وزیران عضو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه شماره 13934/ت39614هـ مورخ 4 /2 /1387 آیین نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:
آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت
مصوب 1387,06,05با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1- اصطلاحات ذکر شده در این آیین نامه در معانی مشروح زیر به کار می روند:
الف – هیئت: نمایندگان ویژه رییس جمهور، موضوع تصویب نامه شماره 13943/ت39614هـ مورخ 4 /2 /1387
ب (اصلاحی 05/06/1387)– ستاد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موضوع ماده (23) این آیین نامه
ج – دستگاه اجرایی: کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 - از جمله وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکتهای دولتی و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است.
ماده 2 – مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و حومه به عهده شهرداری می باشد.
ماده 3 – عملکرد شهرداری ها و شرکت های ارایه کننده خدمات حمل و نقل (درون شهری و برون شهری بار و مسافر) در مدیریت حمل و نقل، به طور سالانه ارزیابی و رتبه بندی شده و در هر سال به شهرداری ها و شرکتهای برتر جایزه ویژه مدیریت حمل و نقل اعطا خواهد شد.
تبصره- نتایج ارزیابی مربوط به دوره یک ساله منتهی به پانزدهم مهر، در بیست و ششم آذر هر سال اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.
ماده 4 ـ وزارت کشور موظف است دستورالعمل بهبود تردد در معابر شهری و حومه را تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید و تا زمان تصویب و ابلاغ آن دستورالعمل اجرایی اصلاح ساختار سامانه های حمل و نقل عمومی و ساماندهی حمل و نقل درون شهری، موضوع جزء (1) بند (ب) تبصره (13) قانون بودجه سال 1385 کل کشور، موضوع تصمیم نامه شماره 63432/ت35540ن مورخ 1 /6 /1385 برای اجرا تنفیذ می شود.
ماده 5 – وزارت راه و ترابری موظف است بازدید ایمنی (شناسایی و حذف مشکلات و نواقص ایمنی شبکه راه در دوره بهره برداری) راههای شریانی و راههای اصلی غیر شریانی موجود را تا پایان سال 1389 انجام داده و اقدامات ایمن سازی را به طور همزمان آغاز و تا پایان سال 1390 به اتمام برساند.
تبصره 1- تا زمان رفع مقاطع پر تصادف، اطلاع رسانی موقعیت نقاط یادشده در راهها الزامی می باشد.
تبصره 2 – بازرسی ایمنی راه در مطالعات طراحی اولیه و قطعی و پیش از گشایش جاده ها الزامی می باشد.
ماده 6 – به طرح های تحقیق و توسعه، ابداعات و اختراعاتی که منجر به بهبود ایمنی و مصرف وسایل نقلیه شود، از طریق دستگاههای ذی ربط کمک بلاعوض اعطا خواهد شد.
ماده 7 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی کارگروه موضوع ماده (22)، اعتبار لازم را برای تأمین تسهیلات بانکی جهت اجرای طرحهای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به بانکهای عامل ابلاغ نماید.
ماده 8 ـ وزارتخانه های کشور و راه و ترابری موظفند دستورالعمل و برنامه عملیاتی اصلاح نحوه پرداخت یارانه به حمل و نقل عمومی مسافر درون و برون شهری با رویکردهای پرداخت یارانه بر مبنای جابجایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی را تا 1 /7 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 9 ـ وزارتخانه های کشور و راه و ترابری موظفند طرح توانمندسازی بنگاههای خصوصی و تعاونی حمل و نقل بار و مسافر درون شهری و برون شهری را تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 10 ـ وزارت راه و ترابری موظف است دستورالعمل حمل ترکیبی کالا از مبدأ تا مقصد نهایی با شبکه ریلی و شبکه مکمل جاده ای را تا تاریخ 1 /7 /1387 برای تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 11 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است دستورالعمل اجرایی مدیریت فوریتهای پزشکی در حوادث رانندگی (درون شهری و برون شهری) را تا تاریخ 1 /7 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 12ـ وزارت کشور موظف است برنامه بهره برداری از خطوط قطار شهری تا پایان سال 1390 را با اولویت بندی برآورد هزینه و زمان و نحوه تأمین مالی تا تاریخ 1 /7 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 13 ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است دستورالعمل الزام به داشتن توقفگاه برای انواع کاربری ها را تدوین و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برساند.
ماده 14 - وزارت راه و ترابری موظف است برنامه احداث راه های شریانی جاده ای و خطوط اصلی ریلی تا پایان سال 1390، افزایش سرعت در شبکه ریلی کشور، برقی کردن خطوط و اجرای علایم و تأسیسات و ارتباطات را به همراه اولویت بندی و برآورد هزینه و زمان اجرا و نحوه تأمین مالی حداکثر تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 15 ـ وزارت راه و ترابری موظف است برنامه احداث و ارتقای مجتمع های خدماتی ـ رفاهی جاده ای با امکانات کافی (شامل امکانات مناسب برای استراحت رانندگان) با رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی را تا تاریخ 1 /8 /1387 برای تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 16 ـ وزارتخانه های راه و ترابری و کشور موظفند، برنامه بهبود تردد و ارتقاء به حداقل سطح خدمت «هـ» (وضعیت تردد در سطح ظرفیت یا کمتر) تا پایان سال 1390 در کلیه مسیرهای شریانی برون و درون شهری (با اولویت کلانشهرها) را تا پایان مهرماه 1387 به ستاد ارایه نمایند.
ماده 17 ـ وزارت صنایع و معادن موظف است طرح تولید وسایل نقلیه تا پایان سال 1390 را با محورهای ذیل حداکثر تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
الف ـ استانداردسازی تولید و سایل نقلیه در مصرف سوخت، آلایندگی و ایمنی.
ب ـ تولید وسایل نقلیه سواری دوگانه سوز و پایه گازسوز (بنزین ـ گاز طبیعی)، سواری نفت گاز سوز، سنگین دو سوخته (نفت گاز ـ گاز طبیعی)، بنزین سوز کم مصرف و برقی و دورگه (هیبریدی برقی)
ج ـ تولید ناوگان و تجهیزات حمل و نقل عمومی (اتوبوس، میدی بوس، مینی بوس، ون، لوکوموتیو، ریل، واگن معمولی و خودکشش، اتوبوس ریلی و ... )
ماده 18 ـ وزارت نفت موظف است برنامه بهینه سازی پالایشگاه ها در راستای افزایش تولید بنزین و نفت گاز را تا تاریخ 1/ 8/ 1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 19 ـ وزارت نفت موظف است با همکاری وزارت صنایع و معادن، برنامه حمایت از تولید تجهیزات عرضه گاز طبیعی به ویژه جایگاههای متوسط (با سوختگیری سریع) و فشار سازهای خانگی را تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 20 ـ وزارت نفت موظف است برنامه حمایت از تولید سوخت با منشاء غیرفسیلی برای وسایل نقلیه را تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده 21 ـ تمامی دستگاههای اجرایی، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ایران و نیروی انتظامی موظفند برنامه ها و گزارش اقدامات خود را از طرحهای آموزشی فرهنگ سازی و تبلیغاتی در راستای مفاد قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به ستاد ارایه نمایند.
ماده 22 – به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای زمانبندی شده طرح ها و پروژه های مرتبط با اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، کارگروهی متشکل از وزارت راه و شهرسازی (رییس) و با عضویت معاونین ذی ربط وزارتخانه های کشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور تشکیل می شود. کارگروه یاد شده موظف است هر سه ماه یک بار عملکرد دستگاه اجرایی در راستای مفاد قانون مذکور را بررسی و گزارش پیشرفت کار موضوع ماده (3) قانون یاد شده و پیشنهادهای لازم را به هیئت وزیران ارایه نماید.
تبصره – دبیرخانه کارگروه در وزارت راه و شهرسازی مستقر و مسئولیت آن بر عهده معاون ذی ربط وزارت راه و شهرسازی است.
ماده 23ـ به منظور مدیریت یکپارچه اجرای قانون حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و استقرار دبیرخانه نمایندگان ویژه رییس جمهور، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با ریاست یکی از نمایندگان ویژه رییس جمهور به عنوان رییس ستاد با حکم رییس جمهور در نهاد ریاست جمهوری تشکیل می گردد.
تبصره 1- ستاد با کلیه امکانات، اعتبارات، تعهدات، وظایف و اختیارات و نیروی انسانی در وزارت راه و شهرسازی مستقر میگردد تا به طور هماهنگ و منسجم در مجموعه ساختار و تشکیلات آن وزارتخانه و در صورت لزوم با انجام اصلاحات ساختاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در قالب پست های سازمانی موجود آن وزارتخانه فعالیت نماید.
تبصره 2- وزارت راه و شهرسازی با همکاری و هماهنگی معاونت حقوقی رییس جمهور موظف است ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویب نامه ضمن انجام اقدامات زیر، پیشنهادهای تنقیحی لازم را برای اصلاح یا حذف احکام و مقررات موجود ارایه نماید.
الف- احصای آن دسته از وظایف و اختیارات ستاد که جنبه اجرایی داشته و مربوط به دستگاههای خاص می باشد و انتقال آنها به دستگاه مربوط.
ب- احصای آن دسته از وظایف و اختیارات ستاد که جنبه تصمیم گیری و تصویب داشته و احراز آخرین وضعیت اعمال وظایف و اختیارات مذکور و ارایه پیشنهادهای لازم به منظور تعیین تکلیف آنها به هیئت وزیران.
ج- احصای وظایف و اختیارات پیش بینی شده در مصوبات و مقررات برای نمایندگان ویژه رییس جمهور (سابق) موضوع بند (الف) ماده (1) و احراز آخرین وضعیت اعمال وظایف و اختیارات مذکور.
تبصره 3- کارگروهی مرکب از معاونین ذی ربط وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاونت اجرایی رییس جمهور و نهاد ریاست جمهوری موظفند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه وضعیت مطالبات و تعهدات ستاد را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، مشخص و تسویه نمایند.
ماده 24 ـ دستگاههای اجرایی موظفند برای انجام وظایف خود در اجرای این آیین نامه، مجری مشخص با حکم بالاترین مقام دستگاه منصوب نمایند.
این تصویبنامه در تاریخ 5 /6 /1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور - پرویز داودی