آیین نامه اجرایی بند الف ماده 131 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین نامه اجرایی بند الف ماده ۱۳۱ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، ‏اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1385,11,21

فصل اول :‏
«تعاریف»‏

ماده ۱ـ پرونده قضایی: پرونده قضایی مذکور در ماده ۱۳۱ قانون برنامه چهارم ‏توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که در این آیین نامه « قانون» نامیده می شود ‏شامل کلیه پرونده های مدنی، جزایی و امور حسبی است که در دادسراها و دادگاه های ‏عمومی و انقلاب، انتظامی قضات، نظامی، ویژه روحانیت، دادگاه تجدیدنظر، محکمه عالی ‏انتظامی قضات، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری و سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی ‏و منتهی به اتخاذ تصمیم نهایی و صدور رأی گردیده و مختومه شده است.‏

تبصره ـ پرونده های شـوراهای حل اخـتلاف نیز مشمول مقررات این آیین نامه ‏خواهدبود.‏

ماده ۲ـ اسناد و اوراق پرونده های قضایی که نگهداری آنها ضروری می باشد.‏
اسناد و اوراق مذکور در قانون شامل احکام، قرارها، تصمیمات و دستورات قضایی، ‏تحقیقات و معاینات محلی و نیز هرگونه سند، مدرک و صورتجلسات، دفاتر، گزارش ها فرم ‏مشخصات پرونده، فرم مخصوص بایگانی راکد و مانند آنهاست که مورد استناد طرفین پرونده ‏واقع گردیده یا در اتخاذ تصمیم توسط مراجع قضایی مؤثر بوده و نگهداری سوابق آنها و ‏تبدیل به اسناد الکترونیکی به تشخیص هیأت مذکور در ماده۸، این آیین نامه ضروری باشد.‏

تبصره ـ علاوه بر موارد فوق هیأت مزبور می تواند با توجه به نوع، اهمیت دعوی یا ‏شکایت، خواسته، خواهان، عنوان جرم، طرفین پرونده، زمان و مکان رسیدگی، ارزش ‏قضایی و مانند آنها، نگهداری سوابق اوراق و اسناد پرونده قضایی و تبدیل آن به سند ‏الکترونیکی را ضروری تشخیص دهد.‏

ماده ۳ـ بایگانی قطعی: بایگانی قطعی موردنظر قانون همان بایگانی راکد پرونده هائی ‏است که منتهی به صدور حکم یا قرار قطعی گردیده و حسب مورد مختومه شده است، ‏تاریخ مختومه شدن پرونده شروع بایگانی قطعی محسوب می شود.‏
پرونده های قضایی در موارد زیر مختومه تلقی و با دستور مقام قضایی صالح بایگانی ‏خواهندشد:‏
‏۱ـ پرونده هایی که منتهی به اجرای کامل حکم شده است؛
‏۲ـ پرونده هایی که موضوع آن مشمول مرور زمان گردیده و یا به هر علتی قرار موقوفی ‏اجرای حکم صادر شده است؛
‏۳ـ پرونده هایی که منجر به حکم برائت، بی حقی، بطلان دعوی و مانند آن گردیده ‏است؛
‏۴ـ پرونده هایی که منجر به صدور قرار نهایی و قطعی گردیده است؛
‏۵ ـ پرونده هایی که موضوع آن تأمین دلیل یا دستور موقت است، پس از اتمام ‏اقدامات قانونی لازم؛
‏۶ ـ سایر پرونده ها به تشخیص هیأت مذکور در ماده۸، این آیین نامه.

