اساسنامه مجتمع آموزشی بین المللی تهران
مصوب 1372,02,30
مقدمه
مجتمع آموزشی بین المللی تهران که در این اساسنامه «مجتمع» نامیده می شود، موسسه ای است آموزشی که به منظور تامین فرصتهای لازم برای آموزش و پرورش اتباع خارجی مقیم ایران در سطوح مختلف تحصیلی (ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه) تاسیس می شود.
فصل اول : هدف
ماده 1- اهداف مجتمع به شرح زیر می باشد:
الف : فراهم آوردن امکان تحصیل برای کلیه دانش آموزان خارجی بدون توجه به رنگ ، جنس ، نژاد ، دین و ملیت.
ب : ارائه برنامه های آموزشی با استفاده از محتوا و روشهای همطراز با برنامه های آموزشی سایر مدارس بین المللی جهان ضمن تکیه بر حفظ موازین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
ج : تقویت ایمان به پروردگار یکتا و روحیه احترام به اعتقادات مذهبی دیگران
د : ایجاد زمینه مساعد در دانش آموزان جهت کسب معلومات و مهارتهای علمی و آماده سازی آنان برای ادامه تحصیل در سایر مدارس بین المللی.
فصل دوم : سازمان اداری و آموزشی و نحوه اداره مجتمع
ماده 2- مجتمع منحصرا زیر نظر ادار کحل امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش که در این اساسنامه اختصاراً اداره کل نامیده می شود، اداره خواهد شد و تابع مقررات دولت جمهوری اسلامی ایران است.
ماده 3- مجتمع جهت اداره خود از امکانات مالی اولیاء دانش آموزان و نیز از امکاناتی که اداره کل در اختیار آن قرار می دهد استفاده می نماید. نحوه دریافت و استفاده از امکانات مالی اولیا دانش آموزان توسط اداره کل پیشنهاد و پس از تصویب وزیر آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.
تبصره- قبول کمکهای اشخاص حقیقی حقوقی پس از تایید اداره کل بلامانع است و کلیه کمکها باید در دفاتر مربوط مجتمع ثبت گردد.
ماده 4- نیروی انسانی مورد نیاز مجتمع توسط اداره کل با همکاری و موافقت ادارات یا دفاتر ذیربط در وزارت آموزش و پرورش تامین می شود.
تبصره 1- مجتمع می تواند در صورت نیاز از معلمان خارجی واجد شرایطی که پروانه معتبر کار در جمهوری اسلامی ایران را داشته و صلاحیت آنان مورد تایید اداره کل امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش باشد، جهت تدریس برخی از دروس استفاده نماید.
تبصره 2- مدیر و کلیه کارکنان اداری و آموزشی مجتمع باید به زبان انگلیسی مسلط باشند.
ماده 5- مدیر مجتمع از بین کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش که دارای سوابق آموزشی و تجربی می باشند ، بر اساس ضوابط مندرج در آئین نامه نحوه انتصاب مدیران توسط ادراه کل انتخاب و منصوب خواهد شد.
فصل سوم :شرایط و نحوه پذیرش دانش آموز
ماده 6- دانش آموزانی در مجتمع پذیرفته خواهند شد که با رعایت سایر مقررات دارای جواز معتبر اقامت در جمهوری اسلامی ایران باشند.
تبصره- دانش آموزان ایرانی که قسمتی از تحصیلات خود را در کشورهای خارجی و در نظامهایی غیر از نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران گذراندیده باشند، در صورت عدم امکان تحصیل آنها در مدرسه تطبیقی یا مدارس عادی کشور و بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش می توانند بقیه تحصیلات خود را در این مجتمع ادامه دهند.
فصل چهارم : طول دوره و ارزش تحصیلی
ماده 7- دوره تحصیلات ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه مجتمع بر اساس مقررات مدارس بین المللی تعیین می شود.
ماده 8- در پایان هر سال تحصیلی کارنامه پایان تحصیلات همان سال و درپایان هر دوره تحصیلی گواهینامه پایان تحصیلات همان دوره داده می شود.
ماده 9- گواهینامه پایان تحصیلات دوره های ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه که توسط اداره کل امور بین الملل و تایید اداره کل امتحانات صادر می شود معادل مدارک مشابه در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.
فصل پنجم : سایر امور
ماده 10- مجتمع می تواند در چهار چوب قوانین و مقررات اداری جمهوری اسلامی ایران با سایر مجتمع ها و سازمانهای آموزشی ، فرهنگی بین المللی ارتباط برقرار کند.
ماده 11- برنامه ریزی محتوای درسی با همکاری اداره کل امور بین الملل بر عهده دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی است .
تبصره- برای دانش آموزان مشمول مفاد تبصره ماده 6 و ماده 14 دروس اضافی (ادبیات فارسی معارف اسلامی و...) به تشخیص کمیته ای که در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شود ، تعیین و منظور خواهد شد.
ماده 12- برای دانش آموزان دختر و پسر ، مجتمع جداگانه تشکیل می شود.
ماده 13- زبان اصلی تدریس در مجتمع بین المللی انگلیسی است.
ماده 14- در صورتی که با رعایت مفاد تبصره ماده 5 این اساسنامه تعداد دانش آموزان ایرانی برای ورود به این نوع مدارس به نصاب لازم برسد وزارت آموزش و پرورش می تواند تدریجاً مجتمع یا کلاس خاص دانش آموزان ایرانی دایر نماید.
ماده 15- چنانچه وزارت آموزش و پرورش تاسیس مدرسه دیگری در منطقه دیگری از کشور را ضروری تشخیص دهد مطابق این اساسنامه نسبت به تاسیس آن اقدام خواهد نمود.
ماده 16- آئین نامه امتحانات خاص این مجتمع توسط اداره کل امور بین الملل پیشنهاد و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.
ماده 17- آئین نامه انجمن اولیاء و مربیان مجتمع ، هماهنگ با اساسنامه انجمن اولیاء و مربیان مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و پس از تایید وزیر آموزش و پرورش به اجرا در می آید.