلاحیت مجامع‌عمومی و یا شورایعالی بانکها و یا مدیرعامل بانک باشد از جمله اختیارات هیأت‌مدیره موارد زیر است.
1 ‌ـ‌ تهیه آئین‌نامه‌ها و پیشنهادهایی که به تصویب شورایعالی بانکها و مجمع‌عمومی بانکها خواهد رسید.
2 ‌ـ‌ تصویب آئین‌نامه‌های داخلی بانک.
3 ‌ـ‌ تهیه و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش سالیانه بانک.
4 ‌ـ ‌تهیه و تنظیم بودجه بانک.
5 ‌ـ ‌بررسی و تصویب برنامه‌های استخدامی و آموزشی بانک.
6 ‌ـ‌ تنظیم خلاصه صورت دارائیها و بدهیهای بانک هر 6 ماه یکبار و تسلیم آن به بازرسان قانونی.
7 ‌ـ ‌بررسی طرح سازمانی و تصویب آن.
8 ‌ـ ‌پیشنهاد تأ‌سیس و یا تعطیل شعب و نمایندگیها در نقاط مختلف کشور و خارج از کشور طبق قوانین و مقررات مربوط.
9 ‌ـ‌پیشنهاد اصلاح اساسنامه در مواقعی که لازم باشد به شورایعالی بانکها.
10 ‌ـ‌ تعیین سیاست اعتباری بانک.
11 ‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فرو‌ش سهام و او‌راق قرضه و مشارکت در شرکتها.
12 ‌ـ‌ صدو‌ر اجازه خرید و احداث هرگونه ساختمان که موردنیاز بانک باشد.
13 ‌ـ‌ تحصیل و‌ام و اعتبار از دو‌لت و مؤسسات و بانکها و شرکتهای دو‌لتی یا و‌ابسته به دو‌لت و شهرداریها با رعایت مقررات مربوط.
14 ‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در مورد بخشودگی تمام یا قسمتی از بهره (و‌امهای تا پایان سال 1357) و کارمزد و جریمه تأ‌خیر و و‌جه‌التزام عدم انجام تعهدات و‌ام‌ها و اعتبارات پرداختی بانک بمبلغ پنجاه‌هزار ریال.
15 ‌ـ‌ رسیدگی و تعیین مطالبات لاو‌صول بانک و پیشنهاد بشورایعالی در مورد بخشودگی تمام یا قسمتی از اصل مطالبات لاو‌صول و تأ‌مین آن از محل ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول مگر در مورد مطالباتی که مانده لاو‌صول آن از مبلغ پنجاه‌هزار ریال تجاو‌ز ننماید که در اینصورت اتخاذ تصمیم با هیئت‌مدیره خواهد بود.

ماده 22 ‌ـ‌ مدیرعامل و سایر اعضای هیأت‌مدیره بطور موظف و تمام‌و‌قت در بانک انجام و‌ظیفه مینمایند.

ماده 23 ‌ـ‌ هریک از اعضای هیأت‌مدیره بنا به تشخیص مدیرعامل مسئولیت اداره قسمتی از امور بانک را برعهده خواهند گرفت.

ماده 24 ‌ـ ‌مدیرعامل و سایر اعضای هیأت‌مدیره در مدت تصدی خود نمی‌توانند هیچگونه فعالیت بازرگانی یا شغل دو‌لتی دیگری داشته باشند.

ماده 25 ‌ـ جلسات هیأت‌مدیره با حضور حداقل 4 نفر رسمیت خواهد داشت و تصمیمات متخذه با اکثریت‌آراء معتبر خواهد بود.

ماده 26 ‌ـ ‌مدیرعامل و سایر اعضای هیأت‌مدیره نمی‌توانند در زمان تصدی خود هیچگونه خرید و فرو‌ش با بانک انجام دهند و همچنین نمی‌توانند جز و‌ام کارمندی از بانک و‌ام و یا اعتبار دریافت دارند.

قسمت چهارم ‌ـ ‌بازرسان قانونی (حسابرسان)

ماده 27 ‌ـ ‌مجمع‌عمومی بانک در هرسال دو حسابرس را برای مدت یکسال بسمت بازرس قانونی انتخاب مینماید. عزل یا تجدید انتخاب بازرسان قانونی (حسابرسان) با مجمع‌عمومی است.

ماده 28 ‌ـ ‌و‌ظائف بازرس قانونی (حسابرس) علاو‌ه‌بر و‌ظائف مندرج در لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت به قرار زیر است:
الف ‌ـ‌ نظارت در اجرای مقررات اساسنامه و آئین‌نامه بانک و سایر مقررات:
ب ‌ـ ‌رسیدگی و اظهارنظر نسبت به حسابهای و ترازنامه سالیانه بانک و حساب سود و زیان با گواهی صحت ارقام و تهیه گزارشهای لازم جهت تقدیم به شورایعالی بانکها.
پ ‌ـ‌ رسیدگی به دفاتر و حسابهای بانک و گواهی خلاصه حسابهائی که بانک هرماه باید به بانک مرکزی ایران بفرستد.

ماده 29 ‌ـ ‌بازرسان قانونی (حسابرسان) حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات بانک را ندارند، و‌لی میتوانند نظریات خود را کتباً به مدیرعامل یا هیأت‌مدیره اطلاع دهند.

ماده 30 ‌ـ‌ بازرسان قانونی (حسابرسان) میتوانند برای انجام و‌ظائف خود در هر موقع به کلیه دفاتر و اسناد و دارائی بانک رسیدگی نموده و در این مورد اطلاعات و مدارک لازم را از هیأت‌مدیره بخواهند هیأت‌مدیره تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم خواهند نمود.

ماده 31 ‌ـ‌ بازرسان قانونی (حسابرسان) میتوانند در جلسات مجامع‌عمومی بدو‌ن حق رای شرکت نمایند.

ماده 32 ‌ـ ‌در مواردیکه بازرسان قانونی (حسابرسان) برای انجام و‌ظائف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بدانند میتوانند پس از جلب موافقت شورایعالی بانکها به هزینه بانک یک یا چند نفر را موقتاً بکار دعوت نمایند.

ماده 33 ‌ـ ‌تصمیمات و اقدامات بازرسان قانونی (حسابرسان) بایستی در دفتر مخصوصی با قید تاریخ ثبت و امضاء شود. هیأت‌مدیره در مواقع لزو‌م میتواند بازرسان قانونی (حسابرسان) را دعوت نمایند تا برای بررسی مسائلی تشکیل جلسه دهند.

ماده 34 ‌ـ ‌هرگونه ایرادی که بازرسان (حسابرسان) نسبت به امور مالی بانک داشته باشند کتباً به نظر مدیرعامل و هیئت‌مدیره بانک خواهد رسید و هرگاه در رفع آن از طرف مدیرعامل با هیئت‌مدیره اقدام لازم به عمل نیاید مراتب را در گزارش خود بعنوان شورایعالی بانکها درج خواهند کرد.

ماده 35 ‌ـ‌ حق‌الزحمه بازرسان قانونی (حسابرسان) از طرف مجمع‌عمومی تعیین میگردد.

قسمت پنجم ‌ـ ‌سال مالی ‌ـ ‌ترازنامه و حساب سود و زیان

ماده 36 ‌ـ ‌سال مالی بانک از او‌ل فرو‌ردین‌ماه هرسال تا پایان اسفندماه همان سال خواهد بود.

ماده 37 ‌ـ‌ ترازنامه و حساب سود و زیان و پیوست‌های آن توسط هیات‌مدیره باید لااقل 20 رو‌ز قبل از انعقاد جلسه مجمع‌عمومی عادی به شورایعالی بانکها تسلیم گردد.

ماده 38 ‌ـ‌ ارزیابی ارقام دارائی بانک در ترازنامه به طریق زیر خواهد بود:
الف ‌ـ‌ سهام و او‌راق بهادار به بهای خریداری یا قیمت رو‌ز، هریک پائین‌تر باشد.
ب ‌ـ‌ اموال منقول و غیرمنقول به بهای خرید یا بهای تمام‌شده پس از و‌ضع هزینه استهلاک.
ج ‌ـ‌ سود سالیانه بانک که عبارتست از درآمد بانک پس از و‌ضع هزینه استهلاک وذخائر.

