هیأت وزیران در جلسه مورخ 26/3/1387 بنا به پیشنهاد شماره 4144/ص/86 مورخ 30/3/1386 وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و به استناد ماده (17) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی ـ مصوب 1383 ـ و ماده (113) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب 1386 ـ اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری را به شرح زیر تصویب نمود:
اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری
مصوب 1387,03,26
ماده 1ـ نام سازمان بازنشستگی کشوری به موجب تبصره (2) ماده (12) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی ـ مصوب 1383 ـ به صندوق بازنشستگی کشوری تغییر نام یافته و در این اساسنامه به اختصار صندوق نامیده می شود.
ماده 2ـ هدف صندوق، کمک به اجرا و تعمیم گسترش انواع بیمه های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ متناسب با قانون یاد شده، همچنین تمرکز وجوه و درآمدهای موضـوع قوانین و مقررات بازنشستـگی کشور با بـه کارگیری اصول محاسبات بیمـه ای در حوزه بیمه و رعایت اصول بنگاه داری در حوزه سرمایه گذاری با بهره گیری از وجوه و ذخایر می باشد.
ماده 3ـ موضوع فعالیت صندوق در راستای تحقق اهداف بیمه ای مقرر در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و قوانین و مقررات بازنشستگی کشور و قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مـصوب 1386 ـ ، از جـمله پرداخت حقوق بازنشستگی، ازکارافتادگی، حقوق وظیفه و مستمری و همچنین بیمه های تکمیلی و سایر تکالیف مقرر و ارایه حمایت های قانونی می باشد.
ماده 4ـ صندوق دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری می باشد و به صورت مؤسسه بیمه اجتماعی وابسته به سازمان تأمین اجتماعی طبق مقررات این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط اداره خواهد شد.
ماده 5 ـ مرکز اصلی صندوق در تهران است و می تواند در تهران و سایر مناطق کشور نمایندگی ایجاد و یا از طریق واگذاری برخی از امور به کارگزاری ها اقدام نماید.
ماده 6 ـ ارکان صندوق عبارتند از:
الف ـ شورا.
ب ـ هیأت مدیره.
پ ـ مدیر عامل.
ت ـ هیأت نظارت.
ماده 7ـ اعمال وظایف، اختیارات و مسئولیت های شورا و رییس آن به ترتیب به عهده هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی و رییس هیأت مدیره سازمان یاد شده می باشد.
ماده 8 ـ وظایف و اختیارات شورا به شرح زیر می باشد:
الف ـ تصویب خط مشی و راهبردهای کلان صندوق.
ب ـ تصویب برنامه و بودجه، صورت های مالی و عملکرد سالانه صندوق.
پ ـ نصب و عزل اعضاء هیأت مدیره، هیأت نظارت و مدیر عامل صندوق با پیشنهاد مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی.
ت ـ تعیین و تصویب حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیأت مدیره، مدیر عامل و حق الزحمه هیأت نظارت در حدودی که شورای حقوق و دستمزد تعیین می نماید و با رعایت ماده (241) قانون تجارت.
ث ـ اتخاذ تصمیم در مورد آیین نامه های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و سایر آیین نامه های مورد نیاز صندوق و ارایه پیشنهاد به مراجع قانونی جهت تصویب در صورت لزوم.
ج ـ بررسی و تصویب تشکیلات کلان صندوق به پیشنهاد هیأت مدیره.
چ ـ تصویب پیشنهاد هیأت مدیره صندوق در خصوص انتخاب مدیر عامل.
ح ـ پیشنهاد تغییر و یا اصلاح اساسنامه.
خ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص سایر مواردی که بنا به پیشنهاد هیأت مدیره صندوق در شورا مطرح می گردد در چارچوب مفاد این اساسنامه و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
تبصره 1ـ نحوه تشکیل و اداره جلسات شورا به موجب آیین نامه ای خواهد بود که پس از تشکیل اولین جلسه به تصویب مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی می رسد.
تبصره 2ـ مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره در صورت دعوت شورا بدون حق رأی در جلسات شورا شرکت می کنند.
