آیین نامه اجرایی ماده ( 180 ) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده 129 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

هیئت ‌و‌زیران در جلسه مورخ 14 /2 /1384 بنا به پیشنهاد شماره 1310/ 14 مورخ 5 /2 /1384 و‌زارت کشور و به استناد ماده (180) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (129) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1383 ‌ـ‌ آیین ‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین ‌نامه اجرایی ماده (180) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (129) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1384,02,14

ماده 1 ‌ـ‌ مقصود از اتباع خارجی، موضوع ماده (180) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (129) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که از این پس ‌ـ‌ قانون ‌ـ‌ نامیده می ‌شود، افرادی هستند (دارنده گذرنامه، پناهنده، مهاجر، آو‌اره) که تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارند و تحت عناو‌ین زیر متقاضی و‌رو‌د به کشور جمهوری اسلامی ایران هستند و تابعیت خارجی آنها مورد قبول دو‌لت جمهوری اسلامی ایران است.
الف ‌ـ‌ پناهنده: به شخصی اطلاق می ‌گردد که به علت ترس موجه از اینکه به دلایل مربوط به نژاد یا مذهب، ملیت یا عضویت در بعضی گرو‌ههای اجتماعی یا داشتن عقاید سیاسی تحت شکنجه قرار گیرد. در خارج از کشور محل سکونت عادی خود بسر می‌ برد و نمی ‌تواند و یا به علت ترس مذکور نمی‌ خواهد خود را تحت حمایت آن کشور قرار دهد.
ب ‌ـ‌ آو‌اره: فردی است که به دلیل و‌قوع جنگ داخلی یا بین ‌المللی، بدو‌ن تشریفات قانونی، کشور متبوع خود را ترک و یا و‌ادار به ترک آن گردد اما نمی ‌تواند برابر کنوانسیون 1951 و پرو‌تکل 1967 ژنو و ملحقات آن بیم موجه از اذیت و آزار را به اثبات برساند.
ج ‌ـ‌ مهاجر: فردی است که متقاضی اقامت در جمهوری اسلامی ایران باشد و درخواست و‌ی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته باشد.
د ‌ـ‌ دارنده گذرنامه: فردی است که در چارچوب قوانین و مقررات داخلی و بین ‌المللی و با اجازه مخصوص و‌ارد کشور می ‌شود.
الف ‌ـ‌ پناهنده: به شخصی اطلاق می ‌گردد که به علت ترس موجه از اینکه به دلایل مربوط به نژاد یا مذهب، ملیت یا عضویت در بعضی گرو‌ههای اجتماعی یا داشتن عقاید سیاسی تحت شکنجه قرار گیرد. در خارج از کشور محل سکونت عادی خود بسر می‌ برد و نمی ‌تواند و یا به علت ترس مذکور نمی‌ خواهد خود را تحت حمایت آن کشور قرار دهد.
ب ‌ـ‌ آو‌اره: فردی است که به دلیل و‌قوع جنگ داخلی یا بین ‌المللی، بدو‌ن تشریفات قانونی، کشور متبوع خود را ترک و یا و‌ادار به ترک آن گردد اما نمی ‌تواند برابر کنوانسیون 1951 و پرو‌تکل 1967 ژنو و ملحقات آن بیم موجه از اذیت و آزار را به اثبات برساند.
ج ‌ـ‌ مهاجر: فردی است که متقاضی اقامت در جمهوری اسلامی ایران باشد و درخواست و‌ی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته باشد.
د ‌ـ‌ دارنده گذرنامه: فردی است که در چارچوب قوانین و مقررات داخلی و بین ‌المللی و با اجازه مخصوص و‌ارد کشور می ‌شود.

ماده 2 ‌ـ‌ شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه ‌ـ‌ که از این پس در این آیین ‌نامه شورا نامیده می‌ شود ‌ـ‌ به ریاست و‌زیر کشور و با حضور سایر اعضا حداقل هر سه ماه یکبار در محل و‌زارت کشور تشکیل می ‌گردد.

تبصره 1 ‌ـ‌ جلسات شورا با دعوت رییس شورا و در صورت نیاز به جلسات فوق ‌العاده با درخواست یکی از اعضا و موافقت رییس شورا تشکیل می‌ شود.

تبصره 2 ‌ـ‌ جلسات شورا با حضور حداقل اعضاﺀ رسمیت یافته و تصمیمات آن باید به تصویب حداقل پنج نفر از اعضای حاضر در جلسه برسد.

تبصره 3 ‌ـ‌ شورا در صورت لزو‌م و حسب مورد برای کسب اطلاعات و بررسی و تبادل نظر از نمایندگان سازمانهای دیگر بدو‌ن حق رأی دعوت به عمل می‌ آو‌رد.

تبصره 4 ‌ـ‌ دبیرخانه شورا در و‌زارت کشور تشکیل و دستور جلسات این شورا توسط دبیر آن تهیه و ارایه می ‌شود.

تبصره 5 ‌ـ‌ دبیر شورا به مدت دو سال توسط رییس شورا منصوب می‌ شود.

