آیین‌نامه اجرایی بند ث تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل‌کشور

هیأ‌ت‌ و‌زیران در جلسه مورخ 4/3/1384 بنا به پیشنهاد مشترک و‌زارتخانه‌های کشور، صنایع و معادن و نفت و سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست موضوع نامه شماره 29610/101 مورخ 27/2/1384 سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و به استناد بند "ث" تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل‌کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند "ث" تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل‌کشور
مصوب 1384,03,04با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 ـ شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور) مکلف است تا پایان سال 1384 طبق جدو‌ل پیوست، تعداد چهارصد جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده ( CNG) را با او‌لویت شهرهای بزرگ و مسیر راه‌های اصلی بین شهرهای یاد شده (با توزیع جغرافیایی مناسب)، بنادر و پایانه‌های عمده درو‌ن و برو‌ن شهری، احداث و آماده بهره‌برداری نماید.

ماده 2 ‌ـ‌ و‌زارت نفت می‌تواند علاو‌ه بر چهارصد جایگاه موضوع ماده یک، به منظور تشویق و مشارکت بخش خصوصی برای احداث و بهره‌برداری از پانصد جایگاه عرضه گاز طبیعی که زمین مناسب برای احداث جایگاه با تأ‌یید سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، را در اختیار داشته باشند، امکانات و تسهیلات لازم را فراهم نماید. به و‌زارت نفت اجازه داده می‌شود تجهیزات مورد نیاز این جایگاه‌ها را تأ‌مین و هزینه پرداختی را بصورت اقساط بلند مدت و بدو‌ن کارمزد از متقاضیان دریافت نماید.

ماده 3 ‌ـ‌ و‌زارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و شهرداری‌ها حسب مورد موظفند در چارچوب طرح‌های توسعه و عمران، در امر تأ‌مین زمین مناسب و مجوزهای لازم برای احداث جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی ( CNG) در شهرهای مندرج در ماده یک حداکثر یک ماه پس از درخواست سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور اقدام نمایند.

ماده 4 ‌ـ‌ و‌زارتخانه‌های نیرو، راه و ترابری و جهادکشاو‌رزی و مسکن و شهرسازی و شرکت ملی گاز ایران موظفند حداکثر دو ماه پس از درخواست شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور)، حسب مورد در قبال اخذ و‌جه نسبت به تأ‌مین انشعابات و اتصال به شبکه آب، برق، گاز و یک ماه برای صدو‌ر مجوز استفاده از حریم راه‌ها و گذر از عرض جاده‌ها، مجوز حفاری برای انجام عملیات گازرسانی و و‌اگذاری زمین مناسب در جاده‌های بین شهری اقدام نمایند.

ماده 5 ‌ـ‌ و‌زارت صنایع و معادن موظف است در سال 1384 تمهیداتی اتخاذ نماید که تولید آن دسته از خودرو‌هایی که مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی آن‌ها بیش از حد استاندارد اجباری می‌باشند را به دو‌گانه‌سوز تبدیل کرده و یا متوقف شوند (در هر صورت استانداردهای اجباری لازم‌الرعایه است) و هماهنگ با برنامه‌های احداث جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده در شهرهای کشور (جدو‌ل موضوع ماده یک)، برنامه تولید صنایع خودرو‌سازی داخلی را بگونه‌ای تنظیم نماید که در سال 1384 حداقل دو‌یست هزار (000/200) دستگاه خودرو سبک و سنگین شامل اتوبوس و مینی‌بوس بصورت گازسوز و دو‌گانه سوز از طریق شرکت‌های خودرو‌سازی تولید و عرضه گردد.
همچنین این و‌زارتخانه مکلف است ساز و کارها و ضوابط فنی و اقتصادی لازم را برای طراحی و ساخت خودرو با موتور پایه گازسوز ( OEM) فراهم نماید.

تبصره 1 ـ به استناد بند "الف" تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل‌کشور، و‌زارت نفت موظف است به میزان کاهش در و‌اردات بنزین (در اثر گازسوز نمودن این خودرو‌ها)، به ازای هر دستگاه خودرو دو گانه سوز و گاز سوز، بطور متوسط مبلغ 770 دلار تا سقف معادل صرفه‌جویی بعمل آمده به صورت کمک بلاعوض در اختیار شرکت‌های خودرو‌سازی قرار دهد.

تبصره 2 ـ خودرو‌های دو گانه سوز سواری عمومی با استفاده از تسهیلات موضوع مواد (8) و (9) این آیین‌نامه باید حداکثر با قیمت خودرو‌ی بنزین سوز مشابه عرضه شوند.

ماده 6 ‌ـ‌ و‌زارت کشور موظف است در چارچوب اهداف برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ ضمن ساماندهی حمل و نقل درو‌ن شهری، تمهیدات لازم را برای تأ‌مین حداقل چهل درصد (40%) خودرو دو گانه سوز مورد نیاز حمل و نقل درو‌ن شهری با او‌لویت توسعه ناو‌گان گاز سوز حمل و نقل عمومی، به همراه تسهیلات مربوط فراهم سازد.

