هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/10/1383 بنا به پیشنهاد شماره 19066/80/1/10 مورخ 27/6/ 1382نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران
مصوب 1383,10,27با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1 ـ کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به ریاست وزیر کشور و عضویت شهردار تهران، فرمانده نیروی انتظامی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، معاون سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، رییس شورای اسلامی شهر تهران، معاون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، استاندار تهران، معاون وزیر مسکن و شهرسازی، معاون بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوط و دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تشکیل میشود.
تبصره 1 ـ دبیرخانه کارگروه یادشده در وزارت کشور مستقر خواهد بود.
تبصره 2 ـ کارگروه یادشده میتواند حسب مورد از مسؤولین سایر دستگاههای اجرایی دعوت به عمل آورد.
ماده 2 (اصلاحی 10/03/1385)ـ شورایعالی بیمه مجاز است:
الف ـ به منظور کاهش تخلفات منجر به تصادف با بهرهگیری از اطلاعات ثبت شده راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درخصوص تصادفات و تخلفات مربوط، نسبت به افزایش تعرفههای خود برای رانندگان متخلف و سیاستهای تشویقی برای سایرین اقدام نماید.
ب ـ به منظور کاهش تراکم ترافیک ناشی از تصادفات خسارتی، نسبت به افزایش مبلغ خسارت ناشی از تصادفات، بدون ارایه گزارش پلیس تا مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال اقدام نماید.
ماده 3 ـ در اجرای ماده (7) قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث ـ مصوب 1347 ـ و بند (5) ماده (18) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (مأموران اداره راهنمایی و رانندگی و پلیس راه) از تاریخ 1/1/1384 از حرکت وسایل نقلیه موتوری که فاقد قرارداد بیمه و گواهینامه معاینه فنی موضوع قوانین یادشده باشند، جلوگیری و خودرو را تا ارایه قرارداد بیمه شخص ثالث و گواهینامه معاینه فنی در توقفگاه، متوقف مینمایند.
ماده 4 (اصلاحی 10/03/1385)ـ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور موظف است به منظور مدیریت تقاضای سفر و کاهش سفر و کاهش سفرهای زاید، طرحهای لازمه از جمله طرحهای زیر را تهیه و پس از تأیید وزیر کشور به مرحله اجرا در آورد:
الف ـ ارایه پیشنهاد در مورد مراکز عمده نامناسب جذب کننده سفر به خارج از شهر تهران یا ضرورت اجرای طرحهای مکمل ترافیکی برای کاهش بار ترافیکی مراکز مذکور و همچنین ارایه پیشنهاد در تفکیک و تقسیم جاذبههای بیش از حد سفرها به مراکز خاص با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذیربط به دبیرخانه کارگروه موضوع ماده (1) این آییننامه.
ب ـ پیشنهاد طیف زمانی شروع و پایان کار ادارات، سازمانها، مدارس و کارخانجات و غیره با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذیربط به دبیرخانه کارگروه موضوع ماده (1) این آییننامه.
پ ـ اقدام در جهت تمرکززدایی و ارایه خدمات موردنیاز جامعه در سطح محله.
ت ـ تهیه طرح کامل نیازمندی شهر تهران به جایگاههای عرضه سوخت با همکاری وزارت نفت تا توسط بخش خصوصی به مورد اجرا گذاشته شود.
ماده 5 ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تمهیدات لازم برای افزایش اعتماد عمومی به خدمات شرکتهای وابسته را فراهم آورد، تا با استفاده بیشتر مردم، ادارات، شرکتها و سازمانها از خدمات مذکور سفرهای غیرضرور کاهش یابد. گزارش عملکرد و مقایسهای اقدامات مزبور هر شش ماه به کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، ارایه خواهد شد.
ماده 6 ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور ارتقای فرهنگ و افزایش آگاهیهای عمومی برای رعایت قوانین و مقررات و توسعه رفتارهای صحیح ترافیکی، قوانین و مقررات مذکور را در تهیه و پخش برنامهها رعایت نماید و طرحهای آموزشی مورد نظر کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را به مرحله اجرا درآورد.
ماده 7 (اصلاحی 10/03/1385)ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است دستورالعملهای ترافیکی مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور را جهت رعایت در تهیه فیلمها، به فیلمسازان اعلام و کنترل نماید.
ماده 8 ـ برای ارتقای توان کنترل پلیس ترافیک تهران، منابع مالی لازم برای خرید هزار دستگاه موتور سیکلت، سیصد دستگاه خودرو و سایر تجهیزات موردنیاز، طبق زمانبندی پیشنهادی تأمین میگردد.
ماده 9(اصلاحی 10/03/1385)ـ ساختار و تشکیلات سازمانی راهنمایی و رانندگی تهران توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب فرماندهی کل قوا خواهد رسید.
ماده 10 ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است شغل افسران و درجهداران راهنمایی و رانندگی که فعالیت انتظامی ـ ترافیکی در معابر شهری و جادهها دارند را جزو مشاغل سخت و زیانآور منظور نماید.
ماده 11 (اصلاحی 10/03/1385)ـ شهرداری تهران مجاز است براساس اولویتهای مصوب کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، نسبت به ایجاد پارکینگهای عمومی و همچنین ایستگاههای اتوبوس و تاکسی و ایجاد پلهای عابر پیاده برابر استانداردهای قابل قبول و نیز انجام اصلاحات هندسی معابر و تقاطعها اقدام نماید.
ماده 12 ـ شهرداری تهران نسبت به تهیه تجهیزات کنترل هوشمند ترافیک شهر تهران از قبیل دوربینهای ثبت سرعت و سیستم ثبت تخلفات چراغ قرمز اقدام نماید و امکان بهرهبرداری از تصاویر مرتبط با تجهیزات کنترلی برای راهنمایی و رانندگی تهران را فراهم نماید. حضور نماینده راهنمایی و رانندگی در مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران الزامی است.
ماده 13 ـ طرح ساماندهی علایم راهنمایی و رانندگی تهیه و به مورد اجرا گذاشته شود.
ماده 14 (اصلاحی 10/03/1385)ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است طرح تعویض پلاک خودروهای کشور را حداکثر ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ این آییننامه، در تهران اجرا نماید.
ماده 15 ـ دستورالعمل بررسی تأثیرات ترافیکی احداث ساختمانها، به منظور اعمال پیش از صدور پروانه ساخت توسط شهرداری تهران تهیه و به تصویب مراجع ذیربط میرسد.
ماده 16 ـ شهرداری تهران موظف است با حمایت دولت ترتیبی اتخاذ نماید تا سهم حمل و نقل عمومی را در جابجایی مسافر تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ به هفتاد و پنج درصد افزایش دهد.
ماده 17 ـ شهرداری تهران میتواند نسبت به تشویق و ایجاد تشکلهای مردمی غیردولتی مؤثر در بهبود وضعیت ترافیک اقدام نماید.
ماده 18 (منسوخه 10/03/1385)ـ شهرداری تهران موظف است اعتبار ردیف متفرقه تملک داراییهای سرمایهای به شماره 503718 قانون بودجه سال 1383 کل کشور را به اولویتهای این آییننامه اختصاص دهد.
ماده 19 ـ دوره اجرای این تصویبنامه از زمان ابلاغ (18) ماه تعیین میشود.
محمد رضا عارف - معاون اول رییس جمهور