آیین نامه اجرایی ماده (15) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

هیئت و‌زیران در جلسه مورخ 8/ 4/ 1384 بنا به پیشنهاد شماره 8404/726/هـ مورخ 7 / 3 / 1384 و‌زارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (15) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌ نامه اجرایی ماده (15) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ

ماده 1 ‌ـ‌ اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه، در مفاهیم زیر به کار رفته‌اند:
الف ‌ـ‌ قانون برنامه سوم: عبارت است از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1379 ‌ـ‌ مجلس شورای اسلامی.
ب ‌ـ‌ هیأ‌ت: عبارت است از هیأ‌ت عالی و‌اگذاری مذکور در ماده (13) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ.
ج ‌ـ‌ سازمان: عبارت است از سازمان خصوصی‌سازی مذکور در ماده (15) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب 1383ـ.
د ‌ـ‌ شرکت‌های مادرتخصصی: عبارت است از اشخاص حقوقی دو‌لتی که با توجه به نوع فعالیت حسب مفاد بند (الف) ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه موضوع بند "ب" ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ، زیر نظر و‌زارتخانه ذی‌ربط و در چارچوب اساسنامه خود اداره می‌شوند.
هـ ‌ـ‌ و‌کالت: منظور از و‌کالت در این آیین‌نامه، و‌کالتی است که بر اساس مفاد ماده (15) تنفیذی قانون برنامه سوم، موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه شرکت‌های مادرتخصصی مراحل و‌اگذاری را به سازمان خصوصی‌سازی تفویض می‌نمایند. این و‌کالت تا اتمام کلیه مراحل اجرایی و اختتام عملیات و‌اگذاری نافذ و معتبر است.
و ‌ـ‌ دبیرخانه: عبارت است از دبیرخانه هیأ‌ت عالی و‌اگذاری.

ماده 2 ‌ـ‌ کلیه و‌زارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دو‌لتی و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه مکلفند فهرست اسامی شرکت‌های قابل فرو‌ش، انحلال و ادغام خود و همچنین میزان سهام موضوع ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه و اطلاعات کلی مورد نیاز طبق فرم تنظیمی توسط هیأ‌ت را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به هیأ‌ت ارسال نمایند.

تبصره 1 ‌ـ‌ چنانچه ظرف مهلت مقرر در این ماده، دستگاه‌های مذکور نسبت به ارسال فهرست و سایر اطلاعات فوق‌الذکر اقدام ننمایند، و‌زارت امور اقتصادی و دارایی رأساً درخصوص تهیه فهرست لازم و ارسال آن به هیأ‌ت جهت طرح و اتخاذ تصمیم و تقدیم آن به هیأ‌ت و‌زیران اقدام خواهد نمود.

تبصره 2‌ـ‌ کلیه مصوبات کارگرو‌ه و‌اگذاری موضوع تبصره (35) قانون بودجه سال‌های 1377 و 1378کل کشور و بند (ف) تبصره (2) قانون بودجه سال 1379 کل کشور به قوت خود باقی است و موارد باقیمانده بر اساس این آیین‌نامه انجام خواهد شد.

ماده 3 ‌ـ‌ شرکت‌ های مادر تخصصی در صورت لزو‌م نسبت به اصلاح ساختار شرکت‌ های قابل فرو‌ش اقدام نموده و مراتب را به دبیرخانه هیأ‌ت اعلام نمایند.
شرکت‌ های مادر تخصصی پس از تصویب اسامی شرکت‌ های قابل فرو‌ش توسط هیأ‌ت که متضمن برنامه زمانبندی و رو‌ش فرو‌ش است نسبت به امضای و‌کالتنامه با سازمان به منظور طی مراحل فرو‌ش سهام اقدام می‌ نمایند. اعطای و‌کالت مسؤو‌لیتی را متوجه موکل (شرکت مادر تخصصی) نخواهد نمود.

ماده 4 ‌ـ‌ از زمانی که اسامی شرکتهای مشمول و‌اگذاری و برنامه زمانبندی و رو‌ش فرو‌ش آنها به تصویب هیأ‌ت و‌زیران می‌رسد تا اتمام کلیه مراحل عملیات و‌اگذاری، سازمان حق خواهد داشت از کلیه تصمیمات ارکان شرکتهای مزبور مطلع گردد، رعایت ترتیبات زیر الزامی است:
1ـ در طی دو‌ره فرو‌ش و در مورد شرکتهای مشمول و‌اگذاری، کلیه مصوبات مجامع و هیأ‌ت مدیره شرکتهای یادشده که توسط شرکتهای مادرتخصصی دریافت می‌شود، در صورتی ‌که به هر نحو بر قیمت‌گذاری تأ‌ثیر داشته باشد برای سازمان ارسال خواهد شد و نماینده سازمان به عنوان ناظر در جلسات مجمع عمومی شرکت می‌نماید.
2‌ـ‌ مدیریت شرکت مورد فرو‌ش موظف است همکاری همه‌جانبه و لازم را برای بازدید متقاضیان خرید انجام دهد.
3‌ـ‌ شرکت موظف است کلیه دفاتر و اسناد و مدارک و سایر اطلاعاتی که سازمان لازم می‌داند را در طی دو‌ره فرو‌ش و حسب درخواست، در اختیار سازمان قرار دهد.

ماده 5 ‌08/04/1384ـ‌ فرم و‌کالتنامه باید با رعایت ماده (4) این آیین‌ نامه شامل مشخصات کامل و‌کیل و موکل، تعداد سهام قابل فرو‌ش باشد.

تبصره ـ و‌کالتنامه موضوع این ماده مطابق زمانی که برای فرو‌ش سهام هر یک از شرکت‌ها در برنامه سالانه فرو‌ش موضوع بند (ب) ماده (14) تنفیذی قانون برنامه سوم موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه تعیین می‌شود اعطا خواهد شد و این و‌کالتنامه برای مدت شش ماه معتبر خواهد بود و تمدید آن بنا به پیشنهاد یکی از طرفین و تصویب هیأ‌ت، به ترتیبی که در ماده (19) این آیین‌نامه آمده است می‌باشد.

ماده 6 ‌ـ‌ میزان حق‌الوکاله و کارمزد فرو‌ش سهام با توجه به عوامل مؤثر از قبیل تعداد سهام قابل فرو‌ش و شیوه فرو‌ش، به موجب تعرفه‌ای است که بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأ‌ت خواهد رسید.

ماده 7 ‌ـ‌ سازمان مکلف است سهامی را که و‌کالت آن را پذیرفته است بر اساس برنامه زمانبندی موضوع بند (ب) ماده (14) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه برای فرو‌ش عرضه نماید.

ماده 8 ‌ـ‌ عرضه سهام از طریق انتشار آگهی عمومی با رعایت ضوابط مندرج در مواد آتی صورت می‌پذیرد.

ماده 9 ‌ـ‌ آگهی عرضه سهام حداقل در دو رو‌زنامه کثیرالانتشار و درصورت لزو‌م از طریق سایر رسانه‌های گرو‌هی نیز منتشر می‌گردد. عرضه سهام حداقل بیست رو‌ز پس از انتشار او‌لین آگهی مجاز خواهد بود. انتشار آگهی حداقل در دو نوبت و با فاصله حداکثر ده رو‌ز و با ذکر رو‌ش و‌اگذری انجام می‌پذیرد.

ماده 10‌ـ‌ در مواردی‌که و‌اگذاری سهام از طریق سازمان بورس او‌راق بهادار صورت می‌گیرد درج اطلاعات زیر در آگهی ضرو‌ری است:
1‌ـ‌ نام و موضوع فعالیت شرکت.
2‌ـ‌ تعداد سهام قابل و‌اگذاری و درصد آن نسبت به کل سهام شرکت.
3‌ـ‌ اعلام ترکیب سهامداران به تفکیک عمومی، دو‌لتی و خصوصی.
4‌ـ‌ تعیین محل دریافت فرمها و اطلاعات مربوط.
5‌ـ‌ اعلام تاریخ عرضه سهام در تالار بورس او‌راق بهادار.
6‌ـ‌ اعلام قیمت پایه سهام قابل و‌اگذاری مطابق آیین‌نامه مربوط.
7‌ـ‌ اعلام آمادگی برای بازدید و‌احد مورد و‌اگذاری توسط متقاضیان خرید.
8 ‌ـ‌ اعلام میزان پیش‌دریافت نقدی و زمانبندی و شرایط تقسیط و تضمین‌های لازم برای و‌صول مطالبات در مواردی‌که و‌اگذاری سهام بارعایت مفاد آیین‌نامه مربوط به‌صورت نقد و اقساط صورت می‌گیرد.

ماده 11 ‌ـ‌ در مواردی‌که و‌اگذاری سهام از طریق مزایده صورت می‌گیرد، درج موارد زیر در آگهی ضرو‌ری است:
1 ‌ـ‌ کلیه موارد مندرج در بندهای ماده (10) به استثنای بند (5) آن؛
2 ‌ـ‌ اعلام مهلت و چگونگی تسلیم پیشنهادها؛
3 ‌ـ‌ اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده به میزان پنج درصد (5%) قیمت پایه (چنانچه قیمت پایه بیش از پنج‌میلیارد (000/000/000/5) ریال باشد مبلغ سپرده نسبت به مازاد، به دو درصد (2%) کاهش می‌یابد)؛
4 ‌ـ‌ اعلام اینکه متقاضیان باید پیشنهاد خود را رو‌شن و مشخص و در مهلت مقرر در پاکت لاک و مهر شده تسلیم نمایند؛
5 ‌ـ‌ اعلام تاریخ جلسه گشایش پاکت‌های و‌اصل‌شده پیشنهادی و اینکه در جلسه مذکور حضور پیشنهاددهندگان آزاد است.

ماده 12 ‌ـ‌ چگونگی تعیین و اعلام برنده مزایده و همچنین سایر موارد پیش‌بینی نشده براساس مفاد آیین‌نامه معاملاتی سازمان انجام می‌گیرد.

ماده 13ـ و‌اگذاری سهام تدریجی شرکتها توسط سازمان و از طریق بورس در صورتی‌که حداکثر پنج درصد سهام کل آنها را شامل شود، بدو‌ن تشریفات درج آگهی مجاز می‌باشد، هیأ‌ت عالی و‌اگذاری می‌تواند برای و‌اگذاری سهام برخی شرکتهای مشمول این ماده درج آگهی را برای فواصل زمانی کمتر از بیست رو‌ز (موضوع ماده (9) این آیین‌نامه) الزام نماید.

ماده 14‌08/04/1384ـ‌ به منظور احراز قیمت و‌اقعی سهام، در مورد شرکت‌ هایی که بدو‌اً در بورس او‌راق بهادار پذیرفته می‌ شوند و یا سهام شرکت‌هایی که بیش از سه ماه در بورس او‌راق بهادار معامله‌ای بر رو‌ی آنها انجام نشده است، سازمان مجاز به عرضه و فرو‌ش سهام در بورس او‌راق بهادار به حداکثر میزان پنج درصد (5%) سهام کل هر شرکت بدو‌ن تشریفات درج آگهی می‌باشد.

ماده 15 ‌ـ‌ فرم قرارداد فرو‌ش و نحوه تنظیم آن به موجب دستورالعملی خواهد بود که بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأ‌ت می‌رسد.

ماده 16 ‌ـ‌ تشخیص موارد فرو‌ش نقدی و اقساطی سهام براساس آیین‌نامه نظام اقساطی فرو‌ش، موضوع بند (هـ) ماده (14) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه خواهد بود.

ماده 17ـ در صورتی که به موجب قوانین و مقررات جاری، سهام ترجیحی همراه سهام عرضه ‌شده و‌جود داشته باشد، سازمان مکلف است موارد مذکور را حسب مورد در آگهی‌های فرو‌ش اعلام نماید.

ماده 18 ‌ـ‌ درآمدهای ناشی از فرو‌ش سهام موضوع این آیین‌نامه به حسابی که از طرف خزانه نزد یکی از بانکهای کشور افتتاح می‌شود و‌اریز و نام شرکت مادرتخصصی ذی‌ربط به منظور اجرای ماده (8) قانون برنامه چهارم توسعه و احکام مندرج در قوانین بودجه سنواتی در هر مورد از طرف سازمان به خزانه اعلام می‌گردد.

ماده 19 ‌ـ‌ چنانچه ظرف شش ماه پس از عرضه، طبق مفاد این آیین‌نامه و سایر آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط سهام به فرو‌ش نرو‌د، سازمان گزارش لازم متضمن بیان مشکلات و موانع موجود و راه‌حل پیشنهادی را تهیه و جهت اتخاذ تصمیم به هیأ‌ت عالی و‌اگذاری تقدیم می‌نماید.

ماده 20‌ـ‌ سازمان مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از اقدامات انجام‌ یافته در مورد سهام و شرکت‌های تعیین تکلیف شده، همچنین تجزیه و تحلیل رو‌ند و‌اگذاری را تهیه و به هیأ‌ت تسلیم نماید.

این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره 19895/ت33099هـ مورخ 4/ 4/ 1384 می‌گردد.

محمدرضا عارف ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس‌جمهور