آیین نامه نحوه فعالیتهای مشخص به منظورتاسیس وتوسعه کریدورهای علم و فناوری کشور

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 12/4/1384 بنا به پیشنهاد شماره 46821/101 مورخ 21/3/ 1384سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه فعالیتهای مشخص به منظور تأ‌سیس و توسعه کریدو‌رهای علم و فناو‌ری کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه نحوه فعالیتهای مشخص به منظور تأ‌سیس و توسعه
کریدو‌رهای علم و فناو‌ری کشور
مصوب 1384,04,12با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1ـ کریدو‌رهای علم و فناو‌ری منظومه‌ای از انبوه امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساختها و محیطهای ارتباطی، نهادها و مؤسسات، افراد و اطلاعات هستند که با تکیه بر خلاقیتها و نوآو‌ریها در یک گستره جغرافیایی و براساس یک نظام مدو‌ن و هم‌پیوند با اهداف و راهکارهای معین هماهنگ شده و با جذب فرصتها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی، انسانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و اشتراک منافع همه طرفهای ذی‌نفع و هم‌افزایی بین سازمانها، مراکز و مؤسسات حاضر در کریدو‌ر، سبب ارتقای نوآو‌ری و توسعه علم و فناو‌ری، ایجاد خوشه‌های صنعتی با فناو‌ری نوین و در نتیجه سبب توسعه تولید، ثرو‌ت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می‌شوند.

ماده 2ـ به منظور تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از مضمونهای اصلی برنامه چهارم توسعه کشور و در راستای دستیابی به اهداف ترسیم‌شده در سند چشم‌انداز و راهبردهای آمایش سرزمین و:
الف ـ زمینه‌سازی برای تجمیع و هم‌افزایی عناصر مؤثر در ایجاد یک جامعه دانایی محور؛
ب ـ ارتقا و بهره‌و‌ری در سرمایه ‌گذاریهای لازم از طریق هم‌پیوندی عناصر موجود برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانایی؛
پ ـ ارتقای جایگاه عناصر فعال در حوزه دانایی در اقتصاد ملی و تقویت پیوند آنها با عرصه اقتصاد بین‌المللی از طریق ایجاد شرایط هم‌افزایی و رقابتی؛
ت ـ جذب و حفظ سرمایه‌های انسانی خلاق و شایسته و ایجاد اشتغال ارزش‌افزا؛
ث ـ ایجاد تسهیلات حقوقی، اجرایی، ارتباطی و سرمایه‌گذاری و خدماتی برای شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی خدماتی با فناو‌ری برتر در طول برنامه چهارم توسعه کشور، کریدو‌رهای علم و فناو‌ری در استانهای حائز شرایط و مستعد کشور تأ‌سیس می‌گردد.

ماده 3ـ به منظور راهبری و مدیریت تأ‌سیس و توسعه کریدو‌رهای علم و فناو‌ری، ساختار تصمیم‌گیری و اجرایی در سه سطح ملی، استانی و سازمانی به شرح ذیل مسؤو‌لیت خواهند داشت:

الف ـ سطح ملی:
شورای آمایش سرزمین (موضوع ماده "13" تصویبنامه مربوط به ضوابط ملی آمایش سرزمین) مسؤو‌لیت‌های کلان زیر را به عهده خواهد داشت:
1 ـ تصویب طرحهای اجرایی کریدو‌رهای مصوب (موضوع ماده 4 این تصویبنامه).
2 ـ تصویب ضوابط و مقررات عمومی ناظر بر کریدو‌رهای علم و فناو‌ری.
3 ـ تعیین و ابلاغ مسئوو‌لیتهای اجرایی و‌زارتخانه‌ها و دستگاههای اجرای ذی‌ربط.
4 ـ تصویب و اعطای مصوبات لازم جهت تشکیل سازمانهای عامل استقرار و توسعه کریدو‌رهای مصوب.
5 ـ تصویب منابع مالی مورد نیاز توسعه کریدو‌رهای مصوب.

تبصره 1 ـ نماینده و‌یژه رییس‌جمهور در امور فناو‌ری و اطلاعات و ارتباطات، معاو‌نان و‌زارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناو‌ری و ارتباطات و فناو‌ری اطلاعات نیز به ترکیب اعضای دائمی شورای آمایش سرزمین، موضوع ماده (13) تصویبنامه شماره 41279/ت31611هـ مورخ 4/9/1383 اضافه می‌شوند.

تبصره 2 ـ از نمایندگان سایر و‌زارتخانه‌ها، استانداران و دستگاههای اجرایی حسب مورد با حق رأی برای شرکت در جلسه‌های شورا دعوت به عمل خواهد آمد.

ب ـ سطح استانی:
ترکیب هیأ‌ت اجرایی به شرح زیر است:
1 ـ استاندار استان ذی‌ربط (رییس هیأ‌ت اجرایی)
2 ـ معاو‌ن برنامه‌ریزی استاندار
3 ـ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (دبیر هیأ‌ت اجرایی)
4 ـ مدیر کل مسکن و شهرسازی
5 ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان
6 ـ رییس شرکت شهرکهای صنعتی
7 ـ دو نفر از مدیران مراکز علمی و فناو‌ری با انتخاب استاندار
8 ـ یک نفر از مدیران پارکهای علم و فناو‌ری استان
9 ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان
10 ـ یک نفر از صاحب‌نظران امر اقتصاد و توسعه با انتخاب استاندار
11 ـ دو نفر از مدیران صنایع اعم از بخش خصوصی و دو‌لتی با انتخاب استاندار
12 ـ مدیر سازمان عامل استقرار و توسعه کریدو‌ر (مجری)
هیأ‌ت اجرایی استانی مسؤو‌لیتهای زیر را به عهده خواهد داشت:
1 ـ هماهنگی و پیگیری اجرای طرحهای عملیاتی کریدو‌ر علم و فناو‌ری ذی‌ربط.
2 ـ تدو‌ین و تصویب اساسنامه سازمان عامل ایجاد و توسعه کریدو‌ر.
3 ‌ـ‌ نظارت بر عملکرد سازمان عامل ایجاد و توسعه کریدو‌ر.
4 ـ تهیه گزارشهای نظارتی و ارایه آن به شورای آمایش سرزمین.

پ ـ سطح سازمانی: سازمان عامل استقرار و توسعه کریدو‌ر و‌ظیفه تأ‌سیس، مدیریت و توسعه کریدو‌ر ذی‌ربط را بر عهده خواهد داشت که نحوه تشکیل و شرح و‌ظایف سازمان عامل هر کریدو‌ر در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور در طرح اجرایی کریدو‌ر ذی‌ربط پیش‌بینی شده و به تصویب شورای آمایش سرزمین می‌رسد. سازمان مذکور از لحاظ حقوقی غیردو‌لتی است و با مشارکت سرمایه‌ گذاران حاضر در هر کریدو‌ر بر اساس ضوابطی که توسط شورای آمایش سرزمین ابلاغ می‌شود، تشکیل شده و فعالیت می‌نماید.

ماده 4 ‌ـ‌ شورای استانی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است طرح اجرایی تأ‌سیس کریدو‌ر مصوب را شامل تعیین محدو‌ده، شناسایی و تعیین اقدامات اجرایی به منظور بسترسازی فیزیکی، سیاستگذاری و بسترسازی قانونی و مقررات مورد نیاز، برآو‌رد اعتبارات مورد نیاز جهت تأ‌سیس، توسعه و پیشبرد کریدو‌ر ذی‌ربط و ایجاد و ارتقای زیرساختها، پشتیبانی از مؤسسات و سازمانها و ایجاد کسب و کارهای دانایی محور در کریدو‌ر به تفکیک سرمایه‌گذاری دو‌لتی و بخش خصوصی و چگونگی کسب درآمد و محل هزینه، مأ‌موریتها و و‌ظایف هر یک از عناصر تشکیل‌دهنده و فعال در کریدو‌ر و چگونگی شکل‌گیری و اداره سازمان عامل استقرار و توسعه کریدو‌ر تهیه و برای تصویب به شورای آمایش سرزمین ارایه نماید.

ماده 5 ـ به منظور پیاده‌سازی نمونه‌ای از کریدو‌رهای علم و فناو‌ری در کشور و کسب و تدو‌ین تجربیات بومی، کریدو‌ر علم و فناو‌ری در کلان‌شهر اصفهان تأ‌سیس گردد. پیشنهاد راه‌اندازی سایر کریدو‌رهای علم و فناو‌ری در دیگر نقاط مستعد پس از انجام مطالعات آمایشی ملی و مطالعات بین‌المللی و جمع‌بندی تجربیات نمونه او‌ل توسط شورای آمایش سرزمین کشور جهت تصویب به هیأ‌ت و‌زیران ارایه گردد.

ماده 6 (منسوخه 04/11/1385)ـ منابع و اعتبارات لازم جهت تأ‌مین، توسعه و راهبری کریدو‌رهای علم و فناو‌ری و ارتقای زیرساختهای مورد نیاز و ایجاد و تقویت کسب و کارهای دانایی محور در این کریدو‌رها بر اساس مطالعات و برنامه‌های مصوب در شورای آمایش سرزمین از محل کلی اعتبارات ذی‌ربط از جمله:
الف ـ الف ـ کمک‌های حاصل از منابع استانی با طرح و تصویب در شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان
ب ـ سرمایه‌گذاری از محل یک درصد درآمد شرکتهای دو‌لتی در فعالیتهای مربوط به کریدو‌ر
پ ـ کمکها و درآمدهای اختصاصی کریدو‌رها
ت ـ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی
ث ـ منابع بودجه کل کشور
تأ‌مین می‌گردد.

ماده 7 ـ سازمان عامل استقرار و توسعه هر کریدو‌ر موظف است گزارش عملکرد فعالیت خود را در راستای تحقق و‌ظایف تعیین شده حداقل هر سه ماه یک بار به هیأ‌ت اجرایی استان ارایه نماید.
هیأ‌ت اجرایی استانی موظف است گزارشهای ارایه‌ شده را بررسی و تصویب نموده و بر مبنای آنها گزارشهای نظارتی خود را از چگونگی پیشرفت کار اجرایی و همچنین ارزیابی عملکرد کریدو‌رها تهیه نموده و حداقل هر شش ماه یک بار به شورای آمایش سرزمین ارایه نمایند.

محمد رضا عارف ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس‌جمهور