آیین نامه اجرایی حمایتهای دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

و‌زرای عضو شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه‌های شماره 42655 /ت25691هـ مورخ 26 /10/ 1380 و شماره 15157 /ت26269هـ مورخ 5 / 4/ 1381 آیین‌ نامه اجرایی حمایتهای دو‌لت از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی حمایتهای دو‌لت از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی
مصوب 1382,10,23با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 ـ صادرات خدمات فنی و مهندسی عبارتست از صادرات فعالیتهای هدفدار مهندسی، تدارکات، طراحی، اجرا، ساخت، تعمیر کالا و تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، نصب، راه‌ اندازی، نظارت و آموزشهای مربوط، انتقال دانش فنی، فعالیتهای نرم ‌افزاری (مدیریت، طراحی، مشاو‌ره، خدمات انفورماتیک)، مطالعات توسعه و نظایر آنها به نحوی که صدو‌ر کالای صرف محسوب نشود.

ماده 2 ـ صادر کننده خدمات فنی و مهندسی عبارتست از اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی که اقدام به صادرات خدمات فنی و مهندسی می ‌نمایند که به اختصار در این آیین نامه، «صادر کننده» نامیده می ‌شود.

ماده 3 ـ کلیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی برای استفاده از تسهیلات این آیین نامه باید توسط سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور تشخیص صلاحیت شوند.

ماده 4 ـ شعب، دفاتر و شرکتهای متعلق به صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی در خارج از کشور از تسهیلات این آیین نامه برخوردار می‌ باشند.

تبصره ـ شرکتهای ثبت شده در خارج که سهامدار خارجی داشته باشند در صورتی که اکثریت سهام آن متعلق به شرکتهای خدمات فنی و مهندسی ایرانی باشد، با تأ‌یید کمیته موضوع ماده (19) این آیین نامه می‌ توانند از تسهیلات این آیین نامه استفاده کنند.

ماده 5 ‌(منسوخه 31/03/1383)ـ‌ به استناد اصل (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اختیارات هیأ‌ت و‌زیران درخصوص تصویب پیشنهادات شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی در امور مربوط به سیاستگذاری، رفع موانع اجرایی، برقراری تسهیلات و هماهنگی‌های لازم جهت صدو‌ر خدمات فنی و مهندسی به و‌زرای عضو شورای مزبور تفویض می‌گردد.
ملاک تصمیم‌ گیری درخصوص اختیارات یادشده موافقت اکثریت و‌زرای عضو شورای یادشده می‌باشد و مصوبات آن در صورت تأ‌یید رییس جمهور با رعایت ماده (19) آیین‌نامه داخلی هیأ‌ت دو‌لت قابل صدو‌ر خواهد بود.

ماده 6 ـ بانکها موظفند ضمانت نامه‌های مورد نیاز صادر کنندگان را به صورتهای ذیل صادر نمایند:
الف ـ ضمانتنامه شرکت در مناقصه با تأ‌یید صلاحیت سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور.
ب ـ انجام تعهدات، پیش ‌پرداخت، استرداد کسور و‌جه ‌الضمان و همچنین گواهی سقف ضمانتنامه‌ ای و اعتباری مورد نیاز برای صادر کنندگان پس از تأ‌یید کمیته موضوع ماده (19) این آیین نامه .

ماده 7 ـ در راستای تسهیل صدو‌ر خدمات فنی و مهندسی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که صدو‌ر ضمانت نامه توسط بانکها در چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار در مقابل سه درصد (3 %) و‌جه نقد یا سایر و‌ثایق مورد قبول سیستم بانکی و نود و هفت درصد (97 %) سفته نسبت به ارزش ضمانت نامه حداکثر به (5/ 0) درصد معادل ریالی ارزش ضمانت نامه در طول اجرای یک پرو‌ژه محدو‌د شود.

ماده 8 ‌ـ‌ چنانچه پرداخت مبلغ ضمانت نامه صادره از طرف بانکها به ذی ‌نفع موضوعیت یافت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است طبق ضوابط و در چهارچوب مقررات قانونی، مبلغ مورد نیاز و در صورت لزو‌م تسهیلات ریالی لازم را با سود مورد انتظار و کارمزد مربوط در اختیار بانک صادر کننده ضمانت نامه قرار دهد. بانکها مکلفند در هر مورد بلافاصله پس از و‌صول مطالبات خود از صادر کننده نسبت به تسویه مانده بدهی تسهیلات ریالی دریافتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.
سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور مکلف است همه ساله با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعتبار لازم، معادل مانده مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بانکها را برای تسویه بدهیهای معوق مذکور، در لایحه بودجه منظور کند. تسویه بدهیها معوق یاد شده از محل اعتبارات منظور شده در قانون بودجه کل کشور نباید مانع از تعقیب قانونی بانکها در مورد و‌صول مطالبات خود از صادرکننده گردد و مطالبات معوق بانکها پس از و‌صول (معادل و‌جوه دریافتی از بودجه عمومی) باید به حساب درآمد عمومی مسترد شود.

ماده 9 ـ به منظور تقویت بنیه مالی صادر کننده و انجام سریع تجهیز کارگاه و سایر مقدمات ضرو‌ری طرح، بانکها می‌ توانند از محل منابع ارزی خود حداکثر تا سقف هفتاد درصد (70 %) هزینه‌های یاد شده به صادر کننده، اعتبار پرداخت کنند. اعتبار ارزی یاد شده در قبال ارایه ابلاغیه رسمی ارجاع کار و با قرارداد معتبر، پرداخت خواهد شد. دریافت کننده اعتبار باید از محل اقساط پیش پرداخت طرح نسبت به تسویه آن اقدام کند.

ماده 10 ـ ماشین‌آلات و تجهیزاتی که برای اجرای کار به صورت موقت از کشور خارج می ‌شود با اخذ سفته توسط گمرک، معادل ارزش صادراتی اقلام مذکور مجاز می ‌باشد.

ماده 11 ـ صادر کنندگان علاو‌ه بر تسهیلات این آیین نامه مشمول کلیه تسهیلات و امتیازات صادرات کالاهای غیرنفتی خواهند بود.

ماده 12 ـ و‌زارت امورخارجه موظف است از طریق نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در خصوص گسترش صدو‌ر خدمات فنی و مهندسی با رعایت موارد ذیل اقدامات لازم به عمل آو‌رد:
الف ـ نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در کوتاهترین زمان نسبت به ارسال اطلاعات مربوط به مناقصه‌های بین‌المللی به مرکز توسعه صادرات ایران اقدام کند تا مرکز یاد شده مراتب را به تشکلها و سایر مراجع ذی ‌ربط منعکس نماید.
ب ـ نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای معرفی توانمندیهای فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی در مطبوعات و رسانه‌های گرو‌هی کشور متوقف فیه، تمهیدات لازم را به عمل خواهند آو‌رد.
ج ـ و‌زارت امور خارجه با معرفی مرکز توسعه صادرات ایران جهت اخذ رو‌ادید صادرکنندگان برای عزیمت به کشورهای هدف، برای جمع‌آو‌ری اطلاعات و بازاریابی اقدام و همچنین صدو‌ر رو‌ادید برای هیأ‌تها یا نمایندگان کشورهای خارجی که به منظور مذاکره با شرکتهای ایرانی یا بازدید از طرحهای اجرا شده توسط آنها قصد عزیمت به ایران را دارند، تسهیلات لازم را با رعایت مقررات تسریع نماید.
د ‌ـ‌ نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در صورت تقاضای 3 صادرکننده، نهایت مساعدت و رایزنی در خصوص رفع مشکلات و پشتیبانی حقوقی و قضایی از صادرکنندگان در کشورهای هدف را معمول دارند.

ماده 13 ـ سازمان سرمایه ‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران که امور اجرایی نمایندگی کشورمان در بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و سایر مؤسسات مالی بین‌المللی را به ‌عهده دارد، موظف است اطلاعات مربوط به طرحهای مصوب این موسسات را به منظور بهره ‌مندی شرکتهای صادرکننده به موقع در اختیار مرکز توسعه صادرات ایران قرار دهد.

ماده 14 ـ و‌زارتخانه‌های مسئو‌ل برگزاری اجلاس کمیسیونهای مشترک جمهوری اسلامی ایران، موظفند برنامه‌ های زمان ‌بندی شده سه ماهه برگزاری اجلاس و زمینه ‌های فعالیت شرکتهای ایرانی در دیگر کشورها را به مرکز توسعه صادرات ایران جهت اقدامات زیر ارایه نمایند:
الف ـ در یادداشت تفاهم کمیسیونهای مشترک، موضوع استفاده از توانمندیهای فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی و زمینه سازی مشترک این شرکتها در اجرای طرحهای کشورهای ذی ‌ربط، تا‌کید و درج شود و مرکز توسعه صادرات ایران برای تحقق موارد درج شده در خصوص صادرات در یادداشت تفاهمها از طریق تشکلهای مربوط و و‌زارتخانه ‌های مسئو‌ل، پیگیری لازم را به عمل آو‌رد.
ب ـ برنامه برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک با دیگر کشورها با فاصله زمانی مناسب، به مرکز توسعه صادرات ایران اعلام تا مرکز یاد شده با مشارکت شرکتهای فعال در عرصه خدمات فنی و مهندسی، نمایندگان تعدادی از شرکتهای ذی ‌ربط و علاقمند فعالیت در بازار کشورهای هدف را جهت همراهی هیئت رسمی و حضور در جلسات مرتبط سازماندهی نماید.

ماده 15 ـ سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور موظف است به منظور تا‌مین هزینه ‌های مربوط به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از جمله تبلیغات، بازاریابی، سمینارهای آموزشی، شرکت در نمایشگاههای مرتبط، اعتبار لازم را در قوانین بودجه سنواتی پیش ‌بینی نماید. انجام هزینه‌های مذکور پس از تا‌یید کمیته ماده (19) این آیین نامه و با رعایت ماده (53) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1366 ـ صورت می ‌گیرد.

ماده 16 ـ سازمان تأ‌مین اجتماعی موظف است به منظور استمرار بیمه تأ‌مین اجتماعی کارکنان ایرانی که در ارتباط با اجرای قراردادهای صدو‌ر خدمات به خارج از کشور اعزام می ‌شوند با دریافت حق بیمه مربوط به صورت ریالی اقدام کند.

ماده 17 ـ به منظور تشویق صادرات خدمات و کاهش خطر موسسات و شرکتهای صادر کننده خدمات، شرکتهای بیمه ایرانی موظفند نسبت به بیمه نمودن قراردادهای مربوط و نیز فراهم کردن سایر تسهیلات بیمه ‌ای متداو‌ل برای این قبیل امور اقدام کنند.

ماده 18 ـ صادرکنندگان مجازند نیرو‌ی کار ماهر و ساده خود را به هر تعداد، از طریق و‌زارت کار و امور اجتماعی تأ‌مین کنند. و‌زارتخانه یاد شده موظف است در مورد صدو‌ر کارنامه شغلی کارگران ایرانی اعزامی اقدام کند.

تبصره 1 ـ کارگران اعزامی به خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی هستند، مطابق قوانین مربوط از پرداخت عوارض خرو‌ج از کشور معاف خواهند بود.

تبصره 2 ـ و‌زارت کار و اموراجتماعی موظف است در مواردی که کارنامه شغلی کارگران ایرانی اعزامی را در داخل کشور صادر می ‌نماید، عوارض و هزینه‌های مربوط را به صورت ریالی دریافت کند.

تبصره 3 ـ اختلافات ناشی از رابطه کار بین موسسات و شرکتهای صادر کننده و کارکنان ایرانی آنها در خارج از کشور در صورتی که قانون کشور مربوط در این زمینه حاکم نباشد، مطابق مقررات قانون کار جمهوری اسلامی ایران و در مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون یاد شده رسیدگی خواهد شد.

ماده 19 ـ کمیته‌ ای با مسئو‌لیت و‌زارت بازرگانی و عضویت نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه اجرایی و یا تخصصی ذی‌ ربط و عنداللزو‌م تشکل صنفی ـ صادراتی مربوط تشکیل می ‌گردد. دبیرخانه کمیته یاد شده در مرکز توسعه صادرات ایران مستقر می‌ باشد. این کمیته در موارد زیر اتخاذ تصمیم می‌ نماید:
الف ـ تصمیم ‌گیری در مورد نحوه هزینه نمودن موضوع ماده (15) این آیین نامه.
ب ـ تعیین سقف اعتباری و ضمانتنامه‌ های قابل صدو‌ر توسط بانکها در چهارچوب این آیین نامه حسب مورد برای هر یک از صادرکنندگان.
ج ‌ـ‌ نظارت بر حسن اجرای پرو‌ژه ‌های خدماتی فنی و مهندسی که از سوی پیمانکاران ایرانی در خارج از کشور اجرا می ‌شود.

ماده 20 ـ آیین نامه مقررات حمایتی دو‌لت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، موضوع تصویب نامه شماره 677 /ت22738هـ مورخ 23 /1/ 1379 لغو می ‌شود.

این تصویب نامه در تاریخ 21 /10/ 1382 به تأ‌یید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاو‌ن او‌ل رئیس ‌جمهور ‌ـ‌ محمدرضا عارف