‌اساسنامه سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمایی

اساسنامه سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمایی
مصوب 1360,03,20

هیئت وزیران در جلسه مورخ 1360/3/20 بنا به پیشنهاد شماره 16 ـ 03 ـ 1/402 مورخ 1360/3/4 وزارت دفاع ملی اساسنامه سازمان خدمات هلیکوپتری و ‌هواپیمائی را که شامل پنج فصل و 32 ماده بشرح زیر میباشد تصویب نمودند.

اساسنامه سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمایی

فصل اول ـ مشخصات

تأسیس

ماده 1 ـ باستناد لایحه قانونی ایجاد سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمایی مصوب 59/4/21 شورای انقلاب اسلامی ایران سازمان خدمات هلیکوپتری و‌ هواپیمائی تشکیل و بصورت یک شرکت دولتی اداره و به وزارت دفاع ملی وابسته میباشد.

نام

ماده 2 ـ نام شرکت عبارت است از "‌سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمایی" که در این اساسنامه به اختصار سازمان خوانده میشود.

موضوع و هدف

ماده 3 ـ موضوع و هدف سازمان عبارتست از ارائه خدمات پروازی به کلیه سازمانهای دولتی و بخشهای
خصوصی از طریق:
‌الف ـ ارائه خدمات پروازی هلیکوپتری و هواپیمایی به کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، استانداریها و سازمانهای غیر نظامی کشور که به چنین پروازهائی ‌نیازمند باشند و در صورت لزوم برای تسهیل انجام اهداف سازمان پس از تصویب مجمع عمومی اجازه انعقاد قراردادهای مشارکت با اشخاص و مؤسسات ‌بازرگانی و تولیدی و همچنین خریداری و تملک سهام شرکتها و فروش و انتقال آنها.
ب ـ توسعه و ایجاد تأسیسات وابسته بمنظور گسترش از طریق مطالعات و تحقیقات علمی و فنی تا رسیدن بسطح خودکفائی کامل در زمینه‌های پروازی ‌تعمیر قطعات، بازسازی قطعات، نوسازی و آموزش پرسنل پروازی و فنی تا قطع کامل هرگونه وابستگی در امور ذکر شده بالا با حق تحصیل و ثبت و تملک‌ پروانه و حق اختراع و اکتشاف روشهای علمی و سایر حقوق محفوظ مربوطه.
پ ـ عقد قرارداد بدون واسطه در جهت خرید قطعات یدکی و تعمیر و بازسازی آنها با کارخانه‌های سازنده و با تصویب هیئت مدیره عقد قرارداد خرید و فروش و‌اجاره و استجاره اموال منقول و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.

مرکز

ماده 4 ـ مرکز سازمان: مرکز سازمان در تهران است و سازمان میتواند با تصویب مجمع عمومی نسبت به ایجاد شعبه یا نمایندگی در سایر نقاط اقدام نماید.

مدت

ماده 5 ـ مدت فعالیت سازمان نامحدود است.

وضعیت حقوقی

ماده 6 ـ سازمان دارای شخصیت و استقلال مالی میباشد و امور خود را برابر با مقررات این اساسنامه و
آئین‌نامه‌های مربوطه اعمال مینماید.
‌در مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است تابع مقررات و قوانین عمومی کشور و قانون تجارت
میباشد.

فصل سوم ـ سرمایه

سرمایه

ماده 7 ـ سرمایه سازمان مرکب از کل جمع سرمایه‌های دو شرکت سابق هلیکوپتر سرویس و هلیکوپتر ایران به مبلغ 000/000/110 ریال به سهم /000/10 ریالی ‌تقسیم و متعلق به دولت و غیر قابل انتقال میباشد.

ماده 8 ـ هرگونه تغییر در میزان سرمایه سازمان منوط به پیشنهاد مجمع عمومی فوق‌العاده سازمان و تصویب هیئت وزیران میباشد.

فصل چهارم ـ ارکان سازمان

ارکان سازمان

ماده 9 ـ سازمان دارای ارکان ذیل میباشد:
‌الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیئت مدیره
پ ـ مدیره عامل
ت ـ بازرسان (‌حسابرسان) قانونی

مجمع عمومی

ماده 10 ـ مجمع عمومی مرکب است از:
‌الف ـ وزیر دفاع ملی یا نماینده او
ب ـ وزیر امور اقتصاد و دارائی یا نماینده او
پ ـ وزیر بازرگانی یا نماینده او
ت ـ وزیر مشاوره و رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نماینده او
ث ـ وزیر راه و ترابری یا نماینده او

تبصره- ریاست مجمع بعهده وزیر دفاع ملی میباشد.

ماده 11 ـ جلسات مجمع عمومی بطور عادی دو باریکی تا آخر تیر ماه هر سال برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل و دیگری در دیماه برای ‌تصویب بودجه و سایر مسائلی که در دستور کار هر مجمع گذارده میشود تشکیل میگردد.

ماده 12 ـ مجمع عمومی فوق‌العاده در موقع مقتضی بنا به تصمیم رئیس مجمع عمومی یا درخواست بازرس
سازمان تشکیل میگردد.

ماده 13 ـ مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق‌العاده به دعوت کتبی رئیس هیئت مدیره در محل و زمان معین در دعوت‌نامه تشکیل خواهد شد دستور جلسه ‌مجمع در دعوت‌نامه معین خواهد شد.

ماده 14 ـ وزیر دفاع ملی مجاز است در صورت تشخیص مورد عدم صلاحیت هر یک از اعضاء هیئت مدیره را تعویض و مراتب را با ذکر دلائل باطلاع اولین ‌مجمع عمومی برساند.

تصمیمات مجمع عمومی

ماده 15 ـ تصمیمات مجمع عمومی وقتی معتبر و قابل اجرا است که حداقل سه نفر از اعضاء مجمع به آن رأی موافق داده باشند، مذاکرات و تصمیمات هر‌مجمع عمومی باید در صورت جلسات مربوطه درج و به امضاء اعضای مجمع عمومی سازمان برسد و در دفتر هیئت مدیره نگهداری شود. یک نسخه از‌مصوبات مجمع عمومی برای اجرا به هیئت مدیره سازمان ابلاغ خواهد شد.

وظائف و اختیارات مجمع عمومی

ماده 16 ـ مجمع عمومی دارای وظائف و اختیارات زیر است:
‌الف ـ بررسی گزارش سالیانه هیئت مدیره و بازرسان همچنین تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان.
ب ـ بررسی بودجه و برنامه عملیات سازمان و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها.
پ ـ تعیین سیاست و شور کلی و تصویب برنامه عملیات سازمان.
ت ـ انتخاب و تغییر اعضای هیئت مدیره و بازرسان سازمان و تعیین حقوق و مزایای آنان.
ث ـ اتخاذ تصمیم نسبت به نحوه تقسیم سود سازمان.
چ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به هر امر یا اموریکه در دستور کار مجمع قرار داده شود.
ح ـ انتخاب بازرس (‌حسابرس) به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایئ و تصویب مجمع عمومی و تعیین
حق‌الزحمه بازرس.

تبصره- رئیس مجمع عمومی مجاز است در هر زمان و هر مکان و موردی عملیات سازمان را مورد کنترل و بازرسی قرار دهد.

هیئت مدیره

ماده 17 ـ مسئولیت اداره امور شرکت بعهده هیئت مدیره میباشد.

ماده 18 ـ هیئت مدیره مرکب از 5 عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل بوده که با پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب‌ میشوند و تجدید انتخاب آنان بلامانع است.
1 ـ رئیس هیئت مدیره از بین اعضاء اصلی هیئت مدیره و با پیشنهاد وزیر دفاع و تصویب مجمع عمومی انتخاب خواهد شد.
2 ـ در صورت فوت ـ استعفاء ـ حجر ـ عزل یا غیبت بیش از چهار ماه هر یک از اعضاء هیئت مدیره جز در مواردی که عضو مزبور از طرف سازمان مأمور باشد ‌جانشین او بر طبق ماده 20 تعیین میگردد.
3 ـ هیئت مدیره آئین دعوت و تشکیل جلسات و اخذ تصمیمات خویش را خود تعیین خواهد کرد.
4 ـ جلسات هیئت مدیره با حداقل 5 نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با چهار رأی معتبر است حضور رئیس هیئت مدیره با نایب رئیس در‌جلسات هیئت مدیره الزامی است.
5 ـ تصمیمات متخذه در هیئت مدیره که حداقل چهار نفر از از اعضاء نسبت به آن رأی همانند داده باشند معتبر است.
6 ـ تصمیمات هیئت مدیره در دفتری خاص ثبت و پس از امضاء در مرکز سازمان نگهداری خواهد شد.

وظائف و اختیارات هیئت مدیره

ماده 19 ـ هیئت مدیره با رعایت مصوبات مجمع عمومی و مقررات این اساسنامه و قوانین و نظامات مربوطه اختیار و اجازه انجام کلیه امور سازمان را جز ‌آنهائیکه بالصراحه در این اساسنامه در صلاحیت ارکان دیگر شرکت قرار داده شده است دارد هیئت مدیره از جمله دارای وظائف و اختیارات زیر است:
‌الف ـ اجرای تصمیمات مجمع عمومی و یا مراقبت در حین اجرای آنها.
ب ـ بررسی و اظهارنظر نسبت به کلیه طرحها ـ برنامه‌ها ـ بودجه ـ پیشنهادها ـ گزارشها و آئین‌نامه‌‌ها و کلیه
اموریکه برای تصویب به مجمع عمومی تقدیم‌ میشود.
پ ـ تهیه صورت دارایئ و دیون و همچنین ترازنامه و حساب سود و زیان سازمان هیئت مدیره باید قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه و به هر حال ظرف‌ چهار ماه اول هر سال، ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل شرکت را با استفاده از امکانات سازمان تنظیم و امضاء و سپس همراه با گزارش فعالیتهای ‌سازمان برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها به مجمع عمومی تسلیم نماید. نسخه‌ای از ترازنامه و حساب سود و زیان و همچنین گزارش هیئت مدیره به‌مجمع عمومی باید لااقل 30 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی برای اظهارنظر در اختیار بازرس قانونی سازمان گذارده شود.
ت ـ بررسی و تصویب و یا اتخاذ تصمیم نسبت به طرح و برنامه و بودجه تفصیلی و عملیاتی که بوسیله
مدیرعامل تنظیم و یا پیشنهاد شده و سایر‌پیشنهادهای مدیرعامل با رعایت مصوبات و اصول مقرر توسط مجمع عمومی.
ث ـ تعیین و تنظیم روشهای نظارت بر حسن اجرا و کاربرد ضوابط و مقررات، سازمانی، مالی، فنی: ایمنی و غیره که توسط مدیرعامل تنظیم یا پیشنهاد میشود ‌با رعایت مصوبات و اصول تعیین شده توسط مجمع عمومی.
ج ـ تعیین اشخاص و مقاماتی که حق امضای اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور سازمان را دارد تعیین حدود و
اختیارات آنان.
چ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به ارجاع امر یا امور به داوری و تعیین داور و اعطای حق صلح و سازش با رعایت مقررات مربوطه.
ح ـ اتخاذ تصمیم نسبت به معاملات و قراردادهای سازمان در حدود آئین‌نامه‌ معاملات سازمان.
خ ـ رهبری، نظارت، پیشنهاد و انجام هر کار دیگری که برای حسن اداره سازمان لازم باشد.

ماده 20 ـ مدیران حق ندارند در معاملاتیکه یک طرف آن سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمائی است یا به
حساب سازمان مزبور انجام میگیرد اعم از مستقیم و یا غیر مستقیم سهیم و شریک و یا ذینفع باشند.

وظائف و اختیارات مدیر عامل

ماده 21 ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی و اداری سازمان و مسئول حسن اداره و حفظ و تأمین حقوق و منافع و اموال و اجرای مصوبات مجمع عمومی و‌ هیئت مدیره سازمان و از بین اعضاء اصلی هیئت مدیره با پیشنهاد وزیر دفاع و تصویب مجمع عمومی انتخاب میشود مدیرعامل با رعایت مصوبات و اصول‌ مقرر توسط مجمع عمومی و هیئت مدیره و مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و نظامات مربوطه اختیارات کامل و همه‌گونه حقوق برای حسن اداره امور سازمان‌و اجرای مسئولیت‌های خویش و نمایندگی سازمان را در برابر غیر دارد.
‌مدیرعامل میتواند یکی از مدیران یا مقامات مسئول سازمان را با تصویب هیئت مدیره بعنوان جانشین خویش تعیین و برخی از وظائف و اختیارات خود و در‌غیبت خود کلیه وظائف و اختیارات خود را بوی تفویض کند.
‌مدیرعامل همچنین میتواند تمام یا قسمتی از اختیارات اجرائی خود را با تأیید هیئت مدیره و یا مسئولین امور سازمان تفویض نماید مدیرعامل با رعایت ‌مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره و مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوطه دارای اختیارات و وظائف زیر است:
‌الف ـ اجرای تصمیمات و مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره.
ب ـ تهیه و تنظیم طرحها، برنامه‌ها، پیشنهادها، روشها و گزارشات و آئین‌نامه‌‌ها و موازین استخدامی آموزشی، سازمانی، مالی، فنی، ایمن و غیره که باید برای ‌اتخاذ یا تصویب تقدیم هیئت مدیره یا مجمع عمومی گردد.
پ ـ تهیه و تنظیم و اجرای سایر طرحها و برنامه‌های تفصیلی و عملیاتی.
ت ـ انجام معاملات و امضاء و مبادله و اجرای قراردادها پس از تصویب اصول آنها توسط هیئت مدیره و در حدود آئین‌نامه‌ مالی و معاملات سازمان.
ث ـ انتخاب، استخدام، انتصاب، انفصال، ارتقاء و انتقال کارکنان و مشاوران و کارشناسان و تعیین و تنظیم و پرداخت حقوق و مزایای آنان با توجه به مفاد ‌آئین‌نامه‌ مالی و استخدامی سازمان.
ج ـ ایجاد هرگونه تغییر و تبدیل در نمودار سازمانی با تصویب مجمع عمومی سازمان.
چ ـ ایجاد تسهیلات مقتضی برای انجام وظائف قانونی بازرس سازمان.
ح ـ تعیین صاحبان حق امضای مجاز و تعهدآور از بین کارکنان و مسئولین سازمان و تعیین حدود و اختیارات آنان با رعایت مفاد مندرج ماده 22 این اساسنامه.
خ ـ طرح هرگونه دعوی حقوقی و یا جزائی و دفاع از سازمان در دعاوی مطروحه و عزل وکیل در دعاوی با حق تفویض حق توکیل.
‌د ـ اتخاذ کلیه تدابیر و انجام هر نوع اقدام دیگری که برای حسن اداره امور سازمان لازم باشد.
‌ذ ـ مدیرعامل میتواند متخصصین رشته‌های اداری، مالی، فنی و اقتصادی را با رعایت قوانین و مقررات مربوطه از بین کارمندان دولت (‌نظامی یا غیر نظامی) بصورت مأمور و کارمندان بازنشسته کشوری یا لشگری و سایر متخصصین مورد نیاز را برای مدت مورد احتیاج با رعایت قوانین و مقررات مربوطه دعوت بکار نماید و حقوق و حق‌الزحمه آنان را بپردازد.

حق امضاء

ماده 22 ـ اسناد مالی و اوراق بهاءدار و هرگونه سند دیگری که مستلزم قبول تعهد و یا واگذاری حقی از سازمان باشد باید به امضای مدیرعامل و یکی دیگر از‌مقامات سازمان که هیئت مدیره بدین منظور تعیین مینماید برسد.
‌دو مقام صاحب امضای مزبور میتوانند حق امضای خود را با مسئولیت خویش به دو نفر دیگر یا مقامات سازمان که مورد تأیید هیئت مدیره باشند واگذار نماید.

ماده 23 ـ امضاء اسناد و مکاتبات مربوط به امور جاری و اداری سازمان به ترتیبی که در آئین‌نامه‌‌ها و مقررات مربوطه مقرر است با مدیرعامل است.
‌مدیرعامل میتواند این حق امضای خود را با مسئولیت خویش به هر یک از مسئولین یا کارکنان سازمان که خود مقتضی بداند واگذار نماید.

ماده 24 ـ نوع قراردادها و اسناد و مکاتباتی که باید طبق مواد 22 و 23 به امضاء برسد مطابق مقررات و
دستورالعملهائی که بتصویب هیئت مدیره خواهد رسید‌تعیین خواهد شد.

بازرسان

ماده 25 ـ مجمع عمومی هر سال یک نفر را که در امور مالی، اقتصادی مطلع و دارای صلاحیت باشند بعنوان بازرس قانونی بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و‌دارائی انتخاب خواهد کرد که وظائف محوله را براساس مفاد قانون تجارت انجام دهد و برای انجام وظائف قانونی خود میتواند با تصویب مجمع عمومی از‌خدمات یک مؤسسه حسابرسی استفاده نماید.

وظائف و اختیارات بازرس قانونی

ماده 26 ـ
‌الف ـ ترازنامه و حساب سود و زیان سازمان را که در اختیار آنها گذارده میشود مورد بررسی قرار دهند و نظر صریح و کتبی خود را نسبت به صحت و یا عدم ‌صحت محتوی و انطباق یا عدم انطباق آنها به اسناد و دفاتر سازمان برای تقدیم به اولین مجمع عمومی تا ده روز قبل از تشکیل آن به مجمع عمومی تسلیم‌ نمایند.
ب ـ پیوسته در طول دوره‌ای که برای آن انتخاب شده‌اند از طرز کار دوائر سازمان، عملیات مالی آن از حیث صحت یا عدم صحت و انطباق آنها را مقررات‌ مربوطه اطلاع حاصل نمایند.

ماده 27 ـ بازرس اختیار دارد که برای انجام وظائف خود به دفاتر و اسناد و پرونده‌های سازمان با اطلاع مدیرعامل مراجعه و آنها را مورد بررسی قرار دهند.
‌بازرس حق مداخله در امور اجرائی سازمان را ندارد و وظائف خود را باید به نحوی انجام دهند که مبنی حسن جریان امور سازمان نباشد.

ماده 29 ـ بازرس حق ندارد در معاملاتی که با سازمان یا به حساب آن میشود اعم از مستقیم یا غیر مستقیم سهیم یا شریک و یا ذینفع باشد.

فصل پنجم ـ سال مالی

سال مالی

ماده 30 ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه هر سال است. اولین سال مالی سازمان از تاریخ تأسیس تا پایان اسفند ماه همان سال است.

سود ویژه

ماده 31 ـ سود ویژه سازمان عبارت است از درآمد حاصل از عملیات آن پس از وضع کلیه هزینه‌های جاری و استهلاک.

اندوخته

ماده 32 ـ هر سال ده درصد بعنوان اندوخته احتیاطی و پنج درصد سود ویژه بعنوان اندوخته قانونی برداشت و نگهداری خواهد شد.
‌پس از آنکه اندوخته قانونی به میزان ده درصد سرمایه سازمان برسد از سود ویژه و نگهداری آن بعنوان ذخیره منوط به اجازه مجمع عمومی خواهد بود.

نخست‌وزیر - ‌محمدعلی رجائی