هیئتوزیران در جلسههای مورخ 13/4/1386 و 18/6/1386 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، موضوع نامه شماره 1997/1/م مورخ 12/4/1386 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد تبصره (4) ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت را به شرح زیر تصویب نمود:
اساسنامه شرکت ارتباطات زیر ساخت
مصوب 1386,06,18با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول ـ کلیات و تعاریف
ماده 1ـ شرکت ارتباطات زیرساخت که در این اساسنامه به اختصار «شرکت» نامیده میشود، از شرکت مخابرات ایران منفک و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل و اساسنامه آن به شرح زیر اصلاح میگردد.
ماده 2 (اصلاحی 29/08/1390)- شبکه مادر مخابراتی از مجموعه سامانه های (سیستمهای) شبکه زیر ساخت راه دور (شبکه بین استانی، بین مراکز استانها، شهرها و مناطق خاص) و بین الملل مخابرات کشور از جمله شبکه ریزموج (مایکروویو)، شبکه اصلی تارنوری (فیبرنوری) بین استانی و مناطق خاص، شبکه بین آنها و ایستگاه های زمینی ماهواره ای مخابراتی مرتبط با زیر ساخت، مراکز سودهی (سوئیچینگ) راه دور بین استانی و بین المللی (مداری و بسته ای) تشکیل شده که تأمین ظرفیت های انتقال و راهیابی جریان (ترافیک) راه دور و بین الملل و پشتیبانی و مدیریت هر نوع جریان (ترافیک) صوت، تصویر و داده مورد نیاز کشور (عملگرها (اپراتورها)، متقاضیان دولتی و غیر دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی و نظایر آن) در محدوده بین استانی و مناطق خاص را بر عهده دارد. منظور از شهرها و مناطق خاص مراکزی است که به دلیل اهمیت علاوه بر مراکز استان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (شرکت ارتباطات زیر ساخت) باید در آن شهرها و مناطق نیز حضور داشته باشد. فهرست این مراکز به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب مجمع عمومی تعیین می گردد. شرکت ارتباطات زیر ساخت به عنوان متولی شبکه مادر مخابراتی در کشور و کارگزار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به منظور اعمال حاکمیت، وظیفه اجرایی سودهی (سوئیچینگ) و ارتباطات عملگرهای (اپراتورهای) مخابراتی را در نقاط حضور و شبکه های مربوط بر عهده داشته و بر این اساس باید از نیرو های متخصص، ابزارها و امکانات فنی مناسب برخوردار گردد.
ماده 3ـ هدف از تشکیل شرکت عبارتست از:
1ـ راهبری، مدیریت و ساماندهی در زمینه ایجاد، توسعه، تأمین، نظارت، نگهداری و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات زیرساخت کشور که با استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی در راستای سیاستهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در قالب طرحهای جامع و برنامههای مصوب صورت میپذیرد.
2ـ اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات لازم در راستای حصول اطمینان از تأمین ارتباطات زیرساخت راه دور و بینالملل کشور در چارچوب سیاستهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با رعایت اصل عدم تبعیض.
3ـ هدایت و راهبری در زمینه ایجاد، توسعه، بهرهبرداری و بهینه سازی شبکههای متعلق به سایر دستگاههای مجاز به منظور پایداری شبکه مادر ارتباطی کشور و تأمین ارتباطات مطمئن.
تبصره 1ـ ایجاد شبکههای موازی مشابه توسط دستگاههای دولتی و غیردولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) خواهد بود.
تبصره 2ـ در صورت تخلف از مفاد تبصره (1) مقامات و مأمورین انتظامی مکلفند به درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از احداث و توسعه و نگهداری فعالیت مورد تخلف جلوگیری نموده و وزارتخانه یاد شده جهت استیفای حقوق بیتالمال از طریق مراجع قانونی علیه متخلفین اقامه دعوی نماید.
ماده 4ـ مرکز شرکت در تهران میباشد و شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی برای انجام وظایف قانونی، واحدهای سازمانی در سایر مناطق ایجاد نماید.
ماده 5 ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت سهامی خاص اداره میشود. همچنین شرکت دارای استقلال مالی، اداری و استخدامی میباشد که براساس آییننامههایی که در این خصوص تهیه و به تصویب مراجع ذیصلاح میرسد قابل اجرا خواهد بود.
