اساسنامه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

اساسنامه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
مصوب 1379,05,11

ماده 1- نام:
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، نهاد انقلاب اسلامی است که در این اساسنامه اختصاراً « بنیاد » نامیده می‏شود.

ماده 2- تأسیس:
بنیاد ازتاریخ 9 /12 /57 با حکم حضرت آیت‏اله‏ العظمی امام‏ خمینی ولی ‌امر مسلمین و رهبر کبیر انقلاب ‏اسلامی برای مدت نامحدود تشکیل گردیده است.

ماده 3- تابعیت:
بنیاد دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران است.

ماده 4- شخصیت حقوقی و استقلال مالی:
بنیاد نهادی است نشأت گرفته از انقلاب اسلامی، غیرانتفاعی، دارای شخصیت حقوقی ‏و استقلال مالی، اداری و استخدامی که تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری و طبق مقررات این ‏اساسنامه و آئین‏نامه‏های داخلی‏ اداره می‏شود.

ماده 5- مرکز اصلی بنیاد:
مرکز اصلی بنیاد در تهران است و می‏تواند در داخل و یا خارج کشور حسب نیاز شعبه یا دفتر تأسیس نماید.

تبصره: تأسیس‌ شعبه‌ یا دفتر در خارج ‌از کشور منوط به تصویب هیأت امناء می‏باشد.

ماده 6- اهداف کلی بنیاد:
اهداف کلی بنیاد عبارتست از کمک به ارتقاء سطح زندگی مادی، معنوی و فرهنگی مستضعفان و محرومین جامعه همراه با اداره بهینه دارائیهای تحت پوشش و با حضور مؤثر در صحنه‌های اقتصادی در چارچوب سیاستهای کلی نظام.

ماده 7- سرمایه بنیاد:
سرمایه بنیاد عبارتست از خالص داراییها و اموال منقول وغیرمنقولی که به بنیاد اهدا شده و یا مطابق حکم ولی‏فقیه به تملک بنیاد درآمده و درمی‏آید و یا در نتیجه فعالیتهای اقتصادی بنیاد حاصل شده و می‏شود.

تبصره: قبول اموال و یا واحدهای ‏اقتصادی و یا سهام شرکتها از طرف بنیاد متوقف بر این است که بنیاد آن را به مصلحت بداند.

ماده 8- وظایف کلی بنیاد در زمینه‏های اقتصادی و محرومان به قرار زیراست:

الف)- وظایف کلی در زمینه فعالیتهای اقتصادی:

1- تقویم و حفظ و اداره اموال و در صورت نیاز تبدیل آنها به داراییهای مولد.

2- حفظ اشیاء، اسناد و مدارک ‌تاریخی و بهره‏برداری از آنها در جهت رشد فرهنگی ‌کشور.

3- اداره بهینه‏ واحدهای‏ اقتصادی،‌ ادغام‏ و تبدیل‏ و توسعه‏ آنها با هدف حضور در صحنه‏های داخلی و بین‏المللی.

4- توسعه توان اقتصادی بنیاد و نیز انجام فعالیتهای تولیدی و خدماتی به منظور افزایش تولید ملی، کسب درآمد، توسعه فضای رقابتی و کمک به اجرای اهداف و سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران.

ب)- وظایف کلی کمک به محرومان:
انجام فعالیتهای امدادی و عام‏المنفعه به منظور کاهش محرومیت مستضعفان در چارچوب تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری.

ماده 9- ارکان:
ارکان بنیاد عبارتند از:
1- هیأت امناء
2- رئیس بنیاد
3- حسابرس و بازرس (رکن نظارتی)

ماده 10- هیأت امناء (مجمع بنیاد):
هیأت امناء بنیاد با عضویت رئیس بنیاد و چهار الی شش نفر به حکم مقام معظم رهبری به عنوان امین معظم‏له، وظایف مجمع عمومی بنیاد را به شرح زیر به عهده خواهند داشت.

تبصره 1: هیأت امناء با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با رأی مثبت اکثریت حاضرین تصویب می‏شود.

تبصره 2: اداره امور هیأت امناء بر اساس آئین‏نامه مصوب خواهد بود.

