اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه ها

اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه ها
مصوب 1389,04,27با اصلاحات و الحاقات بعدی

‏هیئت وزیران در جلسات مورخ 16 /12 /1388، 19 /2 /1389 و 27 /4 /1389 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد ماده (15) قانون هدفمند کردن یارانه ها – مصوب 1388 -، اساسنامه سازمان هدفمندسازی ‏یارانه ها را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه سازمان هدفمند سازی یارانه ها
مصوب 1389,04,27با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل اول - کلیات

ماده 1 - سازمان هدفمندسازی یارانه ها که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می شود، با ماهیت شرکت دولتی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و تمام سرمایه آن متعلق به دولت است.

ماده 2 (اصلاحی 10/06/1392)- منابع سازمان حاصل از مواد (7)، (8) قانون هدفمند کردن یارانه ها و دیگر قوانین و مقررات خواهد بود.

‏ماده 3 - مرکز اصلی سازمان در تهران می باشد و مدت آن نامحدود است.

‏ماده 4 - سازمان و ارکان آن تابع قوانین و مقررات مربوط به شرکت های دولتی و قانون هدفمند کردن یارانه ها و این اساسنامه و آیین نامه های مربوط می باشد و در موارد سکوت تابع قوانین مربوط است.

فصل دوم – وظایف و اختیارات سازمان

ماده 5 - اهداف، مسؤولیت ها، وظایف و اختیارات موضوع قانون هدفمند کردن یارانه ها و سایر قوانین و مقررات مربوط، جزء وظایف و اختیارات سازمان می باشد.

ماده 6 - مسؤولیت ها و اختیارات و وظایف تفویضی قانونی و نیز مدیریت وجوه، اعتبارات و هزینه های موضوع قانون هدفمند کردن یارانه ها و سایر قوانین و مقررات مربوط بر عهده سازمان می باشد.

فصل سوم - ارکان سازمان

ماده 7 - سازمان دارای ارکان زیر است:

1 - مجمع عمومی

2 - ‏هیئت مدیره

3 - ‏مدیرعامل

4 - ‏بازرس یا بازرسان

ماده 8(اصلاحی 10/06/1392)- مجمع عمومی سازمان مرکب از اعضای زیر می باشد:

ماده 8- مجمع عمومی سازمان مرکب از اعضای زیر می باشد:
1- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور (رییس)
2- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
3- وزیر امور اقتصادی و دارایی
4- وزیر صنعت، معدن و تجارت
5- وزیر راه و شهرسازی
6- وزیر جهاد کشاورزی
7- وزیر نفت
8- وزیر نیرو

1 - رئیس جمهور (رئیس مجمع عمومی)

2 - ‏معاون اول رئیس جمهور (نایب رئیس مجمع عمومی)

3 - وزیر امور اقتصادی و دارایی

4 - وزیر بازرگانی

5 - وزیر جهاد کشاورزی

6 - وزیر راه و ترابری

7 - وزیر رفاه و تأمین اجتماعی

8 - وزیر صنایع و معادن

9 - وزیر کشور

10 - وزیر نفت

11 - ‏وزیر نیرو

12(اصلاحی 07/07/1389)- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

13(اصلاحی 07/07/1389)- وزیر مسکن و شهرسازی

14 (اصلاحی 07/07/1389)- معاون حقوقی رئیس جمهور

15 (اصلاحی 07/07/1389)- معاون امور مجلس رئیس جمهور

16 (اصلاحی 07/07/1389)- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

17(اصلاحی 07/07/1389)- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور

18 (اصلاحی 07/07/1389)- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ماده 9(اصلاحی 10/06/1392)- اعضای هیئت مدیره متشکل از (5) نفر می باشند که به پیشنهاد معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور توسط مجمع عمومی انتخاب می شوند. رییس هیئت مدیره و مدیرعامل از بین اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و تصویب مجمع عمومی انتخاب می شوند. احکام اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل توسط معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور صادر می شود.

ماده 10 (منسوخه 10/06/1392)- عزل و برکناری و موافقت با استعفای اشخاص مذکور با رئیس مجمع عمومی می باشد.

‏ماده 10 (اصلاحی 10/06/1392)- هیئت مدیره می تواند بخشی از اختیارات خود را به مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تفویض نماید.

ماده 11 (اصلاحی 10/06/1392)- بازرس یا بازرسان از بین اشخاص حقیقی یا حقوقی ذی صلاح با تصویب مجمع عمومی تعیین می گردد.

ماده 13 (منسوخه 10/06/1392)- رئیس مجمع عمومی می تواند وظایف و اختیارات خود را به اشخاص دیگر عضو مجمع عمومی واگذار نماید.

ماده 12 (اصلاحی 10/06/1392)- وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:

1 - بررسی و اظهارنظر و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش های ادواری و عملکرد سالانه، صورت های مالی و بودجه پیشنهادی هیئت مدیره.

2 - تصویب ضوابط و دستورالعمل های اجرایی برای فعالیت و وظایف سازمان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

3 - تعیین و تصویب خط مشی و برنامه های کلان سازمان.

‏ماده 15 (منسوخه 10/06/1392)- ساختار سازمان با پیشنهاد مدیرعامل به تأیید رئیس مجمع عمومی می رسد.

ماده 13 (اصلاحی 10/06/1392)- هیئت مدیره وظایف و اختیارات زیر را دارا می باشد:

1 (اصلاحی 10/06/1392)- رسیدگی و تهیه بودجه سالانه، گزارش های عملکرد ادواری و سالانه و صورت های مالی سازمان و ارایه آنها به مجمع عمومی

2 - بررسی و پیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه به مجمع عمومی برای ارایه به مراجع ذی صلاح

3 - بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد صلح و سازش و رد دعاوی و ارجاع به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوا برای طی مراحل قانونی با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی

4 - بررسی و تهیه سقف ایجاد تعهد برای سال های آینده و ارایه آن به مجمع عمومی

5 - پیشنهاد خط مشی و برنامه های کلان سازمان به مجمع عمومی

6 - ارایه برنامه عملیاتی سازمان به مجمع عمومی برای تصویب

7 - انجام تمهیدات لازم برای اعمال وظایف نظارتی سازمان و حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و تمامی فعالیت های سازمان

8 - تعیین امضاهای مجاز سازمان

9 - بررسی و تصویب دستورالعمل های داخلی لازم برای اداره سازمان

10 - تشخیص مطالبات مشکوک الوصول و بررسی و پیشنهاد درباره مطالبات لاوصول برای اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی

11 - تنظیم و انتشار گزارش های ادواری از فعالیت های سازمان

ماده 14 (اصلاحی 10/06/1392)- مدیرعامل دارای وظایف و اختیارات زیر می باشد:

1 - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره

2 - تهیه و تنظیم پیشنهاد خط مشی برنامه عملیاتی و بودجه سالانه سازمان به هیئت مدیره

3 - تهیه و تنظیم صورت های مالی و گزارشهای عملکرد ادواری و سالانه سازمان و ارایه آن به هیئت مدیره

4 - معرفی دارندگان امضاهای مجاز سازمان به مراجع ذی ربط

5 - نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و دستورالعمل های مورد اجرا در سازمان و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره سازمان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط

ماده 15 (اصلاحی 10/06/1392)- مدیرعامل می تواند به مسؤولیت خودبخشی از وظایف خود را به هر یک از اعضای هیئت مدیره و کارکنان سازمان تفویض نماید.

ماده 16 (اصلاحی 10/06/1392)- مدیرعامل نماینده قانونی سازمان در تمامی مراجع اداری و قضایی است و برای دفاع از حقوق سازمان و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری، حقوقی، اداری و هرگونه حقوق و اختیارات قانونی با حق توکیل است. مدیرعامل می تواند پس از اخذ نظر هیئت مدیره با رعایت اصل (139‏) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارجاع موارد به داوری اقدام کند.

ماده 17 (اصلاحی 10/06/1392)- اسناد و اوراق مالی و قراردادها و اسناد تعهدآور سازمان باید به امضای مدیرعامل یا نماینده مجاز وی و یکی از اعضای هیئت مدیره به انتخاب هیئت مدیره برسد. تمامی چک ها علاوه بر امضای مدیرعامل یا شخص مجاز از طرف وی به امضای ذی حساب سازمان یا نماینده وی نیز خواهد رسید.

ماده 18 (اصلاحی 10/06/1392)- مهم ترین وظایف بازرسان قانونی (حسابرس یا حسابرسان) به قرار زیر است:

1 - رسیدگی به صورت های مالی سازمان طبق استانداردهای حسابرسی و ارایه گزارش نتایج رسیدگی های انجام شده به مجمع عمومی و هیئت مدیره سازمان.

2 - تطبیق عملیات سازمان با قوانین و مقررات مربوط و اساسنامه سازمان و آیین نامه های اختصاصی آن و بودجه مصوب.

3 - سایر وظایف پیش بینی شده در قوانین و مقررات مربوط و مصوبات مجمع عمومی

تبصره 1 - اقدامات بازرس قانونی (حسابرس) د‏ر انجام وظایف خود نباید مانع د‏ر جریان کارهای عادی سازمان شود.

تبصره 2 - مجمع عمومی عاد‏ی در مواردی که بازرس قانونی (حسابرس) اصلی را بر اساس قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی ­ مصوب 1372 - انتخاب کرده باشد، می تواند بازرس علی البدل را نیز بر اساس همان قانون انتخاب کند تا چنانچه بازرس قانونی (حسابرس) اصلی قادر به انجام وظایف خود نبود، حسب تشخیص رئیس مجمع عمومی به وظایف خود عمل نماید.

فصل چهارم - سایر مقررات

ماده 19 (اصلاحی 10/06/1392)- سال مالی (دوره مالی) سازمان از ابتدای فروردین ماه هر سال هجری شمسی آغاز و در پایان اسفندماه ‏همان سال پایان می یابد، به استثنای اولین دوره مالی که شروع آن از تاریخ تشکیل سازمان می باشد.

ماده 20 (اصلاحی 10/06/1392)- انتقال یا مأموریت کارکنان رسمی، پیمانی دستگاه های اجرایی به سازمان با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی و مدیرعامل مجاز است.

ماده 21 (اصلاحی 10/06/1392)- آیین نامه های نظارتی، مالی، استخدامی و اداری با پیشنهاد معاونت های برنامه ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و با تأیید مجمع عمومی به تصویب هیئت وزیران می رسد.

‏این اساسنامه به موجب نامه های شماره 37993 /30 /89 مورخ 31 /1 /1389، شماره 38569 /30 /89 مورخ 22 /3 /1389 و شماره 39116 /30 /89 ‏مورخ 10 /5 /1389 شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی