اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 4/6/1388 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت بازرگانی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و به استناد ماده (80) قانون تجارت الکترونیکی- مصوب 1382 - اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را به شرح زیر تصویب نمود:

اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
مصوب 1388,06,04با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 (اصلاحی 04/12/1389)– به منظور نظارت برحسن اجرای قانون تجارت الکترونیکی- مصوب 1382- ، استقرار، پیاده سازی و توسعه تجارت الکترونیکی در کشور با استفاده از ابزارها و استانداردهای ملی و بین المللی و با عنایت به فرهنگ ایرانی و اسلامی و حمایت از فعالیت های تجارت الکترونیکی و ارتقای سطح کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که از این پس در این اساسنامه به اختصار «مرکز» نامیده می شود، از تجمیع مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه و کمیته ملی ادیفکت تشکیل و تمامی وظایف، اختیارات، دارایی ها، تعهدات و نیروی انسانی وزارت بازرگانی در حوزه تجارت الکترونیکی و مراکز یاد شده و همچنین وظایف حاکمیتی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، به مرکز منتقل می شود.

ماده 2 ـ مرکز دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت بازرگانی خواهد بود و بارعایت قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه اداره می شود.

ماده 3 ـ وظایف مرکز عبارت است از :

1 – برنامه ریزی، ارایه راهکارها، پشتیبانی و نظارت به منظور:

الف - بهره برداری از بسترها، راهبردها و نوآوری تجارت الکترونیکی در سطح کشور.

ب- ارایه تسهیلات و حمایت از ایجاد و توسعه زیر ساخت های فنی، سرمایه های انسانی، قانونی، حاکمیتی و امنیتی توسعه تجارت الکترونیکی .

پ- فرهنگ سازی و آموزش جهت توسعه و ترویج استفاده از تجارت الکترونیک در فرایندهای کسب و کار مبتنی بر استانداردهای ملی و بین المللی.

ت- توسعه کاربردها و نوآوری ها در جهت دست یابی به منافع تجارت الکترونیکی در اقتصاد کشور.

ث- توسعه فعالیت های تدارکاتی و معاملاتی به صورت تجارت الکترونیکی.

ج - استاندارد سازی فعالیت های اطلاع رسانی تجاری.

چ- حمایت از گسترش بازارهای داد و ستد الکترونیکی.

ح- ساماندهی فعالیت ایستگاه های تجارت الکترونیکی کشور.

خ- فراهم سازی زمینه تعاملات ملی و بین المللی در تجارت الکترونیکی.

د- تسهیل تجارت از طریق استفاده از ابزارها، مدل ها و استانداردهای تجارت الکترونیکی ملی و بین المللی و ایجاد پنجره واحد تجاری.

2 – بررسی زمینه های مرتبط با تجارت الکترونیکی و ارایه پیشنهادات لازم جهت تأیید مراجع ذی صلاح.

3 – تدوین مقررات، استانداردها و ضوابط مربوط به تجارت الکترونیکی و پیشنهاد به مراجع ذی صلاح جهت تصویب.

4- تدوین و نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات استاندارد و یکپارچه در حوزه اطلاع رسانی تجاری به صورت الکترونیکی.

5- ایجاد، نگهداری و پشتیبانی از مرکز داده بخش بازرگانی در چهار چوب نظام جامع فناوری اطلاعات کشور.

6- همکاری و تعامل با مراجع و سازمان های بین المللی و منطقه ای ذی ربط.

7- ارایه خدمات صدور گواهی الکترونیکی کشور.

8 (منسوخه 04/12/1389)- ایجاد و توسعه نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات.

9- جمع آوری، تهیه و تدوین گزارش های سالانه عملکرد تجارت الکترونیکی.

10- پیگیری و پیشنهاد تدوین ضوابط و مقررات درخصوص جرایم و مجازات ها ( موضوع باب چهارم قانون تجارت الکترونیکی) به مراجع ذی صلاح.

11- ارایه چهارچوب و ضوابط حمایت از مصرف کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی بر اساس فصل اول از باب سوم قانون تجارت الکترونیکی.

12- پیشنهاد اصلاح این اساسنامه با توجه به مقتضیات زمان و رشد تجارت الکترونیکی.

ماده 4 – به منظور تعیین سیاست های تجارت الکترونیکی کشور کارگروهی متشکل از اعضای زیر تشکیل خواهد شد:

1 – وزیر بازرگانی (رییس کارگروه)

2 – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

3 – وزیر راه و ترابری

4 – وزیر صنایع و معادن

5 – وزیر اموراقتصادی و دارایی

6 – رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

7- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

8- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

9- سه نفر صاحب نظر در امور تجارت الکترونیکی که توسط رییس کارگروه تعیین می شوند.

تبصره 1 – در اولین جلسه تشکیل کارگروه، یک نفر از اعضا به عنوان نایب رییس انتخاب خواهد شد.

تبصره 2 – کار گروه از وزرا یا رؤسای دستگاه های اجرایی ذی ربط حسب مورد بدون حق رأی برای شرکت در جلسات کارگروه دعوت خواهد کرد.

تبصره 3 – کار گروه می تواند حسب مورد کمیسیون تخصصی تشکیل دهد و هر یک از اعضای کارگروه می توانند یکی از معاونان خود را برای شرکت در جلسات کمیسیون تخصصی کارگروه معرفی نمایند.

تبصره 4- دبیرخانه کار گروه در مرکز مستقر می باشد و رییس مرکز به عنوان دبیر کار گروه تعیین می شود.

ماده 5 – رییس مرکز از بین افراد صاحب نظر در اموراقتصاد و تجارت الکترونیکی و دارای تحصیلات دانشگاهی و سوابق اجرایی مربوط با حکم وزیر بازرگانی برای مدت چهار سال انتخاب و انتصاب مجدد وی برای دوره های بعد بلامانع است.

ماده 6 – وظایف و اختیارات رییس مرکز به شرح زیر است:

1 – اداره امور مرکز و نظارت بر حسن اجرای وظایف آن.

2 – اخذ تصمیم و صدور دستور درباره امور مالی، اداری و استخدامی مرکز در حدود تشکیلات و بودجه مصوب و مقررات مربوط و امضای نامه ها و مکاتبات.

3 – پیشنهاد اصلاح ساختار تشکیلاتی مرکز به وزیر بازرگانی جهت طی مراحل قانونی تصویب به مراجع ذی صلاح.

4 ـ پیشنهاد تسهیلات و مشوق ها برای توسعه تجارت الکترونیکی به وزارت بازرگانی و نظارت بر حسن اجرای آن پس از تصویب مراجع ذی ربط.

5 – تهیه و تنظیم گزارش مالی و پیشنهاد بودجه مرکز به وزارت بازرگانی جهت تصویب در مراجع ذی ربط.

6 ـ نصب و عزل کارکنان مرکز بر طبق مقررات مربوط و براساس تشکیلات مصوب.

7 – نمایندگی مرکز در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی و نیز مراجع قضایی با حق توکیل به غیر.

8 – ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور و پایان دادن دعاوی به صلح با رعایت اصل 139 قانون اساسی.

9- معرفی امضاهای مجاز برای استفاده از حساب های بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

10 – انجام اقدامات لازم برای برقراری ارتباط با تشکل ها، مراجع و سازمان های داخلی و خارجی مرتبط با امر تجارت الکترونیکی برای تحقق اهداف مرکز.

11- تهیه گزارش عملکرد سالانه مرکز و ارایه آن به وزیر بازرگانی و کار گروه یاد شده.

12 – امضای قراردادها و اسناد تعهدآور.

ماده 7 – رییس مرکز می تواند به مسئولیت خود تمام یا قسمتی از اختیارات و وظایف خود را به هر یک از کارکنان تفویض نماید.

تبصره ـ تفویض اختیارات موضوع این ماده نافی مسؤولیت های نهایی و پاسخگویی رییس مرکز به مراجع ذی صلاح نمی باشد.

ماده 8 – منابع مالی مرکز همه ساله در لوایح بودجه سالانه پیش بینی می شود.

ماده 9 – سال مالی مرکز از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه هر سال می باشد.

ماده 10(اصلاحی 08/11/1391)- دارندگان حق امضای قراردادها و اسناد تعهدآور مالی عبارت از رییس مرکز یا معاون ذی ربط وی می باشد. در مورد چکها طبق قوانین و مقررات مربوط اقدام خواهد شد.

ماده 11- وزارت بازرگانی مکلف است ظرف دو ماه پس از ابلاغ این اساسنامه، ساختار تشکیلاتی مرکز را تهیه و جهت تصویب به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ارایه نماید. معاونت یاد شده مکلف است ظرف دو ماه تشکیلات مذکور را با رعایت مقررات مربوط تأیید یا اصلاح نماید.

ماده 12 – مرکز، نقطه تماس جمهوری اسلامی ایران با سازمان های بین المللی و منطقه ای فعال در تجارت الکترونیکی با هماهنگی وزارت امورخارجه است.

ماده 13 (منسوخه 04/12/1389)– تمامی حقوق مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ناشی از دارایی مرکز شماره گذاری کالا و خدمات از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به مرکز منتقل می گردد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 36019/30/88 مورخ 8/7/1388 شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور