اساسنامه سازمان صنایع دفاع ملی
مصوب 1361,03,05با اصلاحات و الحاقات بعدی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 1361/3/5 بنا به پیشنهاد شماره 57 ـ 6 ـ 01 ـ 602 ط س مورخ 1361/1/1/15 وزارت دفاع ملی و باستناد مفاد تبصره 2 قانون تشکیل گروه صنایعوزارت دفاع ملی مصوب 1360/10/13 مجلس شورای اسلامی، اساسنامه سازمان صنایع دفاع ملی را بشرح زیر تصویب نمودند.
فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ باستناد قانون تشکیل گروه صنایع وزارت دفاع ملی مصوب سیزدهم دیماه هزار و سیصد و شصت مجلس شورای اسلامی و بموجب مقررات این اساسنامه "سازمان صنایع دفاع ملی" که از این پس در این اساسنامه "سازمان" نامیده میشود وابسته به وزارت دفاع ملی تشکیل میگردد.
ماده 2 ـ مرکز اصلی سازمان در تهران است و سازمان میتواند در اجرای وظائف خود در سایر نقاط کشور به تاسیس شعبه یا نمایندگی یا واحدهای صنعتی و خدماتی مبادرت کند.
ماده 3 ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی بوده و کلیه امور مربوط بخود را بدون رعایت قانون محاسبات عمومی و آئیننامه معاملات دولتی برابر مقررات این اساسنامه و آئیننامههای مربوط و قانون تجارت انجام خواهند داد.
ماده 4 ـ مدت فعالیت سازمان نا محدود است.
فصل دوم ـ اهداف سازمان
ماده 5 ـ اهداف سازمان عبارت است از:
الف ـ تولید و فرآوردن نیازمندیهای دفاعی نیروهای مسلح و سازمانهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران و خودکفا ساختن صنایع تسلیحاتی، هوائی، دریائی، موشکی، مخابراتی و سایر واحدهای صنعتی پژوهشی ضروری.
ب. ایجاد و تاسیس واحدهای صنعتی و پژوهشی و خدماتی جدید و همچنین بازسازی و توسعه واحدهای موجود.
ج. ساخت قطعات، تعمیر و نگهداری مربوط به صنایع مورد نیاز در جهت پیشبرد مقاصد دفاعی کشور و بهبود شرائط و امکانات و کیفیت تولیدی و خدماتی سازمان.
د. انجام پژوهش و نوآوریهای علمی و فنی در جهت خودکفائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
هـ. ایجاد زمینه گسترش دستاوردهای پژوهشی و تحقیق طرحها و ابداعات فنی.
و. انجام برنامهریزیهای جامع و ایجاد هماهنگی لازم با صنایع غیر نظامی کشور بمنظور تامین شرائط بهرهمندی سازمان از امکانات بالقوه آنها در جهت تقویت قدرت دفاعی کشور و بالعکس.
ز. پرورش و ارتقاء استعدادهای انسانی و ترغیب و برانگیختن خلاقیت در کارکنان سازمان.
ماده 6 ـ سازمان برای نیل به اهداف خود شرکتها و سازمانهای موضوع ماده 7 این اساسنامه که دارای فعالیتهای مشابه و همگن میباشند درهم ادغام نموده و گروههای صنعتی که توسط هیئت اجرائی اداره میشوند بوجود میآورد.
ماده 7 ـ سرمایه سازمان کلاً متعلق بدولت و جمعاً ....................... ریال و برابر مجموع سرمایه تمام پرداخت شده شرکتها و سازمانهای زیر است:
ـ شرکت صنایع هواپیمائی
ـ شرکت سهامی پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران
ـ شرکت سهامی صنایع الکترونیک ایران
ـ شرکت سهامی قطعات الکترونیکی
ـ شرکت سهامی ایزایران
ـ شرکت سهامی باطریسازی نیرو
ـ سازمان صنایع دفاع ملی (صنایع نظامی سابق) و قسمتهای تابعه آن سازمان.
ـ سازمان خدمات هلیکوپتری و هواپیمائی
ـ شرکت سهامی هلیکوپترسازی ایران
تبصره 1 ـ کلیه دارائیهای منقول و غیرمنقول موسسات ادغام شده متعلق به سازمان بوده و از تاریخ تصویب این اساسنامه تادیه کلیه دیون قانونی شرکتهای مذکور که در اجرای ماموریتهای مصوبه حاصل شده بعهده سازمان میباشد.
تبصره 2 ـ دارائیهای ثابت ایجاد شده از محل اعتبارات تخصیصی تا تاریخ تصویب این اساسنامه که در دفاتر مالی شرکتها عمل نشده حداکثر تا یک سال پس ازتصویب این اساسنامه باید تقویم و در محاسبه مبلغ سرمایه آنها منظور شود.
ماده 8 ـ سازمان موظف است حداکثر تا دو سال پس از تصویب این اساسنامه نسبت به تقویم اموال و ارزیابی دارائیها، مطالبات و دیون به ترتیب مقتضی اقدام و چنانچه با در نظر گرفتن استهلاک ایجاب نماید نسبت به افزایش سرمایه با نظر مجمع عمومی فوقالعاده اقدام لازم معمول دارد.
فصل سوم ـ ارکان سازمان
ماده 9 ـ ارکان سازمان عبارت است از:
ـ بخش اول ـ مجمع عمومی
ـ بخش دوم ـ هیئت مدیره
ـ بخش سوم ـ مدیر عامل
ـ بخش چهارم ـ بازرسان قانونی
ـ بخش پنجم ـ هیئتهای اجرائی
بخش اول ـ مجمع عمومی
ماده 10 ـ سازمان دارای دو نوع مجمع عمومی است:
الف ـ مجمع عمومی عادی
ب ـ مجمع عمومی فوقالعاده
ماده 11 ـ مجامع عمومی سازمان مرکب از وزراء زیر است:
ـ وزیر دفاع ملی
ـ وزیر صنایع
ـ وزیر معادن و ذوب فلزات
ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
ـ وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه
ـ وزیر کار
ـ یکی از وزرای دیگر بانتخاب نخست وزیر
تبصره ـ ریاست مجمع عمومی اعم از عادی یا فوقالعاده پیوسته بعهده وزیر دفاع ملی میباشد.
ماده 12 ـ مجمع عمومی عادی سازمان سالانه دو بار، یکبار در 4 ماهه اول هر سال بمنظور بررسی و تصویب ترازنامه و رسیدگی بحساب سود و زیان مالی قبل و بار دیگر در سه ماهه سوم سال برای بررسی و تصویب بودجه و سایر مواردیکه در دستور کار هر مجمع قرار میگیرد تشکیل میشود لیکن مجمععمومی فوقالعاده را نیز بر حسب ضرورت در هر موقع از رمان میتوان تشکیل داد.
ماده 13 ـ مجمع عمومی سازمان اعم از عادی یا فوقالعاده بنا بدعوت کتبی رئیس مجمع تشکیل خواهد شد. در دعوتنامه باید روز و ساعت و محل تشکیل جلسه و دستور جلسه تعیین و مدارک مربوط به آن برای هر یک از اعضاء مجمع ارسال شود.
تبصره ـ در مواردیکه بنا بضرورت، جلسات مجمع عمومی فوقالعاده به تشخیص و دعوت رئیس مجمع یا به پیشنهاد 2 نفر از اعضاء مجمع عمومی تشکیل شود عدم رعایت تشریفات مقرر در مفاد ماده فوق بلامانع است.
ماده 14 ـ بازرسان قانونی سازمان میتوانند در مواردیکه ضروری بدانند تقاضای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده سازمان را بنمایند، در این صورت علاوه بررعایت تشریفات موضوع ماده 14 باید علت و دستور جلسه در دعوتنامه قید شده باشد و حضور بازرسان مزبور در جلسه الزامی است.
تبصره ـ رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و بازرسان قانونی سازمان میتوانند در جلسات مجمع عمومی اعم از عادی یا فوقالعاده بدون داشتن حق رای حضوریابند.
ماده 15 ـ مجامع عمومی عادی یا فوقالعاده سازمان با حضور رئیس مجمع و حداقل چهار نفر از اعضاء رسمیت مییاند و تصمیمات با حداقل چهار رای موافقمعتبر است.
ماده 16 ـ وظائف و اختیارات مجامع عمومی عادی و فوقالعاده سازمان بشرح زیر است:
الف. انتخاب رئیس و اعضاء هیئت مدیره و بازرسان قانونی سازمان به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی.
ب. تعیین حقوق و مزایای اعضاء هیئت مدیره برابر ضوابط قانونی و میزان حقالزحمه بازرسان قانونی سازمان.
ج. رسیدگی بگزارشهای هیئت مدیره و بازرسان قانونی در مورد عملکرد سالانه سازمان و تصویب ترازنامه و اتخاذ تصمیم نسبت به نتایج عملکرد واندوختههای قانونی و تعیین تکلیف مطالبات لاوصول و مشکوکالوصول.
د. تصویب بودجه و برنامههای سالانه سازمان.
هـ. تعیین قیمت کالای بازرگانی که ببازار آزاد عرضه میشود.
و. تعیین خط مشی و تصویب طرح تشکیلات کلی سازمان.
ز. رسیدگی و اخذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره جهت اخذ وام یا مشارکت و سرمایه گذاری در سایر موسسات و خرید و فروش اموال غیرمنقول.
ح. بررسی و تصویب آئیننامههای اجرائی، استخدامی، مالی و معاملاتی خاص.
ط .ـ اخذ تصمیم نسبت به هرگونه پیشنهاد یا موضوعی که در مجمع عمومی مطرح شود.
ی ـ تهیه و تدوین و تائید اساسنامه سازمان و پیشنهاد آن به هیئت دولت جهت تصویب.
ک. اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه و پیشنهاد به هیئت دولت برای تصویب.
ل. افزایش یا کاهش میزان سرمایه سازمان.
م. اخذ تصمیم نسبت به تاسیس یا انحلال نمایندگیها و واحدهای صنعتی و خدماتی سازمان.
ن ـ تغییر اعضای هیئت مدیره و بازرسان قانونی قبل از پایان مدت مقرر.
تبصره 1 (اصلاحی 20/07/1362)ـ رئیس مجمع بر حسن انجام امور در سازمان نظارت و پیگیری داشته و تدبیر دهنده به هیئت مدیره میباشد.
تبصره 2 (اصلاحی 20/07/1362)ـ در زمان جنگ و بحران و پس از خاتمه جنگ تا تأمین ذخائر انبارها از نظر تسریع و تسهیل انجام اموراختیارات مجمع عمومی جز در موارد خط مشی کلی، افزایش یا کاهش سرمایه، تصویب بودجه و ترازنامه به رئیس مجمع عمومی واگذارمیگردد. دستورات رئیس مجمع در حکم مصوبات مجمع عمومی است که باید بلافاصله اجرا شود.
ماده 17 ـ مجمع عمومی سازمان اعم از عادی یا فوقالعاده میتواند انجام بررسی امور را برحسب مورد به کمیتههای تخصصی که بهمین منظور تشکیل میدهد واگذار کند و بهر حال تصمیمات کمیته با تصویب مجمع عمومی قابل اجرا است.
ماده 18 ـ برای هر جلسه مجمع عمومی صورت جلسه مربوطه متضمن تاریخ، زمان، محل تشکیل، اسامی اعضاء حاضر و دستور مصوبات جلسه تنظیم و بامضاء رسانیده میشود.
نسخه اول این صورتجلسات با رعایت ترتیب در سوابق مجمع عمومی در وزارت دفاع ملی نگاهداری و در صورت تمایل اعضاء مجمع نسخهای نیز برای آنان ارسال میگردد.
بخش دوم ـ هیئت مدیره سازمان:
ماده 19 ـ هیئت مدیره سازمان مرکب از هفت نفر عضو اصلی موظف است (یکنفر رئیس و یکنفر نایب رئیس) و دو نفر عضو علیالبدل است که از بین افراد نظامی یا غیر نظامی مکتبی و متعهد و مؤمن به انقلاب اسلامی که حداقل در یکی از امور صنعتی، اقتصادی و بازرگانی مطلع و بصیر باشند برای مدت 2 سال انتخاب میشوند.
تبصره 1 ـ هیئت مدیره سازمان به پیشنهاد مدیر عامل، قائم مقام و همچنین سایر مقامات یا اشخاصی را که باتفاق مدیر عامل حق امضاء اوراق و اسناد بهاءدار یاتعهدآور سازمان را بعهده خواهند داشت تعیین میکند.
تبصره 2 ـ هیئت مدیره سازمان تا تشکیل هیئت مدیره جدید کماکان انجام وظیفه میکند.
تبصره 3 ـ رئیس هیئت مدیره سمت مدیر عامل سازمان را بعهده خواهد داشت.
تبصره 4 ـ انتخاب مجدد هر یک از اعضاء هیئت مدیره برای دوره بعد از سازمان بلامانع است.
تبصره 5 ـ هیئت مدیره در اولین جلسه یکنفر را از میان خود یا خارج بعنوان منشی جلسات انتخاب مینماید که صورت جلسات هیئت مدیره را تنظیم و بامضاء اعضاء حاضر برساند.
ماده 20 ـ جلسات هیئت مدیره حداقل هر 15 روز یکبار و جلسات فوقالعاده آن بدعوت رئیس هیئت مدیره تشکیل میشود.
تبصره 1 ـ در صورتیکه هر یک از اعضاء هیئت مدیره بیش از سه جلسه متوالی در جلسات هیئت مدیره بدون عذر موجه شرکت ننماید، خود بخود مستغنی شناخته میشود. تشخیص عذر موجه با رئیس هیئت مدیره است.
تبصره 2 ـ در صورت غیبت هر یک از اعضاء اصلی هیئت مدیره بغیر از رئیس میتوان از عضو اصلی علیالبدل برای حضور در جلسه مورخ و اتخاذ تصمیمات استفاده نمود.
تبصره 3 ـ در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره با عذر موجه نتوانند در جلسات شرکت کنند باید مراتب را قبلاً "کتباً" به رئیس هیئت مدیره اطلاع دهند.
ماده 21 ـ در صورت استعفا، فوت، حجر و عزل هر یک از اعضاء اصلی، تا انتخاب یک نفر دیگر بجای وی اولین عضو علیالبدل بعنوان جانشین دعوت میشود.
تبصره ـ حضور اعضاء علیالبدل در جلسات هیئت مدیره با وجود حضور اعضاء اصلی بدون حق رأی مجاز است.
ماده 22 ـ هیئت مدیره با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء که یکی از آنها رئیس یا نایب رئیس خواهد بود رسمیت مییابد و تصمیمات با حداقل 4 رای معتبر است.
ماده 23 ـ اختیارات و وظائف هیئت مدیره:
هیئت مدیره با رعایت مصوبات مجمع عمومی مقررات این اساسنامه و آئیننامههای مصوب برای حسن اداره و انجام امور سازمان است و دارای اختیارات و وظائف زیر میباشد:
الف. اجرای مصوبات و تصمیمات عمومی سازمان.
ب. بررسی و پیشنهاد بودجه و برنامه عملیاتی سالانه برای تصویب بمجمع عمومی سازمان.
ج. بررسی و پیشنهاد آئیننامههای اجرائی، استخدامی، مالی و معاملاتی برای تصویب بمجمع عمومی سازمان.
د. تنظیم و بررسی گزارش فعالیتهای سالانه، ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائیهای سازمان و ارائه به بازرسان قانونی حداقل چهل روز تسلیم به مجمع عمومی عادی حداقل پانزده روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی سازمان.
هـ. بررسی جداول توزیع و سازمان و تصویب آن پس از هماهنگی رئیس مجمع عمومی.
و.ـ بررسی و تصویب و ابلاغ طرحها و برنامه کلی سازمان (تولیدی، خدماتی پژوهشی) هماهنگ با خط مشی مصوب مجمع عمومی سازمان و نیازمندیهای دفاعی کشور که از طرف وزیر دفاع ابلاغ میشود
ز ـ انجام مطالعات درباره تاسیس یا انحلال نمایندگیها یا واحدهای تولیدی، خدماتی و پژوهشی و ارائه نتایج و پیشنهادات حاصل به مجمع عمومی فوقالعاده سازمان پس از هماهنگی با رئیس مجمع.
ح ـ ارائه پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه سازمان به مجمع عمومی فوقالعاده.
ط ـ رسیدگی و اخذ تصمیم نسبت بمعاملات و قراردادهائی که بموجب قوانین و آئیننامههای مربوط مجاز شناخته میشود و تصویب آنها در صلاحیت هیئت مدیره قرار دارد.
ی ـ تعیین شرائط اخذ وام و میزان و نحوه بازپرداخت آن.
ک ـ اعطای وام و تعیین شرایط بازپرداخت آن.
ل ـ پیشنهاد بهای فروش خدمات و فرآوردههای بازرگانی.
م ـ تشخیص مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول و تقسیط بدهی بدهکاران و پیشنهاد آن جهت تصویب به مجمع عمومی سازمان.
ن ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره بازرسان قانونی که برای حفظ حقوق سازمان لازم و بر طبق مفاد این اساسنامه در صلاحیت هیئت مدیره باشد.
ماده 24 ـ هیئت مدیره میتواند تمام یا قسمتی از وظائف و اختیارات مندرج در هر یک از بندهای ماده فوق را با تصویب رئیس مجمع عمومی و برای مدتمحدود به هر یک از هیئتهای اجرائی تفویض کند.
بخش سوم ـ وظائف و اختیارات مدیر عامل:
ماده 25 ـ مدیر عامل مجری مصوبات هیئت مدیره و بالاترین مقام اجرائی و مسئول حسن انجام کلیه امور و گردشکارها و حفظ حقوق، دارائی و اموال و منافع سازمان بر طبق مفاد این اساسنامه و آئیننامههای مصوب است و بدین منظور عهدهدار وظائف زیر میباشد:
الف . تنظیم و پیشنهاد بودجه، طرحها، برنامهها و آئیننامههائی که باید برای اتخاذ تصمیم و اقدام لازم به هیئت مدیره سازمان تسلیم شود.
ب . تهیه و تنظیم و اجرای طرحها و برنامههای تفضیلی و اجرائی براساس مصوبات هیئت مدیره سازمان.
ج . پیشنهاد هرگونه تغییر در تشکیلات سازمان به هیئت مدیره با رعایت مفاد بند ه ماده 25 جهت اخذ تصمیم.
د . انتخاب، استخدام، انتصاب، ارتقاء، انتقال یا عزل کارکنان سازمان و تعیین و پرداخت حقوق و مزایای آنان و تنبیه و تشویق با رعایت آئیننامههای استخدامی و مالی مربوطه.
تبصره (منسوخه 20/07/1362)ـ در مورد انتخاب، استخدام، انتصاب، ارتقاء، انتقال، عزل کارکنان سازمان تصویب رئیس مجمع نیز الزامی است.
ه ـ. تعیین و پرداخت پاداش مناسب به کارکنان فعالی و مبتکر سازمان با رعایت ضوابط مقرره در چارچوب اعتبار مصوب مربوط در بودجه سازمان.
و . انجام معاملات و امضاء قرارداد و موافقتنامهها با رعایت مقررات و مفاد آئیننامههای مربوطه.
ز ـ نمایندگی سازمان در کلیه مراجع قضائی، انتظامی، و موسسات دولتی و غیر دولتی.
ح . طرح هر گونه شکایت و دعوی حقوقی و یا جزائی و ثبتی و اجرائی و دفاع از منافع سازمان علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی در شکایات و دعاوی مطروحه و تعیین و عزل وکیل در دعاوی با حق تفویض حق توکیل.
ط . انجام مکاتبات اداری بر مبنای روشهای جاری و مورد عمل سازمان.
ی . تهیه صورت دارائی و اموال و همچنین ترازنامه و حساب عملکرد سالانه سازمان.
ک . ایجاد تسهیلات مقتضی برای انجام وظائف قانونی بازرسان سازمان.
ل . اتخاذ هر گونه تدابیر و انجام هر نوع اقدام دیگری که بموجب مقررات برای حسن اداره سازمان لازم باشد.
ماده 26 ـ مدیر عامل میتواند وظائف و اختیارات مندرج در هر یک از بندهای ماده فوق را کلاً یا جزئاً به هر یک از مقامات مسئول سازمان تفویض کند.
بخش چهارم ـ بازرسان قانونی سازمان:
ماده 27 ـ سازمان دو بازرس قانونی دارد که باتصویب مجمع عمومی از بین اشخاص ذیصلاح که در زمینه تخصص خود در واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی دارای سوابق تجربی تجربی ارزندهای باشند برای مدت یک سال انتخاب میشوند.
تبصره ـ انتخاب مجدد هر یک از سازمان بلامانع است و بازرسان سازمان تا انتخاب جانشین انجام هزینه خواهند کرد.
ماده 28 ـ وظائف و مسئولیت های بازرسان با رعایت مفاد قانون تجارت بشرح زیر است:
الف . رسیدگی به ترازنامهها و گزارش عملکرد سالانه سازمان که توسط هیئت مدیره در اختیار آنان گذارده میشود حداکثر طرف 25 روز از تاریخ دریافت آنها وتهیه گزارش و اظهار نظر صریح و کامل به مجمع عمومی سازمان در مورد صحت و انطباق مندرجات گزارش هیئت مدیره یا غیر آن با اسناد و دفاتر.
ب . تهیه و ارائه گزارش سالانه از مجموع عملیات سازمان به مجمع عمومی حداقل ده روز قبل از تشکیل آن متضمن نحوه عملکرد سالانه و مدیریت سازمان از نظر اداری مالی و صنعتی و ارائه پیشنهادات اصلاحی بمنظور پیشگیری از ادامه روشها و رویههای زیان بار و نامتناسب و بهبودی و هماهنگی امور سازمان.
ج . ارائه گزارش بازرسیهای دورهای حداقل هر سه ماه یکبار مدیر عامل سازمان.
د . انجام سایر وظائف بازرسان قانونی که در قانون تجارت پیشبینی شده است.
ماده 29 ـ بازرسان حق دارند در انجام وظائف خود در هر مورد به دفاتر، پروندهها، قراردادها و سایر اسناد و مدارک سازمان مراجعه و کسب اطلاع کنند.
تبصره ـ بازرسان حق مداخله مستقیم در امور سازمان را ندارند و انجام وظیفه آنها نباید باعث توقف یا رکود یا عدم حسن اجرای امور سازمان بشود.
بخش پنجم ـ هیئتهای اجرائی:
ماده 30 ـ هر یک از هیئتهای اجرائی گروههای مذکور مرکب از روسای کارخانجات و قسمتهای مستقل میباشند و رؤسای هیئتهای مزبور که از بین اعضاء یا از خارج با پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره سازمان انتخاب میشوند بسمت معاون مدیر عامل انجام
وظیفه مینمایند.
ماده 31 ـ وظائف هیئتهای اجرائی
هر یک از هیئتهای اجرائی ضمن اجرای مصوبات هیئت مدیره سازمان در مقابل مدیر عامل مسئول حسن انجام وظائف محوله براساس مفاد این اساسنامه وآئیننامههای مربوطه در جهت نیل به اهداف مصوبه میباشند.
فصل پنجم ـ سایر مقررات سازمان
ماده 32 ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه هر سال است.
ماده 33 ـ کلیه اسناد مالی، اوراق بهادار و تعهدآور و قراردادهای سازمان با دو امضاء یعنی امضاء مدیر عامل یا نمایندگان رسمی وی به اتفاق امضاء سایراشخاص یا مقاماتی که هیئت مدیره تعیین میکند یا نمایندگان رسمی آنان معتبر است.
ماده 34 ـ اعضاء هیئت مدیره و بازرسان قانونی سازمان حق ندارند در معاملاتی که یک طرف آن سازمان است یا بحساب سازمان انجام میگیرد مستقیم یا غیر مستقیم سهیم، شریک یا ذینفع باشند.
ماده 35 ـ سازمان میتواند متخصصین رشتههای مختلف اداری، مالی، فنی، اقتصادی و حقوقی و دیگر رشتههای مورد نیاز را از بین کارمندان دولت اعم ازنظامی یا غیر نظامی یا از میان بازنشستگان کشوری و لشگری با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای مدت مورد احتیاج دعوت به همکاری کند و حقوق وحقالزحمه این افراد را از محل اعتبارات مصوب بپردازد.
ماده 36 ـ تا تصویب آئیننامههای جدید آئیننامهها و مقررات قبلی قابل اجرا است.
ماده 37 ـ موارد و موضوعاتیکه در این اساسنامه مذکور نیست یا برای آنها مقررات صریحی پیشبینی نشده است تابع مقررات عمومی کشور و قانون تجارت و مقررات شرکتهای خاص میباشد.
ماده 38(اصلاحی 26/06/1365)-
این اساسنامه از تاریخ 1/1/1361 قابل اجراء میباشد.
تبصره (الحاقی 26/06/1365)ـ شرکتهای ادغام شده موضوع ماده 7 این اساسنامه از تاریخ 1/1/1361 تا تاریخ 5/3/1361 بعنوان واحدهای داخلی سازمان صنایع دفاع بوده وعملیات و حسابها و دفاتر شرکتهای مذکور در فاصله زمانی مزبور بعنوان عملیات و حسابها و دفاتر سازمان صنایع دفاع در این مدت خواهد بود.
نخستوزیر – میرحسین موسوی