آیین نامه اجرایی ماده ( 54 ) وبندهای ( د ) و ( ه ) ماده 143قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ،اجتماعی ،وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه مورخ 7/2/1384 بنا به پیشنهاد شماره 10286/101 مورخ 28/1/1384 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد مواد (54) و (143) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ آیین‌نامه اجرایی ماده (54) و بندهای « د» و « هـ» ماده (143) قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی ماده (54) و بندهای « د» و « هـ» ماده (143) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1384,02,07با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1ـ به منظور توسعه دانش، بینش، مهارت و ارتقای سطح توانمندی سرمایه انسانی، کلیه دستگاههای مذکور در ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه که از این پس تحت عنوان دستگاههای اجرایی نامیده می‌شوند، موظفند هر ساله معادل حداکثر یک درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای خود را به طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت با لحاظ اولویت آموزش زنان اختصاص دهند.

ماده 2ـ دستگاههای اجرایی مکلفند برنامه‌ جامع آموزش کارکنان خود را با هدف افزایش سطح دانش، مهارت و بهبود نگرش کارکنان با رویکرد پودمانی (کارکردی متفاوت از نظام آموزشهای رسمی) برای دوران برنامه چهارم توسعه، مبتنی بر نیازسنجی آموزشی، براساس تحلیل سازمان، شغل، فرد و بر مبنای متوسط حداقل شصت ساعت آموزش برای مدیران و چهل ساعت آموزش برای کارکنان در هر سال تهیه و در چارچوبی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعریف و ابلاغ می‌نماید، اجرا نمایند. 

ماده 3ـ دستگاههای اجرایی ضمن اجرای کامل مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران، در انتصاب مدیران پایه و میانی با توجه به ضرورت آموزش مدیران به عنوان یکی از شرایط انتصاب، مکلفند تمهیدات لازم را برای اعزام آنان به دوره‌های آموزشی بهبود مدیریت براساس دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با لحاظ اولویت آموزش زنان فراهم نمایند و تا زمانی‌که این آموزشها طی نشده است، انتصاب آنان به پستهای مدیریتی ممنوع است. 

تبصره ـ کسانی که قبل از ابلاغ این آیین‌نامه منتصب شده‌اند، موظفند ظرف یک سال دوره‌های مذکور را بگذرانند. 

ماده 4ـ دستگاههای اجرایی موظفند با اجرای اصلاحات ساختاری نسبت به کاهش سطوح مدیریتی و سرپرستی خود حداقل به میزان بیست درصد تا پایان سال سوم برنامه چهارم با تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام نمایند. 

ماده 5 ـ به دستگاههای اجرایی اجازه داده می‌شود برای انجام امور نیازسنجی، طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی، علاوه بر استفاده از ظرفیتهای خود در چارچوب موضوع ماده (2) این آیین‌نامه به روشهای زیر عمل نمایند:‌

الف ـ نیازسنجی و طراحی دوره‌های آموزشی: استفاده از خدمات مشاوره‌ای اشخاص حقیقی (به استثنای کارمندان دولت) و اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی ذیصلاح، دانشگاهها و مؤسسات آموزش‎عالی و مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، براساس قراردادهای لازم که در چارچوب قوانین و مقررات مربوط تنظیم می‌گردد. 

تبصره ـ صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این بند باید به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برسد. 

ب ـ اجرا: استفاده از امکانات دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات آموزشی دولتی و  غیردولتی که صلاحیت آنها برای اجرای دوره‌های موضوع این آیین‌نامه به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رسیده باشد و همچنین مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیریت آموزش و پژوهش سازمانهای مدیریت و برنامه‌ریزی استان. 

ماده 6 ـ به‌منظور ترغیب و تشویق کارکنان و شرکت در دو‌ره‌های آموزشی, دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به ازای حداقل یکصد و هفتاد و شش ساعت آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت که کارکنان براساس برنامه مصوب دستگاه در چارچوب «نظام آموزش کارکنان دو‌لت» با موفقیت طی خواهند نمود, امتیازات زیر را اعطا نمایند:
الف ـ معادل یک ماه حقوق و فوق‌العاده شغل برای
یک بار در طول یک سال از محل اعتبارات ماده (1) این آیین‌نامه.
ب ـ یک سال تعجیل در ارتقای گرو‌ه برای یک بار در هر سال و تا سقف گرو‌ه مجاز.

پ ـ علاو‌ه بر امتیازات یادشده, به جمع آموزش‌های طی شده توسط افراد که در طول خدمت کارکنان به صورت ضمن خدمت برگزار می‌گردد, گواهینامه‌هایی اعطا می‌شود که صرفاً ارزش استخدامی دارد. این گواهینامه‌ها در سه سطح مهارتی, تخصصی و تخصصی ـ پژو‌هشی تعریف می‌شوند.


تبصره 1ـ شرایط اعطای گواهینامه‌ها مشتمل بر شرایط تحصیلی فراگیران، طول دوره، میزان ساعات، چگونگی ارتباط و نسبت دوره‌های طی شده در زمینه‌های مختلف توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به دستگاههای اجرایی ابلاغ می‌شود. 

تبصره 2ـ هـریـک از کـارکنـان در طـول خـدمت خـود صـرفاً مـی‌تـوانند یکی از گواهینامه‌های فوق‌الذکر را دریافت نمایند و از مزایای مربوط به آن برخوردار شوند. 

ماده 7ـ دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به منظور برنامه‌ریزی و اجرای دور‌ه‌های آموزشی که منجر به اخذ مدارک تحصیلی رسمی یا غیررسمی (معادل) می‌گردد، با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی قرارداد منعقد نمایند.

ماده 8 ـ به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای انتقال دانش و تجارب نیروهای دانشی و سرمایه‌های فکری و تجربی در دستگاههای اجرایی و استفاده بهتر از دانش و تجارب آنان در جهت یاری دادن به کارکنان برای رشد، توسعه و شکوفا کردن استعداد آنان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است با ارایه « نظام مدیریت و انتقال دانش»، سازوکارهای انگیزشی لازم را تهیه و جهت اجرا ابلاغ نماید. 

ماده 9ـ به منظور استفاده از توان افراد حقیقی ذیصلاح جهت تدریس در زمینه‌های مربوط به تخصص و تجربه آنان،‌ میزان حق‌التدریس قابل پرداخت به شرح ذیل تعیین می‌شود: 
الف ـ حق‌التدریس مدرسانی که مستخدم دولتند، برای هر ساعت به مأخذ یک دوازدهم حقوق و فوق‌العاده شغل آنان.  
ب ـ حق‌التدریس اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس مقررات استخدامی اعضای هیئت علمی. 
پ ـ حق‌التدریس سایر افراد حقیقی با توجه به مدرک تحصیلی و تجربه آنان، متناسب با حق‌التدریس مستخدمان دولت بنا به تشخیص دستگاه اجرایی ذی‌ربط. 

ماده 10ـ به منظور ارتقای سطح کیفیت آموزش در دستگاههای اجرایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است ضمن تدوین استانداردهای مربوط، نظام بهبود عملکرد آموزشی را طراحی و بر آن اساس عملکرد سالانه هریک از دستگاههای اجرایی را در زمینه برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزش کارکنان بررسی و دستگاهها را از این نظر رتبه‌بندی و گزارش مربوط را به شورای عالی اداری و هیئت وزیران جهت اتخاذ تصمیم مقتضی ارایه نماید.

تبصره ـ دستگاههای اجرایی موظفند عملکرد سالانه آموزشی به همراه میزان و موارد هزینه در زمینه آموزش کارکنان خود را براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به سازمان مذکور گزارش نمایند. 

ماده 11ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است عملکرد سالانه دوره‌های آموزشی کارکنان دولت را ارزشیابی و دستورالعملهای لازم را براساس آن اصلاح نماید.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد رضا عارف