اساسنامه صندوق سرمایه گذاری طرح حرمین مطهر

هیئت وزیران درجلسه مورخ 20/5/1387 بنا به پیشنهاد شماره 02/100/16809 مورخ 17/4/1385وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد تبصره (2) بند (3) ماده واحده قانون حمایت از طرح بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) – مصوب 1384 - اساسنامه صندوق سرمایه گذاری طرح حرمین مطهر را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه صندوق سرمایه گذاری طرح حرمهای مطهر
مصوب 1387,05,20با اصلاحات و الحاقات بعدی
(اصلاحی 09/04/1392)

فصل اول ـ کلیات

ماده 1 (اصلاحی 09/04/1392)ـ صندوق سرمایه گذاری طرح حرمهای مطهر (که در این اساسنامه به اختصار صندوق نامیده می‏شود) مؤسسه‏ای انتفاعی و غیردولتی است که از محل گردآوری وجوه بخشهای عمومی، تعاونی و خصوصی، منابع لازم برای اجراء و سرمایه گذاری در طرحهای مربوط به بهسازی و نوسازی بافتهای پیرامون حرمهای مطهر حضرت امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حضرت احمد بن موسی (ع)(که در این اساسنامه به اختصار “حرمهای مطهر” نامیده می شود) را تأمین و تجهیز می کند.

ماده 2 (اصلاحی 09/04/1392)ـ مرکز اصلی صندوق در تهران است. حوزه عملیات اجرایی صندوق در محدوده بافت فرسوده مصوب پیرامون حرمهای مطهر است.



ماده 3 ـ صندوق با تابعیت ایرانی و برای مدت نامحدود تشکیل می شود.

ماده 4 ـ صندوق دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی است.

ماده 5 (اصلاحی 09/04/1392)ـ سرمایه اولیه صندوق مبلغ یکصد میلیارد (000/ 000/ 000/ 100) ریال است که از محل منابع موضوع تبصره (1) بند (3) ماده واحده قانون حمایت از طرح بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حضرت احمد بن موسی (ع)- مصوب 1384 - و اصلاحیه آن – مصوب 1388 –به عنوان آورده اولیه دولت و نیز مشارکت بخش غیر دولتی از طریق آورده نقدی و غیرنقدی تأمین می شود.



تبصره ـ سهم دولت از سرمایه صندوق همواره حداکثر بیست درصد (20%) است.

فصل دوم ـ موضوع فعالیت و داراییها

ماده 6 ـ موضوع فعالیت صندوق عبارتست از :

الف (اصلاحی 09/04/1392)ـ گردآوری وجوه ریالی و ارزی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و استفاده از منابع ارزی در اختیار دولت به منظور تأمین مالی پروژه های مصوب بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده واقع در محدوده طرح حرمهای مطهر با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ب ـ اخذ انواع تسهیلات از منابع پولی و بانکی، انتشار اوراق مشارکت و نظایر آن با رعایت مقررات مربوط به منظور پیشبرد وظایف صندوق.

پ ـ بررسی، ارزیابی و نظارت بر کلیه پروژه هایی که توسط صندوق تأمین مالی می شوند.

ت (اصلاحی 09/04/1392)ـ طراحی سازوکارهای لازم برای جلب مشارکت ساکنان محدوده حرمهای مطهر برای تأمین منابع مالی جهت اجرای پروژه ها.

ث (اصلاحی 09/04/1392)ـ اعطای تسهیلات و کمک یارانه سود تسهیلات در جهت مشارکت با سازندگان و انبوه سازان به منظور تسریع در ساخت و سازهای درون بافت با هدف ترغیب آنها به سرمایه گذاری گسترده در پروژه های مصوب واقع در محدوده طرح حرمهای مطهر.



ج ـ مدیریت و بهره برداری از هدایا، وقفها و کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی برای پروژه ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط .

تبصره - صندوق مجاز به قبول سرمایه یا سهام شرکتها به عنوان وقف یا هدیه که مشروط به اداره آن سرمایه یا سهام در بلندمدت (بیش از 10 سال) باشد نیست.

ماده 7 ـ داراییهای صندوق عبارت از وجه نقد، انواع اوراق بهادار، انواع مطالبات و حسابها و اسناد دریافتنی، موجودی زمین و مستغلات، انواع حق الامتیازها (از جمله حق کسب و پیشه، عوارض پروانه و تراکم شهرداریها)، انواع هدایا، وقفها و کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی و انواع داراییهای جاری و ثابت مورد نیاز برای فعالیت صندوق می باشد.

تبصره ـ منابع مالی ناشی از اعتبارات ردیفهای بودجه عمومی دولت با رعایت قوانین و مقررات مربوط می تواند مورد استفاده صندوق باشد.

فصل سوم ـ ارکان صندوق

ماده 8 ـ صندوق دارای ارکان زیر است:
الف ـ هیئت امنا
ب ـ هیئت مدیره و مدیرعامل
پ ـ بازرس

ماده 9 (اصلاحی 23/09/1387)ـ هیئت امنای صندوق مرکب از هفت نفر به شرح زیر است:
الف ـ وزیر مسکن و شهرسازی (رییس هیئت امنا)
ب ـ استاندار خراسان رضوی پ ـ استاندار قم
ت ـ دو نفر از فعالان و خبرگان بخش مسکن و امورمالی و سرمایه گذاری از بخش خصوصی با انتخاب رییس هیئت امنا برای مدت سه سال. تغییر افراد مذکور قبل از پایان دوره سه ساله و انتخاب مجدد آنها توسط رییس هیئت امنا بلامانع است.
ث- سرپرست سازمان اوقاف و امورخیریه
ج- استاندار تهران
چ- استاندار فارس

تبصره ـ شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، دبیرخانه هیئت امنا بوده و مدیرعامل آن، سمت دبیری هیئت امنا را برعهده دارد.

ماده 10 (اصلاحی 09/04/1392)– جلسات هیئت امنا با حضور پنج نفر از اعضا رسمیت یافته و حداقل دوبار در سال به دعوت رییس هیئت امنا یا مدیرعامل صندوق تشکیل و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر خواهد بود.

ماده 11 (اصلاحی 09/04/1392)ـ وظایف و اختیارات هیئت امنای صندوق عبارتست از :
الف ـ تصویب سیاستهای کلی، راهبردها، برنامه های بلندمدت، بودجه و صورتهای مالی سالانه و نحوه تقسیم سود.
ب ـ انتخاب و عزل و همچنین تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره با پیشنهاد رییس هیئت امنا با رعایت قانون و مقررات مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 -.
پ ـ انتخاب و عزل بازرس و تعیین حق الزحمه آن.
ت ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد افزایش یا کاهش سرمایه صندوق.
ث ـ نظارت عالیه و همه جانبه برای اطمینان از صحت و کارایی فعالیت مدیران در راستای اهداف تعیین شده.
ج ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به مواردی که در چارچوب وظایف و موضوع فعالیت صندوق از طرف هیئت مدیره پیشنهاد می شود.
چ ـ تصویب ایجاد شعبه های لازم با پیشنهاد هیئت مدیره.
ح ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی ها.
خ ـ پیشنهاد تغییر یا اصلاح اساسنامه صندوق به هیئت وزیران.
د- تصویب آیین نامه های مالی و معاملاتی صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ماده 12 ـ هیئت مدیره مرکب از پنج نفر است که حداقل دو نفر آنان تمام وقت موظف خواهند بود. در ترکیب اعضای هیئت مدیره باید حداقل دو نفر آشنا به بازار سرمایه و امورمالی وجود داشته باشد. رییس هیئت مدیره توسط اعضای هیئت مدیره و با تأیید رییس هیئت امنا انتخاب می شود.

تبصره ـ اعضای هیئت مدیره برای مدت چهار سال با پیشنهاد رییس هیئت امنا و تصویب هیئت امنا انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است و تا انتخاب اعضای جایگزین به وظایف خود ادامه خواهند داد.

ماده 13 ـ جلسات هیئت مدیره حداقل هر ماه دو بار با حضور اکثریت اعضا تشکیل شده و تصمیمات با حداقل سه رأی موافق معتبر است.

ماده 14 (اصلاحی 09/04/1392)ـ هیئت مدیره برای انجام هر گونه عملیات و معاملات که مرتبط با موضوع فعالیت صندوق بوده و اتخاذ تصمیم درباره آنها صراحتاً در صلاحیت هیئت امناء قرار نگرفته باشد، با رعایت قوانین و مقررات، دارای اختیارات کامل است. هیئت مدیره همچنین دارای اختیاراتی به شرح زیر است:
الف ـ پیشنهاد خط مشی کلی و اجرایی صندوق به هیئت امناء.
ب ـ اجرای مصوبات هیئت امناء.
پ ـ تهیه و پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه صندوق و ارایه صورتهای مالی سالانه به بازرس (حداکثر سه ماه پس از پایان سال مالی) و هیئت امناء.
ت ـ اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه گذاری و مشارکت صندوق با اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه.
ث- پیشنهاد ایجاد شعب جهت تحقق اهداف صندوق به هیئت امنا.
ج ـ اتخاذ تصمیم در خصوص انجام هر گونه معامله به منظور پیشبرد اهداف پروژه های مصوب واقع در محدوده طرح حرمهای مطهر با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
چ ـ تهیه و تنظیم ضوابط مالی و معاملاتی و غیره و پیشنهاد به هیئت امناء.
ح ـ پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه به هیئت امناء.
خ ـ نظارت و مدیریت بر حسن جریان امور اجرایی و عملکرد صندوق و تصویب دستورالعملهای لازم.
د ـ تعیین نماینده یا نمایندگان جهت شرکت در مجامع و هیئت مدیره های شرکتهای وابسته درصورت لزوم.


ماده 15 ـ مدیرعامل صندوق بالاترین مقام اجرایی و اداری صندوق بوده و برای مدت چهارسال توسط هیئت مدیره و تصویب رییس هیئت امنا انتخاب می شود و دارای وظایف و اختیارات زیر است:

الف ـ انجام امور اداری و مالی و عملیات موضوع صندوق و انجام مصوبات هیئت مدیره.

ب ـ استخدام، اخراج، ترفیع، انتقال، مأموریت و سایر امور اداری و استخدامی کارکنان طبق مقررات مربوطه و تعیین مدیران با رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 – و آیین نامه های آن.

پ ـ کلیه قراردادها، چکها، اسناد و اوراق مالی و اعتباری و اسناد تعهدآور صندوق با امضای ثابت مدیرعامل و امضای رییس هیئت مدیره یا یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره به تعیین وی، همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود و سایر اسناد و مکاتبات با امضای مدیرعامل، مجری است. مدیرعامل در صورت لزوم می تواند حق امضای خود را در این موارد با مسئولیت خود به هر یک از کارکنان صندوق واگذار نماید.

ت ـ نمایندگی شرکت در مقابل کلیه اشخاص ثالث و مقامات کشوری، لشکری، مؤسسات، نهادها و بنیادها و مقامات قضایی شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی از جمله صلح و سازش، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، ارجاع به داوری و تعیین داور، تعیین مصدق و کارشناس، دعوای خسارت، استرداد دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث، دعوای ورود متقابل و دفاع در قبال آن، قبول یا رد سودگند با حق توکیل به غیر. بند#*ث* ـ تهیه بودجه سالانه و صورتهای مالی و سایر گزارشها برای ارایه به هیئت مدیره.

ج ـ افتتاح حساب در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و برداشت از حسابهای صندوق با امضای مشترک مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره همراه با مهر صندوق است.

چ ـ ارایه پیشنهاد افزایش و کاهش سرمایه و سایر پیشنهادها به هیئت مدیره.

ح ـ اقدام در مورد وصول مطالبات صندوق و تشخیص مطالبات مشکوک الوصول جهت ارایه به هیئت مدیره.

خ ـ انجام اقدامات لازم در مورد تعهدات صندوق.

د ـ ایفای سایر وظایف و اختیاراتی که هیئت مدیره به مدیر عامل تفویض می نماید.

تبصره ـ انتخاب مجدد مدیرعامل بلامانع است.

ماده 16 ـ بازرس صندوق برای مدت یک سال مالی و توسط هیئت امنا و از میان حسابداران رسمی کشور انتخاب می شود. بازرس موظف است بررسی لازم درخصوص انطباق نحوه اداره صندوق و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه، آیین نامه ها، دستورالعملها و قوانین و مقررات مربوط به عمل آورده و به حسابها و صورتهای مالی صندوق رسیدگی و گزارشهای لازم را تهیه و به هیئت امناء ارایه کند. بازرس مکلف است گزارش خود را در خصوص حسابهای سالانه و ترازنامه صندوق ظرف مدت چهارماه از پایان سال مالی به هیئت امنا ارایه کند. بازرس از طریق مدیرعامل و بدون دخالت در عملیات اجرایی، حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک صندوق را دارد.

فصل چهارم ـ سایر موارد

ماده 17 ـ سال مالی صندوق از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه همان سال پایان می یابد به استثنای اولین سال که از تاریخ تشکیل، شروع و به آخر اسفندماه همان سال خاتمه می یابد.

ماده 18 ـ سهم دولت از سود خالص صندوق در هرسال مالی با رعایت تبصره ماده (5) این اساسنامه و پس از طی مراحل قانونی به حساب سرمایه صندوق منظور می شود.

ماده 19 ـ احکامی که مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 – و مقررات اداری و استخدامی در اینگونه صندوقها و مؤسسات انتفاعی غیر دولتی لازم الاجرا است در مورد این اساسنامه نیز لازم الاجرا است.

پرویز داودی-معاون اول رئیس جمهور