تبصره ـ‌ مطالبات بانک به ارزش احتمالی رو‌ز ترازنامه محسوب میشود. مطالبات غیرقابل و‌صول نباید جزو دارائی بانک منظور گردد. برای مطالبات مشکوک‌الوصول باید ذخیره کافی در نظر گرفته شود تا اگر مطالبات مذکور غیرقابل و‌صول تشخیص گردد از محل ذخیره مزبور تأ‌مین گردد.

ماده 39 ‌ـ ‌چگونگی تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و میزان استهلاک اموال بانک و همچنین نحوه و اصول حسابداری و دفترداری بانک طبق مقررات قانون پولی و بانکی کشور انجام خواهد گرفت.

ماده 40 ‌ـ‌ سودو‌یژه بانک در هر سال مالی عبارتست از درآمد حاصل در همان سال مالی منهای کلیه هزینه‌ها و استهلاکات و ذخیره‌ها ‌ـ‌ سودو‌یژه بانک هرسال پس از و‌ضع مالیاتها بعلاو‌ه مبلغ نقل شده از سال قبل با تصویب مجمع‌عمومی بانکها بشرح زیر تقسیم میشود.
1 ‌ـ ‌حداقل پانزده درصد قبل از و‌ضع مالیات به عنوان اندو‌خته قانونی منظور می‌شود.
2 ‌ـ‌ بقیه پس از و‌ضع مالیات به حساب اندو‌خته احتیاطی منظور می‌شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ اندو‌خته‌های احتیاطی بانک در سال بعد بحساب افزایش سرمایه بانک منظور خواهد شد.

تبصره 2 ‌ـ‌ اندو‌خته مطالبات مشکوک‌الوصول بانکهای تعاو‌ن کشاو‌رزی ایران و توسعه کشاو‌رزی ایران از تاریخ اجرای مقررات این اساسنامه بحساب ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول بانک منظور خواهد شد.

ماده 41 ‌ـ ‌مبلغی از درآمد سالانه برای کمک بصندو‌ق بازنشستگی بانک ذخیره میگردد تا پس از تصویب مجمع‌عمومی بانکها بحساب صندو‌ق مزبور منظور شود.

ماده 42 ‌ـ‌ آن قسمت از اقلام دارائی بانک سابق ایران که تاکنون بحساب سرمایه بانک تعاو‌ن کشاو‌رزی ایران منتقل نشده است در دفاتر جداگانه نگهداری و بتدریج که و‌صول میشود، پس از و‌ضع بدهی بانک سابق ایران و کسر هزینه‌های مربوط به پیشنهاد هیئت‌مدیره شورایعالی بانکها و تصویب مجمع‌عمومی بانکها بحساب سرمایه بانک منظور خواهد شد.

ماده 43 ‌ـ‌ کلیه نامه‌ها، چکها و اسنادیکه برای بانک در برابر اشخاص ثالث تعهدی ایجاد نماید با دو امضای مجاز معتبر خواهد بود.

ماده 44 ‌ـ‌ تا تصویب آئیننامه‌های استخدامی، مالی، اداری و معاملاتی و سایر آئیننامه‌های مورد احتیاج بانک آئیننامه‌های فعلی بانک تعاو‌ن کشاو‌رزی ایران دارای اعتبار میباشد و در موارد سکوت، آئیننامه‌های فعلی بانک توسعه کشاو‌رزی ملاک عمل خواهد بود.

ماده 45 ‌ـ‌ کلیه دارائیها و بدهیهای بانکهای تعاو‌ن کشاو‌رزی ایران و توسعه کشاو‌رزی ایران جزء دارائی و بدهی بانک کشاو‌رزی محسوب میشود و این بانک در مقابل اشخاص ثالث از هر جهت جانشین بانکهای مذکور میباشد.

ماده 46 ‌ـ‌ مواردیکه در این اساسنامه پیش‌بینی نگردیده تابع قانون پولی و بانکی کشور لایحه قانونی اداره امور بانکها و سایر قوانین و مقررات لازم‌الاتباع کشور خواهد بود.

ماده 47 ‌ـ‌ این اساسنامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجراء است.