ماده 9ـ اعضای هیأت مدیره صندوق متشکل از پنج (5) نفر خواهد بود که با رعایت بند «ب» ماده (17) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و تبصره (1) آن با تصویب مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی انتخاب می شود.
تبصره 1ـ صدور احکام اعضاء و رییس هیأت مدیره و مدیر عامل پس از طی مراحل مقرر در این اساسنامه به عهده مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی است.
تبصره 2ـ هیأت مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره، یک نفر نایب رئیس و یک نفر منشی انتخاب می نماید که وظایف رئیس هیأت مدیره در این زمینه به شرح زیر است:
الف ـ دعوت از اعضای هیأت مدیره جهت تشکیل جلسات.
ب ـ اداره جلسات هیأت مدیره.
پ ـ انعکاس پیشنهادات هیأت مدیره به شورا و ابلاغ مصوبات شورا و هیأت مدیره به مدیر عامل.
تبصره 3ـ در غیاب رییس هیأت مدیره، کلیه وظایف را نائب رییس بر عهده دارد.
تبصره 4ـ کارکنان صندوق در دوران عضویت در هیأت مدیره مسئولیت اجرایی نخواهند داشت.
ماده 10ـ مدت عضویت اعضای هیأت مدیره چهار سال است. تجدید انتخاب و یا جایگزینی قبل از موعد آنان به ترتیب مقرر در این اساسنامه خواهدبود.
تبصره 1ـ تا زمان انتخاب اعضای هیأت مدیره جدید، هیأت مدیره قبلی در سمت خود انجام وظیفه خواهند نمود.
تبصره 2ـ در صورت استعفا، عزل، فوت و حجر هریک از اعضای هیأت مدیره، شورا موظف است به ترتیب مقرر در این اساسنامه ظرف یک ماه جانشین وی را تعیین نماید.
ماده 11ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است:
الف ـ بررسی و تأیید خط مشی، راهبردهای کلان و برنامه های اجرایی لازم برای دستیابی به اهداف صندوق جهت ارایه به شورا.
ب ـ بررسی و تأیید بودجه، صورت های مالی و عملکرد سالانه صندوق جهت ارایه به شورا.
پ ـ بررسی و تأیید آیین نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین نامه ها و ضوابط مورد نیاز و ارایه آنها به شورا.
ت ـ بررسی و تأیید ساختار و تشکیلات کلان صندوق و ارایه آن به شورا و تصویب تشکیلات تفصیلی صندوق.
ث ـ بررسی و تأیید نحوه استفاده و بهره برداری از وجوه و ذخائر صندوق و سرمایه گذاری و پیشنهاد آن به شورا.
ج ـ پیشنهاد نصب و عزل مدیر عامل صندوق به شورا.
چ ـ پیشنهاد ضوابط مربوط به قراردادهای بیمه های تکمیلی و سایر قراردادهای توافقی به شورا.
ح ـ انتخاب نمایندگان صندوق جهت حضور در جلسات مجامع مؤسسات و شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سهام آنان متعلق به صندوق می باشد.
خ ـ تصویب ساز و کارهای عملیاتی نمودن تصمیمات شورا.
د ـ بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص سایر مواردی که با رعایت قوانین و مقررات مربوط بنا به پیشنهاد هیأت مدیره صندوق در شورا مطرح می گردد در چارچوب مفاد این اساسنامه.
ذ ـ انجام سایر امور لازم برای صندوق در چارچوب این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.
تبصره ـ هیأت مدیره می تواند در صورت لزوم بخشی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید. این واگذاری رافع مسئولیت هیأت مدیره نخواهد بود.
ماده 12ـ جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل چهار نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آنها با رأی موافق حداقل سه نفر از اعضای حاضر معتبر خواهد بود. تبصره ـ نحوه تشکیل و اداره جلسات به موجب آیین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیأت مدیره می رسد.
ماده 13ـ مدیر عامل صندوق به عنوان بالاترین مقام اداری و اجرایی صندوق، فردی است که خارج از اعضای شورا و هیأت مدیره با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب شورا با رعایت تبصره (1) بند «د» ماده (17) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی برای مدت چهارسال انتخاب خواهد شد و انتخاب مجدد وی بلامانع می باشد.