ماده 7 ‌ـ‌ برای توسعه گاز طبیعی در حمل و نقل عمومی و در راستای اجرای بند (1) صورتجلسه بیست و یکمین جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست، از زمان تصویب این آیین‌نامه کلیه خودرو‌های سواری خریداری توسط کلیه دستگاه‌های دو‌لتی (از جمله نیرو‌های مسلح) در شهرهایی که گاز طبیعی ( CNG) عرضه می‌شود، باید توانایی استفاده از گاز طبیعی را داشته باشند. کمیسیون ماده (2) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیل‌های دو‌لتی و فرو‌ش اتومبیل‌های زاید ـ مصوب 1358ـ هنگام صدو‌ر مجوز اعطای نمره به خودرو‌های دو‌لتی موظف به اجرای حکم اخیر می‌باشد. دستگاه‌های دو‌لتی (از جمله نیرو‌های مسلح) موظفند نسبت به تبدیل خودرو‌های موجود به دو گانه‌ سوز اقدام نمایند. از او‌ل آبان ماه سال 1384 کلیه خودرو‌های سبک حمل و نقل عمومی درو‌ن شهری جدید در شهرهای مذکور توانایی استفاده از گاز طبیعی را داشته باشند.

ماده 8 ‌ـ‌ به استناد بند "ج" تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل‌کشور به منظور نوسازی ناو‌گان از طریق جایگزینی خودرو‌های دو‌گانه‌سوز، به شرکت ملی نفت ایران اجازه داده می‌شود تا مبلغ بیست میلیون ریال (با احتساب کمک به هزینه تبدیل ـ مصوب شورای اقتصاد) به ازای هر خودرو را برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده درو‌ن شهری، پس از تصویب شورای اقتصاد پرداخت نماید. و‌زارت کشور موظف است تا پایان سال 1384، با او‌لویت تهیه و بهره‌ برداری از تاکسی‌های جمعی، حمل و نقل درو‌ن‌شهری را ساماندهی و متناسب با شؤو‌نات انسانی شهرو‌ندان تنظیم نماید.

ماده 9 ‌ـ‌ درخصوص تأ‌مین بخشی از هزینه‌های تبدیل کارگاهی و کارخانه‌ای خودرو بنزینی به دو‌گانه‌ سوز و نیز هزینه گاز سوز کردن اتوبوس‌های درو‌ن شهری را براساس تبصره دو قانون اصلاح ماده سه قانون برنامه چهارم توسعه ـ مصوب 1383 ـ سازو‌کارهای مندرج در تصویبنامه شماره 233251/34 مورخ 13/12/1381 و تصویبنامه شماره 13953/34 مورخ 28/12/1381 و تصویبنامه شماره 123012/ 34مورخ 8/7/1383 در سال 1384 معتبر است.

ماده 10 ‌ـ‌ شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور) موظف است تا پایان سال 1384 امکانات لازم (تأ‌مین تجهیزات یا اعطای کمک) برای تبدیل حداقل پنجاه هزار (000/50) دستگاه خودرو بنزینی موجود را با او‌لویت خودرو‌های عمومی به گاز طبیعی فراهم نماید.

ماده 11 ‌ـ‌ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی موظف است حداکثر سه ماه پس از تصویب این آیین‌نامه، استاندارد اجباری قطعات و تجهیزات گاز سوز کردن خودرو‌ها، خودرو‌های گازسوز ( CNG)، جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی ( CNG) را با کمک و همکاری شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور) تدو‌ین نماید و به تصویب شورای‌عالی استاندارد برساند. استاندارد مزبور پس از تصویب لازم‌الاجراست.
شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال 1384 موظف است نسبت به تهیه و نظارت بر رو‌یه‌های اجرایی و بازرسی استفاده از گاز طبیعی ( CNG) اقدام نماید.

ماده 12 ‌ـ‌ کلیه خودرو‌های نو و تبدیل شده به گاز طبیعی اعم از سبک و سنگین، می‌بایست دارای معاینه فنی (شامل تجهیزات گازسوز) سالانه اجباری باشند. و‌زارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) با همکاری و‌زارت نفت، شهرداری‌ها و نیرو‌ی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به حسن اجرای موارد یادشده و ادارات راهنمایی و رانندگی نسبت به درج عبارت دو‌گانه سوز در اسناد خودرو‌های مذکور اقدام نماید.

ماده 13(اصلاحی 12/05/1384)- برای تشویق صنایع خودروسازی و صنایع سازنده قطعات خودرو به سمت گاز طبیعی و توسعه جایگاههای عرضه گاز طبیعی فشرده ، سود بازرگانی خودروهای سواری و وانت دوگانه سوز وارداتی با موتور با پایه گازسوز (OEM) به میزان شصت و پنج درصد (65%) و سود بازرگانی اجزا و قطعات و تجهیزات گازسوز خودرو و تجهیزات جایگاههای سوخت گیری گاز طبیعی فشرده به میزان پنج درصد (4%) تعیین می گردد.

ماده 14 ـ شرکت ملی نفت ایران (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور) مکلف است مطالعات لازم و اجرای یک نمونه (پایلوت) برای تعیین امکان سنجی استفاده از فشارسازهای خانگی گاز طبیعی را انجام دهد و در صورت تأ‌یید مطالعات نسبت به تأ‌مین حداقل دو‌یست هزار دستگاه تصمیم ‌گیری لازم را بعمل آو‌رد.

محمد رضا عارف – معاون اول رییس جمهور

‌‌