آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (3) قانون بودجه سال 1386 کل کشور

وزرای عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت در جلسه مورخ 30 /2 /1386 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره 12 /17279 مورخ 7 /3 /1386 وزارت نیرو، به استناد بند «و» تبصره (3) قانون بودجه سال 1386 کل کشور و با رعایت تصویبنامه شماره 19414 /ت37258هـ مورخ 11 /2 /1386، تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره (3) قانون بودجه سال 1386 کل کشور
مصوب 1386,02,30

ماده 1 – دراین آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – طرح: شامل سد و تأسیسات وابسته اعم از نیروگاه، خطوط انتقال آب و شبکه های آبیاری و زهکشی که در فهرست طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای ملی و ملی استانی شده مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1386 کل کشور قرار دارد می باشد.

ب – دستگاه اجرایی: منظور از دستگاه اجرایی شرکتهای آب منطقه ای، سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و شرکت توسعه منابع آب و خاک سیستان است.

ج- عرصه: اراضی و املاک واقع در محدوده اجرای طرح.

د- اعیانی: مستحدثات، باغات، قلمستان و محصولات کشت شده در اراضی تحت اجرای طرح.

هـ- قانون نحوه خرید: قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، مصوب سال 1358 شورای انقلاب.

و- قانون تنظیم: قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380- .

ماده 2- به منظور هدایت و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذی ربط در امر ساماندهی و اسکان مجدد ساکنین، اتخاذ تصمیم برای انجام تشریفات و حل و فصل مسایل مربوط کارگروه اجرایی در هر استان به ریاست استاندار یا نماینده تام الاختیار او و نمایندگان تام الاختیار دستگاههای ذیل تشکیل می‏شود:

1- فرمانداری

2- دستگاه اجرایی (دبیر کارگروه)

3- شرکت برق منطقه ای

4- شرکت آب و فاضلاب روستایی

5- سازمان مسکن و شهرسازی

6- سازمان جهادکشاورزی

7- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

8- اداره کل ثبت اسناد و املاک

9- دادگستری

10- شوراهای اسلامی روستاهای محل اجرای طرح

11- سایر دستگاهها (حسب مورد).

تبصره – تصمیمات کارگروه اجرایی در چارچوب قوانین و مقررات موضوع هر بخش پس از ابلاغ استاندار برای دستگاههای اجرایی ذی ربط لازم الاجرا می باشد.

ماده 3- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور براساس پیشنهاد دستگاه اجرایی طرح ذی ربط و سایر دستگاههای اجرایی حسب مورد، اعتبارات لازم برای ساماندهی و اسکان مجدد ساکنین متناسب با شرایط قبل از اجرای طرح و یا به تشخیص کارگروه اجرایی استملاک عرصه و اعیانی و حقوق قانونی مترتبه را در قالب موافقتنامه طرح مربوط و بودجه سایر دستگاههای اجرایی برحسب نوع خدمات قابل ارایه آنها، پیش بینی می کند. دستگاه اجرایی طرح و سایر دستگاههای اجرایی موظف هستند هزینه های موردنیاز برای عملیاتی کردن این آیین نامه را برآورد و به سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور اعلام کنند.

تبصره ـ دستگاه اجرایی موظف است به منظور احقاق کلیه حقوق ساکنین، صاحبان مشاغل و ذی‌نفعان در محدوده اجرای طرح نسبت به تدوین برنامه اسکان مجدد متناسب با حقوق مذکور اقدام نماید.

ماده 4- در ساماندهی و اسکان مجدد ساکنین، مطابق تبصره (1) ماده (69) “قانون تنظیم” و آیین‌نامه ها و شیوه نامه های اجرایی آن، از اراضی ملی، دولتی و منابع طبیعی استفاده می‌شود و هرگونه استملاک اراضی و املاک بخش خصوصی، فقط پس از تصویب کارگروه اجرایی و ابلاغ استاندار مجاز می باشد.

ماده 5- شروع عملیات اجرایی فقط در صورتی مجاز است که ساماندهی و اسکان مجدد ساکنین یا استملاک اراضی آنها انجام شده باشد.

ماده 6- در کلیه مواردی که به منظور اسکان مجدد ساکنین از اراضی معوض استفاده می شود، لازم است اسناد مالکیت در اسرع وقت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به نام ساکنین اسکان یافته منتقل شود و متقابلاً اسناد قبلی به نام دولت منتقل گردد.

ماده 7- در صورت عدم امکان اسکان مجدد ساکنین تصرف و تملک اراضی و اعیانی مطابق با قانون نحوه خرید انجام خواهد شد .

ماده 8- وزارت نیرو موظف است گزارش عملکرد این آیین نامه را هر شش ماه یک بار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه نماید.

این تصویبنامه در تاریخ 6 /4 /1386 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رئیس‌جمهور- پرویز داودی