فصل دوم
مقدمات

ماده ۴ـ مدیر دفتر مرجع قضایی یا جانشین وی موظف است مشخصات پرونده ای را ‏که دستور بایگانی قطعی آن توسط قاضی صادر گردیده حداکثر ظرف یک هفته در «فرم ‏مشخصات پرونده» درج نموده همراه پرونده در مقابل اخذ رسید به بایگانی راکد مربوط ‏تحویل دهد.‏

تبصره ۱ ـ در شعب دادسرا منشی شعبه یا جانشین وی وظایف مدیر دفتر مرجع قضایی ‏را به عهده خواهدداشت.‏

تبصره ۲ ـ « فرم مشخصات پرونده» که توسط اداره اسناد و بایگانی راکد قوه قضاییه ‏تهیه و در اختیار مراجع قضایی قرار خواهدگرفت، متضمن نکات زیر می باشد:‏

۱ـ مشخصات پرونده:‏
الف ـ مدنی است یا کیفری یا امور حسبی؛
ب ـ موضوع پرونده؛
ج ـ کلاسه پرونده؛
د ـ تاریخ تشکیل پرونده؛
هـ ـ تاریخ مختومه شدن پرونده؛
و ـ تعداد اوراق پرونده.‏

۲ـ مشخصات طرفین پرونده: اعم از خواهان و خوانده یا شاکی و مشتکی عنه.‏

۳ـ مرجع یا مراجع رسیدگی کننده، نظیر دادسرا، دادگاه بدوی حقوقی یا جزایی، ‏دادگاه تجدیدنظر، دیوان عالی کشور و غیره.‏

۴ـ نتیجه رسیدگی:‏
الف ـ حکم یا قرار و غیره و موضوع آن؛
ب ـ شماره و تاریخ حکم یا قرار و غیره؛
ج ـ علت مختومه شدن اعم از اجرای کامل حکم، قطعیت حکم برائت یا قرار، مرور ‏زمان و غیره.‏

۵ ـ ذکر ضمائم پرونده و سایر مشخصات که درج آن ضروری است.‏ ‏

۶ ـ مهم و ملی بودن یا نبودن پرونده مطابق مقررات قانون سازمان اسناد و کتابخانه ‏ملی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۴۹ و مقررات این آیین نامه و سایر اوضاع و احوال ‏پرونده.‏

۷ ـ تاریخ تحویل به بایگانی راکد.‏

۸ ـ مشخصات تنظیم کننده فرم مذکور و تأییدکننده آن.‏
فرم مشخصات پرونده باید در سه نسخه به نحو کامل و دقیق و خوانا تنظیم گردد، ‏یک نسخه در دفتر شعبه دادسرا یا دادگاه یا سایر مراجع قضایی مربوط نگهداری خواهدشد ‏و دو نسخه دیگر به پیوست پرونده به بایگانی راکد ارسال شود.‏

تبصره 3ـ پرونده هایی که منتهی به محکومیتهای مشروط، معلق و مانند آن گردیده اند ‏تا پایان موعد تعیین شده در دادنامه، در دفتر مرجع قضایی نگهداری و سپس برای ارسال ‏آنها به بایگانی راکد اقدام خواهدشد.‏

ماده ۵ ـ به دستور قاضی مربوط قبل از ارسال پرونده به بایگانی راکد کلیه اسناد، ‏وثایق و دستورات قضایی به شرح زیر باید تعیین تکلیف و رفع اثر شود.‏
‏۱ـ دستور احضار یا جلب؛ ‏
۲ـ قرار ممنوعیت خروج از کشور؛
‏۳ـ دستور ورود به منزل یا تفتیش آن؛
‏۴ـ وثایق و تأمین خواسته؛
‏۵ ـ اسناد، قبوض یا وجوه نقدی؛‏
‏۶ ـ اموال یا اشیاء مرتبط با پرونده؛‏
‏۷ـ دستور انسداد حساب بانکی؛
‏۸ ـ دستور ممنوعیت از معامله نقل و انتقال؛‏
‏۹ـ سایر موارد به تشخیص قاضی مربوط.‏

ماده ۶ ـ مسؤول بایگانی راکد موظف است از تحویل گرفتن پرونده هایی که فاقد فرم ‏مشخصات پرونده می باشند خودداری نماید.‏