ماده 14ـ وظایف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر است:
الف ـ اداره امور جاری صندوق در چارچوب مقررات قانونی، خط مشی ها، برنامه ها و دستورالعمل های مصوب شورا و هیأت مدیره.
ب ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه، گزارش ها و صورت های مالی و عملکرد صندوق جهت ارایه به هیأت مدیره.
پ ـ استقرار و عملیاتی نمودن ساختار و تشکیلات مصوب.
ت ـ معرفی نماینده سهام صندوق در مجمع عمومی شرکت های تابعه و معرفی نماینده صندوق جهت عضویت در هیأت مدیره شرکت های تابعه در صورت اجازه شورا در تأسیس آن.
تبصره 1ـ مدیر عامل در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی در کلیه مراجع قانونی نماینده صندوق بوده و می تواند این اختیار را شخصاً و یا به وسیله نمایندگان یا وکلایی که تعیین می کند اعمال نماید.
تبصره 2ـ مکاتبات رسمی، قراردادها و اسناد تعهدآور صندوق با امضاء مدیر عامل و مهر صندوق معتبر خواهد بود.
تبصره 3ـ چک های صادره با امضای مدیر عامل و مدیر مالی و مهر صندوق معتبر خواهد بود.
تبصره 4ـ مدیر عامل می تواند با مسئولیت خود قسمتی از وظایف و اختیاراتش را به مدیران اجرایی صندوق تفویض نماید.
ماده 15ـ اعضای هیأت نظارت مرکب از سه نفر با رعایت شرایط مندرج در تبصره (1) بند «د» ماده (17) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی توسط شورا انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
تبصره 1ـ هیأت نظارت حق هیچ گونه دخالتی در امور اجرایی صندوق را نخواهد داشت و در اجرای وظایف خود جهت دریافت اطلاعات مورد نیاز و رسیدگی به دفاتر و مدارک باید از طریق مدیر عامل اقدام نماید.
تبصره 2ـ مدیر عامل موظف است هرگونه مدارک یا توضیحاتی که مورد درخواست کتبی هیأت نظارت باشد در مهلت های قانونی یا تعیین شده در اختیار آنان قرار دهد.
تبصره 3ـ اداره امور داخلی هیأت نظارت و طرز تشکیل جلسات آن و نحوه انجام رسیدگی، طبق آیین نامه ای خواهد بود که توسط هیأت مذکور تدوین و تصویب خواهد شد.
تبصره 4ـ انتخاب رییس هیأت نظارت از بین اعضای هیأت نظارت، به عهده رییس شورای صندوق می باشد.
تبصره 5 ـ صدور احکام اعضا و رییس هیأت نظارت پس از طی مراحل مقرر در این اساسنامه به عهده رییس شورای صندوق می باشد.
تبصره 6 ـ وظایف بازرس قانونی به عهده سازمان حسابرسی می باشد که گزارش خود را به هیأت نظارت جهت بررسی و اظهارنظر ارایه خواهد نمود.
ماده 16ـ وظایف و اختیارات هیأت نظارت به شرح زیر است:
الف ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و تطبیق عملیات صندوق با مقررات قانونی.
ب ـ اظهارنظر در خصوص ترازنامه و عملکرد تنظیمی قبل از طرح در شورا.
پ ـ اظهارنظر در خصوص گزارش بازرس قانونی.
ت ـ انجام سایر وظایفی که به موجب این اساسنامه یا قوانین و مقررات مربوط در صلاحیت هیأت نظارت می باشد.
تبصره ـ چنانچه هیأت نظارت در اداره امور صندوق عملی خلاف قوانین و مقررات یا مغایر مفاد این اساسنامه مشاهده نماید مراتب را به اطلاع شورا خواهد رساند.
ماده 17ـ سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال آغاز و در پایان اسفند همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که از تاریخ شروع فعالیت و در پایان اسفند همان سال خواهدبود.
ماده 18ـ دارایی ها و درآمدهای صندوق عبارتند از:
الف ـ وجوه و دارایی های موجود و منافع حاصل از سرمایه گذاری های صندوق.
ب ـ حق بیمه های دریافتی و دریافتنی شامل سهم بیمه شدگان، سهم کارفرمایان و دولت و مقرری ماه اول کارکنان.
پ ـ وجوه حاصل از خسارات، جرایم و جزاهای نقدی موضوع قوانین و مقررات مربوطه یا احکام قطعی دادگاه ها.
ت ـ هدایا و کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخل یا خارج کشور.
ث ـ بدهی ها، کمک ها و تعهدات قانونی دولت به صندوق
ج ـ سایر منابعی که براساس ماده (7) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و یا قوانین و مقررات مربوط قابل جذب توسط صندوق باشد.
تبصره ـ بیش از پنجاه (50%) درصد منابع بودجه سالانه صندوق از طریق منابع غیردولتی تأمین خواهد شد.
ماده 19ـ هیأت مدیره مکلف است تا پایان آذر هرسال بودجه پیشنهادی صندوق را برای سال بعد تنظیم و به شورا ارایه نماید و شورا موظف است حداکثر تا پانزده روز پس از ابلاغ بودجه سالانه کشور آن را تصویب و ابلاغ نماید.
ماده 20ـ ترازنامه سالانه و گزارش مالی صندوق باید تا پایان تیرماه جهت ارایه به مراجع قانونی ذی ربط تهیه و تسلیم گردد. همچنین گزارش مالی سالانه صندوق مشتمل بر صورت های مالی تلفیقی حسابرسی شده به همراه گزارش باید حداکثر تا پایان مهر سال بعد به هیأت نظارت و شورا ارسال گردد.
تبصره 1ـ صورت های مالی تلفیقی سالیانه صندوق باید با رعایت استانداردهای حسابداری که توسط مرجع ذی صلاح قانونی تدوین شده یا می شود تهیه و ارایه گردد.
تبصره 2ـ تصویب صورت های مالی صندوق توسط شورا به منزله مفاصاً حساب مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره برای عملکرد مالی سال موردنظر می باشد.
تبصره 3ـ هیأت نظارت مکلف است نسخه ای از نظرات خود در مورد ترازنامه سالانه و گزارش های مالی و صورت دارایی ها و بدهی ها را ظرف پانزده روز از تاریخ دریافت آن به هیأت مدیره تسلیم نماید.
تبصره 4ـ هیأت مدیره موظف است ظرف پانزده روز از تاریخ وصول نظرات هیأت نظارت آن را بررسی و توجیهات خود را به شورا تقدیم کند.
ماده 21ـ شورای صندوق موظف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول گزارش عملکرد سالانه و صورت های مالی و تلفیقی، تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.
ماده 22ـ هیأت مدیره مکلف است در مقاطع زمانی مناسب (حداقل هر سه سال یک بار) گزارش محاسبات فنی (بیمه ای) صندوق را که توسط کارشناسان واجد صلاحیت حرفه ای تهیه می گردد به ضمیمه گزارش مالی تلفیقی به شورا ارایه نماید.
ماده 23ـ آیین نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی به همراه آیین نامه های نحوه تشکیل و اداره جلسات شورا، هیأت مدیره و هیأت نظارت و سایر آیین نامه های موردنیاز صندوق باید ظرف شش ماه پس از ابلاغ این اساسنامه تدوین و به تصویب مراجع ذی ربط برسد.
تبصره ـ مادامی که آیین نامه های مذکور به تصویب نرسیده اند آیین نامه های موجود به قوت خود باقی می باشند.
ماده 24ـ اعضای شورا، هیأت نظارت، هیأت مدیره و مدیر عامل نمی توانند در معاملاتی که با صندوق یا به حساب صندوق انجام می پذیرد به طور مستقیم یا غیرمستقیم سهیم یا شریک باشند.
تبصره 1ـ پرداخت حق بیمه توسط افراد حقیقی و حقوقی به صندوق معامله محسوب نمی شود.
ماده 25ـ وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی، شهرداری ها، عموم بیمه گذاران و کارفرمایان موظفند کلیه اطلاعات، اسناد، اوراق و مدارک موردنیاز را در اختیار صندوق قرار دهند.
ماده 26ـ تغییر و یا اصلاح این اساسنامه با تصویب هیأت وزیران خواهد بود.
پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور