هیأت وزیران در جلسه مورخ 6/1/1365 بنا به پیشنهاد شماره 90854ـ01 مورخ 12/11/64 وزارت صنایع سنگین و با توجه به تأیید هیأت مذکور در ماده 3قانون تأسیس وزارت مزبور مصوب 9/3/64 مجلس شورای اسلامی، اساسنامه شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران را به شرح زیر مورد تصویب قراردادند.
اساسنامه شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران
مصوب 1365,01,06با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ به استناد بند 17 ماده 1 و ماده 3 قانون تأسیس وزارت صنایع سنگین، شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران که از این پس در این اساسنامه، شرکت نامیده میشود به صورت یک شرکت دولت وابسته به وزارت صنایع سنگین تشکیل و طبق مقررات این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره خواهد شد.
ماده 2 ـ مرکز اصلی شرکت در تهران است شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی برای اجرای عملیات خود شعب و نمایندگیهایی در داخل و خارج ازکشور تأسیس نماید.
ماده 3 ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق اصل بازرگانی و مقررات این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی ادارهمیشود.
ماده 4 ـ مدت شرکت نامحدود است.
ماده 5 ـ موضوع و هدف شرکت، عبارت از کنترل مواد اولیه و ساخت براساس استانداردهای رسمی ایران و بینالمللی و رقابت با مؤسسات و شرکتهای مشابه خارجی جهت کاهش وابستگی و نیل به خودکفایی و استقلال صنعتی کشور از طریق انتقال اطلاعات و تکنولوژی و ارائه خدمات بازرسی مهندسی به کلیه دستگاههای اجرایی دولتی و بخش خصوصی میباشد و در این رابطه مجاز به انجام اقدامات زیر است.
الف ـ بررسی و مطابقت کیفی و کمی و مواد اولیه، تجهیزات، ماشینآلات و تولیدات و مقایسه آنها با مشخصات فنی و استانداردهای مربوطه.
ب ـ ارایه خدمات به صنایع در جهت بهبود و بالا بردن کیفیت خریدها و بازده کار و طول عمر ماشینآلات و افزایش و تداوم تولید کارخانجات.
ج ـ انجام خدمات مربوط به بازرسیهای فنی برای زمان ساخت ماشینآلات از قبیل ارزیابی بازرسی کارخانههای سازنده.
د ـ آزمایش مواد اولیه و بررسی کیفیت انجام کار.
هـ - آزمایش در محل ساخت، بازرسی، حفاظت، بسته بندی، علامتگذاری، ارائه خدمات مربوط به بازرسیهای فنی و تشخیص معایب و نواقص کار هنگام نصب ماشینآلات.
و ـ انجام خدمات بازرسیهای فنی در زمان آزمایش و راهاندازی دستگاهها و مقایسه کمی و کیفی نتایج حاصله با مشخصات فنی طبق قراردادهای مربوط.
ز ـ انجام خدمات بازرسی فنی مربوط به ضمانت عملکرد دستگاهها و واحدهای صنعتی کشور.
ح ـ اقدام به صدور تأییدیه پس از انجام عملیات بررسی و خدمات بازرسی فنی لازم و تطبیق مشخصات فنی با کارهای انجام شده و تنظیم گزارشهای لازم درصورت مشاهده نواقص و نارساییها.
ط ـ انجام هر نوع عملیات تحقیقی، فنی، مهندسی، بازرگانی و خدماتی در ارتباط با موضوع بازرسی مهندسی و صنعتی.
تبصره ـ با توجه به وظایف قانونی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در راهنماییهای علمی و فنی و تولیدکنندگان و صادر کنندگان و واردکنندگان وتطبیق کیفیت فرآوردهها با استانداردهای رسمی و بینالمللی وصدور گواهینامه مربوط، شرکت در صورت اقدام به بررسی یا ارائه خدمات بازرسی و انطباق کیفیت کالاها (موضوع بند الف ماده 5) با استانداردهای رسمی و بینالمللی و صدور تأییدیه مکلف به کسب اجازه قبلی از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خواهدبود.
فصل دوم ـ سرمایه شرکت
ماده 6 ـ سرمایه شرکت یک میلیون (000/000/1) ریال است که به یکصد سهم 10000 ریالی تقسیم شده و کلاً متعلق به دولت بوده و غیرقابل انتقال میباشد.
ماده 7 ـ افزایش یا کاهش سرمایه شرکت منوط به تصویب مجمع عمومی فوقالعاده شرکت و تأیید هیأت وزیران است.
فصل سوم ـ ارکان شرکت
ماده 8 ـ شرکت دارای ارکان زیر است:
الف ـ مجمع عمومی.
ب ـ هیأت مدیره و مدیرعامل.
ج – بازرس.
ماده 9 ـ مجمع عمومی ـ نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی شرکت با وزیر صنایع سنگین ـ وزیر صنایع ـ وزیر بازرگانی ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ وزیر برنامه و بودجه ـ وزیر مسکن و شهرسازی ـ وزیر معادن و فلزات و ریاست مجمع به عهده وزیر صنایع سنگین است.
جلسات مجمع عمومی به طور عادی سالی دو بار یکی در چهارماهه اول سال برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل و دیگری در نیمه دوم سالبرای تصویب بودجه، خط مشی و سایر مسایلی که در دستور مجمع گذارده میشود تشکیل میگردد.
تبصره 1 ـ جلسات مجمع عمومی به طور فوقالعاده در موارد ضروری به پیشنهاد رییس مجمع یا مدیر عامل یا بازرس شرکت تشکیل میشود.
تبصره 2 ـ جلسات مجامع عمومی شرکت با حضور اکثریت اعضا رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آرا مجمع عمومی معتبر خواهد بود.
تبصره 3 ـ تشکیل جلسات مجامع عمومی با دعوت کتبی به عمل میآید، دستور جلسه باید قبلاً به ضمیمه دعوتنامه برای اعضا مجمع ارسال گردد.
ماده 10 ـ وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:
ـ تعیین خط مشی کلی شرکت.
ـ انتخاب یا عزل اعضای هیأت مدیره.
ـ انتخاب بازرس.
ـ تصویب بودجه سالانه شرکت.
ـ تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی شرکت براساس قوانین و مقررات مربوط.
ـ تصویب تشکیلات و آییننامههای استخدامی شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ـ تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای اصلی هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط با تأیید شورای حقوق و دستمزد و تعیین حقالزحمه بازرس.
ـ استماع گزارش عملیات سالانه هیأت مدیره و بازرس و بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها.
ـ اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع اختلاف به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد صلح و سازش در دعاوی مطروحه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ـ اتخاذ تصمیم درباره مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول شرکت.
ـ اتخاذ تصمیم در مورد خرید سهام و یا سرمایهگذاری در شرکتهای و مؤسسات دولتی و خصوصی که دارای وظایف مشابه با شرکت میباشند و ادغام آنها درشرکت.
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که در مجمع عمومی مطرح میشود.
ماده 11 ـ مجمع عمومی فوقالعاده در موارد زیر تشکیل میشود:
ـ بررسی و پیشنهاد اصلاح و یا تغییر مواد اساسنامه به هیأت وزیران.
ـ بررسی و پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه و انحلال شرکت به هیأت وزیران.
ماده 12(اصلاحی 21/02/1373)ـ تعداد اعضای هیأت مدیره شرکت پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علیالبدل میباشد که توسط مجمع عمومی عادی انتخاب میشوند.
ماده 13(اصلاحی 09/09/1382)ـ جلسات هیأت مدیره با حضور سه نفر از اعضاء رسمیت یافته و در هر صورت تصمیمات هیأت مدیره با حداقل سه رأی مثبت معتبر میباشد.
تبصره ـ در صورت غیبت، استعفا، فوت، حجر و یا عزل هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره، یکی از اعضای علیالبدل به دعوت رییس هیأت مدیره در جلساتهیأت مدیره شرکت کرده و رأی خواهد داد، در غیاب رییس هیأت مدیره یکی از اعضای اصلی هیأت مدیره با تصویب مجمع عمومی به قائم مقامی او وظایفمحوله را در حد اختیارات تفویضی انجام خواهد داد.
ماده 14 ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است:
ـ تصویب برنامههای کلی شرکت.
ـ نظارت بر اجرای برنامههای جاری براساس خط مشی و هدفهای شرکت.
ـ بررسی و تأیید بودجه شرکت به منظور طرح در مجمع عومی.
- بررسی و تأیید گزارش عملیات و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت به منظور طرح در مجمع عمومی.
ـ بررسی و تأیید آییننامههای موضوع این اساسنامه جهت ارایه به مجمع عمومی.
ـ تصویب سیاست ارتباط و همکاری و مبادله علمی، فنی، صنعتی و بازرگانی در زمینه امور مربوط به شرکت با رعایت مقررات مربوط.
ـ بررسی و پیشنهاد سازش و صلح در دعاوی و یا ارجاع اختلافات به داوری برای طرح در مجمع عمومی با رعایت اصل 139 قانون اساسی.
ـ پیشنهاد اصلاح و یا تغییر مواد اساسنامه و پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه به مجمع عمومی فوقالعاده.
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس و یا انحلال نمایندگیهای شرکت در داخل و خارج از کشور.
ـ رسیدگی و اخذ تصمیم نسبت به معاملات و قراردادها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ـ بررسی و پیشنهاد خرید سهام و یا سرمایهگذاری در شرکتها و مؤسسات دولتی و خصوصی که دارای وظایف مشابه با شرکت میباشد و ادغام آنها در شرکت.
ماده 15 ـ مدیر عامل ـ رییس مجمع عمومی از بین اعضای اصلی هیأت مدیره یک نفر را به عنوان مدیر عامل و رییس هیأت مدیره انتخاب و منصوب مینماید.
ماده 16 ـ وظایف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر است:
ـ مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده و بر کلیه واحدهای شرکت ریاست دارد.
ـ مدیر عامل مسئول امور اجرایی شرکت و عهدهدار اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره بوده و همچنین مسئول کلیه امور استخدامی و عزل و نصب مستخدمین با رعایت ضوابط و مقررات مربوط میباشد.
ـ تنظیم برنامههای کلی و جزیی، تنظیم بودجه سالانه، تهیه و تنظیم آییننامههای موضوع این اساسنامه و ارایه آنها به هیأت مدیره.
ـ انجام معاملات و امضای قراردادها و موافقتنامهها با رعایت مقررات و مفاد آییننامههای مربوط.
ـ نمایندگی شرکت در کلیه مراجع قضایی و اشخاص حقیقی یا حقوقی.
ـ طرح هر گونه شکایت و دعوی حقوقی و یا جزایی و ثبتی و اجرایی و دفاع از منافع شرکت در برابر اشخاص حقیقی یا حقوقی و تعیین و عزل وکیل با حق و توکیل به غیر.
ـ انجام مکاتبات اداری.
ـ تهیه صورت دارایی و اموال و همچنین ترازنامه حساب سود و زیان.
ـ اتخاذ هرگونه تدابیر و انجام هر نوع اقدام دیگری که به موجب مقررات برای حسن ادامه شرکت لازم باشد.
ماده 17 ـ مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را با مسئولیت خود به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا مستخدمین ارشد شرکت تفویض نماید.
ماده 18 ـ کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهد و قراردادهای باید به امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره برسد.
ماده 19 ـ بازرس ـ مجمع عمومی یک نفر را به عنوان بازرس برای مدت یک سال از بین اشخاص صلاحیتدار انتخاب مینماید و انتخاب مجدد وی بلامانعاست، بازرس مزبور مادام که تجدید انتخاب به عمل نیامده باید به وظایف قانونی خود ادامه دهد.
ماده 20 ـ وظایف و اختیارات بازرس به شرح زیر است.
ـ رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و اظهار نظر نسبت به آن.
ـ بررسی گزارش سالانه هیأت مدیره و اظهار نظر نسبت به آن.
ـ انجام سایر وظایف و مسئولیتهایی که موجب قانون تجارت به عهده بازرس گذاشته شده است.
ـ بازرس حق مراجعه به کلیه دفاتر و اسناد و مدارک شرکت را دارد ولی اقدامات او نباید مانع انجام عملیات جاری شرکت گردد.
بازرس مکلف است هر گونه تخلف از مقررات قانونی و یا اساسنامه شرکت را مشاهده نماید به مجمع عمومی گزارش نماید.
ـ بازرس میتواند برای انجام وظایف خود در حدود امکانات شرکت و با تصویب مجمع عمومی از خدمت کارشناسان و متخصصین داخل و یا خارج شرکتاستفاده نماید.
فصل چهارم ـ سایر مقررات
ماده 21 ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود مگر سال اول که شروع آن از تاریخ تصویب این اساسنامه وپایان آن در آخر اسفند ماه سال بعد خواهد بود.
ماده 22 ـ مواردی که در این اساسنامه، پیش بینی شده مشمول قانون تجارت، مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و سایر مقررات جاری کشور خواهد بود.
نخستوزیر
میرحسین موسوی