ماده ۷ـ قاضی مربوط باید نظارت کافی جهت اجرای صحیح مواد۴، ۵ و ۶ آیین نامه ‏و دستورالعمل مربوط داشته باشد.‏

فصل سوم
فرآیند تشخیص ضرورت نگهداری اسناد و اوراق پرونده های قضایی

ماده ۸ ـ به منظور برنامه ریزی، سیاست گذاری و نظارت بر اجرای کامل این آیین نامه، ‏هیأتی به عنوان « هیأت تشخیص دهنده ضرورت نگهداری سوابق اسناد و اوراق پرونده های ‏قضایی و تبدیل آنها به اسناد الکترونیکی و امحا» که در این آیین نامه « هیأت تشخیص ‏مرکزی» نامیده می شود تشکیل خواهد شد.‏

تبصره ـ مصوبات این هیأت پس از تنفیذ رئیس قوه قضائیه لازم الاجرا خواهدبود.‏

ماده ۹ـ اعضای هیأت تشخیص مرکزی عبارتند از:‏
‏۱ـ رئیس دیوان عالی کشور؛ (رئیس هیأت)‏
‏۲ـ دادستان کل کشور؛
‏۳ـ وزیر دادگستری؛
‏۴ـ معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه؛ (دبیر هیأت)‏
‏۵ ـ معاون اداری و مالی قوه قضاییه؛‏ ‏
۶ ـ رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح؛‏
‏۷ـ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.‏

تبصره ـ دعوت از سایر مسؤولان و صاحبنظران جهت شرکت در جلسه و مشاوره با ‏موافقت اکثر اعضای هیأت بلامانع است.‏

ماده ۱۰ـ به منظور تسهیل و تسریع اجرای این آیین نامه و اجرای وظایف مربوط ‏به هیأت تشخیص مرکزی و در استانها، هیأتی با عنوان « هیأت تشخیص استانی» با شرکت ‏مقامات ذیل در مراکز استان تشکیل می گردد:‏
‏۱ـ رئیس کل دادگستری استان؛ (رئیس هیأت)‏
‏۲ـ دادستان شهرستان مرکز استان؛
‏۳ـ نماینده سازمان اسناد و کتابخانه های جمهوری اسلامی؛ ‏
۴ـ رئیس اداره اسناد و بایگانی راکد دادگستری استان؛ (به عنوان دبیر هیأت)‏
‏۵ ـ رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان؛‏
‏۶ ـ مسؤول حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان.‏

تبصره ـ دعوت از سایر مسؤولان و صاحبنظران جهت شرکت در جلسه و مشاوره ‏بلامانع است.‏

ماده ۱۱ـ جلسات هیأت تشخیص مرکزی و استانی با حضور اکثر اعضاء رسمی و نظر ‏اکثریت حاضر معتبر خواهدبود.‏

ماده ۱۲ـ مدیران بایگانی راکد مراجع قضایی، حداقل یک ماه قبل از اتمام موعد سی ‏سال مقرر در قانون، به ترتیب تاریخ ورود، پرونده را به اتفاق کارشناسان اداره اسناد و ‏بایگانی راکد بررسی نموده مطابق مقررات این آیین نامه و دستورالعملهای هیأت تشخیص ‏مرکزی اوراق و اسنادی که نگهداری آنها ضروری است مشخص نموده سپس مشخصات ‏این اوراق و اسناد را در « فرم مخصوص بایگانی راکد» درج و پس از تأیید رئیس حوزه قضایی ‏یا مسؤولان مراجع قضایی دیگر یا جانشین آنها به پیوست فرم مشخصات پرونده و در ‏صورت نیاز و تشخیص مسؤولان قضایی مذکور در بالا همراه اصل پرونده به هیأت تشخیص ‏استان ارسال نمایند.‏

تبصره ـ فرم مخصوص بایگانی راکد که باید توسط اداره اسناد و بایگانی راکد ‏قوه قضاییه تهیه شود در چهار نسخه تنظیم خواهدشد که یک نسخه آن در سوابق بایگانی ‏راکد حفظ و بقیه به هیأت تشخیص استان ارسال می شود.‏

ماده ۱۳ـ فرم مخصوص بایگانی راکد باید حاوی نکات زیر باشد:‏
‏۱ـ شماره برگ اسناد و اوراق ضروری؛ (مطابق برگ شماری نهایی پرونده)‏ ‏
۲ـ عنوان اسناد و اوراق مذکور؛ (رأی، صورتمجلس و غیره)‏ ‏
۳ـ کد بایگانی راکد پرونده؛
‏۴ـ مدتی که از بایگانی قطعی شدن پرونده (مختومه شدن) می گذرد؛
‏۵ ـ آدرس و محل بایگانی راکد؛‏
‏۶ ـ قید مهم و ملی بودن یا نبودن پرونده مطابق مقررات این آیین نامه و ‏دستورالعمل های هیأت تشخیص مرکزی و سایر شرایط با درج جهات آن؛‏
‏۷ـ سایر مشخصات ضروری و ملاحظات؛
فرم مذکور باید به امضای تنظیم کننده، مسؤول بایگانی راکد و مسؤول مرجع قضایی یا ‏جانشین وی برسد.‏

تبصره ـ بایگانی راکد به تدریج حداکثر هر شش ماه یک بار باید فرم اسناد و اوراق ‏مزبور را تنظیم و به هیأت تشخیص استان ارسال نماید.‏

ماده ۱۴ـ هیأت تشخیص استان پس از وصول فرم مخصوص بایگانی راکد و ‏پیوست های آن (فرم مشخصات پرونده و در صورت نیاز اصل پرونده یا تصویر اسناد و ‏اوراق مذکور) باید با بررسی دقیق فرم مذکور و در صورت نیاز محتویات پرونده و با رعایت ‏مقررات قانون و این آیین نامه و دستورالعمل های هیأت تشخیص مرکزی ظرف شش ماه نظر ‏هیأت را مبنی بر ضرورت نگهداری اسناد و اوراق پرونده و تبدیل آن به سند الکترونیکی و ‏امحاء اعلام نماید. هیأت مذکور می تواند جهت تسهیل، تسریع و دقت در اجرای آیین نامه ‏در محل بایگانی راکد حاضر و اقدام به بررسی نماید یا حداقل دو نفر از اعضای هیأت به ‏تشخیص اکثر اعضاء به منظور فوق به محل اعزام شوند.‏

تبصره ۱ ـ در صورت تردید به ضرورت نگهداری سابقه اسناد و اوراق پرونده قضایی ‏یا عدم آن اصل بر ضرورت نگهداری سابقه و تبدیل به اسناد الکترونیکی است.‏

تبصره ۲ ـ در صورت ابهام و بروز موارد استثنایی که قابل تطبیق با مقررات قانون و ‏آیین نامه نباشد نظر هیأت تشخیص مرکزی استعلام خواهدشد.‏

ماده ۱۵ـ تشخیص نهایی مهم، ملی و آرشیوی بودن پرونده های قضایی به عهده ‏هیأت تشخیص مرکزی و با هماهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ‏است. این هیأت ضوابط و معیارهای تشخیص پرونده های مهم و ملی را طی دستورالعملی ‏مشخص، به مراجع قضایی اعلام خواهد نمود.‏ فرم مشخصات پرونده های مذکور در این ماده پس از اعلام مسؤول بایگانی راکد و ‏تأیید رئیس مرجع قضایی و با اطلاع هیأت تشخیص استان جهت اقدامات بعدی به هیأت ‏تشخیص مرکزی ارسال خواهدشد.‏

تبصره ـ هزینه های تشخیص، حفظ، بایگانی، انتقال و الکترونیکی نمودن پرونده های ‏موضوع این آیین نامه به عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.‏

فصل چهارم
تبدیل اسناد و اوراق پرونده های قضایی که نگهداری آنها ضروری است‏ به اسناد الکترونیکی:‏

ماده ۱۶ـ پس از تأیید فرم مخصوص بایگانی راکد، مبنی بر ضرورت نگهداری اسناد ‏و اوراق پرونده قضایی، توسط هیأت تشخیص استان یک نسخه از فرم تأییدشده در سابقه ‏هیأت مذکور ضبط و نسخه دیگر جهت اطلاع به هیأت تشخیص مرکزی ارسال خواهدشد ‏و نسخه سوم به بایگانی ارسال کننده لیست اعاده می شود.‏

ماده ۱۷ـ کلیه پرونده های واصله به بایگانی راکد، می بایستی حداکثر ۳ ماه پس از ‏وصول فرم تأییدشده توسط هیأت تشخیص برابر ضوابط این دستورالعمل به اسناد ‏الکترونیکی تبدیل شود.‏

فصل پنجم
امحای پرونده ها:‏

ماده ۱۸ـ پس از تبدیل الکترونیکی اسناد و اوراق پرونده های قضایی که نگهداری ‏سوابق آنها ضروری است به پیشنهاد رئیس حوزه قضایی و موافقت رئیس کل استان و ‏نسبت به سایر مراجع قضایی با پیشنهاد مدیر یا مسؤول بایگانی راکد و موافقت بالاترین ‏مقام آن مرجع قضایی، امحای پرونده ها توسط مسؤول بایگانی راکد مربوط و نظارت ‏نماینده رئیس حوزه قضایی، مسؤول حفاظت و اطلاعات دادگستری استان و نماینده ‏تام الاختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهدشد.‏

تبصره ـ علاوه بر پرونده های مهم و ملی در مورد سایر پرونده های آماده امحاء نیز ‏چنانچه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی آمادگی خود را جهت تحویل و ‏انتقال به سازمان اعلام نماید باید پرونده های مورد درخواست به جای امحاء تحویل آن ‏سازمان شود. مشروط بر این که حداقل یک روز قبل از زمان امحاء و سازمان مذکور ‏درخواست کتبی خود را به هیأت تشخیص استان تحویل نمایند و موافقت هیأت را اخذ ‏نماید در صورت پذیرفته شدن درخواست سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ‏ایران، باید ظرف دو ماه نسبت به انتقال پرونده ها به سازمان مزبور اقدام نماید، در صورت ‏کوتاهی آن سازمان جهت تحویل پرونده های مذکور در موعد مقرر عملیات امحاء انجام ‏خواهدشد.‏

ماده ۱۹ـ به منظور حفظ حقوق اشخاص و رعایت احتیاط در مورد پرونده هایی که ‏ضرورت نگهداری اسناد و اوراق آن احراز نگردیده بایستی حداقل از تصمیمات قضایی و ‏حکم یا قرار نهایی و حسب مورد سابقه اجرای حکم و مانند آن سند الکترونیکی تهیه شود.‏

ماده ۲۰ـ هیأت تشخیص مرکزی می تواند پرونده هایی که نگهداری سابقه اسناد و ‏اوراق آنها ضروری نباشد را قبل از سپری شدن مدت سی سال بایگانی قطعی آنها با ‏رعایت ماده۲۰ این آیین نامه امحاء یا به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ‏ایران انتقال دهد.‏

ماده ۲۱ـ معاونت اداری و مالی قوه قضاییه موظف است اعتبار موردنیاز برای اجرای ‏این آیین نامه را در ردیف بودجه قوه قضاییه تأمین نماید.‏

ماده ۲۲ـ مسؤلیت حُسن اجرای این دستورالعمل با هیأت تشخیص مرکزی و رؤسای ‏کل دادگستری استان ها می باشد.‏

این آیین نامه در ۲۲ و ۱۱ تبصره در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۵ به تصویب رئیس قوه قضائیه ‏رسید.‏

رئیس قوه قضائیه ـ سیدمحمود هاشمی شاهرودی