1- 10: بررسی تغییرات لازم در اساسنامه و پیشنهاد آن به مقام معظم رهبری جهت تصویب.

تبصره پیشنهادات اصلاحی منحصراً از طریق رئیس بنیاد در جلسه هیأت امناء مطرح خواهد شد.

2- 10: بررسی و تصویب سیاستهای کلان و برنامه دوره‏ای به پیشنهاد رئیس بنیاد بر اساس سیاستهای کلی مقام معظم‏ رهبری.

3- 10: استماع گزارش رئیس بنیاد و همچنین بررسی و تصویب صورتهای مالی بنیاد بر اساس گزارش حسابرس و بازرس قانونی.

4- 10: بررسی و تصویب کلیات برنامه و بودجه سالیانه بنیاد.

5- 10: تصویب تشکیلات و شرح وظایف کلان بنیاد به پیشنهاد رئیس بنیاد.

6- 10: تصویب آئین‏نامه‏های مالی و معاملاتی، مشتمل بر روشهای خرید و فروش اموال و املاک، برداشت از خزانه و عملیات سرمایه‏گذاری به پیشنهاد رئیس بنیاد.

7- 10: بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای رئیس بنیاد.

8- 10: ارائه گزارش عملکرد ششماهه هیأت امناء (مجمع) به مقام معظم رهبری.

9- 10: تصمیم‏‏گیری درباره اموری که از طرف مقام معظم رهبری به هیأت امناء (مجمع) محول می‏شود.

10- 10: هیأت امناء (مجمع) می‏تواند بخشی از وظایف خود را با حفظ مسئولیت به رئیس بنیاد تفویض نماید.

ماده 11- حسابرس و بازرس (رکن نظارتی):
وظایف حسابرس و بازرس( رکن نظارتی) بنیاد بعهده معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری است که اعم از حسابرسی و کنترل‏های برنامه‏ای، بودجه‏ای، مقرراتی و بازرسی‏های موردی و نوبه‏ای می‏باشد.

ماده 12- رئیس بنیاد:
رئیس بنیاد با حکم مقام معظم رهبری منصوب و به عنوان بالاترین مقام اجرائی بنیاد، مسئول انجام و اجرای کلیه امور و هدایت فعالیتها و حفظ حقوق و منافع بنیاد است، وی وظایف خود را در چارچوب این اساسنامه و مصوبات هیأت امناء انجام خواهد داد.

ماده 13- وظایف و اختیارات رئیس بنیاد به قرار زیر می‏باشد:

1- 13: اجرای اموری که از طرف مقام معظم رهبری به رئیس بنیاد محول می‏شود.

2- 13: اداره امور بنیاد و اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی آن.

3- 13: تأسیس، مشارکت، توسعه‏ و انحلال‏ شرکتها و مؤسسات و دفاتر نمایندگی بنیاد در داخل‏ و خارج از کشور.

4- 13: اعمال حقوق مالکانه بنیاد در همه زمینه‏ها از جمله در مجامع عمومی شرکتها و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها به نمایندگی از طرف بنیاد.

5- 13: نمایندگی بنیاد در کلیه مراجع و امضاء اسناد و اوراق تعهدآور.

6- 13: ارجاع اختلافات و دعاوی به داوری یا محاکم.

7- 13: ختم اختلافات و دعاوی از طریق صلح ‌و سازش طبق آئین‏نامه مصوب هیأت امناء.

8- 13: وصول مطالبات و نیز تعهد و پرداخت دیون بنیاد.

9- 13: ارائه گزارش عملکرد سالیانه و صورتهای مالی بنیاد به هیأت امناء.

10- 13: تعیین و عزل و نصب معاونین و مدیران و اتخاذ تصمیم نسبت به امور کارکنان بنیاد.

11- 13: تهیه نمودار ارکان‏ اساسی بنیاد (ساختارکلان) و آئین‏نامه‏های مالی و معاملاتی جهت پیشنهاد به هیأت امناء.

12- 13: تصویب ساختار تفصیلی و دستورالعملها و مقررات جاری بنیاد در چارچوب تشکیلات و شرح وظایف کلان مصوب.

