آیین نامه اجرایی نحوه طبقه بندی بنگاهها، تایید صورتهای مالی و بازاریابی بنگاههای مشمول واگذاری

وزیران عضو کارگروه تصویب آیین نامه های مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره 186084 /ت41633هـ مورخ 14 /10 /1387 هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، آیین نامه اجرایی «نحوه طبقه بندی بنگاهها، تأیید صورتهای مالی و بازاریابی بنگاههای مشمول واگذاری» را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین نامه اجرایی نحوه طبقه بندی بنگاهها، تأیید صورتهای مالی و بازاریابی بنگاههای مشمول واگذاری
مصوب 1388,05,17با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل اول - نحوه طبقه بندی بنگاههای مشمول واگذاری

ماده ۱- دستگاههای دولتی موضوع ماده (۸۶) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی موظفند به منظور واگذاری، ظرف شش ماه تمامی بنگاههای دولتی مشمول گروههای (۱) و (۲) ماده (۲) قانون یاد شده را در هر یک از بازارهای موضوع بندهای (۱۱) الی (۱۵) ماده (۱) قانون یاد شده بر اساس اندازه بنگاه، فناوری، وضعیت مالی، روابط صنعتی، میزان حساسیت مصرف کننده نسبت به محصول تولیدی بنگاه و روابط مالی با دولت در چارچوب جدول موضوع ماده (۳) این آیین نامه طبقه بندی نمایند.

ماده 2- دستگاههای یادشده در ماده (1) موظفند فهرست بنگاههای موضوع این ماده را به همراه فهرست حقوق و داراییهای مصرح در تبصره (1) بند (الف) ماده (3) قانون یاد شده، متضمن پیشنهاد واگذاری آنها به همراه تعداد نیروی انسانی (تعداد قبل از اجرای مفاد ماده (16) قانون یادشده توسط هیأت واگذاری)، فهرست اموال منقول و غیرمنقول، کلیه اطلاعات و مدارک لازم از جمله اساسنامه، اسناد احراز مالکیت داراییها و صورتهای مالی حسابرسی شده سه سال آخر بنگاهها را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمایند.

ماده 3- طبقه بندی بنگاههای قابل واگذاری بر اساس صورتهای مالی سه سال آخر و شاخص های مندرج در جدول زیر صورت می گیرد:


ردیف

عامل طبقه بندی

شاخص طبقه بندی

سطح شاخص

امتیاز

1

اندازه بنگاه

تعداد کارکنان فعال در بنگاه

کمتر از 100 نفر

20

100 تا 300 نفر

15

300 تا 500 نفر

10

500 تا 2500 نفر

5

2500 نفر و بیشتر

0

2

فناوری روز

سطح فناوری محصولات

تولید محصول با فناوری متوسط یا بالا

10

تولید محصول با فناوری پایین

5

3

وضعیت مالی

نسبت سود عملیاتی به مجموع دارایی ها (سه سال آخر)

ده درصد بیشتر

10

کمتر از ده درصد

5

سود یا زیان خالص

سوددهی در سه سال مالی قبل از واگذاری

10

زیان دهی در سه سال مالی قبل از واگذاری

0

4

روابط صنعتی

وضعیت بازار داده یا ستانده

بازار داده و ستانده رقابتی است

30

حداقل یکی از بازار داده یا ستانده رقابتی است

20

بازار داده و ستانده انحصاری است

10

5

میزان حساسیت مصرف کننده

قیمت گذاری مواد اولیه یا محصولات

قیمت گذاری مواد اولیه و محصولات توسط دولت انجام نمی شود

10

حداقل قیمت گذاری مواد اولیه یا محصولات توسط دولت انجام نمی شود

5

قیمت گذاری مواد اولیه و محصولات توسط دولت انجام می شود

0

6

روابط مالی با دولت

استفاده از منابع عمومی برای سرمایه گذاریهای جدید یا فعالیتهای جاری

از منابع عمومی استفاده نمی کند

10

از منابع عمومی استفاده می کند

0


تبصره ۱- بنگاههای دولتی که جمع امتیاز آنها بر اساس جدول یادشده بیشتر باشد، در واگذاری اولویت خواهند داشت.

تبصره ۲- اولویت موضوع تبصره (۱) یادشده حسب شرایط زمان واگذاری، با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی و تصویب هیئت واگذاری قابل تغییر است.

فصل دوم - نحوه تأیید صورتهای مالی بنگاههای مشمول واگذاری

ماده ۴- دستگاههای دولتی موضوع ماده (۸۶) قانون یاد شده موظفند اطلاعات و مدارک بنگاههای مشمول واگذاری از جمله گزارش فعالیت موضوع ماده (۲۳۲) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت - مصوب ۱۳۲۷-، صورتجلسات مجامع عمومی و گزارش نحوه پیگیری تکالیف مجامع عمومی یاد شده، صورتهای مالی حسابرسی شده مصوب سه سال قبل این بنگاهها به همراه یادداشتهای توضیحی آنها و نیز گزارشهای حسابرسی مربوط را ظرف یک هفته از تاریخ تصویب نام بنگاه برای واگذاری در هیئت واگذاری، برای تأیید به سازمان خصوصی سازی ارایه نمایند. سازمان خصوصی سازی در صورتی که اطلاعات مندرج در گزارش حسابرس (بازرس قانونی) مربوط به آخرین سال مالی بنگاه را کافی نداند، ظرف یک ماه، از طریق سازمان حسابرسی یا حسابداران عضو جامعه حسابداران رسمی برای انجام حسابرسی موردی در خصوص ماهیت اقلام ترازنامه از جمله کفایت ذخیره احتساب شده بابت پاداش پایان خدمت کارکنان، ذخایر مالیاتی و همچنین بدهی های بانکی و بیمه تأمین اجتماعی، اقدام نموده و پس از تأیید گزارش حسابرسی موردی، صورتهای یاد شده را ملاک ارایه اطلاعات به خریداران و سایر مراجع قرار می دهد.

ماده ۵- مدیران بنگاههایی که واگذاری آنها به تصویب هیئت واگذاری رسیده است تا شش ماه پس از زمان ارزیابی سهام و تصویب قیمت آن و همچنین در فاصله زمانی قطعی شدن فروش تا تحویل بنگاه به خریدار، مجاز به اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی که آثار مالی تعیین کننده و با اهمیت بر صورتهای مالی بنگاه دارند (از جمله کاهش یا افزایش قیمت محصول، فروش اموال غیرمنقول و داراییهای غیرجاری بنگاه، ایجاد هرگونه تعهد بلند مدت مالی و یا حقوقی و نظایر آن) نیستند. در صورت اتخاذ اینگونه تصمیمات، افراد یادشده به صورت تضامنی مسئول جبران خسارت وارده به بنگاه خواهند بود. موارد استثناء از حکم این ماده با تأیید سازمان خصوصی سازی مجاز است.

ماده ۶- سازمان خصوصی سازی موظف است آگهی عرضه سهام بنگاههای یادشده را حداقل در دو روزنامه کثیرالانتشار و در صورت لزوم از طریق سایر رسانه های گروهی منتشر نماید. انتشار آگهی حداقل در دو نوبت و با فاصله حداکثر ده روز و با ذکر روش واگذاری انجام می پذیرد. عرضه سهام حداقل بیست روز پس از انتشار اولین آگهی در روزنامه مجاز خواهد بود.

تبصره ۱- واگذاری تدریجی سهام شرکتها توسط سازمان خصوصی سازی و از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، در صورتی که حداکثر پانزده درصد کل سهام آنها را شامل شود، بدون تشریفات درج آگهی مجاز است.

تبصره ۲- هیئت واگذاری مجاز است، در مواردی خاص و بنا به پیشنهاد سازمان خصوصی سازی، فاصله زمانی عرضه سهام از تاریخ انتشار اولین آگهی را کمتر از بیست روز تعیین نماید.

ماده ۷- در مواردی که واگذاری سهام از طریق بورس اوراق بهادار صورت می گیرد، درج اطلاعات زیر در آگهی ضروری است:

۱- نام و موضوع فعالیت شرکت.

۲- تعداد سهام قابل واگذاری و درصد آن نسبت به کل سهام شرکت.

۳- اعلام ترکیب سهامداران عمده.

۴- تعیین محل دریافت فرمها و اطلاعات مربوط.

۵- اعلام تاریخ شروع عرضه سهام در بورس اوراق بهادار.

۶- اعلام قیمت پایه سهام قابل واگذاری.

۷- اعلام آمادگی برای بازدید واحد مورد واگذاری توسط متقاضیان خرید.

۸- اعلام میزان پیش دریافت نقدی، زمان بندی و شرایط اقساط و تضمین های لازم برای وصول مطالبات در مواردی که واگذاری سهام با رعایت مفاد آیین نامه مربوط به صورت نقد و اقساط صورت می گیرد.

۹- اعلام مشوقهای مالی و غیرمالی برای خریداران و چگونگی اخذ تعهدات و اعطای تخفیفات به خریداران.

۱۰- اعلام تعداد و شرایط واگذاری سهام ترجیحی به مدیران و کارکنان همان بنگاه و سایر مدیران متخصص و با تجربه.

۱۱- اعلام اینکه نقل و انتقال سهام در چارچوب قرارداد بوده و شرکت در مزایده به معنی اطلاع کامل و رعایت و قبول شرایط مندرج در آن است.

۱۲- اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده از طریق بورس، حسب ضوابط بورس اوراق بهادار.

ماده ۸- در مواردی که واگذاری سهام از طریق مزایده صورت می گیرد، درج موارد زیر در آگهی ضروری است.

۱- کلیه موارد مندرج در بندهای ماده (۷) به استثنای بند (۵) آن.

۲- اعلام مهلت و چگونگی تسلیم پیشنهادها.

۳- اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده به میزان سه درصد (۳ %) قیمت پایه.

۴- اعلام اینکه متقاضیان باید پیشنهاد خود را به صورت روشن و مشخص و در مهلت مقرر در پاکت لاک و مهر شده تسلیم نمایند.

۵- اعلام تاریخ جلسه گشایش پاکتهای واصل شده پیشنهادی و اینکه در جلسه مذکور حضور پیشنهاد دهندگان آزاد است.

۶- اعلام اولویت بخش تعاون در شرایط یکسان

ماده ۹- سازمان خصوصی سازی به منظور تسهیل در فروش بنگاههای مشمول واگذاری، می تواند رأساً و یا با استفاده از مشاوران حقیقی و حقوقی داخلی یا خارجی و مؤسسات تأمین سرمایه با رعایت بندهای زیر بازاریابی نماید:
۱- جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش لازم در مورد بنگاه و صنعت مشتمل بر اطلاعات وضعیت فنی، نیروی انسانی، حقوقی و مالی بنگاه.
۲- ایجاد امکان دسترسی یکسان به اطلاعات مورد نیاز برای عموم در داخل و خارج از کشور.

ماده ۱۰- گزارش نحوه اجرای این آیین نامه توسط دستگاههای مندرج در ماده یک یادشده هر شش ماه یک بار توسط سازمان خصوصی سازی تهیه و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی به شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ارایه خواهد شد.

رئیس جمهور - محمود احمدی نژاد