هیئت وزیران در جلسه مورخ 18/7/1363 بنا به پیشنهاد 505/1752/9151 مورخ 24/6/1363 وزارت نیرو و باستناد ماده 32 قانون توزیع عادلانه آبتصویب نمودند شرکت سهامی آب منطقهای شمال به دو شرکت آب منطقهای گیلان و آب منطقهای مازندران تبدیل و شرکت اخیر بر طبق اساسنامه زیر تشکیلمیگردد.
اساسنامه شرکت آب منطقهای مازندران
مصوب 1363,07,18با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول – کلیات
ماده 1 - نام و نوع شرکت - شرکت سهامی آب منطقهای مازندران و گلستان (سهامی خاص) که از این پس در این اساسنامه شرکت نامیده میشود و وابسته به وزارت نیروخواهد بود.
ماده 2 - مرکز شرکت - مرکز اصلی شرکت شهر ساری و حوزه عمل آن با تأیید مجمع عمومی توسط وزارت نیرو تعیین خواهد شد.
تبصره - شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی در شهرهای دیگر حوزه عمل خود به تشکیل شعب و یا نمایندگیهائی مبادرت نماید.
ماده 3 - شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق اصول بازرگانی و مقررات این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی ادارهمیشود.
ماده 4 - مدت شرکت
ماده 5 - موضوع و هدف شرکت - تهیه و اجرای طرحهای تامین آب، آبرسانی و بهرهبرداری از منابع آب در حوزه عمل خود برای مصارف شهری و صنعتی وکشاورزی است و برای نیل به این هدفها شرکت بدون حصر مجاز به اقدامات زیر میباشد:
الف - ایجاد مخازن، سدها، آببندها، خطوط آبرسانی و شبکههای آبیاری و زهکشی و سایر تاسیسات مورد لزوم و نیز اقدامات لازم در جمعآوری نزولاتجوی و تغذیه مصنوعی بمنظور ازدیاد منابع آبهای زیرزمینی و اداره و بهرهبرداری از آنها.
ب - ایجاد تاسیسات شیرین کردن آب شور و اداره و بهرهبرداری از آنها.
ج - انجام وظایف مقرر در قانون توزیع عادلانه آب و اجراء تکالیف وزارت نیرو در مواردیکه تفویض اختیار میشود.
د - انجام مطالعات لازم برای توسعه و بهرهبرداری از منابع آب زیرزمینی و مهار کردن آبهای سطحی و اجرای طرحهای مربوطه.
ه - انجام تحقیقات لازم در باره مسائل آب و بکار بردن روشهای جدید علمی و فنی بمنظور بهرهوری بیشتر و بهتر از منابع آب.
و - احداث نیروگاههای برق آبی و اداره و بهرهبرداری از آنها.
ز - سرمایهگذاری و مشارکت در موسسات و شرکتهای داخلی و موسسات آموزشی و پژوهشی که ارتباط با مقاصد شرکت داشته باشد در حدود مقررات مربوطبا تصویب مجمع عمومی.
ح - انجام هر گونه عملیات و معاملات بازرگانی که برای اجرای مقاصد شرکت ضروری بوده و به صرفه و صلاح شرکت باشد.
فصل دوم - سرمایه شرکت
ماده 6(اصلاحی 23/07/1393)- سرمایه شرکت مبلغ چهار هزار و نهصد و هفت میلیارد و دویست و نود و هشت میلیون و چهارصد و هشتاد هزار (000/ 480/ 298/ 907/ 4) ریال است که به چهارصد و نود میلیون و هفتصد و بیست و نه هزار و هشتصد و چهل و هشت (848/ 729/ 490) سهم ده هزار ریالی منقسم گردیده و تماماً متعلق به شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران است. افزایش سرمایه یاد شده از محل تجدید ارزیابی دارایی ها تأمین شده است.
تبصره - کلیه دارائی و سرمایه و اموال منقول و غیر منقول شرکت سهامی آب منطقهای شمال در آن قسمت که در حوزه عمل شرکت سهامی آب منطقهای مازندران و گلستان در پایان اسفند سال 1363 قرار میگیرد طبق نظر کارشناس منتخب وزیر نیرو تقویم و به شرکت سهامی آب منطقهای مازندران و گلستان منتقل میگردد.
ماده 7 (اصلاحی 11/03/1365)- بدهی و درآمد و اعتبارات و دیون و تعهدات شرکت سهامی آب منطقهای شمال (در پایان اسفند سال 1363) و وظایف و اختیارات و کارکنان شرکتمذکور در آن قسمت که در حوزه عمل شرکت سهامی آب منطقهای گیلان قرار میگیرد براساس دفاتر موجود به شرکت مذکور منتقل میگردد.
ماده 8 - شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی سرمایه خود را افزایش یا کاهش دهد.
ماده 9 - سود ویژه قابل تقسیم شرکت پس از وضع زیانهای وارده در سال قبل و کسر یک بیستم بعنوان اندوخته قانونی به مصرف توسعه تاسیسات میرسد.
فصل سوم - ارکان شرکت
ماده 10 - شرکت دارای ارکان زیر است.
الف - مجمع عمومی
ب - هیئت مدیره و مدیر عامل
ج - بازرس (حسابرس)
مجمع عمومی
ماده 11 - مجمع عمومی بر دو نوع است:
الف - مجمع عمومی عادی
ب - مجمع عمومی فوقالعاده
اول - مجمع عمومی عادی
ماده 12 - مجمع عمومی عادی شرکت در هر سال دو مرتبه یکی حداکثر تا نیمه دوم اسفندماه برای تصویب بودجه و خط مشی و برنامه عملیات سال آتیشرکت و دیگری حداکثر تا نیمه دوم تیرماه برای رسیدگی و تصویب امور زیر تشکیل میگردد:
الف - رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات سال قبل شرکت
ب - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت در سال مالی قبل که در صورت تصویب بمنزله تفریغ بودجه و مفاصا حساب شرکت در سال مربوط خواهد بود.
ج - انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل و بازرس قانونی شرکت.
د - تصویب تشکیلات شرکت پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور
ه - تصویب آئیننامههای مالی و معاملاتی شرکت بر اساس مقررات مربوط پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی.
و - تصویب اخذ وام و اعتبار از منابع داخلی با رعایت مقررات مربوطه.
ز - اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که طبق این اساسنامه مستلزم تصویب مجمع عمومی عادی شرکت است و یا اموریکه در دستور مجمع گذاردهشده است.
ح - تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای اصلی هیئت مدیره و حقالزحمه بازرس پس از تأیید شورای حقوق و دستمزد
ماده 13 - مجمع عمومی عادی بطور فوقالعاده بنا به دعوت رئیس مجمع عمومی یا مدیر عامل و یا به تقاضای کتبی بازرس با ذکر علت در هر موقع تشکیل میگردد.
دستور جلسه مجمع مزبور همان است که در دعوتنامه ذکر شده است.
دوم مجمع عمومی فوقالعاده
ماده 14 - مجمع عمومی فوقالعاده بمنظور تغییر در مواد اساسنامه، افزایش یا کاهش سرمایه و انحلال شرکت تشکیل خواهد شد.
ماده 15 - نمایندگی سهام دولت در مجامع عمومی با وزیر نیرو و وزیر امور اقتصادی و دارائی و رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نمایندگان آنان است و وزیرنیرو ریاست مجمع عمومی را عهدهدار خواهد بود.
ماده 16 - از نظر تسهیل و تسریع در انجام امور شرکت نمایندگان سهام دولت میتوانند اختیارات خود را جز در مورد خط مشی کلی، افزایش یا کاهش سرمایه و تصویب بودجه و ترازنامه به رئیس مجمع عمومی تفویض نمایند. در اینصورت تصمیمات رئیس مجمع مصوبات مجمع عمومی تلقی خواهد شد.
ماده 17 - دعوتنامه مربوط به تشکیل مجمع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل آن و دستور جلسه و علت تشکیل مجمع باید لااقل ده روز قبل از طرف رئیس مجمع برای نمایندگان صاحبان سهام ارسال شود.
ماده 18 - در مواقع ضروری (به تشخیص رئیس مجمع) تشریفات دعوت برای تشکیل جلسه الزامی نیست.
هیأت مدیره
ماده 19 - هیأت مدیره شرکت مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علیالبدل خواهد بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب میشوند و تا موقعی که تجدید انتخاب بعمل نیامده در مقام خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع است.
تبصره - اعضای علیالبدل هیأت مدیره از بین مدیران شرکت انتخاب و حقوق و مزایای آنان عندالاقتضاء به پیشنهاد هیئت مدیره وسیله رئیس مجمع عمومیتعیین خواهد شد.
ماده 20 - مجمع عمومی از بین اعضای هیئت مدیره یکنفر را بعنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره انتخاب مینماید.
ماده 21 - تغییر اعضای هیئت مدیره یا هر یک از آنان قبل از خاتمه تصدی و انتخاب جانشین آنان برای بقیه مدت با مجمع عمومی است.
ماده 22 - جلسات هیئت مدیره حداقل ماهی یکمرتبه بدعوت مدیر عامل یا قائم مقام وی با حضور سه نفر از اعضاء هیئت مدیره در محل شرکت یا در هرمحلی که رئیس هیئت مدیره تعیین نماید تشکیل میگردد و تصمیمات باکثریت آراء اتخاذ خواهد شد.
اداره جلسات هیئت مدیره با مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره است.
تبصره - در صورت غیبت یکی از اعضاء اصلی هیئت مدیره یکی از اعضاء علیالبدل بدعوت رئیس هیئت مدیره در جلسات هیئت مدیره شرکت کرده و رأی خواهد داد و در غیاب رئیس هیئت مدیره یکی از اعضاء اصلی هیئت مدیره به قائم مقام وی وظایف محوله را در حدود اختیارات تفویضی انجام خواهد داد.
ماده 23 - هیئت مدیره دارای دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات با ذکر نظریات اقلیت در آن ثبت و بامضاء حضار در جلسه میرسد.
ماده 24 - اختیارات هیئت مدیره
الف - بررسی و تأیید بودجه پیشنهادی و گزارش عملیات سالانه و ترازنامه و حساب سود و زیان و برنامه عملیات آتی شرکت اعم از برنامههای مالی وبهرهبرداری و توسعه تاسیسات و تقدیم آن به مجمع عمومی.
ب - تأیید آئیننامههای مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی و سایر آئیننامههای مورد لزوم و ارسال آن برای مراجع مربوطه جهت تصویب.
ج - تصویب سیاست ارتباط و مبادله اطلاعات فنی، علمی، صنعتی و بازرگانی در زمینه امور مربوط با رعایت مقررات.
د - تصویب نحوه اخذ وام و اعتبار از منابع داخلی طبق بودجه مصوب و به پیشنهاد مدیر عامل.
ماده 25 - مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره اعم از اصلی یا علیالبدل باید تمام وقت در اختیار شرکت باشند و نمیتوانند هیچ نوع شغل موظف و غیر موظفدیگری داشته باشند.
تبصره - هر یک از اعضاء هیئت مدیره شرکت بر حسب تشخیص رئیس هیئت مدیره انجام قسمتی از امور شرکت را عهدهدار خواهد شد و برای انجام این امورحقوقی اضافه دریافت نخواهد نمود.
ماده 26 - مسئولیت اداره کلیه امور شرکت اعم از اعمال نظارتهای مالی و محاسباتی و استخدامی و مدیریت امور کارکنان و تشکیلات و معاملات و مخارج و حفظ اموال و همچنین نظارت لازم در امور اداری و مالی و فنی و شعب و نمایندگیها و سایر موسسات مربوطه با مدیر عامل است.
ماده 27 - مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی و اداری شرکت بوده و بر کلیه واحدهای تابعه شرکت ریاست دارد و برای اداره امور شرکت و اجرای مصوبات مجمععمومی و هیئت مدیره دارای همه گونه حقوق و اختیار در حدود مقررات این اساسنامه و بودجه مصوب میباشد و نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه مقامات قضائی و اشخاص حقیقی و حقوقی با حق توکیل غیر خواهد داشت و نیز میتواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضاء هیئت مدیره و کارمندان ارشد شرکت به تشخیص و مسئولیت خود تفویض کند.
تبصره - کار ارجاع دعاوی و اختلافات شرکت بداوری و انتخاب داور و اقدام به سازش منوط به تأیید هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی و با رعایت مقررات مربوط خواهد بود.
ماده 28 - مدیر عامل در حدود مقررات و آئیننامههای مصوب شرکت روشهای اجرائی را تعیین و ابلاغ مینماید.
ماده 29 - مدیر عامل بودجه سالانه و تشکیلات و ترازنامه و حساب و سود و زیان و صورت دارائی و برنامه عملیات شرکت را با رعایت مقررات مربوطه تهیه وپس از تأیید هیئت مدیره برای تصویب مجمع عمومی تقدیم مینماید.
ماده 30 - مدیر عامل آئیننامههای استخدامی و مالی و معاملاتی و بهرهبرداری و اداری و رفاهی شرکت را تهیه و با تأیید هیئت مدیره و انجام تشریفات مقرر دراین اساسنامه برای تصویب مجمع عمومی تسلیم خواهد نمود.
ماده 31 - کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قراردادها باید بامضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره یا نمایندگان تامالاختیار آنها برسد.
تبصره - مکاتبات اداری با امضای مدیر عامل یا کسانیکه از طرف مدیر عامل حق امضاء دارند صادر میگردد.
ماده 32 - مدیر عامل موظف است یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائی شرکت را حداقل بیست روز قبل از طرح در هیئت مدیره بمنظور رسیدگی و اظهار نظر بازرس ارسال دارد.
بازرس
ماده 33 - شرکت دارای یک نفر بازرس خواهد بود که با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی از طرف مجمع عمومی برای مدت یکسال انتخاب خواهد شد و وظایف بازرس مطابق مقررات قانون تجارت خواهد بود.
تبصره - حقالزحمه بازرس از طرف مجمع عمومی تعیین خواهد شد.
ماده 34 - اقدامات بازرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.
ماده 35 - سال مالی شرکت از اول فروردینماه هر سال آغاز و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه مییابد مگر سال اول که شروع آن از تاریخ تصویب ایناساسنامه میباشد.
ماده 36 - شرکت مکلف است ظرف شش ماه آئین نامههای لازم را تهیه و پس از تصویب مجمع عمومی به مرحله اجرا درآورده و تا موقعی که این آئیننامهها به تصویب نرسیده مقررات قبلی بقوت خود باقی است.
ماده 37 - تغییرات و اصلاحات لازم در اساسنامه و انحلال شرکت پس از تأیید مجمع عمومی فوقالعاده به تصویب هیئت وزیران میرسد.
ماده 38 - مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده طبق قانون تجارت و قوانین مربوطه عمل خواهد شد.
نخستوزیر
میرحسین موسوی