اساسنامه سازمان غله کشور
مصوب 1362,05,09
هیئت وزیران در جلسه مورخ 1362/5/9 بنابه پیشنهاد شماره 57102 مورخ 61/12/21 [1361]وزارت بازرگانی و به استناد تبصره قانون اصلاح لایحه قانونی الغاء قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر وچای کشور مصوب 1360/11/15 مجلس شورای اسلامی اساسنامه سازمان غله کشور را بشرح زیر تصویبنمودند.
در اجرای قانون اصلاح لایحه قانونی الغاء قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور و تبصره یک آن مصوب 1360/11/15مجلس شورای اسلامیایران، شرکت سهامی غله وابسته به وزارت بازرگانی که در این اساسنامه سازمان غله کشور نامیده میشود تشکیل و طبق مقررات این اساسنامه اداره خواهدشد.
فصل اول : کلیات
ماده 1 : نام شرکت: سازمان غله کشور
ماده 2 : موضوع و اهداف سازمان عبارتند از: تدارک، ذخیره سازی، توزیع، تنظیم بازار غله کشور هر گونه فعالیتهای بازرگانی، صنعتی، پژوهشی و خدماتیمربوط به آن، برنامه ریزی و اجرای برنامههای مصوب در جهت حمایت و کمک به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان غلات
تبصره منظور از غله در این اساسنامه عبارتست از گندم و یا سایرغلات که در هر زمان برطبق مصوبات مراجع ذیصلاح امور آن به سازمان محول خواهد شد.
ماده 3 : نوع شرکت، شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است.
ماده 4 : سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و بصورت شرکت سهامی مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و طبق مقررات این اساسنامه واصول بازرگانی اداره خواهد شد.
ماده 5 : مرکز سازمان تهران است و سازمان میتواند براساس مقررات پیشبینی شده در این اساسنامه نسبت به تاسیس شعبه یا نمایندگیهای لازم اقدام نماید.
ماده 6 : سرمایه موقت سازمان مبلغ پانصد میلیون ریال است و به پنج هزارسهمیه به هزار ریال منقسم میشود و تمام سهام متعلق به دولت میباشد.
ماده 7 : وزارت بازرگانی مکلف است ظرف سه سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تفکیک سرمایه سازمان غله موضوع تبصره 2 ماده یک قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور مصوب 1352/2/3 از سازمان غله و قند و شکرو چای کشوراقدام و پس از وضع دیون و تعهدات و دارائی قابل انتقال سازمان مذکور را معین نموده و به مجمع عمومی جهت اصلاح سرمایه با رعایت مقررات مربوط ارائه نماید.
ماده 8 : اهم وظایف سازمان عبارتند از:
الف ـ تدارک غله مورد نیاز کشور از طریق خرید مازاد محصول تولیدکنندگان غله داخلی و در صورت لزوم از خارج کشور بطورمستقیم یا توسط سایردستگاههای دولتی با موافقت سازمان
ب ـ حفظ ونگهداری کمی و کیفی و ذخیرهسازی غله تدارک شده و فروش آن براساس ضوابط و آئیننامههای مربوط مصوب مجمع عمومی.
ج ـ فروش غله مازاد بر احتیاج کشور و صدورآن به خارج بطورمستقیم یا توسط سایر دستگاههای دولتی با موافقت سازمان.
د ـ ایجاد مراکز خرید و توزیع غله در سطح کشور و همچنین اداره ـ خرید ـ احداث ـ اجاره کردن و یا اجاره دادن کارخانجات (نان ماشینی ـ تولید آرد و نظایر آن) آزمایشگاهها ـ سیلوها و انبارها و هرگونه تأسیسات دیگر مربوط به امورغله.
هـ - حمل و نقل و تخلیه و بارگیری غلات و سایرکالاهای مورد نیاز سازمان رأساً یا بمباشرت ودر صورت لزوم با استفاده از وسائل حمل و نقل موجود درکشوربرحسب آئیننامهها و مقررات مربوط.
و ـ تحصیل اعتبار و وام از موسسات و بانکها وهمچنین پرداخت وام باشخاص حقیقی یا حقوقی بمنظور نیل به اهداف سارمان برطبق مقررات وآئیننامههای مربوط.
ز ـ ارائه خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی به بخش دولتی و خصوصی با رعایت مقررات مربوط.
ح ـ نظارت بر تولید وتوزیع کمی و کیفی آرد در سطح کشور.
ط ـ اقدام بهرگونه عملیات دیگری که برای تأمین اهداف سازمان لازم تشخیص داده شود.
فصل دوم : ارکان سازمان
ماده 9 ـ ارکان سازمان عبارتند از:
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیئت مدیره
ج ـ حسابرس (بازرس)
الف ـ مجمع عمومی
ماده 10 ـ مجمع عمومی متشکل از مقامات ذیل میباشد:
1 ـ وزیر بازرگانی
2 ـ وزیر کشاورزی و امور روستائی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیرمشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه
5 ـ وزیر صنایع
تبصره 1 ـ ریاست مجمع عمومی با وزیر بازرگانی است.
تبصره 2 ـ مجمع عمومی سازمان به دو صورت تشکیل میشود:
الف ـ مجمع عمومی عادی ب ـ مجمع عمومی فوقالعاده
ماده 11 ـ جلسات مجمع عمومی بطورعادی هرسال دو بارتشکیل میشود یکبارتا آخر تیرماه برای رسیدگی به گزارش هیئت مدیره و حسابرس وتصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یکبارنیزدرنیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی و سایرموضوعاتیکه در دستور قرار دارد.
تبصره 1 ـ مجمع عمومی فوقالعاده میتواند به تقاضای رئیس یا هریک از اعضاء مجمع یا مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره و یا حسابرس (بازرس) بدعوت کتبی رئیس مجمع تشکیل شود.
تبصره 2 ـ دستورجلسه در دعوتنامه ذکر و در صورت لزوم مدارک مربوط بدستورجلسه نیز بضمیمه دعوتنامه با ذکرتاریخ و محل 15 روز قبل از تشکیل جلسه باطلاع اعضاء خواهد رسید.
ماده 12 ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی:
الف ـ تعیین وتصویب خط مشی وسیاست کلی سازمان
ب ـ بررسی و تصویب بودجه یااصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالانه سازمان اعم ازمالی و عملیاتی.
ج ـ تصویب آئیننامههای مالی و معاملاتی واستخدامی و رفاهی سازمان با رعایت قوانین ومقررات مربوطه که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میگردد.
د ـ تصویب تشکیلات سازمان با تأیید سازمان امور اداری واستخدامی کشور.
هـ - بررسی نرخ خرید غله داخلی کشور از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میگردد و تقدیم آن به هیئت دولت یا سایرمراجع صلاحیتدار برای تصویب.
و ـ بررسی نرخهای فروش غله براساس پیشنهاد هیئت مدیره و تقدیم آن به هیئت دولت یا سایر مراجع صلاحیتداربرای تصویب.
ز ـ اتخاذ تصمیم نسبت به فروش دارائیهای ثابت سازمان که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود.
ح ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود با رعایت مقررات مربوط.
ط ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوکالوصول یا لاوصول که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود.
ی ـ بررسی در مورد حل و فصل دعاوی سازمان بطریق داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعاوی و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت اتخاذ تصمیم باتوجه به اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ک ـ نصب و عزل اعضاء هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بنا به پیشنهاد رئیس مجمع.
ل ـ انتخاب حسابرس (بازرس) بنا به پیشنهاد وزیر اموراقتصادی و دارائی.
م ـ تعیین حقوق و مزایا برای مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره ـ اعضای هیئت مدیره با رعایت ضوابط شورای حقوق و دستمزد و همچنین حقالزحمه حسابرس (بازرس) سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ن ـ اخذ تصمیم نسبت به هرگونه پیشنهادی که در دستور جلسه قرار گیرد.
س ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تعرفه خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی که توسط هیئت مدیره پیشنهاد میشود با رعایت مقررات مربوط.
ماده 13 ـ مجمع عمومی میتواند بمنظورتسریع وتسهیل انجام امورسازمان قسمتی از اختیارات خود را براساس ضوابطی که از طرف هیئت وزیران تعیین گردیده حسب مورد به رئیس مجمع عمومی تفویض نماید.
ماده 14 ـ تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت آراء (سه رای موافق) معتبر خواهد بود. تصمیمات هر جلسه در صورتمجلس درج و بامضای اعضای مجمع رسیده و بوسیله رئیس مجمع جهت اجرا به سازمان ابلاغ میگردد.
کلیه صورتمجالس مجمع درپرونده مخصوصی که برای این موضوع تشکیل میشود بایگانی ودر سازمان حفظ خواهد شد.
ماده 15 ـ وظایف مجمع عمومی فوقالعاده عبارت است از:
الف ـ افزایش یا کاهش سرمایه سازمان با رعایت مقررات مربوط.
ب - رسیدگی به سایرموضوعاتیکه بنا بر قوانین مربوط برعهده مجمع عمومی فوقالعاده محول گردیده است.
ب ـ هیئت مدیره:
ماده 16 ـ هیئت مدیره سازمان مرکب از پنج نفرعضواست که به پیشنهاد رئیس و تصویب مجمع عمومی سازمان از بین افراد مسئول و متعهد برای مدت سهسال انتخاب میشوند اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل در خاتمه مدت مذکورتا تعیین جانشین مسئولیت ادامه کار و انجام وظایف مربوطه را بعهده خواهند داشت.
تبصره ـ حداقل دونفرازاعضای هیئت مدیره باید از بین کارمندان رسمی دولت انتخاب شوند.
ماده 17 ـ اعضای هیئت مدیره که بطورموظف و تمام وقت خدمت مینمایند حق ندارند هیچ نوع شغل دولتی و یا غیردولتی دیگر داشته باشند و یا بنحوی در زمینه تولید، توزیع، فروش، واردات حمل ونقل غله و آرد و نان سهیم و یا شریک باشند.
ماده 18 ـ مدیرعامل سازمان عنوان رئیس هیئت مدیره را نیزخواهد داشت و از بین اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد رئیس وتصویب مجمع عمومی تعیین میگردد.
تبصره ـ انتخاب مجدد هر یک ازاعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان بلامانع است.
ماده 19 ـ جلسات هیئت مدیره حداقل ماهی یکبار بدعوت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضاء تشکیل خواهد شد.
ماده 20 ـ تصمیمات هیئت مدیره با حداقل سه رأی موافق معتبر است.
ماده 21 ـ تصمیمات و نظرات هیئت مدیره در دفتر مخصوص ثبت و بامضای اعضای حاضر در جلسه رسیده و در سازمان نگهداری میشود.
ماده 22 - وظایف و اختیارات هیئت مدیره بشرح زیر میباشد:
الف ـ تنظیم خظ مشی وبرنامه آتی سازمان جهت طرح وتصویب در مجمع عمومی و اجرای مصوبات آن.
ب ـ تنظیم طرحها و برنامههای لازم برای تأمین وتدارک و ذخیره سازی غله مورد نیاز کشور.
ج ـ پیشنهاد بودجه وبرنامه سالانه تنظیم شده سازمان به مجمع عمومی.
د - تهیه گزارش فعالیتهای انجام شده سالانه سازمان برای طرح در مجمع عمومی
هـ - تنظیم ترازنامه ـ حساب سود و زیان و سایر صورتحسابهای مالی سالانه سازمان وتقدیم آن یه مجمع عمومی.
و ـ تهیه و پیشنهاد آئیننامههای افت کیفیت گندم ـ کسر بین راهی امحاء و ضایعات و سایر طرحها و آئیننامههای اجرائی سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط و ارائه آن به مجمع عمومی جهت تصویب.
ز ـ تهیه و پیشنهاد آئیننامههای مالی ـ معاملاتی ـ استخدامی و رفاهی سازمان برای تصویب به مجمع عمومی
ح ـ بررسی و پیشنهاد ارجاع دعاوی بداوری ـ تعیین داور یا داوران و ختم دعاوی از طریق سازش یا استرداد دعاوی سازمان به مجمع عمومی.
ط ـ تصویب نمونه متن قراردادهائیکه یک طرف آن سازمان و طرف دیگر آن شخصیت حقوقی یا حقیقی ایرانی باشد.
ی ـ تشخیص مطالبات مشکوکالوصول و یا لاوصول و پیشنهاد آن جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی.
ک ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد مدیرعامل در مورد امحاء ضایعات
ل ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره در مورد خرید ـ احداث ـ اجاره و استجاره ساختمان خرید و فروش حق کسب و پیشه واموال غیرمنقول برطبق مقررات و آئیننامههای مربوط.
م ـ تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و موسسات دولتی با تصویب مجمع عمومی.
ن ـ پیشنهاد نرخ خرید غله داخلی و یا فروش غلات به مجمع عمومی.
س ـ پیشنهاد تأسیس یا تعطیل شعب و یا نمایندگیهای سازمان به مجمع عمومی جهت تصویب.
ع ـ اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره در چهارچوب مقررات و قوانین و منطبق با سیاست و خطمشی مصوب سازمان مطرح مینمایند.
ف ـ تهیه و تنظیم تعرفه خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی و ارائه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم.
ماده 23 ـ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان، بالاترین مقام اجرائی سازمان بوده وامور سازمان را طبق قوانین و مقررات مربوط و مفاد این اساسنامه وآئیننامهها و بودجه مصوب سازمان اداره مینماید و دارای وظایف و اختیارات ذیل میباشد:
الف ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره سازمان
ب ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره امورجاری سازمان وانجام کلیه امور اجرائی ونظارت برحسن اجرا و اداره امور مربوط.
ج - امضای کلیه قراردادها و اسناد و اوراق تعهدآور باتفاق یکی از اعضای هیئت مدیره که به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره تعیین میشود وهمچنین افتتاح حساب سازمان در بانکها ـ امضای مکاتبات اداری و چکهای صادره از حسابهای بانکی سازمان بر طبق مقررات و آئیننامههای مربوط.
د ـ نمایندگی سازمان در برابر کلیه اشخاص و مراجع قضائی و مؤسسات ونهادهای دولتی ـ عمومی، تعاون و خصوصی اعم از داخلی یا خارجی با حق توکیل در کلیه مراحل.
هـ - اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به سایر امور و عملیات سازمان باستثنای آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیئت مدیره سازمان باشد درچهارچوب سیاستها وخط مشی مصوب سازمان
ماده 24 ـ مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره میتواند به مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را حسب مورد به هر یک از اعضای هیئت مدیره و یا سایرکارکنان سازمان تفویض نماید.
ماده 25 ـ کلیه گزارشات، پیشنهادات و مصوبات هیئت مدیره سازمان برای تصویب مجمع عمومی از طرف مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره به مجمع عمومی داده خواهد شد.
ج ـ حسابرس (بازرس(
ماده 26 ـ حسابرسی و رسیدگی بحسابها ـ ترازنامه ـ حساب سود و زیان سازمان وانجام سایروظایف واختیاراتی که در قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط برای بازرس در شرکتها معین شده است بوسیله حسابرس (بازرس) که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی سازمان انتخاب میشود بعمل خواهد آمد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و سایر اعضای هیئت مدیره سازمان مکلفند که اطلاعات و مدارک موردنیاز را دراختیارحسابرس (بازرس) قراردهند.
تبصره 1 ـ مدت خدمت حسابرس (بازرس) یکسال بوده وانتخاب مجدد وی بلامانع است.
تبصره 2 ـ حسابرس (بازرس) حق مداخله در امور جاری واجرائی سازمان را نداشته واقدامات او نباید موجب تأخیر یا توقف در جریان امور سازمان گردد.
تبصره 3 ـ حداکثر یکماه پس از تعیین اولین هیئت مدیره سازمان پس از تصویب این اساسنامه حسابرس (بازرس) سازمان انتخاب خواهد شد.
فصل سوم : مقررات مختلفه
ماده 27 ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه مییابد. باستثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ تصویب این اساسنامه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده 28 ـ حسابهای سازمان در آخراسفندماه هر سال بسته میشود و صورتهای مالی پایان سال سازمان حداکثرتا پایان خردادماه سال بعد تنظیم ویکنسخه ازآن سی روزقبل ازتشکیل مجمع عمومی به حسابرس ( بازرس) تسلیم میگردد. گزارش حسابرس (بازرس) باید لااقل پنج روز قبل از تشکیل مجمععمومی باعضای مجمع عمومی و هیئت مدیره تسلیم گردد.
ماده 29 ـ تا زمانیکه آئیننامههای مربوط به این اساسنامه بتصویب نرسیده است کلیه مقررات و آئیننامههای سازمان سابق غله و قند و شکر و چای کشورلازمالاجراء خواهد بود.
ماده 30 ـ سازمان موظف است حداکثر یکسال ازتاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تهیه آئیننامههای مالی معاملاتی ـ استخدامی و رفاهی و سایر آئیننامههایلازم و تشکیلات خود در چهارچوب مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده 31 ـ سایر موضوعات و مواردیکه دراین اساسنامه پیش بینی نشده است تابع قانون تجارت و سایر مقررات مربوط بشرکتهای دولتی میباشد.
میرحسین موسوی - نخستوزیر