آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس

وزیران عضو کمیسیون فرهنگی درجلسه مورخ 12/3/1387 بنابه پیشنهاد شماره 4543/1 مورخ 23/2/1386 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (11) قانون ساماندهی مد و لباس – مصوب 1385- آیین نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد ولباس
مصوب 1387,03,12

ماده 1 – به منظور تحقق اهداف مندرج در ماده (10) قانون ساماندهی مد ولباس که در این آیین نامه قانون نامیده می شود‘ کار گروهی مرکب از اعضای زیر تشکیل می گردد:

الف – معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده تام الاختیار این وزارتخانه و رییس کار گروه.

ب – نماینده تام الاختیار وزارت آموزش و پرورش.

ج – نماینده تام الاختیار وزارت بازرگانی.

د – نماینده تام الاختیار وزارت صنایع و معادن.

هـ - نماینده تام الاختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

و – نماینده تام الاختیار معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور.

ز – سه نفر از نمایندگان صنوف طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس.

ح – نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.

تبصره 1 – مصوبات کار گروه با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ خواهد شد.

تبصره 2 – نمایندگان تام الاختیار باید حداقل در سطح مدیرکل معرفی شوند.

تبصره 3 – کار گروه می تواند حسب مورد از صاحب نظران یا نمایندگان دستگاه ها ی دیگر بدون حق رای برای شرکت در جلسات دعوت نماید.

تبصره 4 – دبیر کار گروه توسط رییس کار گروه انتخاب خواهد شد.

ماده 2 – وظایف کار گروه به شرح زیر می باشد:

الف – اتخاذ سیاستها و خط مشی های اجرایی شدن مواد قانون.

ب – بررسی و تصویب نامه های پیشنهادی اعضای کار گروه.

ج – تعیین برنامه دستگاه ها برای تحقق اهداف قانون.

د – نظارت بر فعالیتها و عملکرد دستگاه های و ارزیابی آنها.

هـ - اخذ گزارش عملکرد دستگاه های مشمول قانون.

و – ایجاد هماهنگی و انسجام در برنامه ریزی و مراحل اجرایی فعالیت های دستگاه ها.

ز – تنظیم و تصویب شیوه نامه ها و دستورالعمل های مربوط به این آیین نامه یا کار گروه.

ح – پیگیری نتایج گزارش های ارایه شده به کار گروه.

ط – تعیین شرایط استفاده از تسهیلات بانکی و امتیازات دولتی و تعیین مشمولان تسهیلات و امتیازات.

ماده 3 – دبیرخانه کار گروه در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر خواهد شد.

شرح وظایف دبیرخانه‘ زمان و مکان تشکیل جلسات و نحوه اداره جلسات در آیین نامه داخلی توسط کارگروه تدوین و تصویب می شود.

ماده 4 – دستگاه های ذی ربط در قانون موظف هستند گزارش عملکرد خود را هر شش ماه به کار گروه ارایه نمایند.

ماده 5 – هریک از دستگاه های عضو کار گروه موظفند اعتبارات موردنیاز برای تحقق اهداف قانون را مطابق با وظایف مندرج در ماده (3) در بودجه سالانه خود پیش بینی نمایند.

ماده 6 – دستگاه های ذی ربط موظف هستند ظرف دو ماه پس از ابلاغ این تصویب نامه‘ اولین گزارش مراحل اجرایی را به دبیرخانه کار گروه ارایه نمایند.

ماده 7 – وظایف و تعهدات دستگاه های عضو کار گروه به شرح زیر می باشد:

الف – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

1 – انجام کلیه امور دبیرخانه ای کار گروه اعم از برگزاری و تعیین دستور کار جلسات کار گروه و سایر وظایف دبیرخانه مطابق با آیین نامه داخلی.

2 – ساماندهی فرهنگی- هنری طراحان پارچه و لباس کشور در قالب حمایت از ساختار مناسب ازجمله تشکیل خانه طراحان پارچه و لباس ایران.

3- ایجاد نمایشگاه دائمی پارچه و لباس ایرانی- اسلامی یا نگارخانه و موزه (برای عرضه طرح ها و الگوهای برتر و برگزیده و مصوب کار گروه).

4 – فراهم کردن زمینه حضور فعال و مؤثر طراحان ممتاز و متعهد پارچه و لباس ایرانی واسلامی در سایر کشورهای اسلامی برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در قالب برپایی نمایشگاه آثار با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.

5 – برقراری ارتباط و فراهم نمودن زمینه مبادلات فرهنگی مناسب با کشورهای اسلامی در قالب برپایی نمایشگاه ها و جشنواره های بین المللی با همکاری وزارت علوم‘ تحقیقات و فناوری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با محوریت معرفی نمادها و الگوهای برتر پارچه و لباس ایرانی- اسلامی در راستای عینیت بخشی به استقرار قطب طراحی و اشاعه مد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران.

6 – اعمال تمهیدات لازم درجهت ترویج و تبلیغ نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی- اسلامی و بومی مناطق مختلف کشور و نمادها و الگوهای مصوب کار گروه در سینما‘ تئاتر‘ مطبوعات‘ کتاب‘ موسیقی‘ هنرهای نمایشی و دیگر فعالیت های فرهنگی.

7 – فراهم کردن امکان ثبت هنری آثار طراحان پارچه و لباس مطابق با شرایط تعیین شده در کارگروه و نیز اعمال حقوق مالکیت معنوی درباره آثار یادشده.

8 – تسهیل و تسریع در فرآیند صدور مجوز تاسیس مؤسسات فرهنگی- هنری برای طراحان پارچه و لباس ایرانی – اسلامی.

ب – وزارت آموزش و پرورش

1 – توسعه و تعمیق آگاهی و باورمندی دانش آموزان نسبت به مؤلفه های هویت ملی – اسلامی از جمله در زمینه فرهنگ پوشش و آراستگی در قالب تهیه و تدوین و اجرای برنامه جامع و جذاب آموزشی و پرورشی.

2 – آشنا نمودن دانش آموزان با شیوه ها و مظاهر تهاجم فرهنگی غرب به ویژه در زمینه اشاعه و القای الگوهای رفتاری و ترویج مدگرایی کاذب در پوشش و آرایش.

3 – معرفی نمادها و الگوهای فرهنگ ایرانی- اسلامی در زمینه پوشش‘ لباس و سایر آرایه های مکمل از طریق تصاویر کتب درسی.

4 – فراهم کردن زمینه طراحی های متنوع برای لباس دانش آموزان‘ معلمان و کارکنان مدارس با توجه به اقتضائات جنسیتی‘ سنی و منطقه ای ‘ ازطرق مختلف ازجمله برگزاری جشنواره سالیانه لباس مدارس و حمایت از طرحهای برگزیده برخوردار از شاخصه های زیبایی و حجاب که بتواند پاسخ مناسبی برای نیازهای روحی و روانی آنها باشد.

5 – سفارش لباس فرم مخصوص دانش آموزان ممتاز‘ برگزیدگان المپیادها و شرکت کنندگان درجشنواره های علمی و فرهنگی به طراحان برجسته لباس اسلامی و تولیدکنندگان و براساس الگوها و نمادهای ایرانی- اسلامی و برخوردار از پارچه و دوخت با کیفیت بالا و اعطای این لباس ها به این دانش آموزان در قالب جوایز فرهنگی برای استفاده در مراسم و مناسبت ها.

6 – تهیه دستورالعمل جامعی برای ساماندهی وضعیت ظاهری لباس دانش آموزان جهت تصویب در کار گروه.

7 – تهیه دستورالعمل نحوه برگزاری جشنواره سالیانه در مدارس و همچنین شرایط گزینش طرح ها و کاربرد آن جهت تصویب در کار گروه.


ج – وزارت بازرگانی:

1 – برپایی نمایشگاه فصلی و دائمی (مرکزی و استانی) عرضه پوشاک و لباس منطبق با مصوبات کار گروه.

2 – حمایت عملی از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک اسلامی که محصولات آنها ضمن انطباق با موازین شرعی پوشش از کیفیت‘ زیبایی‘ جذابیت و تنوع برخوردار باشد.

3 – ارایه تسهیلات قانونی که به کاهش قیمت تمام شده لباس های تولیدی (با ویژگیهای فوق الذکر) منجر شود و قدرت رقابت آنها را نسبت به سایر کالاها فاقد شرایط به طور محسوس افزایش دهد.

4 – شناسایی تولیدکنندگان و فروشندگان موفق در زمینه تولید و عرضه لباس های مناسب اسلامی و اعطای تسهیلات به آنها و رفع مشکلات ایشان و تسهیل شرایط صادرات برای محصولات آنها.

5 – حمایت از طراحان موفق لباس های اسلامی در امور صنفی جهت رساندن مدل های طراحی شده به تولید انبوه.

6 – نظارت مستمر و مؤثر و اعمال کنترل های لازم بر صنوف تولیدکننده و عرضه کننده لباس.

7 – پیگیری وضع و اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچه های خارجی براساس قانون مقررات صادرات و واردات – مصوب 1372 – و اصلاحات بعدی آن.

8 – اقدامات لازم جهت هدایت بازار عرضه البسه و پوشاک خارجی از مرحله ثبت سفارش و اعمال نظارت های لازم.

9 – توسعه طرح جلوه های حجاب با تنوع بخشی به مدل های اسلامی و جامعیت محصولات عرضه شده برای پوشش کامل بانوی مسلمان ایرانی (از قبیل روسری بلند و جوراب مناسب).

10 – همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت برپایی نمایشگاه‘ موزه و جشنواره های ملی‘ منطقه ای و بین المللی با محوریت معرفی نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی – اسلامی.

11 – اعمال تمهیدات و اقدامات حمایتی لازم برای تشکیل و تقویت صنف طراحان پارچه و لباس.


د – وزارت صنایع و معادن:

1 – فراهم کردن امکان ارتباط مؤثر طراحان پارچه و لباس های اسلامی با کارخانجات نساجی و تولیدکنندگان لباس.

2 – حمایت ازکارخانجات و تولیدکنندگان لباس های منطبق با الگوهای ایرانی اسلامی به خصوص چادر با کیفیت .

3 – حمایت از متقاضیان تاسیس واحدهای تولید صنعتی لباس و پارچه به ویژه پارچه چادری.

4 – تلاش درجهت تولید منسوجات از مواد اولیه طبیعی با کیفیت استاندارد به منظور جلب اقبال مردمی به مصرف منسوجات و پوشاک اسلامی – ملی تولید داخل.


هـ - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:

1 – ترویج الگوهای مناسب پوشش منطبق با ارزش های فرهنگی‘ اسلامی و ملی در فیلم ها‘ سریال ها‘ مستندها‘ نماهنگ ها‘ پویانمایی ها‘ گزارش ها و گفتگوها.

2 – تهیه و پخش برنامه های تلویزیونی درجهت معرفی و ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف کشور و نیز مدل های لباس ایرانیان در ادوار مختلف تاریخی.

3 – انعکاس جشنواره ها و نمایشگاه های مد ولباس اسلامی وملی و معرفی طرح های ارایه شده و طراحان موفق در برنامه های سیما.

4 – پرهیز از ترویج الگوهای غربی پوشش در پخش برنامه های سیما.

5 – اطلاع رسانی درباره جریان های منحرف و مهاجم مد و الگوهای غربی پوشش در قالب برنامه های جذاب تلویزیونی همراه با ارایه الگوهای بدیل و برتر اسلامی ایرانی.

6 – توجه ویژه به ساخت برنامه های پویانمایی برای کودکان به منظور جلب توجه آنها به لباس های اسلامی ایرانی با استفاده از نمادهای محبوب عروسکی.

7 – تدوین دستورالعمل برای نحوه حضور بازیگران در تلویزیون و سینما با همکاری و هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‘ حداکثر به مدت یک ماه از تاریخ تصویب آیین نامه جهت تصویب در کار گروه.

8 – ترویج و تبلیغ الگوهای لباس منطبق با فرهنگ ایرانی- اسلامی (مطابق با شاخص های تعیین شده در کار گروه) به وسیله مجریان تلویزیون.


و – معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور:

1 – توجه ویژه به پیشنهاد دستگاه های اجرایی و وظایف مندرج در قانون و آیین نامه جهت تامین منابع لازم برای اجرایی شدن مصوبات و پیگیری مراحل تصویب درلایحه بودجه سنواتی.

2 – فراهم کردن امکان تحقق طرح های بودجه ای پیشنهادی دستگاه های عضو درجهت تامین هزینه های اجرایی قانون.

این تصویب نامه در تاریخ 9/4/1387 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.


پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور