آیین نامه اجرایی قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران

وزارت اموراقتصادی ودارایی هیات وزیران درجلسه مورخ 25/10/1373 بنابه پیشنهاد شماره 23935 مورخ 11/7/1373 وزارت اموراقتصادی ودارایی وارگانهای مندرج درماده ( 10 ) قانون " نحوه واگذاری سهام دولتی ومتعلق به دولت به ایثارگران وکارگران " ـ مصوب 1373 ـ وبه استناد ماده مذکورآیین نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

آیین نامه اجرایی قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران
مصوب 1373,10,25با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 ـ دراین آیین نامه عبارتهای مشروح دارای تعاریف زیر می باشند :
الف ـ دستگاه واگذارنده : هریک ازدستگاههای واگذارنده سهام مندرج درماده ( 1 ) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران .
ب ـ ستاد : ستاد موضوع ماده ( 7 ) قانون .
ج ـ قانون : قانون نحوه واگذاری سهام دولتی ومتعلق به دولت به ایثارگران وکارگران مصوب 1373.
د ـ آیین نامه : آیین نامه اجرایی قانون نحوه واگذاری سهام دولتی ومتعلق به دولت به ایثارگران وکارگران .
هـ ـ ایثارگران : کلیه اشخاص مشمول بندهای ( الف ) ، ( ب ) ، ( ج ) و ( د ) تبصره ( 1 ) ماده ( 1 ) قانون.
و ـ رزمندگان وبسیجیان : اشخاص مشمول هریک ازتبصره های ( 2 ) و ( 3 ) ماده ( 1 ) قانون .

ماده 2 ـ دستگاههای واگذارنده وشهرداریها مجازند بارعایت این آیین نامه و سایر مقررات با تصویب مجمع عمومی شرکتها نسبت به واگذاری سهام دولتی در شرکتها اقدام نمایند.

تبصره 1(منسوخه 19/06/1374)ـ شرکتهای مندرج درفهرست جز ( الف ) بند ( 1 ) تصویبنامه شماره 5283/ت 190 هـ مورخ 29/3/1370 هیات وزیران همچنین شرکتهای موضوع سایر تصویبنامه های صادرشده که مجوزهای واگذاری آنها قبلأ داده شده است وتاکنون واگذار نشده اند مشمول حکم این ماده نخواهند بود .

تبصره (اصلاحی 19/06/1374)ـ سهام متعلق به مردم که به وکالت از آنها دراختیار بانکهاست مشمول این آیین نامه نمی باشد.

ماده 3 ـ درواحدهایی که سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی با دستگاههای واگذارنده از بابت سهام اصالتی مشارکت دارد ، سهام مذکورهمانند سایرسهام قابل واگذاری ، براساس این آیین نامه ، واگذار خواهد شد .

ماده 4 ـ اشخاص حقیقی موضوع این قانون تنها حق دارند دریک شرکت تعاونی و یا سهامی که ازامتیازات موضوع این قانون استفاده می کنند عضویت داشته باشند.

ماده 5 ـ قیمت پایه کارشناسی سهام دولتی ومتعلق به دولت موضوع ماده ( 1 ) قانون ، برای واگذاری ، بانگرش تداوم فعالیت شرکت وتعهد خریداران به این تداوم به شرح زیر محاسبه می شود :

1 ـ قیمت پایه سهام شرکتهای تولیدی سودده ( به استثنای شرکتهای موضوع بند 5 این ماده ) ازحاصل تقسیم سود خالص قبل از مالیات به نرخ بازده سرمایه گذاری وباتوجه به عوامل موثر درتعدیل سود شرکت وهمچنین تاثیر عوامل جانبی که قیمت پایه سهام شرکت را تعدیل می نماید به شرح بندهای ( 2 ) و ( 3 ) این ماده به دست می آید .

تبصره ـ نرخ بازده سرمایه گذاری معادل نرخ موثر سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت پنج ساله بانکی به اضافه 5 درصد تعیین می شود .

2 ـ مبنای تعیین سود خالص قبل از مالیات ، میانگین سود 3 سال آخر شرکت یاسود آخرین سال ( هرکدام بیشتر باشد ) و باتوجه به عوامل موثر درتعدیل آن به شرح زیر خواهد بود .
الف ـ درآمدها وهزینه های استثنایی ونیز درآمدهای حاصل از فروش دارایی های اسقاطی یا موجودی های ناباب ومانند آن درمحاسبه سود خالص قبل از مالیات منظور نمی شود .
ب ـ چنانچه متوسط تولید سال هایی که مبنای محاسبه سود خالص قبل از مالیات قرار گرفته است کمتر از ( 70% ) بالاترین تولید هریک ازسالهای پنج ساله اخیر شرکت باشد قیمت پایه سهام ظرف یک ماه به تشخیص مجمع عمومی دستگاه واگذارنده تعیین خواهد شد .

3 ـ عوامل جانبی موضوع بند ( 1 ) این ماده که باعث تعدیل قیمت پایه سهام شرکت می شود به شرح زیر است :
الف ـ درصورتی که سرمایه شرکت درسال واگذاری سهام یا سال ماقبل آن ، ازمحل آورده نقدی یامطالبات نقدی سهامداران افزایش یافته باشد ( 100% ) مبلغ افزایش سرمایه به ارزش کل شرکت افزوده می شود ، همچنین مبالغ نگهداری شده درشرکت ازمحل سود سال قبل از واگذاری تحت هرعنوان به قیمت پایه شرکت اضافه می شود .
ب ـ درمواردی که مالیات بردرآمد شرکت ازطریق رسیدگی به دفتر وبرگشت هزینه به حالت عادی تعیین گردیده ولی قطعی نشده است ، مالیات های قطعی نشده مزبور به نسبت تفاوت میانگین مالیات های قطعی شده ومحاسبه شده درآخرین 3 سالی که مالیات های شرکت به حالت مذکور قطعی شده است محاسبه وتفاوت بین مالیات های مزبور وذخایر مربوط از قیمت پایه سهام کسر می شود یا اینکه پرداخت مابه التفاوت مالیات های قطعی شده وذخایر مربوط به سال های قبل از واگذاری توسط واگذارنده تعهد می شود .
ج ـ تفاوت بین قیمت دفتری وارزش روز دارایی های غیرمنقولی که برای عملیات شرکت ضروری نمی باشد به تشخیص وزیر مسوول ، به قیمت پایه سهام اضافه خواهد شد .
د ـ قیمت تمام شده طرحهای توسعه وتکمیل طرحهای نیمه تمام یا آماده بهره برداری یاطرح هایی که کمتر از 5 سال از شروع بهره برداری آنها گذشته باشد با تعدیل هزینه ارزی به قیمت جاری ارز برای سرمایه گذاری وتعدیل هزینه های ریالی با شاخص عمده فروشی اعلام شده توسط بانک مرکزی یاکارشناسی ، تجدید محاسبه وپس ازتایید مجمع عمومی دستگاه واگذارنده ، تفاوت حاصل به قیمت پایه سهام اضافه می شود .
هـ ـ تفاوت بین قیمت دفتری وارزش روز سهام وسرمایه گذاری های انجام شده درسایر شرکت ها حسب مورد به قیمت معامله شده دربورس یا ارزیابی آن به روش ارزیابی انجام شده درشرکت سرمایه گذار، مطابق این آیین نامه ، اضافه یا ازآن کسر می شود .درمواردی که سود این قبیل سرمایه گذاری ها درحساب ها عمل شده باشد سود منظور شده می باید از سود خالص قبل از مالیات کسر شود .

4 ـ قیمت پایه طرحهایی که امکان اداره آنها مستقلأ وبه صورت شرکت وجود داشته باشد براساس جزو ( هـ ) بند ( 3 ) این ماده محاسبه می شود .

5 ـ باتوجه به وضعیت خاص شرکت های کشت وصنعت ، شرکت های خدماتی ونیز شرکت هایی که در3 سال آخرقبل ازواگذاری زیان ده بوده یا سود آنها تناسب با حجم سرمایه گذاری انجام شده ندارد همچنین شرکت هایی که در3 سال آخر قبل از واگذاری از ارز دولتی درفعالیت جاری استفاده کرده اند ، قیمت پایه فروش سهام آنها توسط مجمع عمومی دستگاه واگذارنده درچهارچوب مفاد این ماده وسایرعوامل موثر، تعیین می شود.

6 ـ بنابه تشخیص وزیرمسوول دستگاه واگذارنده ، تعیین قیمت پایه سهام شرکت قابل واگذاری می تواند توسط مجمع به ترتیب مندرج دربند ( 5 ) فوق انجام گیرد .

ماده 6 ـ واگذاری سهام موضوع این آیین نامه پس ازتعیین قیمت پایه کارشناسی فروش سهام به شرح ماده ( 5 ) این آیین نامه واقدام لازم جهت آماده سازی وبازاریابی ازطریق انتشار آگهی عمومی واعلام نحوه واگذاری ( بورس ـ مزایده ) صورت می گیرد .

تبصره ـ قیمت پایه سهام باید به تایید وزیر مسوول دستگاه واگذارنده سهام رسیده وسپس درآگهی درج شود .

ماده 7 ـ دستگاههای واگذارنده مکلفند به منظور واگذاری سهام شرکتها اطلاعات کامل مربوط به واگذاری سهام شرکت را به اطلاع عموم برسانند وهمزمان ستاد موضوع ماده 7 قانون را مطلع نمایند.

ماده 8 ـ آگهی واگذاری سهام حداقل دردو روزنامه کثیرالانتشار داخلی وعلاوه بر آن درصورت تشخیص دستگاه واگذارنده ازطریق سایررسانه های گروهی صورت می گیرد .

تبصره ـ انتشار آگهی واگذاری سهام حداقل سه نوبت و به فاصله یک هفته صورت می گیرد .

ماده 9 ـ چنانچه واگذاری قطعی سهام تایک سال پس از انتشار اولین آگهی صورت نگیرد، تجدید اقدامات شامل تجدید نظر درقیمت پایه تعیین شده وانتشار آگهی با نظر وزیر مسوول ،مجاز خواهد بود .

ماده 10 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به طریق واگذاری سهام بنابه پیشنهاد وزیر مسوول دستگاه واگذارنده وتصویب کمیسیون اقتصاد می باشد .

ماده 11 ـ دستگاه واگذارنده برای هریک ازطرق واگذاری ، آگهی جداگانه ای که حداقل دارای اطلاعات لازم به شرح زیر باشد ، منتشر می نماید :

1 ـ درمواردی که واگذاری سهام ازطریق بورس اوراق بهادار صورت می گیرد ، درج موارد زیردرآگهی ضروری است :
الف ـ نام وموضوع فعالیت شرکت .
ب ـ تعداد سهام قابل واگذاری ودرصد آن نسبت به کل سهام شرکت .
ج ـ اعلام وضعیت باقیمانده سهام شرکت مشتمل بردرصد سهام سایر سهامداران .
د ـ تعیین محل دریافت فرمها واطلاعات مربوط .
هـ ـ اعلام تاریخ عرضه سهام در تالار بورس وقیمت پایه سهام .
و ـ هرگونه اطلاعات دیگری که دستگاه واگذارنده برای آگاهی خریداران لازم می داند .
ز ـ اعلام آمادگی برای بازدید از کارخانه توسط متقاضیان علاقمند به بازدید .

2 ـ درمواردی که واگذاری سهام ازطریق مزایده صورت می گیرد ، درج موارد زیردرآگهی ضروری است :
الف ـ موارد مندرج دربندهای ( الف ) ، ( ب ) ، ( ج ) ، ( د ) و ( ز ) بند یک این ماده .
ب ـ اعلام مهلت وچگونگی تسلیم پیشنهادها.
ج ـ اعلام مبلغ سپرده شرکت درمزایده به میزان 5 درصد قیمت پایه .

تبصره ـ چنانچه قیمت پایه بیش از 5 میلیارد ریال باشد مبلغ سپرده نسبت به مازاد حسب تشخیص دستگاه واگذارنده تا میزان 2 درصد قابل تعدیل خواهد بود .
د ـ اعلام اینکه متقاضیان باید یپشنهاد خود را روشن ومشخص وبدون هیچگونه ابهام وقید وشرطی درمهلت مقرر درپاکت لاک ومهر شده تسلیم نمایند .
هـ ـ اعلام تاریخ جلسه گشایش پاکت های پیشنهادها واینکه درجلسه مزبور حضور شرکت کنندگان آزاد است .

3 ـ درمواردی که واگذاری سهام ازطریق مذاکره صورت می گیرد، مراتب به شرح زیر جهت اطلاع متقاضیان به ستاد اعلام می شود :
الف ـ موارد مندرج دربندهای ( الف ) ، ( ب ) ، ( ج ) ، ( د ) و ( ز ) بند یک این ماده .
ب ـ اعلام شرایط متقاضیان خرید سهام ازطریق مذاکره .
ج ـ اخذ تضمین های مربوط برای تحقق شرایط مزبور .
د ـ اعلام نحوه انتخاب طرف معامله ازبین متقاضیان .

ماده 12 ـ اطلاعات وفرمهاومدارکی که برای متقاضیان توسط دستگاه واگذارنده تهیه می شود باید به صورت کامل ویکجا به تمام متقاضیان خرید ، تحویل ورسید دریافت شود .

ماده 13 ـ واگذاری سهام ازطریق مذاکره منحصرأ به شرکتهای موضوع بندهای ( الف ) و ( ب ) ماده 2 قانون مجاز بوده ودرصورتی که بیش از یک شرکت ، متقاضی خرید سهام به شرح این ماده شود ، واگذاری ازطریق مذاکره به شرکتی خواهد بود که با رعایت تبصره ( 1 ) ماده ( 4 ) قانون واجد بهترین شرایط معامله باشد .

ماده 14 ـ ثمن معامله درفروش سهام قابل واگذاری درمواردی که معامله به صورت نقدی انجام می شود عبارت از رقمی است که یا دربازار بورس اوراق بهادار طبق مقررات مربوط نهایی می شود ویا رقم حداکثری که متقاضیان خرید در مزایده عمومی پیشنهاد می نمایند .

تبصره ـ درمعاملاتی که به صورت مذاکره انجام می شود ثمن معامله عبارت است از قیمت توافق شده بین دستگاه واگذارنده وخریدار ( شرکتهای سهامی وتعاونی ایثارگران ) بارعایت مفاد تبصره ( 1 ) ماده ( 6 ) قانون .

ماده 15 ـ ثمن معامله درفروش اقساطی سهام قابل واگذاری باتوجه به نوع فعالیت هرشرکت عبارت است از قیمت نقدی سهام به شرح ماده ( 14 ) آیین نامه به اضافه سود فروش اقساطی سیستم بانکی دربخش مربوط .

تبصره ـ ثمن معامله برای سهامداران ایثارگر، رزمنده وبسیجی شرکتهای موضوع بندهای ( الف ) و ( ب ) ماده ( 2 ) قانون درموقع واگذاری سهام ، همان ثمن معامله درفروش نقدی موضوع ماده ( 14 ) این آیین نامه خواهد بود.

ماده 16 ـ فروش اقساطی با تنظیم قرارداد انجام می گیرد ودرآن شرایط زیر نیز جهت حفظ حقوق دولت ملحوظ خواهد شد .

1 ـ سهام خریداری شده باید تاتصفیه کامل اقساط بدهی خریدار دروثیقه دستگاه واگذارنده باقی بماند وحداکثر معادل تا دوبرابر ارزش سهام و معادل وجوه پرداخت نشده ثمن معامله ، سفته معتبر یا اسناد معتبردیگری از خریدار یاخریداران اخذ شود .
همچنین مادامی که سهام دروثیقه دستگاه واگذارنده می باشد هرگونه تغییر دروضعیت سهام برای غیراز شرکتهای تعاونی ایثارگر تا 5 سال ممنوع است لکن جابجایی سهام بین شرکتهای تعاونی ایثارگران بلامانع است .

تبصره ـ درصورت ایجاد اختلاف بین واگذارندگان وشرکتهای ایثارگر خریدار سهام ، درخصوص اعتبار سفته یا اسناد دیگرمندرج دراین بند ، ستاد در روابط کاری خود با واگذارندگان به گونه ای تعیین تکلیف می نماید که وصول بدهی مذکورتضمین شود .

2 ـ درصورتی که خریدار بتواند ضمانت نامه بانکی یاتضمین معتبر دیگری برای کل بدهی ارایه نماید کلیه وثایق دریافتی مسترد خواهد شد .

3 ـ هرگونه معامله اموال منقول وغیرمنقول وماشین آلات ، تاتادیه کامل بدهی خریدار یا خریداران منحصرأ بااجازه کتبی دستگاه واگذارنده صورت می گیرد.

4 ـ هرگونه تغییردرمواد اساسنامه شرکت واگذارشده ازجمله تغییردرسرمایه ، تا تادیه کامل بدهی ازسوی خریداران منحصرأ بااجازه کتبی دستگاه واگذارنده صورت می گیرد.

5 ـ درصورت استنکاف اشخاص حقیقی یا حقوقی از پرداخت بدهی ناشی از واگذاری سهام موضوع این آیین نامه یا انحلال شخص حقوقی مدیون ازبابت واگذاری سهام مذکور ، مانده بدهی تبدیل به دین حال می شود ودستگاه واگذارنده یاسازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی به منظور حفظ حقوق دولت حسب مورد مکلفند نسبت به تامین ووصول آن طبق قوانین ومقررات اقدام نمایند.

ماده 17 ـ ( 43% ) سهام قابل واگذاری ( 33% سهام کارگران و 10% سهام کارمندان ) توسط دستگاههای واگذارنده موضوع ماده ( 1 ) قانون همزمان با اولین عرضه ، متعلق به مشمولین ماده ( 6 ) قانون بوده وهردستگاه واگذارنده موظف است برای انجام اقدام اجرایی ، سهام مزبور رابه سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی که ازاین پس دراین آیین نامه سازمان نامیده می شود واگذارنماید.

تبصره ـ دستگاههای واگذارنده مکلفند مشخصات کامل ( 43% ) سهام قابل واگذاری مورد نیاز سازمان ازجمله تعداد سهام ، قیمت اسمی ، قیمت واگذاری ( فروش نقدی ـ فروش اقساطی ) ونیز خلاصه آخرین صورت های مالی راقبل ازاولین عرضه ، کتبا به اطلاع سازمان مزبور برسانند.

ماده 18 ـ سازمان با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی به منظور اطلاع کارگران و کارکنان شاغل در شرکت مورد واگذاری از شرایط و زمان واگذاری سهام واگذار شده به شرح ماده ( 17 ) آیین نامه حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ تحویل سهام توسط دستگاه واگذارنده مراتب را وسیله درج آگهی در دو نوبت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار اعلام می نماید.

تبصره (اصلاحی 19/06/1374)ـ قیمت واگذاری در مورد شرکتهایی که در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته نشده اند به پیشنهاد دستگاه واگذارنده توسط وزرای امور اقتصادی و دارایی، کار و امور اجتماعی و وزیر ذی ربط معین می شود. قیمت مذکور و نیز قیمت اسمی و قیمت پایه کارشناسی عندالاقتضا با تصویب وزرای امور اقتصادی و دارایی و کار و امور اجتماعی قابل افزایش خواهد بود.

ماده 19 ـ سازمان ظرف 4 ماه از تاریخ اتمام مهلت مندرج در ماده ( 18 ) این آیین نامه حسب اولویت در میزان پرداخت نقدی بالاتر توسط کارگران و کارکنان شاغل در شرکت مورد واگذاری و با تخصیص تعداد سهام بر مبنای ضوابط مندرج در تبصره ( 1 ) ماده ( 6 ) قانون ، سهام مورد تقاضای متقاضیان مشمول را معین نموده وتاسقف ( 33% ) سهام قابل واگذاری هرواحد را بدوا به متقاضیان شاغل درهمان واحد واگذار و مانده سهام تاسقف ( 33% ) مزبور پس ازانتشار آگهی با شرایط ماده ( 18 ) آیین نامه به سایر مشمولین ماده ( 6 ) قانون اعلام وبا رعایت اولویت های مذکوردرآن ماده ظرف 6 ماه پس ازاتمام مهلت فوق واگذار می نماید.

تبصره ـ شورای سازمان موضوع تبصره ( 3 ) ماده ( 6 ) قانون مکلف است حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ اجرای این آیین نامه دستورالعمل چگونگی تعیین اولویت واگذاری ( 33% ) سهام موضوع ماده ( 6 ) قانون رابه هریک ازمشمولین تصویب وبرای اجرا به سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی ابلاغ نماید.

ماده 20 ـ قیمت وسقف سهام قابل واگذاری به مشمولین ماده ( 6 ) قانون براساس مفاد تبصره ( 1 ) ماده مزبور درهرمورد ازسوی سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی درزمان عرضه سهام به اطلاع مشمولین ماده مذکور خواهد رسید.

تبصره 1 ـ مشمولین ماده ( 6 ) قانون باید حداکثرظرف دوماه ازتاریخ انتشار آگهی مربوط توسط سازمان ، درخواست خرید خود رابه همراه فیش واریز حداقل ( 25% ) قیمت سهام درخواستی به حساب بانکی که توسط سازمان اعلام می شود یا ازطریق شرکت متبوع خود یا راسا" ، به سازمان تسلیم ورسید دریافت کنند.

تبصره 2 ـ درخواستهای کارگران وکارکنان شاغل درشرکت مورد واگذاری که پس از انقضای مهلت مذکور درتبصره ( 1 ) این ماده به سازمان واصل گردد درزمره درخواستهای سایر متقاضیان مشمول ماده ( 6 ) قانون قرارمی گیرد.

ماده 21 ـ چگونگی پرداخت اقساط بدهی ، اداره امورسهام ، تسویه حساب و انتقال سهام براساس قراردادی خواهد بود که توسط سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی و وزارت کارو اموراجتماعی تهیه و به تصویب وزرای کاواموراجتماعی و و اموراقتصادی ودارایی خواهد رسید.

ماده 22 ـ مشمولین ماده ( 6 ) قانون فقط یک بار می توانند ازتسهیلات موضوع تبصره ( 1 ) ماده مذکور استفاده نمایند.

تبصره 1 ـ کارگران وکارکنان واحدهای تولیدی که قبلا" به موجب مقررات مربوط ازتسهیلات مربوط به ( 33% ) سهام کارگری ، استفاده نموده اند ، چنانچه داوطلب خرید بقیه سهام موجود تاسقف مقرر درقانون باشند دراولویت استفاده ازسهام قرار خواهند گرفت .

تبصره 2 ـ مانده سهام واگذارشده ازمحل ( 33% ) سهام قابل واگذاری واحدهای مشمول تصویبنامه شماره 5283/ت 109هـ مورخ 29/3/1370 هیات وزیران که تاقبل از تصویب قانون برای کارکنان واحدها تخصیص یافته اعم ازآن که دراختیار دستگاههای واگذارنده یا سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی باشد، باید برابر مفاد این آیین نامه به مشمولین ذی ربط واگذار شود .

ماده 23 (اصلاحی 19/06/1374)ـ چگونگی بهره مندی کارمندان دولت ازسهام قابل واگذاری وتسهیلات موضوع ماده ( 6 ) قانون وتبصره (2) آن و همچنین نحوه تنظیم قرارداد واگذاری به منظور پرداخت اقساط بدهی ، اداره امورسهام ، تسویه حساب ونهایتا انتقال سهام ، به موجب دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد مشترک سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی وسازمان اموراداری واستخدامی کشور به تصویب شورای سازمان خواهد رسید.

تبصره ـ هنگام بررسی دستورالعمل پیشنهادی به منظور تصویب ، دبیرکل سازمان اموراداری واستخدامی کشور درجلسات شورا با حق رای شرکت خواهد نمود.

ماده 24 ـ درآمد حاصل ازفروش سهام متعلق به دولت درکارخانجات وشرکتهای موضوع قانون حسب مورد توسط دستگاه واگذارنده یا سازمان ، وصول ومستقیما" به حساب بانکی که توسط خزانه گشایش می یابد واریز می شود.

تبصره ـ چگونگی واریز وجوه به موجب موافقتنامه ای خواهد بود که توسط واگذارنده یا سازمان حسب مورد با خزانه به امضا می رسد.

ماده 25 ـ سازمان برنامه وبودجه موظف است برای پرداخت تسهیلات مالی مورد نیاز ایثارگران ، بسیجیان ، رزمندگان ، کارگران وکارمندان جهت خرید سهام کارخانجات وشرکتها، تدابیر لازم رابه منظور تامین منابع مالی ، نحوه استفاده ونیز چگونگی بازپرداخت آن همه ساله ضمن تبصره های لایحه بودجه کل کشور پیشنهاد نماید.

ماده 26 ـ دستگاههای واگذارنده مکلفند به طور مرتب هرسه ماه یک باربا مشخص کردن روش واگذاری درمورد هریک ازشرکتهای قابل واگذاری ، برنامه سه ماه آینده خودرابه ستاد ارایه نمایند.

ماده 27 ـ دستگاههای واگذارنده مکلفند گزارش عملکرد خود متضمن آمارواطلاعات مورد نیاز ستاد ، ازجمله مبلغ ونوع معامله ومشخصات خریداران همچنین اطلاعات مربوط به بعد ازواگذاری سهام شرکتهای واگذارشده ازجمله وضعیت اقساط وصول شده و وصول نشده وتضمینات وسررسیدها وامثال آن راهرسه ماه یک بار به ستاد ارسال کنند.

ماده 28 ـ دراجرای ماده ( 7 ) قانون ، ستادی درنهاد ریاست جمهوری با ترکیبی به شرح بندهای "الف " تا "هـ" ماده مذکور تشکیل می شود .

ماده 29 ـ دراجرای ماده ( 7 ) قانون ، وظایف واختیارات ستاد به شرح زیر تعیین می شود :
الف ـ رسیدگی به گواهی های صادرشده موضوع تبصره ( 1 ) ماده ( 1 ) قانون وتشخیص رعایت مقررات قانونی مربوط به تشکیل وقابلیت بهره مندی ازتسهیلات مقرردرمورد شرکتهای مذکور دربندهای ( الف ) و ( ب ) ماده ( 2 ) قانون .
ب ـ بررسی گزارشهای عملکرد سه ماهه دستگاههای واگذارنده به منظور اطمینان ازحسن اجرای اهداف وخط مشی های قانون ومقررات مربوط به واگذاری سهام .
ج ـ اعلام موارد تخطی ، به رییس جمهور .
د ـ تنظیم روابط کاری و رفع اختلافات وابهامات میان دستگاههای واگذارنده وشرکتهای ایثارگران به منظور ایجاد فضای مناسب ومطلوب برای اجرای قانون ونیز ایجاد هماهنگی های لازم برای انجام معاملات ، مطابق قانون .

ماده 30 ـ سازماندهی ونحوه اداره ستاد مطابق آیین نامه ای خواهد بود که حداکثر ظرف یک ماه ازتاریخ ابلاغ این آیین نامه به تصویب رییس ستاد خواهد رسید.

تبصره ـ هزینه های ستاد ازمحل اعتبارات خارج ازشمول نهاد ریاست جمهوری تامین و پرداخت می شود. سازمان برنامه وبوجه مکلف است همه ساله بنا به پیشنهاد رییس ستاد ، اعتبارات مزبور را دربودجه کل کشور لحاظ نماید. اعتبار مورد نیاز سالجاری بنا به تشخیص رییس جمهور پادارمی شود.

ماده 31 ـ درمواردی که به هردلیل امکان واگذاری سهام شرکتی یا تداوم فعالیت آن فراهم نیست ، با تصویب مجمع عمومی دستگاه واگذارنده وبا اطلاع ستاد ، مطابق مقررات مربوط نسبت به تعیین تکلیف شرکت اقدام خواهد شد.

حسن حبیبی- معاون اول رییس جمهور