13- 13: بررسی‏ و تصویب‏ عملیات‏ سرمایه‏گذاری‏ و طرحهای‏ توسعه‏ بنیاد در چارچوب‏ برنامه‏های‏ کلی مصوب.

14- 13: تهیه و تنظیم اهداف، سیاستهای کلان، برنامه‏های دوره‏ای و بودجه سالانه بنیاد جهت پیشنهاد به هیأت امناء به منظور تصویب.

15- 13: تشخیص، تعهد، تسجیل، پرداخت‏ و هزینه نمودن وجوه بنیاد در قالب بودجه‏ و آئین‏نامه مالی‏ و معاملاتی.

16- 13: بررسی و تصویب برنامه و بودجه تفصیلی معاونتها و واحدهای تابعه بنیاد.

17- 13: صدور و ابلاغ دستورالعملهای اجرایی بنیاد.

18- 13: تصویب ضوابط و مقررات داخلی بنیاد ( پس از انجام بررسیهای کارشناسی و حقوقی).

19- 13: حفظ و حراست از اموال و دارائیهای بنیاد و اعمال حقوق مالکانه نسبت به آنها و نگهداری حسابها و افتتاح حسابهای مورد نیاز بنیاد نزد بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری در داخل و خارج و صدور مجوزافتتاح انواع حسابها توسط واحدهای تابعه.

20- 13: پیشنهاد قائم ‏مقام بنیاد به محضرمقام معظم ‌رهبری و صدور حکم ایشان بعد از تأیید معظم له.

21- 13: تحصیل اعتبار و استقراض از بانکها و شرکتها و مؤسسات به نفع بنیاد و تعهد و تضمین و ظهرنویسی و قبول و پرداخت و واخواست اوراق تجاری و صدور مجوز تحصیل اعتبار و استقراض از بانکها و مؤسسات توسط شرکت‏ها و واحدهای تابعه بنیاد در قالب برنامه و بودجه مصوبه سالانه و دوره‏ای.

22- 13: عقد هر نوع قرارداد و تغییر و تبدیل و یا فسخ و اقاله آن و خرید و فروش و معاوضه اموال و ماشین‏آلات و مناقصه و مزایده در حدود آئین‏نامه مالی و معاملاتی.

23- 13: طرح و اقامه دعاوی و دفاع و جوابگویی به هرگونه دعوای حقوقی و جزایی و اداری در کلیه مراجع قضایی، اداری، ثبتی، نظامی و شهرداریها به طرفیت هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی (در داخل یا خارج کشور) و بطور کلی ورود و شرکت در هر گونه دعاوی و ادعاهایی که یک طرف آن بنیاد و یا به نحوی مرتبط با بنیاد باشد با اختیار تعیین وکیل یا نماینده حقوقی در حد اختیارات وکلاء دادگستری و تفویض اختیارات لازم به آنان.

24- 13: ایجاد هماهنگی کامل بین سازمانها و معاونتها و هدایت فعالیتهای در جهت تحقق اهداف بنیاد.

25- 13: قبول اموال و واحد اقتصادی و سهام یا سهم‏الشرکه شرکتها به نحوی که متضمن صرفه و صلاح بنیاد باشد.

26- 13: هر گونه اتخاذ تصمیم و اقدام در خصوص سایر موارد پیش‏بینی نشده در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت امناء.

تبصره رئیس بنیاد می‏تواند با حفظ مسئولیت، وظایف و اختیارات موضوع این ماده را به مسئولین و کارکنان بنیاد با حق توکیل به غیر ولو کراراً واگذار نماید.

ماده 14- سازمان:

الف: ساختار کلان تشکیلات بنیاد به پیشنهاد رئیس بنیاد در چارچوب این اساسنامه به تصویب هیأت امناء خواهد رسید.

ب: قائم ‏مقام بنیاد به پیشنهاد رئیس بنیاد و تأیید مقام معظم‏ رهبری و حکم رئیس بنیاد منصوب می‏شود.

ج: ارائه خدمات به محرومان و مستضعفان در اروب تدابیر مقام معظم رهبری و برابر برنامه و بودجه سالانه و دوره‏ای مصوب انجام خواهد شد.

تبصره ریاست بنیاد می‏تواند ارائه این خدمات را از طریق تشکیلات داخلی یا سازمانها و مؤسسات خارج از بنیاد انجام دهد.

ماده 15- دفاتر و محاسبات:

الف: سال مالی بنیاد از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان خواهد گرفت.

ب: دفاترحسابهای بنیاد در محل اصلی استقرار آن نگهداری خواهد شد و در کلیه اوقات متعارف جهت اعمال نظارت در دسترس حسابرس و بازرس خواهد بود.

ج: صورتحسابهای مالی که حساب سالانه بنیاد را تشکیل می‏دهند شامل ترازنامه، حساب سود و زیان و تغییرات وضعیت مالی و گردش وجوه خواهد بود. این صورتحسابها مطابق قواعد و رسوم متداول، توسط رئیس بنیاد تهیه و به همراه گزارش عملکرد سالانه به حسابرس و بازرس بنیاد تسلیم خواهد شد. حسابرس و بازرس سپس گزارش خود را حداکثر ظرف یک ماه به هیأت امناء تسلیم خواهد نمود.

د: تدوین دفاتر و ارائه گزارشات مالی بنیاد بایستی به طریقی انجام شود که حسابها و عملکرد سال قبل بنیاد حداکثر تا آخر تیرماه به تصویب هیأت امناء برسد و حسابهای تجمیعی بنیاد و واحدهای تابعه (که به تصویب مجامع ذیربط رسیده باشد) و عملکرد کل بنیاد به همراه اظهارنظر حسابرس و بازرس حداکثر تا پایان مهرماه به هیأت امناء تقدیم و به تصویب هیأت امناء برسد.

ه‍: تصویب حسابهای بنیاد توسط هیأت امناء به منزله تأیید و قبول عملکرد مدیران و تصفیه حساب سالانه آنها بوده و قطعی و لازم‏الاجرا خواهد بود.

ماده 16- تمرکز وجوه:
خزانه بنیاد به نحوی که کلیه درآمدهای بنیاد از جمله سود حاصل از سرمایه‏گذاریها و فروش اموال منقول و غیرمنقول و وجوه حاصل از مالیاتهای مأخوذه از تمام واحدهای تابعه در آن تمرکز یابد به وجود می‏آید.

تبصره برداشت از حسابهای تمرکزی برای هر منظور از جمله هزینه‏ها (محرومین و ستادی)، سرمایه‏گذاریها و طرحهای توسعه در چارچوب آئین‏نامه خاصی است که به تصویب مقام معظم رهبری خواهد رسید.

ماده 17- محدودیتها:

الف: معاملات بنیاد با رؤسا و مدیران و اقارب سببی و نسبی آنها تا درجه سوم اعم از مستقیم و غیرمستقیم ممنوع خواهد بود.

ب: انجام معاملات نظیر معاملات بنیاد که متضمن رقابت با عملیات بنیاد باشد، برای مدیران و مسئولین بنیاد ممنوع است.

ج: اعطای هر گونه تخفیف و واگذاری بلاعوض اموال و یا اعطای وام و اعتبار به مؤسسات و اشخاص در حداقل ضرورت و بر مبنای ضوابط مصوب هیأت امناء مجاز می‏باشد.

د: اعطای وام و اعتبار به مدیران و مسئولین بنیاد صرفاً بر مبنای آئین‏نامه‏ای است که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید.

تبصره حدود و ثغور محدودیتهای فوق را هیأت امناء تعیین می‏کند.

ماده 18:
انحلال، تصفیه و یا ادغام بنیاد با نظر مبارک مقام معظم رهبری است.

ماده 19:
این اساسنامه در 19 ماده و 9 تبصره در تاریخ 11 /5 /1379 به توشیح مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‏العالی) رسید و اجازه فرمودند رئیس بنیاد نسبت به ثبت و اجرای آن اقدام نماید.
با تصویب این اساسنامه کلیه مقررات مغایر آن ملغی خواهد بود.