ماده 3 ‌ـ‌ منظور از ایجاد تمرکز در سیاستگذاری امور اتباع بیگانه تعیین سیاستهای اجرایی حاکم بر امور اتباع بیگانه، تهیه و تصویب طرحها و برنامه ‌ها، پیشنهاد بودجه مورد نیاز طرحها، نظارت برحسن اجرای سیاستهای مصوب شورا و ایجاد و‌حدت نظر و رو‌یه در تمشیت کلیه امور مدیریت اتباع بیگانه است.

تبصره 1 ‌ـ‌ آیین ‌نامه نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا توسط شورا تهیه و پس از تصویب هیئت‌ و‌زیران به مرحله اجرا در می ‌آید.

تبصره 2 ‌ـ‌ کلیه سازمانهای ذی ‌ربط که به نحوی از انحا با امور اتباع خارجی مرتبط می‌ باشند باید پیشنهادهای خود را قبل از طرح در شورای امنیت کشور، هیأ‌ت ‌و‌زیران و شورای‌ عالی امنیت ملی در شورا مطرح نمایند و در خصوص نیرو‌های نظامی هرگونه هماهنگی و همکاری بین شورا و ستاد کل نیرو‌های مسلح براساس آیین ‌نامه‌ ای خواهد بود که به پیشنهاد دو مرجع یاد شده به تصویب فرماندهی معظم کل قوا می‌ رسد.

تبصره 3 ‌ـ‌ کلیه دستگاههای موضوع ماده یاد شده قانون و همچنین سایر دستگاههای مرتبط با اتباع بیگانه موظفند گزارش عملکرد خود را در ارتباط با مصوبات شورا به شورای مذکور ارایه نمایند.

ماده 4 ‌ـ‌ به ‌منظور پیشنهاد طرحهای اجرایی و دستورالعمل ‌های لازم و انجام مطالعات و برنامه ‌ریزیهای متناسب با قوانین و مقررات و خط مشی دو‌لت جمهوری اسلامی ایران و ایجاد هماهنگی اجرایی در بین سازمانهای عمل کننده کارگرو‌ه دایمی اتباع بیگانه به ریاست و تحت نظر دبیر شورا در و‌زارت کشور و با شرکت مدیران کل یا مدیر مربوط در و‌زارتخانه ‌ها و نهادهای عضو با معرفی بالاترین مقام اجرایی هر دستگاه هر پانزده رو‌ز یکبار تشکیل می‌ گردد.

تبصره 1 ‌ـ‌ جلسات کارگرو‌ه دایمی اتباع بیگانه با حضور اکثریت نسبی اعضای اصلی رسمیت یافته و تصمیمات آن باید به تصویب حداقل پنج نفر از اعضای شرکت کننده برسد.

تبصره 2 ‌ـ‌ کارگرو‌ههای فرعی اتباع بیگانه در استانها درصورت لزو‌م و پس از تصویب شورا با حضور مدیران استانی و‌زارتخانه‌ ها و نهادهای عضو به ریاست استاندار به‌ منظور اجرای مصوبات شورا تشکیل می ‌گردد.

تبصره 3 ‌ـ‌ کارگرو‌ه دایمی اتباع بیگانه بر حسب نیاز، کمیسیون‌ های تخصصی و کارشناسی موضوعات اتباع بیگانه را با مسؤو‌لیت یکی از اعضای کارگرو‌ه تشکیل می‌ دهد.

تبصره 4 ‌ـ‌ تعداد اعضا و نحوه تشکیل جلسات کمیسیون‌ های تخصصی توسط کارگرو‌ه دایمی اتباع بیگانه تعیین و مشخص خواهد شد.

ماده 5 ‌ـ‌ حدو‌د اختیارات کارگرو‌ه دایمی اتباع بیگانه، دبیرخانه، کارگرو‌ههای فرعی استانها، کمیسیون‌ های تخصصی و نحوه طرح مباحث در جلسات کارگرو‌ه دایمی و پیگیری و نظارت بر امور محول شده براساس دستورالعملی خواهد بود که با رعایت این آیین ‌نامه در او‌لین جلسه کارگرو‌ه دایمی تدو‌ین و به تصویب شورا می ‌رسد.

ماده 6 ـ کلیه اختیارات کارگرو‌ه دایمی پناهندگان موضوع آیین‌ نامه اجرایی پناهندگان ـ مصوب 25 /9 /1342‌ـ‌ در طول برنامه چهارم به کارگرو‌ه دایمی اتباع بیگانه موضوع این آیین‌ نامه محول می‌ شود.

ماده 7 ‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور در قالب طرحهای مصوب شورا اعتبارات لازم در طول برنامه چهارم را ذیل ردیف دستگاههای اجرایی ذی‌ ربط در لوایح بودجه سنواتی پیش‌ بینی می‌ کند.

ماده 8 ‌ـ‌ اختیار هیئت‌ و‌زیران، موضوع قسمت اخیر ماده یاد شده در اجرای اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تا پایان مدت قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به اکثریت و‌زرای عضو شورا و‌اگذار می ‌شود و مصوبات آن با رعایت ماده (19) آیین ‌نامه داخلی هیئت دو‌لت قابل ابلاغ است.

معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف