هیأت وزیران در جلسه مورخ 26/4/1384 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (13) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ، آییننامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی ماده (13) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1384,04,26با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1(اصلاحی 18/10/1384)ـ اصطلاحات مشروح زیر در معانی مربوط بکار میروند:
الف ـ قانون برنامه: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ قانون حداکثر: قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب 1375 ـ.
ج ـ جدول شماره (7): جزﺀ (1) بند ب جدول شماره 7ـ، منابع مالی برنامه چهارم توسعه و اصلاحیههای بعدی آن.
د ـ وزارت: وزارت اموراقتصادی و دارایی.
هـ ـ سازمان: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
و ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ز- بانک عامل: بانک مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که خدمات مربوط به دریافت و بازپرداخت اصل و سود منابع مالی را انجام میدهد.
ماده 2 ـ وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای موضوع ماده (160) قانون برنامه مکلفند کلیه عملیات و معاملات ارزی خود را از طریق بانک مرکزی و سایر بانکهای ایرانی و خارجی با تأیید بانک مرکزی انجام دهند. افتتاح حساب ارزی جهت تسهیل عملیات و معاملات مذکور نزد بانکهای ایرانی و خارجی با تأیید بانک مرکزی و رعایت سایر مقررات مربوط بلامانع است. برای این منظور:
1 ـ بانکهای عامل ایرانی مکلفند طی سالهای برنامه نسبت به ارتقای سطح علمی و تخصصی کارکنان، تأمین تجهیزات و اصلاح روش کار خود به منظور انطباق سطح ارایه خدمات با استانداردهای بینالمللی اقدام نمایند.
2 ـ کلیه دستگاههای موضوع این ماده مکلفند ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ این آییننامه فهرست کلیه حسابهای ارزی خود اعم از حسابهای مفتوحه نزد بانکهای خارجی و شعب بانکهای ایرانی در خارج کشور را با ذکر مانده آنها در پایان سال 1383 و دلایل توجیهی مربوط به بانک مرکزی اعلام نمایند. بانک مرکزی باید پس از وصول فهرست حسابهای ارزی مذکور، مراتب تأیید و یا عدم تأیید خود را در ادامه یا توقف کار آنها در اسرع وقت به دستگاه ذیربط اعلام نماید. دستگاههای ذیربط موظفند ظرف یک ماه حسابهایی را که مورد تأیید بانک مرکزی نمیباشند، مسدود نموده و وجوه آن را به حساب یا حسابهای مورد تأیید بانک مرکزی انتقال دهند. افتتاح حسابهای ارزی جدید در بانکهای ایرانی و خارجی منوط به تأیید بانک مرکزی است.
تبصره ـ مجوزهای صادرشده قبلی بانک مرکزی به قوت خود باقی است.
ماده 3 ـ کلیه دستگاههای موضوع ماده (2) این آییننامه و بانکهای تجاری و تخصصی موضوع جزﺀ (3) بند "ب" ماده (13) قانون برنامه موظفند در استفاده از تسهیلات مالی خارجی، تسهیلات بلندمدت را در اولویت قرار دهند. بانک مرکزی باید شرایط مالی قراردادهای تأمین مالی موضوع این آییننامه را به نحوی تنظیم نماید که تکلیف مقرر در جزﺀ (1) بند "ب" ماده (13) قانون برنامه حاصل شود. کلیه دستگاههای ذیربط مکلفند همکاری لازم را با بانک مرکزی جهت حصول شرط مذکور به عمل آوردند.
ماده 4 ـ کنترل و تنظیم میزان تعهدات و بدهیهای خارجی کشور در طول برنامه چهارم توسعه به گونهای که ارزش حال خالص بدهیها و تعهدات کشور، بدون تعهدات ناشی از قراردادهای موضوع بند "ب" ماده (3) قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی ـ مصوب 1380 ـ (مابهالتفاوت ارزش حال بدهیها، تعهدات کشور و ذخایر ارزی بانک مرکزی) در سال آخر برنامه چهارم بیش از سیمیلیارد دلار نباشد، به عهده بانک مرکزی است. کلیه دستگاههای ذیربط مکلفند همکاری لازم را با بانک مرکزی جهت حصول شرط مذکور به عمل آورند.
ماده 5 ـ استفاده از تسهیلات جدید با تضمین دولتی توسط دستگاههای موضوع ماده (2) این آییننامه در چارچوب قوانین بودجه سنواتی و ارقام جدول شماره (7) با تعیین سهمیه دستگاهها توسط سازمان مجاز است.
ماده 6 ـ طرحهای سرمایهگذاری بخش غیردولتی که توسط بانکهای تجاری و تخصصی بدون استفاده از تضمین دولت از منابع مالی بینالمللی تأمین مالی میشوند با رعایت جزﺀ (2) بند "ب" ماده (13) قانون برنامه مجاز است.
ماده 7 ـ بانک مرکزی مکلف است در طول برنامه چهارم توسعه، اطلاعات و آمار و ارقام مربوط به دریافتها و پرداختهای ارزی را مطابق بند "هـ" ماده (13) قانون برنامه جهت ملحوظشدن در لوایح بودجه سالانه در اختیار سازمان قرار دهد.
ماده 8 ـ استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای طرحهای دولتی در قالب لوایح بودجه سنواتی مستلزم طی مراحل زیر است:
الف ـ اخذ تأیید وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط در خصوص دارابودن توجیه فنی، اقتصادی و مالی و امکان اجرای کامل طرح در قالب هزینههای تعیینشده به عنوان سقف هزینه.
ب ـ ارایه توجیهات فنی، اقتصادی و مالی طرحهای دولتی و مبادله موافقتنامه با سازمان قبل از عقد قرارداد.
ج ـ رعایت نکات زیر برای خرید کالا و خدمات از خارج درخصوص طرحهای موضوع این ماده:
1 ـ درصورتی که مبلغ قرارداد از یکمیلیون دلار تجاوز نماید، برگزاری مناقصه محدود یا بینالمللی (با درج آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار و رسانههای الکترونیکی داخلی و خارجی) الزامی است. موارد استثنا باید به تأیید کارگروه سهنفره متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزیر وزارتخانه مربوط برسد.
2 ـ حق کنترل و بازرسی کمی و کیفی و کنترل قیمت برای کلیه کالاهای وارداتی و پروژهها برای خریدار محفوظ است. وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط مسؤول حسن اجرای این موضوع میباشد.
د ـ ارایه طرح به شورای اقتصاد جهت:
1 ـ تأیید توجیه فنی، اقتصادی و مالی طرح.
2 ـ تصویب زمانبندی دریافت و بازپرداخت تسهیلات.
3 ـ تصویب میزان استفاده طرح از امکانات ساخت داخل باتوجه به قانون حداکثر.
4 ـ تصویب رعایت شرایط زیست محیطی در اجرای طرح.
هـ ـ ارایه تأییدیه بالاترین مقام دستگاه اجرایی مبنی بر رعایت مفاد بند (ج) این ماده به بانک مرکزی.
و ـ ارایه قرارداد تجاری به بانک مرکزی جهت رسیدگی و انطباق آن با مقررات ارزی، عقد قرارداد تسهیلات مالی، بررسی مراحل ثبت سفارش، صدور گواهی ثبت آماری، در صورت لزوم و وجود مجوز قانونی اخذ تصویبنامه هیأت وزیران مبنی بر اجازه صدور ضمانتنامه.
ز ـ تودیع وثایق کافی و لازم نزد بانک عامل یا اخذ تأییدیه از سازمان جهت تأمین اقساط تسهیلات مالی شامل اصل و هزینههای مربوط در سررسید پرداخت.
تبصره ـ طرحهای بخشی غیردولتی که با رعایت ضوابط قانونی منتهی به صدور ضمانتنامه توسط دولت برای آنها میگردد، در قالب سهمیههای مندرج در ماده (5) این آییننامه نیاز به رعایت شرایط مندرج در این ماده ندارد، ولی با تأیید توجیه فنی، اقتصادی و مالی توسط بانک عامل، رعایت بند (و) این ماده و تودیع وثایق کافی و لازم نزد بانک عامل قابل اجرا میباشند.
ماده 9 ـ عملیات تأمین منابع ارزی کلیه قراردادها باید با هماهنگی بانک مرکزی انجام گیرد.
ماده 10 ـ در مواردیکه استفاده از تسهیلات مالی خارجی با مجوز قانونی منوط به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازپرداخت اصل و هزینههای تسهیلات مالی مذکور میباشد، وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است به نمایندگی از طرف دولت ضمانتنامههای مربوط را صادر و یا اختیار امضای آن را به غیر تفویض نماید.
ماده 11 ـ صدور ضمانتنامههای موضوع ماده (10) این آییننامه توسط وزارت منوط به ابلاغ تصویبنامه هیأت وزیران درخصوص طرح موردنظر و درخواست کتبی بانک مرکزی منضم به اسناد و مدارک مشروح ذیل میباشد:
الف ـ نسخه اصل یا مصدق قراردادهای مالی منعقدشده بین اعتبارگیرنده/گیرندگان و اعتباردهنده/دهندگان که به مهر و امضای بانک عامل رسیده باشد.
ب ـ نسخه اصل اعلام کتبی سیستم بانکی در خصوص اخذ وثایق کافی یا تأییدیه صادرشده توسط سازمان جهت تأمین اقساط در سررسید، اعم از اصل مبلغ قرارداد و هزینههای تبعی از جمله هزینههای بانکی، بیمه اعتبارات صادراتی و سایر هزینههای مربوط.
ج ـ درخواست کتبی بانک مرکزی. این درخواست به منزله تأیید انطباق تسهیلات مالی دریافتی با مقررات ارزی کشور و وجود سهمیه ارزی جهت بازپرداخت اصل مبلغ تسهیلات و هزینههای مترتب بر آن نیز میباشد.
تبصره ـ در مورد ضمانتنامههای کلی که در ارتباط با خطوط اعتباری صادر میشوند، دریافت درخواست بانک مرکزی به ضمیمه نسخه اصل یا مصدق قرارداد مالی منعقدشده بین اعتباردهنده/دهندگان و اعتبار گیرنده/گیرندگان که به مهر و امضای بانک عامل رسیده باشد، کفایت مینماید.
ماده 12 ـ در مواردی که تسهیلات مالی به موجب قانون به طور مستقیم توسط دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ میگردد، به وزیر امور اقتصادی و دارایی اجازه داده میشود با رعایت مفاد این آییننامه و سایر قوانین و مقررات مربوط ، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران اقدامهای لازم را انجام و اسناد، قراردادها، موافقتنامهها و سفتههای مربوط را امضا و مبادله و یا اختیار امضای آن را به غیر تفویض نماید. وزارت در تنظیم بازپرداختهای این قراردادها هماهنگی لازم را با بانک مرکزی به عمل خواهد آورد. استفاده از تسهیلات مالی موضوع این ماده صرفاً در قالب لوایح و جداول بودجه سنواتی کل کشور و با رعایت جزﺀ (2) بند "ب" ماده (13) قانون برنامه مجاز است. مسؤولیت نظارت بر اجرای قراردادهای منعقد شده (موضوع این ماده) و رعایت قوانین و مقررات مربوط کلا به عهده دستگاههای اجرایی ذیربط میباشد. دستگاههای مزبور مکلفند گزارش پیشرفت کار را به طور موردی یا ادواری (هر سه ماه یک بار) به وزارت ارایه نمایند.
ماده 13 ـ به منظور تنوع بخشیدن به ابزارهای تأمین مالی جهت استفاده از حداکثر توان ساخت داخل در اجرای طرحها، وزارت مجاز است با هماهنگی بانک مرکزی نسبت به اخذ و یا تضمین تسهیلات مالی خارجی برای ساخت داخل در قالب سقف مندرج در قانون بودجه و پس از تأیید شورای اقتصاد اقدام نماید.
محمد رضا عارف ـ معاون اول رییسجمهور