ماده 6ـ مدت فعالیت شرکت نامحدود است.
ماده 7 (اصلاحی 29/08/1390)- سرمایه شرکت مبلغ 262ر063ر574ر155ر2 ریال شامل 740ر555ر21 سهم یکصد هزار ریالی و 262ر63 ریال پاره سهم با نام تقسیم می گردد و صددرصد سهام متعلق به دولت است.
تبصره ـ از تاریخ ابلاغ اساسنامه شرکت، حداکثر به مدت یکسال، تأسیسات، لوازم، تجهیزات، نیروی انسانی و کلیه اموال منقول و غیرمنقول مربوط به شبکه ارتباطات زیرساخت، از شرکت مخابرات ایران و شرکتهای زیرمجموعه آن به شرکت منتقل میشود و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بنا به درخواست شرکت وفق قوانین و مقررات مربوط، اسناد مالکیت اراضی و املاک مورد انتقال در دفاتر مربوط را به نام شرکت اصلاح مینماید.
فصل دوم ـ فعالیت و وظایف شرکت
ماده 8 ـ موضوع فعالیت و وظایف شرکت عبارت است:
1ـ تهیه و تدوین طرحهای جامع در زمینه شبکههای زیرساخت ارتباطی براساس الزامات، نیازها، استانداردها و ضوابط برای ارایه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت تصویب.
2ـ بازاریابی، تأسیس، توسعه، بهسازی، اجرا، نگهداری و بهرهبرداری و همچنین نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات زیرساخت کشور.
3ـ تأمین کلیه نیازهای زیرساخت ارتباطی متقاضیان مجاز اعم از بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی ارایه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات طبق استانداردهای ملی و بینالمللی.
4ـ مطالعه، تهیه و تصویب دستورالعملها، ضوابط، معیارها و اعمال استانداردهای فنی و تخصصی مورد نیاز در زمینه تأسیس، توسعه، نگهداری و بهرهبرداری از شبکههای زیرساخت ارتباطی.
تبصره ـ برای حفظ پایداری شبکه ارتباطات زیرساخت، کلیه دارندگان مجاز شبکههای موازی مشابه موظفند نسبت به انعقاد قرارداد اتصال متقابل با شرکت اقدام نمایند.
5ـ همکاری با اپراتورهای مخابراتی بینالمللی در زمینه تبادل ارتباطات و ترانزیت ترافیک بینالملل.
6ـ بررسی و تدوین پیشنهادهای لازم در زمینه راهبردها، سیاستها و برنامههای بلندمدت و میان مدت شرکت و ارائه آن در چارچوب تعیین شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
7ـ بررسی، تدوین و پیشنهاد نرخ تعرفههای مربوط به شرکت به مراجع ذیربط.
8ـ بررسی، مطالعه و سایر اقدامات لازم برای توسعه فناوری، انتقال دانش فنی، حمایت از توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، تحقیقاتی در زمینههای تخصصی مرتبط با وظایف شرکت.
9ـ عضویت در نهادها و انجمنهای تخصصی ملی، منطقهای و بینالمللی و شرکت در کنفرانسهای مربوط به منظور کسب و تبادل اطلاعات تخصصی زیرساخت ارتباطی.
10ـ مدیریت، برنامهریزی و پیادهسازی آموزشهای تخصصی مربوط به منظور توسعه مهارتهای لازم.
11ـ تهیه و اجرای طرحهای مسیریابی، همزمانی و مدیریت در شبکه ارتباطات زیرساخت کشور.
12ـ ایجاد امکانات و بسترهای مورد نیاز جهت اعمال سیاستهای نظارت بر شبکه زیرساخت توسط مراجع ذیربط.
13ـ ارایه خدمات مورد نیاز مشتریان با ملحوظ کردن ملاحظات تجاری و مشتری مداری.
14ـ اقدام در جهت حفظ امنیت شبکه و حفاظت از حقوق مشتریان.
15ـ مبادرت به انجام هرگونه فعالیت که منطبق با هدف شرکت باشد.
تبصره ـ شرکت مجاز به ایجاد شرکت و یا سرمایه گذاری در شرکتهای دیگر نمیباشد.
فصل سوم - ارکان شرکت
ماده 9ـ ارکان شرکت عبارتند از:
1 ـ مجمع عمومی
2 ـ هیئت مدیره و مدیر عامل
3 ـ بازرس (حسابرس)
ماده 10(اصلاحی 29/08/1390)ـ مجمع عمومی شرکت از اعضای زیر تشکیل میشود:
1ـ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (رئیس مجمع عمومی)
2ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
3ـ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور
4 - وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
ماده 11ـ مجامع عمومی شرکت عبارتند از:
1ـ مجمع عمومی عادی
2ـ مجمع عمومی فوقالعاده
ماده 12ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار تشکیل خواهد شد، یک بار برای استماع و رسیدگی به گزارش هیأت مدیره و بازرس (حسابرس) شرکت و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی و سایر موضوعاتی که با رعایت قوانین و مقررات در دستور جلسه مجمع عمومی ذکر شده است و بار دوم برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به بودجه سال آتی و برنامهها و خط مشی آتی شرکت و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه مجمع عمومی قید شده است.
ماده 13 ـ مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت و مجمع عمومی فوقالعاده با حضور کل اعضا رسمیت خواهد داشت و تصمیمات مجمع عمومی عادی با اکثریت آرا و تصمیمات مجمع عمومی فوقالعاده با اتفاق آرا اعضا مجمع عمومی به تصویب میرسد. دعوت مجمع عمومی اعم از عادی و فوقالعاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه حداقل ده روز قبل از انعقاد مجمع عمومی به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع عمومی قرار دارد باید همراه دعوتنامه برای اعضای مجمع عمومی ارسال شود.
ماده 14 ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر میباشد:
1 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سیاستهای کلی و برنامههای عملیاتی آتی شرکت.
2 ـ رسیدگی و اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه، صورتهای مالی و بودجه شرکت.
3 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوختهها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکت با رعایت قوانین و مقررات.
4 ـ انتخاب یا عزل اعضای هیئت مدیره و بازرس (حسابرس) شرکت.
5 ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و تعیین پاداش اعضای یاد شده با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
6 – تعیین حقالزحمه بازرس (حسابرس) شرکت.
7 – اتخاذ تصمیم در خصوص آییننامههای مالی، معاملاتی، استخدامی و رفاهی شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط و ارایه آنها به مراجع ذیصلاح برای تصویب نهایی.
تبصره ـ استفاده از آییننامههای مالی، معاملاتی، استخدامی و رفاهی موجود صرفاً به مدت یکسال از تاریخ ابلاغ اساسنامه برابر مقررات و ضوابط مصوب فعلی مجاز میباشد.
8 – اتخاذ تصمیم در خصوص تعرفههای خدمات مرتبط با شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و ارائه آن به مراجع ذیربط برای تصویب.
9 – اتخاذ تصمیم نسبت به ساختار کلان شرکت، شرح وظایف و تعیین سقف پستهای سازمانی مورد نیاز و برنامههای جذب نیروی انسانی با رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از تأیید مراجع ذیربط.
10 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره در مورد صلح و سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوا با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
تبصره ـ در مواردی که صلح و سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوا مربوط به اموال عمومیباشد، رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی خواهد بود.
11 ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار به منظور درج آگهیهای شرکت.
12 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که طبق قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه مستلزم تصویب مجمع عمومی عادی شرکت است و در دستور جلسه مجمع عمومی قید شده است.
تبصره ـ گزارش عملکرد سالانه هیئت مدیره و صورتهای مالی شرکت و گزارش بازرس (حسابرس) باید حداقل دو هفته قبل از تشکیل جلسه در اختیار کلیه اعضای مجمع عمومی قرار گیرد.
13 ـ اتخاذ تصمیم برای تحصیل وام و یا اعتبار داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ماده 15 ـ وظایف مجمع عمومی فوقالعاده به شرح زیر میباشد:
1 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح برای تصویب.
2 ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت در چارچوب قوانین و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح برای تصویب.
3 ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت در چارچوب قانون و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح برای تصویب.
ماده 16(اصلاحی 08/04/1393)- هیئت مدیره شرکت مرکب از پنج عضو اصلی می باشد که حداکثر دو عضو آن غیرموظف خواهد بود. اعضای موظف به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب مجمع عمومی عادی و اعضای غیرموظف توسط رییس مجمع عمومی از بین افراد با تحصیلات عالی و دارای سابقه مدیریت و صاحب نظر در تخصص های مرتبط با فعالیت های شرکت با اولویت کارکنان شرکت برای مدت دو سال انتخاب می شوند. اعضای هیئت مدیره پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده است، در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است.
تبصره 1 (اصلاحی 08/04/1393)ـ اعضای موظف هیئت مدیره باید به طور تمام وقت به خدمت در شرکت اشتغال داشته باشند و قبول و تصدی هرگونه شغل موظف یا غیر موظف در خارج از شرکت برای آنها ممنوع میباشد ولی اشتغال در اموری که صرفاً جنبه تدریس داشته باشد به نحوی که در اداره شرکت اخلالی پیش نیاید با موافقت رئیس مجمع عمومی شرکت مجاز میباشد. هر یک از اعضای موظف هیئت مدیره به ترتیبی که هیئت مدیره مشخص مینماید، راهبری حوزهای از فعالیتهای شرکت را عهدهدار خواهند بود.
تبصره 2 ـ اعضای هیئت مدیره از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره و یک نفر را به عنوان نایب رییس انتخاب مینمایند که با حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب میشوند. ضمناً رئیس هیئت مدیره در حکم معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.
ماده 17 ـ در صورت فوت، حجر، استعفا یا بر کناری هر یک از اعضای هیئت مدیره، جانشین طبق ماده (16) این اساسنامه برای بقیه مدت تعیین خواهد شد.
ماده 18 ـ جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات حداقل با سه رأی موافق اتخاذ خواهد شد.
ماده 19 ـ جلسات هیئت مدیره در هر موقع بنا به دعوت رییس هیئت مدیره و حداقل ماهی یکبار به طور منظم در محل شرکت تشکیل و دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رئیس هیئت مدیره برای اعضا ارسال خواهد شد. در موارد اضطراری رعایت تشریفات مزبور با تشخیص رییس هیئت مدیره الزامی نخواهد بود.
تبصره ـ اداره جلسات هیئت مدیره با رئیس هیئت مدیره و در غیاب او با نایب رئیس هیئت مدیره میباشد.
ماده 20ـ هیئت مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیئت مدیره با لحاظ نمودن نظر اعضا در آن درج و به امضا خواهد رسید. یک نسخه از مصوبات هیئت مدیره حداکثر ظرف پنج روز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فرستاده میشود.
ماده 21 ـ هیئت مدیره برای انجام هر گونه عملیات و معاملاتی که مربوط به موضوع فعالیت شرکت بوده و اتخاذ تصمیم درباره آنها در حیطه وظایف مجامع عمومی قرار نگرفته باشد با رعایت قوانین و مقررات دارای اختیارات کامل است. هیئت مدیره به ویژه دارای وظایف و اختیارات زیر میباشد:
1 ـ پیشنهاد خط مشی و برنامههای کلان شرکت به مجمع عمومی.
2 ـ تأیید برنامه عملیاتی شرکت برای ارائه به مجمع عمومی جهت تصویب.
3 ـ رسیدگی و تأیید بودجه سالانه، گزارش عملکرد سالانه و صورتهای مالی شرکت و ارایه آن به مجمع عمومی.
تبصره ـ هیئت مدیره موظف است در موقع تهیه و تنظیم بودجه سالانه شرکت حداکثر تا یک درصد از آن را برای امر توسعه، تحقیق، آموزش، روابط بینالملل و کمکهای مربوط به ارتقاء بهرهوری و افزایش تخصص و توانمندی در جهت تحقق اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای وزارتخانه یاد شده اختصاص دهد.
4 ـ تأیید آییننامههای مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت و ارائه آن به مجمع عمومی برای اتخاذ تصمیم با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
5 – تصویب ضوابط مربوط به مبادله اطلاعات علمی، فنی، صنعتی و بازرگانی در زمینههای مرتبط با فعالیت شرکت با رعایت قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه.
6 – بررسی و تصویب اخذ وام و اعتبار به پیشنهاد مدیر عامل و در قالب مصوبات مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
7 – انجام تمهیدات لازم جهت حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و کلیه فعالیتهای شرکت.
8 ـ بررسی و پیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
9- بررسی و پیشنهاد ساختار کلان شرکت و سقف پستهای سازمانی و برنامه جذب و تعدیل نیروهای انسانی مربوط، به مجمع عمومی.
10 ـ تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان شرکت و اعلام به مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط با تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور.
11 ـ بررسی و پیشنهاد در مورد صلح و سازش در دعاوی و ارجاع به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوا به مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
12 ـ انتخاب، تعیین حقوق و مزایا و عزل مدیر عامل.
13 ـ بررسی و تصویب دستورالعملهای داخلی لازم برای اداره شرکت.
14 ـ تشخیص مطالبات مشکوکالوصول و بررسی و پیشنهاد درباره مطالبات لاوصول برای اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی.
15 ـ تعیین نرخهای محاسباتی ترافیک بینالملل بین شرکت و سایر شرکتها با تصویب هیئت مدیره شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
16 ـ تنظیم و انتشار گزارشهای ادواری از وضعیت پایداری و امنیت شبکه زیر ساخت کشور.
تبصره ـ هیئت مدیره به مسئولیت خود میتواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید.
ماده 22(اصلاحی 08/04/1393)ـ مدیر عامل به عنوان رئیس شرکت بالاترین مقام اجرایی شرکت میباشد که برای مدت دو سال از بین اعضای موظف هیئت مدیره یا خارج از آن توسط هیئت مدیره انتخاب و با حکم وزیر ارتباطات و فناوری منصوب میشود. مدیر عامل شرکت نمیتواند در عین حال رئیس هیئت مدیره شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آرای مجمع عمومی.
ماده 23 ـ مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیئت مدیره به او تفویض شده است نماینده شرکت محسوب و از طرف شرکت حق امضا دارد. از جمله وظایف و اختیارات هیئت مدیره که قابل تفویض به مدیر عامل است به شرح زیر میباشد:
1 ـ اجرای مصوبات و تصمیمات هیئت مدیره و مجمع عمومی.
2 ـ تهیه، تنظیم و پیشنهاد خط مشی، برنامه عملیاتی و بودجه سالانه شرکت به هیئت مدیره.
3 ـ تهیه و تنظیم صورتهای مالی سالانه شرکت و ارایه آن به هیئت مدیره.
4 ـ تعیین روشهای اجرایی در چارچوب مقررات و آییننامهها و ابلاغ به واحدهای ذیربط.
5 ـ تهیه و پیشنهاد آییننامههای مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیئت مدیره.
6 ـ تهیه و پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیئت مدیره در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.
7 – نظارت بر حسن اجرای آییننامههای شرکت و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
8 – عزل و نصب و ارتقای کارکنان شرکت، تعیین حقوق و دستمزد، پاداش، ترفیع و تنبیه آنها بر اساس قوانین و مقررات مربوط.
تبصره ـ مدیر عامل میتواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هریک از کارکنان شرکت تفویض نماید.
ماده 24 ـ مدیر عامل نماینده قانونی شرکت در کلیه مراجع اداری و قضایی بوده و برای دفاع از حقوق شرکت و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی حق توکیل به غیر را دارد. مدیر عامل میتواند با رعایت مفاد بند (10) ماده (14) اساسنامه نسبت به صلح و سازش در دعاوی و ارجاع موارد به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی اقدام نماید.
ماده 25 (اصلاحی 29/08/1390)ـ کلیه چکها، اسناد، اوراق مالی، قراردادها و اسناد تعهدآور شرکت باید به امضای مدیر عامل یا نماینده وی و یکی از اعضای موظف هیئت مدیره یا نماینده منتخب هیئت مدیره برسد. مکاتبات اداری به امضای مدیر عامل یا نماینده وی خواهد رسید. ضمناً کلیه چکها علاوه بر امضای افراد یاد شده به امضای ذیحساب و یا نماینده مجاز وی خواهد رسید.
ماده 26 ـ شرکت دارای بازرس (حسابرس) خواهد بود که با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تصویب مجمع عمومی برای مدت یکسال انتخاب میشود و تا زمانی که جانشین وی انتخاب نشده باشد به وظایف خود ادامه خواهد داد. اهم وظایف بازرس (حسابرس) به شرح زیر است:
1 ـ تطبیق عملیات شرکت با قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه و آییننامههای اختصاصی و بودجه مصوب.
2 ـ رسیدگی به صورتهای مالی شرکت طبق استانداردهای حسابرسی و ارایه گزارش نتایج رسیدگیهای انجام شده به مجمع عمومی و هیئت مدیره شرکت.
3 ـ پیشنهاد نظرات مفید به هیئت مدیره شرکت.
4 ـ سایر وظایف پیشبینی شده در قوانین و مقررات مربوط.
تبصره 1 ـ اقدامات بازرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.
تبصره 2 ـ مجمع عمومی عادی در مواردی که بازرس اصلی را بر اساس قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی – مصوب 1372 – انتخاب کرده باشد، میتواند بازرس علیالبدل را نیز بر اساس همان قانون انتخاب کند تا چنانچه بازرس و حسابرس اصلی قادر به انجام وظایف خود نبود، حسب تشخیص رئیس مجمع عمومی به وظایف خود عمل نماید.
فصل چهارم - امور مالی
ماده 27 ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه همان سال میباشد.
ماده 28 ـ صورتهای مالی شرکت باید با رعایت استانداردهای حسابداری تهیه و در موعد مقرر در اختیار بازرس (حسابرس) قرار داده شود.
ماده 29 ـ شرکت مکلف است هر سال معادل ده درصد (10%) سود ویژه خود را به منظور افزایش بنیه مالی به عنوان اندوخته قانونی منظور نماید تا وقتی که اندوخته یاد شده معادل سرمایه ثبت شده شرکت گردد.
ماده 30 ـ شرکت مکلف است هر سال معادل بیست درصد (20%) سود ویژه شرکت را به عنوان اندوخته احتیاطی منظور و پس از آنکه میزان اندوخته به یک دهم سرمایه بالغ گردید احتساب اندوخته احتیاطی منوط به تصمیم مجمع عمومی خواهد بود.
ماده 31 ـ شرکت مجاز است نسبت به افتتاح حساب جاری به ارزهای خارجی در یکی از بانکهای دولتی اقدام و تمام درآمد ارزی شرکت حاصل از تصفیه حسابهای ارزی را در این حساب واریز نماید.
ماده 32ـ تصویب صورتهای مالی شرکت از طرف مجمع عمومی به منزله مفاصا حساب هیئت مدیره در همان دوره تلقی میشود.
فصل پنجم – سایر مقررات
ماده 33ـ هیئت مدیره، مدیر عامل و کارکنان شرکت مکلف و مسئول حفظ اسرار و کلیه سرمایههای اطلاعاتی در اختیار شرکت میباشند و در صورت تخلف به مجازات مقرر در قوانین مربوط محکوم خواهند شد.
ماده 34 ـ شرکت مجاز است با موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رعایت قوانین مربوط در صورت لزوم از خدمت اتباع واجد شرایط کشورهای دیگر که روابط سیاسی حسنه با دولت جمهوری اسلامی ایران دارند برای مدت معین استفاده نموده و اقدامات لازم برای تربیت جانشین آنها در اسرع وقت به عمل آورد.
ماده 35 ـ شرکت برای ایجاد شبکه زیر ساخت میتواند جهت نصب تجهیزات و عبور فیبر نوری، از مسیر جادهها و معابر عمومی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط استفاده نماید و چنانچه موجب تصرف یا زیان به دیگری گردد طبق قانون و بر اساس قیمت عادلانه روز خریداری و تصرف نماید.
ماده 36 ـ شرکت مکلف است در مواقع مقتضی ارتفاع و امتداد دید امواج رادیویی خود را با تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب هیئتوزیران به شهرداریها اعلام نماید و شهرداریها مکلفند طبق تصویب نامه هیئتوزیران پروانههای ساختمانی را با رعایت ارتفا و امتداد دید موجی صادر نمایند.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 29217/30/87 مورخ 26/8/1387 شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.
پرویز داودی ـ معاون اول رییسجمهور