‌اساسنامه سازمان چای کشور

اساسنامه سازمان چای کشور
مصوب 1362,05,09

هیئت وزیران در جلسه مورخ 1362/5/9 بنا به پیشنهاد شماره 57102 مورخ 61/12/23[1361] وزارت بازرگانی و به استناد تبصره قانون راجع به اصلاح لایحه قانونی ‌الغاء قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور مصوب 60/11/15 [1360] مجلس شورای اسلامی، اساسنامه سازمان چای کشوررا بشرح زیرتصویب‌نمودند.

فصل اول ـ کلیات

ماده 1 ـ موضوع و اهداف سازمان عبارت است از: تهیه و تدارک و واردات، صادرات، ذخیره‌سازی، توزیع تنظیم بازار چای کشور و فعالیتهای کشاورزی،‌صنعتی، بازرگانی و پژوهشی وخدماتی مربوط به آن برنامه‌ریزی در جهت نیل به خودکفائی و اجرای برنامه‌های مصوب بمنظور کمک و حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف کنندگان چای.

تبصره ـ منظورازچای در این اساسنامه عبارت است از برگ سبز چای و چای خشک و کلیه موادی که از این کالا بدست میآید.

ماده 2 ـ نوع شرکت سهامی ومدت آن نامحدود است.

ماده 3 ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی واستقلال مالی است و بصورت شرکت سهامی مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و طبق مقررات این‌ اساسنامه واصول بازرگانی اداره میشود.

ماده 4 ـ مرکز اداری سازمان تهران میباشد و سازمان میتواند طبق مقررات این اساسنامه نسبت به تاسیس شعب ونمایندگی‌ها و ادارات در سایر نقاط کشور‌اقدام نماید.

ماده 5 ـ سرمایه موقت سازمان مبلغ پانصد میلیون ریال است و به پنج هزارسهمیه صدهزارریالی منقسم میشود و تمام سهام متعلق بدولت میباشد.

ماده 6 ـ وزارت بازرگانی مکلف است ظرف سه سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تفکیک سرمایه شرکت سهامی ایران موضوع تبصره 2 ماده ‌یک قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکرو چای کشور مصوب 52/2/30[1352] از سازمان غله و قند و شکر و چای کشوراقدام و پس ازوضع دیون و تعهدات،‌دارائی قابل انتقال شرکت مذکور را تعیین نموده و به مجمع عمومی جهت اصلاح سرمایه با رعایت مقررات مربوط ارائه نماید.

ماده 7 ـ هرگونه تجارت خارجی چای توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی، تعاونی یا خصوصی مستلزم کسب موافقت از سازمان میباشد.

ماده 8 ـ اهم وظایف سازمان عبارتند از:

1 ـ نظارت کامل بر فعالیتهای کشاورزی،‌اشخاص حقیقی یا حقوقی درزمینه کشت، داشت، برداشت برگ سبز چای بمنظور کنترل و بالابردن کمیت وبهبود و‌افزایش کیفیت چای تولیدی کشور.

2 ـ خرید کلیه برگ سبز چای استحصالی کشور از چایکاران (‌افراد، اتحادیه‌ها وگروهها و تعاونیهای کشاورزی) و غیره.

3 ـ تبدیل برگ سبزچای به چای خشک.

4 ـ تدارک وتأمین کمبود چای مورد نیاز ازخارج کشور.

5 ـ تبدیل و آماده سازی و بسته بندی و ذخیره‌سازی چای.

6 ـ توزیع و فروش چای در داخل و یا صدورآن به خارج از کشور، مستقیماً یا توسط سایردستگاههای دولتی.

7 ـ ایجاد، خرید،‌اجاره دادن و یا اجاره کردن تاسیسات و کارخانجات و انبارهای لازم بمنظور بهره‌برداری حفظ ونگهداری و بسته‌بندی چای و مواد حاصله از آن.

8 ـ تشخیص و تعیین صلاحیت فنی و بهداشتی کارخانجات چایسازی براساس مقررات مربوط.

9 ـ کمک به کشاورزان چایکار و کارخانجات چایسازی از طریق تنظیم و اجرای برنامه‌های ارشادی، آموزشی بهسازی و بازسازی وهمچنین کمک‌های فنی و‌مالی ازطریق پرداخت مساعده و وامهای بی‌بهره و یا با کارمزد مناسب.

10 ـ نظارت بر فعالیتهای صنعتی مربوط به صنعت چای.

11 ـ حمل ونقل و تخلیه و‌بارگیری کلیه کالاهای مورد عمل سازمان رأساً و یا بوسیله موسسات حمل ونقل موجود در کشور بر حسب مقررات موجود.

12 ـ تحصیل اعتبار و وام از بانکها و موسسات اعتباری و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی بمنظورنیل به اهداف سازمان برطبق مقررات و‌آئین‌نامه‌های مربوط.

13 ـ اقدام بهرگونه عملیات دیگری که برای تامین اهداف سازمان لازم تشخیص داده ‌شود.

فصل دوم ـ ارکان سازمان

ماده 9 ـ ارکان سازمان عبارتند از.
‌الف ـ مجمع عمومی.
ب ـ هیأت مدیره
ج ـ حسابرس (‌بازرس)

الف ـ مجمع عمومی

ماده 10 ـ مجمع عمومی تشکیل می‌شود از:
1 ـ وزیربازرگانی
2 ـ وزیر کشاورزی و عمران روستائی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه
5 ـ وزیر صنایع

تبصره 1 ـ ریاست مجمع عمومی با وزیر بازرگانی است.

تبصره 2 ـ مجمع عمومی سازمان به دو صورت تشکیل میشود.
‌الف ـ مجمع عمومی عادی
ب ـ مجمع عمومی فوق‌العاده

ماده 11 ـ جلسات مجمع عمومی عادی سازمان مالی دوبار با دعوت کتبی رئیس مجمع عمومی تشکیل میگردد، یکبارتا آخرتیرماه برای رسیدگی به گزارش‌هیات مدیره و حسابرس و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یکبار درنیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی و سایرموضوعاتی که در‌دستور قرارداد تشکیل میگردد.

تبصره 1 ـ مجمع عمومی فوق‌العاده میتواند به تقاضای رئیس یا هر یک ازاعضاء مجمع عمومی یا رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل ویا اعضای هیئت مدیره ویا‌ حسابرس (‌بازرس) بدعوت کتبی رئیس مجمع تشکیل شود.

تبصره 2 ـ دستورجلسه دردعوتنامه ذکرودرصورت لزوم مدارک مربوط بدستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل 15 روز قبل از تشکیل‌ جلسه باطلاع اعضاء خواهد رسید.

ماده 12 ـ وظایف واختیارات مجمع عمومی عادی

1 ـ تعیین و تصویب خط ‌مشی و سیاست‌کلی سازمان

2ـ بررسی وتصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالانه سازمان (‌اعم از مالی و عملیاتی)

3 ـ تصویب کلیه آئین‌نامه های مالی و معاملاتی و تشکیلاتی و استخدامی و رفاهی سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد ‌میشود که حسب مورد پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور قابل اجرا خواهد بود.

4 ـ تصویب تشکیلات سازمان پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور

5 ـ تعیین میزان اندوخته‌های سازمان تا 10% (‌ده درصد) سود ویژه سالانه تا زمانیکه این اندوخته بمیزان سرمایه سازمان برسد.

6 ـ اتخاذ تصمیم در مورد شرایط ومیزان خرید داخلی و خارجی وهمچنین ضوابط ونسبتهای اختلاط و عرضه چای به بازارهای مصرف که از طرف هیئت‌مدیره پیشنهاد میشود.

7 ـ بررسی نرخهای خرید برگ سبز واجرت و تبدیل آن به چای خشک وهمچنین نرخهای فروش انواع چای اعم از داخلی و خارجی که از طرف هیئت مدیره ‌پیشنهاد میگردد وارائه آن بمراجع ذیصلاح جهت تصویب.

8 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به فروش یا واگذاری و دارائی‌های ثابت سازمان وخرید و فروش اموال غیرمنقول که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود.

9 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و موسسات دولتی وهمچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طرف هیئت مدیره‌ پیشنهاد میشود.

10 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک‌الوصول و یا لاوصول که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود.

11 ـ بررسی در مورد حل و فصل دعاوی سازمان بطریق صلح یا سازش یا داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعاوی و ارائه آن بمراجع ذیصلاح جهت ‌اتخاذ تصمیم با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

12 ـ نصب و عزل اعضاء هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل بنا به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی.

13 ـ انتخاب حسابرس (‌بازرس) بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی.

14 ـ تعیین و برقراری حقوق و مزایای رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و همچنین اعضاء هیئت مدیره با تایید شورای حقوق ودستمزد و حق‌الزحمه حسابرس (‌بازرس) سازمان.

15 ـ تعیین اعضاء کمیسیونهای ترک مناقصه و مزایده برای معاملات سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط براساس پیشنهاد هیئت مدیره.

16 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی ازعملیات مختلف وامحاء آنها.

17 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس یا تعطیل شعب ونمایندگیها ادارات تابعه سازمان بنا به پیشنهاد هیئت مدیره

18 ـ اخذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط بسازمان که در حدود این اساسنامه و سایرمقررات در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.

ماده 13 ـ مجمع عمومی میتواند بمنظورتسریع وتسهیل انجام امور سازمان قسمتی از اختیارات خود را براساس ضوابطی که از طرف هیئت وزیران تعیین‌ گردیده حسب مورد به رئیس مجمع تفویض نماید.

ماده 14 ـ تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت آراء معتبر خواهد بود. تصمیمات هر جلسه در صورتمجلس درج و بامضای اعضاء مجمع رسیده و بوسیله‌ رئیس مجمع جهت اجرا به سازمان ابلاغ میگردد.
کلیه صورتمجالس دردفترمخصوصی که برای این موضوع تشکیل میشود ثبت و درسازمان حفظ خواهد‌شد.

ماده 15 ـ وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده عبارت است از:
‌الف ـ افزایش یا کاهش سرمایه سازمان
ب ـ رسیدگی به سایرموضوعاتی که بنابرقوانین مربوط برعهده مجمع عمومی فوق‌العاده محول گردیده است.

ب ـ هیئت مدیره

ماده 16 ـ هیئت مدیره مرکب از پنج نفرعضو است که به پیشنهاد رئیس مجمع وتصویب مجمع عمومی از بین افراد متعهد و مسئول برای مدت سه سال انتخاب‌ و بطورموظف و تمام وقت انجام وظیفه مینمایند.
‌اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل در خاتمه مدت مذکور تا تعیین جانشین مسئولیت ادامه کار وانجام وظایف مربوط را بعهده خواهند داشت.

تبصره ـ حداقل دو نفر ازاعضای هیئت مدیره باید از بین کارمندان رسمی دولت انتخاب شوند.

ماده 17 ـ اعضای هیئت مدیره حق ندارند هیچ نوع شغل دولتی و یا غیر دولتی (به استثنای موسسات خیریه) داشته باشند و یا بنحوی درزمینه تولید، توزیع، ‌فروش، واردات و حمل ونقل چای سهیم و یا شریک باشند.

ماده 18 ـ از بین اعضاء هیئت مدیره یکنفربه پیشنهاد رئیس و تصویب مجمع عمومی بعنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منصوب خواهد شد.

تبصره ـ انتخاب مجدد هر یک از اعضاء هیئت مدیره و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان بلامانع است.

ماده 19- جلسات هیئت مدیره حداقل ماهی یکبار بدعوت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل تشکیل و با حضور حداقل سه نفر رسمیت خواهد داشت.

ماده 20 ـ تصمیمات هیئت مدیره با حداقل سه رای موافق معتبر است.

ماده 21 ـ صورتمجالس هیئت مدیره باید در دفترمخصوص ثبت و بامضاء کلیه اعضاء حاضر در جلسه برسد. این دفترزیرنظررئیس هیئت مدیره و مدیر‌عامل در سازمان نگهداری میشود.

ماده 22 ـ وظایف واختیارات هیئت مدیره بشرح زیر میباشد.

1 ـ تنظیم خط ‌مشی و برنامه‌های آتی سازمان جهت طرح در مجمع عمومی و اجرای مصوبات آن

2 ـ تنظیم طرحها و برنامه‌های لازم برای تامین و تدارک و ذخیره‌سازی چای مورد نیاز کشور.

3 ـ پیشنهاد بودجه و برنامه سالانه تنظیم شده سازمان به مجمع عمومی

4 ـ تهیه گزارش، فعالیتهای انجام شده سالانه برای طرح در مجمع عمومی

5 ـ تنظیم ترازنامه، حساب سود و زیان و سایر صورتحسابهای مالی سالانه سازمان و تنظیم و تقدیم آن به مجمع عمومی.

6 ـ تهیه و تنظیم، طرح تشکیلات و شرح وظائف سازمان و آئین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، استخدامی و رفاهی کسر بین راهی و سایرآئین‌نامه‌های مورد نیاز‌برای پیشنهاد به مجمع عمومی و اجرای آنها پس از تصویب.

7 ـ بررسی و پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری، تعیین داوریا داوران وختم دعاوی از طریق صلح یا سازش یا استرداد دعاوی سازمان به مجمع عمومی

8 ـ تصویب نمونه متن قراردادهائی که یک طرف آن سازمان و طرف دیگرآن شخصیت حقیقی یا حقوقی ایرانی باشد.

9 ـ تشخیص مطالبات مشکوک‌الوصول و یا لاوصول و پیشنهاد آن جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی

10 ـ ارائه پیشنهاد نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی ازعملیات مختلف و همچنین امحاء ضایعات به مجمع عمومی.

11 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل در مورد خرید و فروش اموال منقول، تکمیل، اجاره و استیجاره ساختمان، تاسیسات،‌ کارخانجات و انبارهای مورد نیاز وهمچنین خرید و فروش حق کسب و پیشه برطبق مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط.

12 ـ تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها وموسسات دولتی وهمچنین پرداخت وام باشخاص حقیقی یا حقوقی با تصویب مجمع عمومی.

13 ـ بررسی و پیشنهاد نرخهای خرید برگ سبزچای واجرت تبدیل آن به چای خشک وهمچنین نرخهای فروش انواع چای اعم از داخلی و خارجی وضوابط‌ ونسبتهای اختلاط و عرصه چای به بازارهای مصرف و ارائه برنامه واردات چای مورد نیازسالانه به مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط.

14 ـ بررسی و پیشنهاد درمورد تاسیس یا تعطیل شعب و یا نمایندگیها و ادارات سازمان به مجمع عمومی جهت تصویب وتعیین عاملین فروش وتوزیع چای.

15 ـ اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و یا هریک از اعضاء هیئت مدیره سازمان و یا حسابرس (‌بازرس) در حدود صلاحیت‌هیات مدیره مطرح مینمایند.

ماده 23 ـ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی سازمان بوده و امورسازمان را طبق قوانین و مقررات مربوطه ومفاد این اساسنامه و آئین‌نامه‌ها‌و بودجه مصوب سازمان اداره مینماید وازجمله دارای وظایف و اختیارات ذیل میباشد.

1 ـ نمایندگی سازمان در برابر اشخاص و مراجع قضائی و نهادها و سازمانهای دولتی موسسات عمومی و تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی با حق‌ انتخاب وکیل.

2 - انجام کلیه امور استخدامی در حدود تشکیلات وبودجه مصوب و مقررات مربوط وامضاء کلیه نامه‌ها ومکاتبات سازمان.

3 ـ اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره وانجام کلیه اموراجرائی سازمان با رعایت مقررات این اساسنامه و آئین‌نامه های مربوط.

4 ـ اتخاذ تصمیم واقدام نسبت به کلیه امور وعملیات سازمان باستثنای آنچه که ازوظایف مجمع عمومی و هیئت مدیره است درچهارچوب سیاست‌ها و‌خط‌ مشی مصوب سازمان.

5 ـ امضاء کلیه قراردادها واسناد و اوراق بتعهدآور باتفاق یکی از اعضای هیئت مدیره که به پیشنهاد مدیرعامل وتصویب هیئت مدیره تعیین میشود و‌همچنین افتتاح حساب در بانکها با رعایت مقررات و قوانین مربوط و معرفی امضاهای مجاز برای استفاده ازحسابهای بانکی سازمان و امضاء چکهای‌ صادره از حسابهای بانکی سازمان.

6 ـ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل میتواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضاء هیئت مدیره و یا سایر کارکنان سازمان تفویض‌ نماید.

ج ـ حسابرس (‌بازرس)

ماده 24 ـ سازمان دارای حسابرس (‌بازرس) خواهد بود که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یکسال انتخاب ‌میگردد.

ماده 25 ـ وظایف و اختیارات حسابرس (‌بازرس) بقرارزیراست.

1 ـ بررسی گزارش سالانه یا حسابرسی و رسیدگی به ترازنامه وحساب عملکرد و سود و زیان و صورت دارائی سازمان و تطبیق آن با دفاتر و کارتهای سازمان و‌اظهارنظردرباره آنها.

2 ـ تهیه گزارش چگونگی عملیات و امورمالی سالانه سازمان برای تقدیم به مجمع عمومی. این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی‌از هر حیث آماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضاء مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن برای هیئت مدیره فرستاده شود.

3 ـ انجام سایر وظایف و اختیاراتی که در قانون تجارت برای حسابرس (بازرس) تعیین شده است.

تبصره 1- انتخاب مجدد حسابرس (‌بازرس) بلامانع میباشد.

تبصره 2- حسابرس (بازرس) حق مداخله درامورجاری واجرائی سازمان را ندارد واقدامات او نباید مانع جریان امور سازمان گردد ولی میتواند درهرموقع برای انجام ‌وظایف خود به دفاتر و پرونده‌ها و اسناد سازمان مراجعه نماید. و رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل وهر یک از اعضاء هیئت مدیره مکلفند کلیه اسناد و مدارک و‌اطلاعات مورد نیاز را دراختیارحسابرس (‌بازرس) قرار دهند.

ماده 26 ـ سال مالی از اول فروردین ماه هرسال شروع و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه می‌ یابد.
‌باستثنای سال تأسیس که ابتدای آن تاریخ تصویب این اساسنامه و پایان آن آخراسفندماه همان سال خواهد بود.

ماده 27 ـ حسابهای سازمان در آخراسفندماه هر سال بسته میشود و ترازنامه و حسابهای سود و زیان پایان سال سازمان حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد ‌تنظیم و یک نسخه از آن سی روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به حسابرس (‌بازرس) تسلیم میگردد.

ماده 28 ـ تا زمانیکه آئین‌نامه‌ها و مقررات موضوع این اساسنامه به تصویب نرسیده است کلیه مقررات و آئین‌نامه‌های سازمان سابق غله و قند و شکر و چای‌ کشور لازم‌الاجرا خواهد بود.

ماده 29 ـ سازمان موظف است حداکثر در مدت ششماه از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تهیه آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و تشکیلات خود در‌چهارچوب مقررات مربوط اقدام نماید.

ماده 30 ـ سایر موضوعات و مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است. تابع قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی ‌میباشد.

میرحسین موسوی - نخست‌وزیر